טרק שלושת הפאסים + אוורסט בייס קמפ - 17 ימים

17 יום סביב הנופים המרשימים בעולם: פסגות מעל 7000 מ׳ (כולל ה-פסגה: האוורסט), 3 מעברי הרים, עמקים מיוערים, ירוקים וצחיחים, אגמים, קרחונים וכל היופי שיש להימלאיה להציע.

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתספטמבר - נובמבר אפריל - מאי

הקדמה ורקע כללי

המסלול:
Lukla > Phakding > Namche Bazaar (2 nights) > Pangboche > Dingboche > Chuukung (2 nights) > (🏔First Pass: Kongma La🏔)> Lobuche > Pyramid Guest house (Lobuche) > Gorakshep > Dzongla > (🏔Second Pass: Cho La🏔)> Gokyo (2 nights) > (🏔Third Pass: Renjo La🏔) > Namche Bazaar > Lukla

הגעה לתחילת הטרק
הדרך הפשוטה ביותר היא לקחת טיסה ללוקלה. מדובר בשדה מפוקפק מאוד ולכן במזג אוויר בעייתי הטיסות לשם לא יוצאות. שימו לב שבשיא העונה (החל מ-1 באוקטובר) הטיסות ללוקלה יוצאות ממנחת מטוסים הנקרא Ramechap, הנמצא כ-4-5 שעות נסיעה מקטמנדו. אני יצאתי בסוך ספטמבר ולכן הטיסה שלי יצאה מקטמנדו. סגרתי דרך סוויסה האדום בפוקרה. עלות הטיסה - 190$. מומלץ מאוד להתעקש על הטיסה הראשונה בבוקר, שסיכוייה לצאת הם הגבוהים ביותר. אם הטיסה מתבטלת, מקבלים החזר כספי מלא.

לחילופין, ניתן לצאת בג׳יפ מקטמנדו ל-Salleri (10 שעות) ומשם ג׳יפ נוסף ל-Bupsa שלוקח 6-8 שעות. מבופסה ניתן להגיע לנאמצ׳ה באזאר ביומיים-שלושה. הנסיעה די סיוטית וההליכה לא מאוד מרשימה ולכן כדאי לשקול טיסה.

עונה
ספטמבר- נובמבר, סוף מרץ -מאי. אנחנו טיילנו בסוף ספטמבר - תחילת אוקטובר. הזמן האופטימלי הוא החל מאמצע אוקטובר, אז השמים בהירים כמעט לחלוטין (אך מנגד יש עומס מטיילים). אנחנו הצלחנו ליהנות ממזג אוויר סביר ברוב הזמן, כשהבקרים לרוב היו בהירים, והחלה עננות לקראת הצהריים. לפיכך, מומלץ לצאת מאוד בשעות הבוקר המוקדמות, כדי להספיק ליהנות מהראות הטובה. היתרון ביציאה בתחילת העונה הוא מיעוט יחסי של מטיילים המאפשר גם להשיג מחירים טובים יותר.

לינה
בכל הטרק שילמנו 4 פעמים על לינה: בנאמצ׳ה, בדינגבוצ׳ה, בלובוצ׳ה ובגורקשפ. בשאר המקומות הצלחנו לסגור את מה שידוע בשם ׳הדיל הישראלי׳ - אוכלים במקום, ולנים בחינם. שימו לב שבטרק ה-כ-ל עולה כסף: אינטרנט (300-500 רופי), מקלחת חמה (300-700 רופי) והטענה (500 רופי). יחד עם זאת, כמעט תמיד ניתן להוציא הטענה חינם, ולהתמקח על המחיר של המקלחת ואפילו האוכל. חשוב לציין שלמרות ׳הדיל׳, בפועל אכלנו לעיתים גם במקומות אחרים (במיוחד במסעדות של הפורטרים), אך חשוב לעשות זאת במידה. שימו לב שככל שמגיעים מאוחר יותר לכפר, כך יכולת המיקוח פוחתת.

אוכל
התפריטים במקומות הלינה די דומים. לרוב אכלנו בבוקר ביצים עם טוסט/ פנקייק. המחירים עולים ככל שעולים בגובה. בגבהים הנמוכים מחיר של מנה עומד על כ-500 רופי, וככל שעולים המחירים מגיעים לכ-1000 רופי. גם מחירי השתייה החמה עולים. מומלץ להצטייד בתיונים, שקיות קפה, חמאת בוטנים וכו׳. אנחנו הצטיידנו גם באבקת חלבון ובחטיפי חלבון, משאין להשיג חלבון בטרק למעט ביצים (יש בשר בפאלו ועוף אך פחות מומלץ - הכל מגיע מקטמנדו). שימו לב שכמעט בכל כפר יש מסעדת פורטרים, בה עלויות האוכל והשתייה נמוכות משמעותית מבגסטהאוסים. מומלץ לנסות.

