נורבגיה - טרק סובב שמורת יוטנהיימן (Jotunheimen)

הצעה לטרק מעגלי בן 6 ימים בשמורה המרכזת את ההרים הגבוהים ביותר בסקנדינביה. המסלול עובר בין בקתות מאוישות, אך ניתן לעשות אותו גם עם אוהל בשטח. גישה קלה מאוסלו, והטרק עצמו מטורף, מגוון ומושלם!

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתסוף יוני - אמצע ספטמבר

הקדמה - התארגנות לטרק ונתונים כלליים

תאריכי הטיסות - 1 בספטמבר - 10 בספטמבר
תאריכי השהות בשמורה - 2 בספטמבר - 9 בספטמבר
תכנון מסלול הטרק וההגעה אליו היו נוחים מאוד - יש שפע של מידע זמין וברור באינטרנט (קישורים לכל האתרים הרלוונטיים בסוף הפוסט).
בשבילנו זה הטרק השלישי בסה"כ עם מוצ'ילות וציוד על הגב (עשינו ב2019 את AV1 באיטליה וב2021 את Stubai באוסטריה). כאן טיילנו עם זוג חברים שגם בשבילם זה היה טרק 2-3 עם תרמילים.

יום 0 - הגעה לשמורה וטיול יום מבקתת Gjendesheim

בשעה 0830 יצאנו לדרך מהתחנה המרכזית של אוסלו באוטובוס ישיר לשמורה ולבקתה הראשונה שנישן בה - Gjendesheim. הדרך יפהיפייה ועוברת בין פיורדים, מצוקים, יערות ואגמים. במקטע האחרון של הנסיעה הנוף משתנה בדרמטיות לשיחים, העשבים וההרים האופייניים לשמורה - בגובה הזה כבר אין עצים כמעט. בסיומן של כ4 וחצי שעות נסיעה בסה"כ הגענו לGjendesheim ולנוף המטריף של אגם Gjende לחופו היא שוכנת.

אחרי התארגנות בבקתה יצאנו לטיול אחה"צ קצר. תחילה עלינו כ45 דקות בשביל המוביל לרכס הBessegen שנגיע אליו למחרת. למטה נשקף נוף מטורף של Gjende. לאחר המקטע הזה חתכנו ממסלול הBessegen לכיוון אגם Bessvatnet. הדרך אליו (כ45 דקות נוספות) סיפקה נופים מדהימים של העמק בו עובר הכביש המרכזי בשמורה, והנהר והאגמים שמלווים אותו. לאחר שהגענו לBessvatnet ירדנו לכיוון הכביש, בשביל שלקח אותנו במורד נהר עם אשדים יפים עד למלון Bessheim. אחרי כ3 שעות סה"כ סיימנו את ההליכה וקפצנו עם טרמפ מהמלון חזרה לבקתה שלנו. ניתן גם לחזור ברגל במסלול שעובר סמוך לכביש - ככה"נ ייקח כשעה.
בסוף היום, אחרי ארוחה טעימה והתפננות בסלון המרגיע של הבקתה, פרשנו לישון לקראת יום המחרת שהיה אחד משיאי הטיול (הרחבה על הבקתות - בחלק של הטיפים).

#אופציה לטיול יום חלופי - ניתן לטפס את הר הKunsthoe שנמצא בגדה השנייה של אגם Gjende ומספק תצפית מדהימה על רכס Bessegen ואגמים נוספים. אבל כדי להגיע לשם צריך הקפצה ברכב / אוטובוס לחניון הצמוד לתחילת המסלול שלו - כ-5 ק"מ. במקור תכננו לעשות את המסלול הזה, אבל ויתרנו עליו בגלל שבבקתה היו עמוסים מכדי להקפיץ אותנו, ולא רצינו לבזבז שעתיים יקרות על הליכה מנהלתית לצד כביש.

יום 1 - מבקתת Gjendesheim לבקתת Memurubu דרך רכס Bessegen

משך - כ8-9 שעות (כולל עצירות רבות).

ב0830 יצאנו לדרך אחרי ארוחת בוקר עשירה ומשביעה.
בשעתיים וחצי הראשונות מטפסים כ850 מטר בגובה, לפסגת רכס Bessegen. הטיפוס עצמו לא קשה מדי והתוואי ברובו נוח (יש קטע קצר שקצת יותר מחליק ונעזרים בו בשרשראות ברזל). לנו יצא שכל הטיפוס למעלה היה בתוך ענן - לא ראינו כמעט כלום מהנוף, אבל זכינו לראות תופעות יפות מאוד בזכות הטל של הבוקר.
אחרי שהגענו לפסגה "מתחנו" את הזמן קצת כדי לתת לעננות להתפזר - ולמזלנו זה אכן הצליח. איך שהגענו לתחילת הירידה מהרכס, השמש הפציעה והתגלה לנו הנוף המטורף של אגם Gjende לצד אגם Bessvatnet. רצועת אדמה צרה ברוחב של לא יותר מכמה עשרות מטרים מפרידה ביניהם, אבל הפרשי הגבהים מטורפים - והבדלי הצבעים בין שני האגמים הופכים את המראה לעוד יותר בלתי נתפס.
הירידה בכתף הצרה של הרכס לא הייתה נוראית כמו שנראה היה בהתחלה - ותוך 45 דקות מצאנו את עצמנו למטה (נאלצנו גם "לעמוד בפקקים" כדי לתת להמוני המטיילים שטיפסו בכיוון ההפוך לעבור - בכל זאת, יום שבת...). עד החלק הזה הלכנו כ-5 שעות - כולל עצירות רבות כאמור.
את שאר המסלול העברנו בהליכה בגבהים משתנים מעל אגם Gjende, כשמדי פעם נגלה לעינינו אגם הררי חדש ובצד השני מלווה אותנו כל הזמן הנוף המהמם של הרכסים והאגמים ממול. ב2 הק"מ האחרונים הדרך המישורית יחסית הופכת לירידה לא קצרה לכיוון האגם, שצופה על שפך נהר מטורף ובקתת Memurubu בה העברנו את הלילה.

#Bessegen נחשב לאחד המסלולים הפופולאריים בנורבגיה - בשורה אחת עם לשון הטרול ודומותיה. רוב המטיילים עושים אותו כטיול יום בכיוון ההפוך אלינו - לוקחים בבוקר מעבורת מGjendesheim לMemurubu, חוזרים דרך הרכס ולוקחים את האוטו מGjendesheim הביתה. במקרה שרוצים להמשיך מספר ימים בשמורה כמונו, מומלץ לשלוח את המוצ'ילות הגדולות עם המעבורת בבוקר תמורת תשלום קטן. השירות הזה מוסדר היטב והתיקים יחכו לכם על הרציף ליד בקתת Memurubu כשתגיעו.

יום 2 - מבקתת Gjendebu לבקתת Leirvassbu (מעבורת מMemurubu לGjendebu)