אינטרנט
מומלץ מאוד לרכוש בנאמצ׳ה באזאר מנוי לאוורסט לינק. מדובר בוויפי הזמין כמעט בכל מקום, ודומה לוויפי במטוסים- יש להזין שם משתמש וסיסמה. אין צורך לשלם למקומות הלינה עבורו אם קונים משתמש בנאמצ׳ה. עולה 2000 רופי ל-10 ג׳יגה. הצלחנו להוריד ל-1800 רופי. משתלם לקנות אם אתם לא רוצים להתנתק. לגבי קליטה סלולרית- יש קליטה של חברת Ncell בכל הכפרים עד Pangboche כולל, ובאופן מפתיע גם ב-Gorakshep. מומלץ לא להסתמך על כך משהקליטה חלשה מאוד.

פורטים/מדריכים
אנחנו היינו ללא. מחיר פורטר נע בין 15-20$, ופורטר-מדריך (מדבר אנגלית) נע בין 20-25$. היתרון בפורטר הוא החופש לצאת בלי 10 ק״ג על הגב. מנגד, יש חסרונות רבים המתבטאים בעלויות נלוות. הפורטר לרוב לוקח אותך למקומות הלינה אליהם הוא הולך בדרך כלל, המספרים לו לינה ואוכל בחינם. מכאן, שכושר המיקוח יורד. חברים שטיילו איתנו ולקחו פורטר נאלצו לשלם על החדר תמיד, ולא הצליחו להשיג הטבות בדמות הטענה חינם וכו׳.

ציוד מיוחד
מעבר לציוד הטיולים הרגיל, חשוב מאוד להצטייד במיקרוספייקס (קרמפונים פשוטים) שהם בגדר חובה בפאס השני והשלישי. מקלות הליכה יסייעו גם כן. כמו כן, חשוב מאוד להגיע עם משקפי שמש כדי להימנע מעיוורון שלגים. מומלץ להצטייד בנייר טואלט ושקיות שמפו שמחירם עולה ככל שעולים.

התאקלמות לגובה
הכלל הוא שאין לעלות יותר מ-500 מטר בכל לילה, ויש לעשות יום התאקלמות בכל 1000 מטרים שעולים. אנחנו עשינו יום התאקלמות בנאמצ׳ה באזאר (3400 מטר) ובצ׳וקונג (4700 מטר). לא בדיוק לפי הספר (כעיקרון יש לעשות בדינגבוצה הנמצאת בגובה 4400 מטר). לגבי כדורי גבהים, אני באופן אישי לא לקחתי כי הגעתי מאוקלם אחריהאנאפורנה אבל ההמלצה הרפואית היא ליטול.

פרמיטים
אין צורך להוציא מראש. יש לשלם ׳מס תייר׳ בגובה 2000 רופי ביציאה מלוקלה, ועלות כניסה לפארק הלאומי בגובה 3000 רופי ב-Monjo.

הערה חשובה

יש לקחת את זמני ההליכה המצוינים בעירבון מוגבל. אנחנו בכושר גבוה מאוד ועם ניסיון טרקים רב. על המטייל הממוצע להוסיף כ-30% מזמן ההליכה, ועל המטייל המתחיל להוסיף כ-50%.

יום 1 - Lukla - Phakding

למרבה המזל הטיסה מקטמנדו ללוקלה המריאה. משך הטיסה כ-25 דקות. מומלץ לשבת בצד שמאל של המטוס כדי ליהנות מנופי ההימלאיה (לצערי לא הצלחתי לתפוס מושב). אין מושבים מסומנים - first come first served. הגעתי לקראת 7 בבוקר ללוקלה. לאחר ארוחת בוקר קצרה בלוקלה, התחילה הדרך לפאקדינג. מדובר ביום קצר מאוד של כשעתיים הליכה בלבד, שמתחילים בירידה, ולאחר מכן הליכה מישורית עם עליות וירידות קלות בלבד. בדרך עוברים מספר כפרים, ויש המון הזדמנויות לעצור ולאכול. הדרך יפה מאוד ועוברת ברובה ביערות אורנים כשמידי פעם נגלה הנוף. הגעתי בערך ב-10 לפאקדינג, הנמצאת ברום של 2600 מטרים. פאקדינג הוא כפר גדול יחסית ויש בו מבחר רב של גסטהאוסים ברמות משתנות ואפילו בר אירי ומאפייה חמודה. אני בחרתי לישון במקום הנקרא Green Village Lodge. לינה בחינם ככל שאוכלים במקום ארוחת בוקר וערב, מקלחת 350, וויפי 300, הטענה 200. לאחר מנוחה ארוכה (הלילה הקודם היה עם 3 שעות שינה בלבד), יצאתי לטיול קצר של כשעה למנזר הנמצא בצד השני של הנהר. מדובר בטיפוס קליל עד לגובה של 2800 מטר. הדרך יפה מאוד ועוברת בבתים של מקומיים שלשם שינוי אינם גסטהאוסים. המנזר היה נעול ככה שלא יצא לי להתרשם ממנו.

יום 2 - Phakding - Namche Bazaar

מרחק: 12.64 ק״מ
זמן הליכה נטו: 3.5 שעות

היום מתחיל בהליכה נעימה של כ-5.5 קילומטרים לאורך מספר כפרים יפים. במהלך ההליכה חוצים כמה גשרים תלויים מהם נוף יפה מאוד. ישנן עליות בשלב זה אך לא רציניות מידי. לאחר כשעה וחצי הגענו לכפר מונג׳ו. לאחר הכפר ישנה עמדה בה יש לשלם 3000 רופי כניסה לפארק הלאומי. לאחר התשלום ישנה ירידה לנהר והליכה קלה לאורך הנהר של כחצי שעה. לאחר כחצי שעה מתחילה העלייה לנאמצ׳ה. העלייה לא פשוטה כלל, ואורכת כשעה וחצי-שעתיים. העלייה ברובה עוברת ביער ולכן לא מרשימה במיוחד. בסוף העלייה ישנה עמדת ביקורת משטרתית בה יש להראות את התשלום לפארק הלאומי ולהירשם. לאחר כ-4 שעות הליכה פחות או יותר הגענו לנאמצ׳ה. נאמצ׳ה כפר נחמד מאוד עם מספר מסעדות, מאפיות ובתי קפה. לנו במקום בשם Yak Hotel בעלות של 500 רופי לחדר זוגי ללילה, 500 מקלחת, טעינה וויפי בחינם (יש שקע בחדר). האוכל לא זול אך טעים. הבעלים נחמד מאוד.

יום 3 - טיול יום מ-Namche Bazaar לכפרים Khumjung, Khunde ו-Hillary viewpoint

מרחק: 12.12 ק״מ
זמן הליכה נטו: 3 שעות ו-45 דקות

מקובל לעשות יום התאקלמות בנאמצ׳ה לפני שממשיכים. הטיול יום הקלאסי הוא למלון Everest View הנמצא ברום של 3880 מטרים. מדובר בהליכה של כשעתיים הלוך חזור. אנחנו בחרנו לעשות טיול יום ארוך של כ-12 ק״מ שעובר בכפרים קומג׳ונג וקונדה ושיאו בתצפית הילרי בהנמצאת בגובה של כ-4000 מ׳. היום נפתח בטיפוס קליל של כ-45 דקות עד לגובה של כ-3800. משם ההליכה מאוד יפה לאורך קו הרכס במהלכה החלו להציץ ההרים המושלגים. בשלב מסוים הגענו לאנטנה סלולרית ממנה נשקף נוף מרהיב של יום ההליכה של מחר ומספר פסגות (כנראה לא האוורסט בשלב הזה). במהלך הדרך עברנו גם למלון Everest View שהיה עמוס מאוד במטיילים ולכן ויתרנו על השתייה החמה עם הנוף והמשכנו לכפרים. ההליכה בכפרים מאןד יפה ואותנטית, בניגוד לשאר הכפרים בטרק, בקומג׳ונג ובקונדה ממש גרים אנשים, וניתן לראות את החלקות החקלאיות והבתים. עצרנו לעצירת צ׳אי בקומג׳ונג לאחריה המשכנו לקונדה. בקצה הכפר קונדה ישנו מנזר עתיק וחמוד. הנזיר במקום פתח עבורנו את המנזר ואפילו הציע לנו לתה. מהמנזר מתחילה עלייה מתונה ל-Hillary Viewpoint. נקודת התצפית נמצאת בגובה 4000 מ׳ ונשקף ממנה נוף מרהיב. מנקודת התצפית מתחילה ירידה במדרון. בשלב זה השביל מאוד לא ברור, וחלקו עובר ביער. הכיוון הכללי ברור והשביל במאפס מי די מדויק (אף שלא קיים כזה במציאות). לקח כשעה לרדת מהתצפית לנאמצ׳ה. בנאמצ׳ה ישבנו במקום נחמד הנקרא Sherpa Bakery. הפוך מעולה.