משך - כ8-9 שעות

את היום התחלנו בנסיעה במעבורת של 0805 מבקתת Memurubu לבקתת Gjendebu. בכך "דילגנו" על יום הליכה אחד של 15 ק"מ בין הבקתות (עשינו את הקיצור הזה נטו משיקולי זמן - לפי כל ההמלצות גם היום הזה מהמם). בנסיעה במעבורת מתגלים נופים יפים של הרכסים המקיפים את אגם Gjende. אחרי התארגנות קצרה מחוץ לGjendebu נפרדנו מהאגם שליווה אותנו בכל הימים האחרונים והתחלנו את ההליכה.
המקטע הראשון של היום (כ-4 ק"מ) עובר לצד נהר פסטורלי. ברקע הרים עם קרחונים וערבות מכוסות צמחים אדומים וחומים, שמזכירות נופים מצפון אמריקה ולא ממש מאירופה ה"קלאסית".
בהמשך, השביל מתעקל לעליה קצרה לצד מפל מרשים, שלאחריו מתחיל המקטע השני והארוך הרבה יותר של היום. במקטע הזה עוברים לצד 4 אגמים, שכל אחד מהם נמצא בגובה של כ-100 מטר מעל לשני. בין כל האגמים זורמים נחלים ופלגי מים המקשרים בין הפרשי הגובה, והמראה מדהים ומיוחד.
ההליכה כיפית ולרוב בתוואי נוח - אך ארוכה. המקטע לצד האגם הארוך ביותר בשרשרת (Langvatnet) אורך רק הוא 6 ק"מ - יותר משעה הליכה! באגם הרביעי והאחרון בשרשרת התוואי משתנה והופך לסלעי מאוד עד להגעה לפאס האחרון - מה שמאט עוד את קצב ההליכה.
אבל בסופו של דבר, אחרי הבולדרים מגיעים לנוף מדהים ממנו נשקפת בקתת Leirvassbu והאגם שהיא שוכנת לרגליו. עייפים אך מרוצים הגענו בדיוק בזמן להתארגנות וארוחת ערב.

יום 3 - מבקתת Leirvassbu לבקתת Spiterstulen

משך - כ-6-7 שעות

היום הקצר והיחסית קל של הטרק (אך עדיין יפה ממש).
התחלנו בהליכה על בולדרים לצד אגמים שמחוברים ביניהם בפלגים (כמובן). האגם הגדול ביותר הוא הראשון - Leirvatnet, לצדו שוכנת הבקתה שלנו בה. אחריו יש עוד 3 אגמים קטנים יותר שמוקפים בהרים משגעים. ניצלנו את מזג האוויר היפה לטבילה קצרה באחד מהם (מים קפואים!).
אחרי שחוצים את האגמים מגיעים לירידה מתונה דרך שביל בוצי לכיוון עמק מוקף בקרחונים, שבו מתחתר נהר. כל כמה דקות חוצים עוד פלג שמזרים מים מהקרחונים שבמעלה ההרים, והנהר הופך לעוצמתי וגועש יותר בהדרגה. בערך באמצע ההליכה בעמק חוצים שני נהרות עם מי קרחונים על גשרים גדולים. אחר כך הנהר שמלווה אותנו הופך להיות עוצמתי ממש - השאון של המים נשמע בכל פינה בעמק, והנוף מסביב רק מעצים את החוויה עוד יותר.
בנקודה הזו התוואי הופך לנוח יותר בהשוואה לבולדרים והבוץ מקודם, ותוך כשעה הגענו לבקתת היעד שלנו לאותו יום - Spiterstulen.

יום 4 - מבקתת Spiterstulen לפסגת Galdhopiggen וחזרה

משך - כ-9-10 שעות

אחד הימים היותר מיוחדים בטרק - טיפסנו בו לפסגת ההר הכי גבוה בנורבגיה (ולמעשה הכי גבוה באירופה מצפון לאלפים).
התחלנו בשעת בוקר מוקדמת, אחרי ארוחה דשנה בבקתה (כמובן עם תיקים קטנים כמו בבסגן).
החלק הראשון מרמז על העתיד לבוא - עליה תלולה שבמהלכה התגלו לאט לאט פסגות של הרים עם קרחונים בכמה כיוונים. תוך זמן קצר התוואי גם התמלא בולדרים וההליכה הפכה ליחסית טכנית (יישאר ככה עד לפסגה).
לאחר כשעתיים של טיפוס התגלה לפנינו נוף מדהים של קרחון Styggebrean העצום. אחרי כחצי שעה טיפוס הדרך הפכה אפילו יותר מיוחדת, אחרי שנגלה לנו גם קרחון Svellnosbrean. ההליכה הזו, על כרבולת שעוברת בין 2 קרחוני ענק, הייתה חוויה מהמיוחדות שעברתי בחיי.
השעה וחצי האחרונות של ההליכה לא פשוטות - הבולדרים גדלים והמעברים ביניהם קשים יותר, והעייפות כבר נותנת את אותותיה. בכל זאת עם קצת מאמץ הגענו לבסוף לפסגה, ונגלה לפנינו נוף מטורף של כל הפסגות בשמורה - מרביתן הגדול גם מכוסות קרחונים ושלוגיות. מזג האוויר היה פשוט מושלם והצלחנו לראות בבירור גם הרים מרוחקים הרבה יותר.
נשארנו בפסגה כ45 דקות, לספוג את הנוף האדיר, ואחר כך התחלנו לרדת באותה דרך. בונוס נחמד הוא שבחזור אפשר להחליק על שלוגיות ובכך לחסוך קצת זמן בולדרים.
לבסוף, אחרי יום ארוך אך מספק בטירוף, חזרנו לארוחת ערב טעימה בSpiterstulen.