יום 4 Namche Bazaar - Pangboche

מרחק: 14.62 ק״מ
זמן הליכה נטו: כ-4 שעות

היום מתחיל בטיפוס קטן של כחצי שעה ביציאה מנאמצ׳ה. לאחר מכן השביל די מתון ופתוח ונשקפים נופים יפים. לאחר הליכה של כחצי שעה מתחילה ירידה של כ-45 דקות עד ל-Phunki Thanga. לאחר חציית הגשר ישנה בדיקה של התשלום לפארק הלאומי. שם מתחילה עלייה קשה של כשעה ורבע עד לכפר טינגבוצ׳ה. טינגבוצ׳ה כפר נחמד בו נמצא המנזר הגדול באיזור. מומלץ מאוד לבקר במנזר, הוא מאוד מרשים. בטינגבוצ׳ה ישבנו לשתות שתייה חמה Bakery&Cafe. מקום מומלץ מאוד. לאחר טינגבוצ׳ה ישנה הליכה של כ-4 ק״מ. מחציתה ירידה ביער ולאחר מכן חוצים גשר וישנה הליכה של המחצית השנייה בשביל חשוף עם נופים לאמה דבלם. הגענו בסביבות 12:00 לפאנגבוצ׳ה ולאחר סקר של מספר מקומות לינה בחרנו במקום בשם Everest View. חדר חינם, טעינה חינם מקלחת ב-300.

יום 5 - טיול יום ל- Ama Dablam Base Camp + Pangboche - Dingboche

מרחק טיול יום לאמא דאבלם בייס קמפ: 9 ק״מ הלוך חזור
זמן הליכה נטו (הלוך חזור): שעתיים ו-40 דקות

מרחק: 5.86 ק״מ
זמן הליכה נטו: שעה וחצי

קמנו עם שחר לבוקר בהיר ונפלא. הייתה מעט עננות שהלכה והתפזרה. יצאנו בשעה 6 בבוקר מהגסטהאוס
לאחר קפה ועוגיות לכיוון האמא דאבלם בייס קמפ עם תיקים קטנים. יש לרדת מעט מהכפר לכיוון הנחל, ולחצות את הגשר. מיד אחר החצייה מתחילה העלייה הגדולה. לנו ההליכה עד הבייס קמפ לקחה כשעה ו-25 דקות, כשבדרך הנופים נהפכים דרמטיים יותר ויותר. במהלך העלייה עולים כ-700 מטר בגובה עד ל-4600 מטרים. עונת הטיפוס טרם התחילה ולכן בבייס קמפ היו מספר אוהלים עם אנשי צוות שמכינים את השטח לקראת עונת הטיפוס. הם היו מאוד אדיבים והזמינו אותנו לקפה. מזג האוויר היה מדהים והאמא דאבלם נשקף במלוא הדרו. לאחר כ-45 דקות בבייס קמפ ירדנו חזרה. הירידה לקחה קצת פחות משעה. חזרנו לגסטהאוס, אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו עם התיקים לכיוון דינגבוצ׳ה. הדרך מהממת והפסגות המושלגות מציצות מכל עבר. סנכ מדובר בכ-6 קילומטרים עם עלייה מצטברת של 400 מטרים. לנו לקח כשעה ו-40 דקות ללא הפסקות בדרך, למעט לצורך מים וצילום. לאחר סקר שוק בחרנו לישון במקום הנקרא Dingboche Resort. מקום מאוד מפנק. חדר ב-500, טעינה חינם. יש אוורסט לינק ומרחב משותף נחמד מאוד. מרגיש כמו בקתת הרים באלפים. אחר הצהריים ישבנו בבית קפה מתוק בשם Cafe 4410, שוקו חם מעולה (380 רופי).

יום 6 - Dingboche - Chukhung + טיול יום ל- Island Peak Base Camp

מרחק יומי כולל: 20.39 ק״מ
זמן הליכה נטו: 5 שעות ו-15 דקות

היום התחיל בהליכה של כ-4.5 קילומטרים מדינגובצ׳ה לצ׳וקונג במהלכה עולים כ-400 מטרים בגובה. יצאנו מוקדם כדי להספיק את האיילנד פיק בייס קמפ באותו היום, לפני שמתחילה עננות בשעות אחהצ המוקדמות. ההליכה לצ׳וקונג יפה מאוד, ועולה במעלה הערוץ, שכהנופים ההפכים לצחיחים יותר. ההליכה לקחה לנו כשעה וחצי. הגענו ב-7:30 לצ׳וקונג (4740 מ׳) ולאחר סקר מקומות לינה בחרנו לישון במקום הראשון בכפר הנקרא Chukhung Resort. לאחר מיקוח: חדר חינם, הטענה 500, מקלחת 500. חלל משותף נעים, מחירי אוכל ושתייה סבירים בהחלט.

לאחר תה מסאלה יצאנו לכיוון האיילנד פיק בייס קמפ. מדובר בהליכה נעימה של כ-7.5 ק״מ לכיוון במהלכה עולים כ-400 מטרים בגובה. לאחר כשעתיים הגענו לבייס קמפ. הבייס קמפ לא מעניין במווחד, ומומלץ להמשיך מעט אחריו עד לנקודת התצפית המופיעה במאפס מי. הנוף הנשקף מהתצפית מטורף, לאגם הקרחוני והר ה-Baruntse שגובהו 7075 מ׳. לאחר כשהייה ממושכת בתצפית ירדנו חזרה לצ׳וקונג. משך הירידה - כשעה וחצי.

אחה״צ ישבנו במאפייה חמודה הנקראת Imja. מנוהלת על ידי זוג שגר בקטמנדו. מומלץ (קצת יקר אבל מובן בשל הגובה).

יום 7 - טיול יום ל-Chukhung Ri

מרחק (הלוך חזור): 7.16 ק״מ
זמן הליכה נטו: שעתיים ו-45 דקות

קמנו לבוקר בהיר ונקי מעננים. בשעה 8 יצאנו לכיוון הצ׳וקונג רי. מדובר בעלייה לא פשוטה מגובה 4740 מ׳ עד ל-5559 מ׳. שימו לב שאין איפה למלא מים בכלל באותו יום למעט בנחל קטן בתחילת העלייה. החלק הראשון של ההליכה לוקח כשעה וחצי עד לאוכף בגובה 5350 מ׳. הנוף מהאוכף יפה וייתכן שמספיק למי שעבורו מדובר בגובה גבוה מידי. מהאוכף ישנה הליכה של חצי שעה נוספת עד לרי עצמו. מדובר בהליכה קצת מפחידה, ללא שביל ברור, כשצריך להיעזר בידיים במקומות מסוימים. קשה להסביר את הנוף הנשקף מהרי. רואים כמובן את האגם הקרחוני של אתמול, ושלל פסגות: נופטסה, אמה דאבלם, מאקאלו (8450 מ׳), ואת העמק עד פאנגבוצ׳ה. אחד משיאי הטיול עבורנו. הירידה לקחה כשעה בלבד.

יום 8 - Chukhung - Lobuche דרך הפאס הראשון: Kognma La

מרחק: 12 ק״מ
זמן הליכה נטו: 4 וחצי שעות

היום של הפאס הראשון. קמנו לבוקר מעונן ומעט גשום. החלטנו לצאת בכל זאת לפאס כי התחזית הייתה יחסית סבירה. יצאנו בשעה 06:15 לכיוון הפאס. היום מתחלק לשלושה חלקים:
1. העלייה לפאס (5535 מ׳) - לא קשה במיוחד. לצערנו לא הייתה לנו ראות טובה, אבל ההליכה ברובה חשופה ואני בטוח שהנופים מרשימים מאוד. לקח לנו כ-3 שעות להגיע לפאס. מתחת לפאס ישנם שני אגמים צלולים במיוחד.
2. הירידה מהפאס עד הקרחון - החלק הקשה של היום. בחלק הראשון ישנה הליכה על בולדרים, שעלולים להיות חלקים. הליכה לא פשוטה. לאחר מכן יורדים בערוץ, ירידה די תלולה. לבסוף מגיעים לעמק שם מתחיל החלק השלישי של היום. הירידה לקחה לנו כשעה וחצי.
3. הקרחון - חלק הקרחון מתחיל בעלייה קצרה (שעלולה להיות קצת שוברת מנטלית לאחר הירידה התלולה). עם ההגעה לקרחון ישנו עמוד עם דגלים ושלט אדום ללובוצ׳ה המראה שהדרך שמאלה. כעיקרון יש לעקוב אחר הרוג׳ומים בחלק זה. בשלב מסוים יש לחצות את מרכז הקרחון, בחלק זה עוברים על בולדרים ענקיים ויש להיזהר לא לנקוע את הרגליים. לאחר חציית מרכז הקרחון, הדרך ברורה יותר ויש לעקוב אחר העמודים, עד שיורדים לכיוון לובוצ׳ה. החלק הזה לקח לנו כשעה.