אגב - על הפסגה יש בקתה קטנה שמוכרת חטיפים ומשקאות במחיר מופקע. שימו לב שהבקתה מופעלת רק ע"י מדריכים שמגיעים עם קבוצות מהמסלול שיוצא מבקתת Juvasshytta (הרחבה עוד רגע), אז אם אתם בונים עליה קחו בחשבון שהיא לא תמיד פתוחה במהלך היום.

#וריאנט אפשרי - לטפס את ההר דרך בקתת Juvasshytta (נגישה באמצעות כביש ובעונה יש קו אוטובוס שמחבר בינה לSpiterstulen). המסלול הזה קצר יותר ב3 שעות בערך, אך הוא מצריך חצייה של הקרחון Styggebrean ולפיכך חובה לצאת אליו בליווי מדריך ובהזמנה מראש. במסלול שאנחנו עשינו, לעומת זאת, אין צורך במדריך וגם לא בציוד מיוחד - אך העלייה והירידה ארוכות יותר (1300 מטר לעומת כ800 מטר בוריאנט).
תשומת לב - Galdhoppigen כמו Bessegen הוא מסלול פופולארי מאוד והפסגה עמוסה לעייפה בעונה / בסופ"שים (למזלנו, בניגוד לבסגן עשינו אותו באמצע שבוע מחוץ לעונה).

יום 5 - מבקתת Spiterstulen לבקתת Glitterheim (דרך העמק)

משך - כ-6.5-8 שעות

יום מגוון ויפהייפה (האמת שזה נכון בתכל'ס לכל יום).
התחלנו בטיפוס של כשעה וחצי מבקתת Spiterstulen לרמה גבוהה, ממנה נשקף נוף מטורף של פסגת הGaldhoppigen והקרחון שליוו אותנו יום הקודם. לאחר מכן, אחרי שעברנו את שלט הפיצול לפסגת Glittertind (הרחבה בהמשך), התוואי הפך מישורי ועברנו ליד 2 אגמים יפים שמסביבם פסגות מושלגות וקרחונים. אחרי כשעתיים הליכה במישור יחסית, השביל התעקל לתוואי בולדרי שעבר ליד 3 אגמים קטנים.
לאחר מכן חיכתה לנו ירידה של כ-300 מטרים לעמק שגם בו התחתר נהר שהוזן מקרחוני האזור. הנוף פשוט מטורף - צמחים אדומים, סגולים וצהובים ששיוו להכל וייבים של טונדרה ארקטית. אפילו ראינו איילים במרחק.
לאחר הליכה יחסית נינוחה של כשעתיים בתוואי המישורי, ציפתה לנו הפתעה בסוף - ה-200 מטרים האחרונים לבקתת Glitterheim עברו בתוך צמחיה צפופה, רוויה בפלגי מים שזרמו לנהר ממפל סמוך. קטע מקסים שהפך את היום הזה לעוד יותר מיוחד.

#וריאנט אפשרי - להגיע לGlitterheim דרך טיפוס על Glittertind - ההר השני בגובהו בנורבגיה (נמוך בכמה מטרים מהGaldhoppigen), עם 2 קרחונים ממש על פסגתו. כנראה יאריך את משך ההליכה לסדר גודל של 8-10 שעות. אנחנו החלטנו לוותר בגלל העייפות מהטיפוס יום קודם, אבל גם הוריאנט "הנמוך" יפהייפה.