לובוצ׳ה היא למעשה אסופת גסטהאוסים די יקרים. לנו במקום זול אך לא מפנק הנקרא Above the Cloud. חדר ב-500, טעינה חינם, אוורסט לינק, אוכל זול. בעלת המקום נחמדה אבל לא הייתי ממליץ.

יום 9 - מנוחה (שלג!)

קמנו לבוקר מושלג בלובוצ׳ה. השלג נערם לגובה של כ-10 ס״מ. הבנו שהיום כבר לא נלך לבייס קמפ, לכן רצינו להעביר את היום במקום נעים. קיבלנו המלצות חמות על מקום בשם 8000 pyramid inn. מדובר בגסטהאוס שנמצא כ-25 דקות הליכה מלובוצ׳ה לכיוון גורקשפ, באמצע שום מקום. הגענו לאחר הליכה בשלג הטרי למקום המקסים. התנאים במקום מאוד מפנקים. המחיר הרשמי הוא 45$ ללילה לאדם, כולל 3 ארוחות, מקלחת חמה, וויפי, הטענה ושתייה חמה חופשית. אנחנו הצלחנו להוריד אותו ל-4000 רופי ללילה (30$) לאדם. השהות במקום הייתה מושלמת ליום המושלג, שתינו המון תה, קפה ושוקו, ראינו סרטים אכלנו טוב ואגרנו כוחות ליום המחרת.

יום 10 - Lobuche - Gorakshep + טיול יום לאוורסט בייס קמפ

מרחק יומי כולל: 11.6 ק״מ
זמן הליכה נטו: 3 שעות ו-35 דקות

קמנו לבוקר ערפילי. לאחר ארוחת בוקר בפירמיד יצאנו לכיוון גורקשפ. ההליכה אורכת כשעה וחצי, על דרך עמוסה מאוד במטיילים. הגענו לגורקשפ, שהוא גם כן אסופת גסטהאוסים בגובה 5180 מטר. מקומות הלינה במקום ברמה די ירודה, ויקרים להחריד (האוכל). סגרנו חדר בבודהה לודג׳. חדר ב-1000, לא ביררנו לגבי מקלחת או טעינה. מחירי האוכל והשתייה יקרים מאוד (1000 מנה +-). לא מומלץ אבל אין אלטרנטיבות טובות יותר. לקחנו תיקים ויצאנו לאוורסט בייס קמפ. ההליכה לקחה כשעה עד לסלע המפורסם. היה מעט ערפילי ולכן הפסגות הציצו מפעם לפעם. הקרחון היה מרשים במיוחד. שהינו כ-45 דקות באיזור הסלע יחד עם ההמונים, וחזרנו לגורקשפ.

יום 11 - זריחה בקאלה פאטאר + Gorakshep - Dzongla

מרחק קאלה פאטאר: 4.11 ק״מ (הלוך חזור)
זמן הליכה נטו: שעה וחצי

מרחק לדזונגה לה: 11.34 ק״מ
זמן הליכה נטו: 3 שעות

יצאנו בשעה 04:30 לכיוון הקאלה פאטר בקור כלבים עם פנסים על הראש. אורך הטיפוס לקאלה פאטר (5648 מטר) הינו 1.9 ק״מ עם עלייה מצטברת של כ-500 מטרים בגובה. העלייה לקחה כשעה, כשחלקה האחרון היה על שלג מעט מחליק. הגענו קצת לפני הזריחה לקאלה פאטר. הטמפרטורה בחוץ הייתה לטעמי מינוס 10 מעלות. היה קצת מעונן ולפתע התבהר. המראה היה עוצר נשימה. האוורסט נגלה במלוא הדרו, יחד עם שלל הפסגות באיזור. לא זוכר מראה מרשים שכזה בחיי. שהינו כשעה בפסגה, ולאחר מכן ירדנו. הירידה לקחה כחצי שעה. לאחר סידור התיק יצאנו לכיוון דזונגלה. החלק הראשון של היום הינו הדרך ללובוצ׳ה בה הלכנו אתמול. לקח כשעה וקצת עד ללבוצה. בלבוצ׳ה עצרנו לארוחת בוקר, ומשם המשכנו לדזונגלה, הליכה של כ-7 ק״מ שלקחה קצת פחות משעתיים. מדובר באחד הקטעים היפים והנעימים ביותר שהיו עד כה. הליכה מישורית, תחת הפסגות, כשבדרך חולפים על פני אגם יפיפה. הגענו בשעה 11:30 לדזונגלה (4830 מ׳), כשבדיוק התחיל לרדת גשם. לנו במקום הנקרא Dzongla Inn, חדר חינם. מחירי אוכל סבירים. לא ביררנו לגבי מלקחת או טעינה. מקום נחמד מאוד. מומלץ.

יום 12 - Dzongla - Gokyo דרך הפאס השני: Cho La

מרחק: 14.41 ק״מ
זמן הליכה נטו: כ-5 שעות

יום מהמם ומגוון. גם יום זה אחלק לשלושה חלקים:
1. הפאס- הבוקר מתחיל בעלייה לפאס השני - צ׳ולה פאס. תחילת היום בהליכה במעלה ערוץ. יצאנו מדזונגלה בערפל וככל שעלינו הוא התפוגג. לאחר כ-45 דקות מתחילה העלייה לפאס. העלייה נחמדה תחילה ולאחר מכן הופכת לתלולה ויש לטפס על בולדרים. לאחר כ-45 דקות מתחילה העלייה מגיעים לשלב האחרון של העליה - הקרחון. בשלב זה יש לעלות על המיקרו-ספייקס (חובה). ההליכה חוויתית מאוד ולוקחת כחצי שעה עד הפאס (5420 מ׳). הנוף מהפאס יפה אבל יש יפים מממנו. הירידה מהפאס די תלולה ויש להיעזר בכבל המחובר לאורך הדרך. גם בשלב זה נשארנו עם המיקרוספייקס כי היה לא מעט שלג. הירידה עד לעמק הקטן לקחה כ-45 דקות.
2. הפאס הקטן- לאחר הירידה מהצ׳ולה פאס ישנה עלייה נוספת לפאס בגובה 5100 מטר. עלייה לא קשה בכלל, אל ייתכן שמאתגרת מנטלית. כחצי שעה של עלייה, ומשם כחצי שעה של ירידה במורד הערות עד הכפר Dragnag. בכפר מספר גסטהאוסים. אפשר לעצור לתה, לארוחת צהריים ואפילו להישאר לישון. לטעמי מומלץ להמשיך לגוקיו.
3. ההליכה על הקרחון - מדרגנג לגוקיו מדובר בהליכה של כ-4 ק״מ, שכמחציתה על קרחון אימתני. החלק הזה הוא המסובך ביותר ביום, ודורש יכולות ניווט. מומלץ לעקוב אחר פורטר או מדריך אם אתם לא חזקים בניווט. הלכנו כחצי שעה עד לתחילת הקרחון. לאחר טיפוס קל נכנסים לקרחון. יש לעקוב אחר הרוג׳ומים והחצים הכחולים המסומנים בגרפיטי. הרבה עליות וירידות, ויש לשים לב לחלקים בהם הקרקע מתפוררת. ההליכה מהנה במיוחד. סיום הקרחון בעלייה לא פשוטה בכלל, עד שמגיעים לתצפית מרהיבה על גוקיו ויורדים. החלק במלואו לקח להן כשעה ו-45 דקות.

בגוקיו ישנו במקום שנקרא Himalayan Eco Resort. מקום ברמה מאוד גבוהה, ממש על האגם. לאחר מיקוח הצלחנו לסגור חדר חינם, וויפי ב-500, מקלחת ב-600, אוכל די יקר. מקום טוב אבל לטעמי לא מומלץ, בעיקר בגלל הצוות הלא שירותי.

יום 13 - Gokyo Ri

מרחק: 4.2 ק״מ (הלוך חזור)
זמן הליכה נטו: כשעתיים (הלוך חזור)

קמנו מאוחר יחסית (7:30) לבוקר מדהים ונקי מעננים. לאחר ארוחת בוקר יצאנו לכיוון הגוקיו רי. הליכה של כ-1.8 ק״מ עם עלייה מצטברת של כ-600 מטרים. ההליכה לקחה כשעה ורבע. הנוף מהפסגה (5360 מ׳) משגע, לאגמים 2+3, וגוקיו עצמה. הגענו קצת מאוחר אז לא זכינו לראות את האוורסט בשל עננות. הירידה לקחה כ-40 דקות. את שארית היום העברנו במנוחה בגוקיו.

יום 14 - Gokyo - Namche Bazaar דרך הפאס השלישי: Renjo La

מרחק: 31.32 ק״מ
זמן הליכה נטו: כ-7 וחצי שעות

מגוקיו ניתן לחזור לנאמצ׳ה בשתי דרכים: דרך עמק גוקיו, הליכה קלילה של כ-23 ק״מ בירידה, ודרך הרנג׳ו לה, הפאס השלישי, ממנו ירידה של כ-25 ק״מ עד נאמצ׳ה. את הדרך הראשונה ניתן לעשות ביום אחד קליל. את הדרך השנייה נהוג לעשות ביומיים, עם לילה ב-Lungdhen. אנחנו הלכנו על הדרך השנייה, רק ביום אחד. אופציה זו אפשרית לגמרי, אבל למטיבי לכת בלבד משמדובר ביום הליכה של כ-31 קילומטרים.

יצאנו ב-6:15 לאחר ארוחת בוקר קלה בגסטהאוס. היום נפתח בהליכה מישורית נעימה לאורך אגם גוקיו. לאחר כחצי שעה מתחילה העלייה. העלייה תלולה מאוד בתחילתה. בערך בגובה 5100 העלייה נהיית מתונה יותר, ונכנסים לקו השלג. השביל פחות ברור בשלב הזה ויש לעקוב בזהירות אחר הרוג׳ומים. לאחר כשעתיים מהרגע שיצאנו מגוריו הגענו לפאס, בגובה 5360 מטר. הנוף הנשקף מהפאס מהמם. לצערנו הייתה מעט עננות ולא הצלחנו לראות את האוורסט (בימים בהירים ניתן לראותו מהפאס בבירור). לאחר כחצי שעה בפאס, התחלנו בירידה, ועלינו על המיקרוספייקס לאור השלג המחליק והקפוא. אורך הירידה מהפאס לכפר לונגדהן הינה כ-7 ק״מ עם ירידה מצטברת של 1000 מטרים. לקח כשעתיים. בשלב מסוים בירידה נכנסו לענן שליווה אותנו עד לנאמצ׳ה. הגענו בערך ב-10:30 ללונגדהן, והמשכנו למשוך קצת על לכפר Marulung, שם אכלנו צהריים. ממארולונג המשכנו עד נאמצה ללא עצירות, מרחק של 15 ק״מ שלקח לנו כ-3 וחצי שעות. המגמה הכללית היא של ירידה, אבל יש עליות וירידות כל הדרך. כאמור, רוב הדרך הייתה בערפל ולכן לא ראינו כמעט נוף. הגענו לנאמצה בשעה 15:30, לאחר קצת יותר מ-9 שעות הליכה ברוטו. יום קשוח אבל מאוד מספק. בנאמצה ישנו ב-Thawa Lodge שנמצא מעל הסטייק האוס. חדר חינם, טעינה וויפי בחינם, מקלחת ב-500.

יום 15 - Namche Bazaar - Lukla

מרחק: 22 ק״מ
זמן הליכה נטו: 5 שעות וחצי

יום אחרון. לאחר ארוחת בוקר מצוינת במקום הנקרא Eat Smart בנאמצה יצאנו לכיוון לוקלה. הליכה קלילה סהכ בשביל בו הלכנו בימים הראשון והשני לטרק. לקח לנו כ-3 שעות עד פאקדינג, שם עצרנו לארוחת צהריים, ומשם כשעתיים עד לוקלה. בלוקלה ישנו במקום הנקרא Khumbu Lodge. חדר עם שירותים ומקלחת בחדר עלה 1000 לשניים. יש שקע בחדר.

יום 16 - תקועים בלוקלה

לצערנו מזג האוויר היה גרוע ולכן לא יצאו מטוסים ללוקלה באותן הבוקר ולא הייתה דרך להגיע. את היום העברו בבית הקפה היחידי בערך בלוקלה הנקרא Illy. בערב הרמנו מסיבה בפאב האירי בלוקלה עם כל החברים מהטרק והיה ממש כיף!

יום 17 - חזרה לקטמנדו

לאחר מספר ימים שלא היו טיסות מלוקלה לראמצ׳פ (השדה החלופי ממנו ממריאות ובו נוחתות טיסות מלוקלה בשיא העונה), נפתח חלון הזדמנויות עם יום שמשי ויפה. יצאנו ב-10 בבוקר מלוקלה, ונחתנו בראמצ׳פ כ-20 דקות לאחר מכן. עלינו על טרמפ עם אוטובוס של קבוצה קזחית חזרה לקטמנדו בעלות של 1000 רופי לאדם. הנסיעה לקחה כ-4 וחצי שעות. כבר באותו הערב לקחנו אוטובוס לילה לפוקרה.