יום 6 - מבקתת Glitterheim לבקתת Gjendesheim

משך - כ-8-9 שעות

יום ארוך ויפהייפה (גם קל יחסית לימים הארוכים האחרים). ביום זה היה לנו בפעם הראשונה מזג אוויר קצת פחות ממושלם - די מעונן וקר (אך כמעט ללא גשם).
המקטע הראשון כולל עליה של כשעה וחצי בתוואי בולדרי לפאס (הסימון שם יחסית לא ברור - חשוב לשים לב). לאחר מכן, יורדים כשעה עד שמגיעים לתצפית מדהימה על אגם Russvatnet - צבע תכלת מטורף.
המקטע לאורך האגם ארוך ומחולק לשניים - תחילה יורדים כשעה וחצי במתינות בגובה (כולל חציית גשר תלוי אקסטרימי קצת), ולאחר מכן הולכים כשעה נוספת על גדת האגם. ההליכה מגוונת מאוד וגדת האגם די שונה מההליכה בגובה - יש מקטעים שהחוף חולי כמעט כמו בים.
באמצע הדרך התמזל מזלנו לראות גם עדרי איילים - חלקם היו ממש קרובים אלינו.
לאחר ההקפה סביב האגם, חצינו אותו בקצה בגשר יפה והמשכנו בעלייה מתונה של כ-200 מטר עד לאגם Bessvatnet (שוב ראינו עדר איילים קרוב אלינו).
לאחר כשעה הליכה, הגענו לאגם Bessvatnet, ומשם המשכנו כשעה וחצי נוספת שרובה בירידה לכיוון בקתת Gjendesheim - מקטע זהה לזה שעשינו ביום 0 (בכיוון ההפוך).
מרוצים ונרגשים הגענו לנקודת הסיום של הטרק שלנו בסביבות 17:30.
את הלילה העברנו בצ'יל בבקתת Gjendesheim, ולמחרת בבוקר לקחנו אוטובוס לאוסלו.

• נגישות - ההגעה לשמורה קלה מאוד מאזור אוסלו. אוטובוס ישיר של חברת Nor-Way במספר NW161 יוצא מהתחנה המרכזית של אוסלו ב0830 מדי יום לבקתת Gjendesheim, ואותו קו יוצא בכיוון ההפוך ב1400 בצהריים. לצדם יש גם אופציה לקחת אוטובוסים לא ישירים - עם קונקשן קצר בFagernes (אוטובוסים כאלו יוצאים לאוסלו מהשמורה בסביבות 1000 בבוקר ו1700 בערב). לו"ז מלא לכל האפשרויות ניתן לראות באתר של חברת Nor-Way המצורף.
  • בקתות - ברמה מאוד גבוהה, הרבה יותר מרוב אירופה. ארוחות הערב עשירות, טעימות ומזינות מאוד - וכך גם ארוחות הבוקר (תמיד יש ביצים, חלב וירקות בשפע). בנוסף, בזכות הקרבה של הבקתות לכבישים יש להן שפע של אספקה - כך שאפשר לקחת מהחדר אוכל כמה מזון שתרצו למהלך היום (מאוד עוזר לנשנש סנדוויץ' עם ביצה קשה בצהריים במקום חטיף אנרגיה).
  • כסף - בניגוד למה שציפינו, הטרק לא היה יקר בכלל. בכל בקתה אפשר לקבל את כל הפינוקים שהוזכרו בעלות של בערך 300 ש"ח לאדם. לפחות מבחינת Value for Money - הרגשתי הרבה יותר מסופק מאשר בקתות באלפים. אם אתם מתכננים לשהות בבקתות - כדאי לעשות חברות בDNT, אגודת הטרקים הנורבגית (מקנה הנחה בבקתות שהם מפעילים). חוץ מזה, מי שרוצה לחסוך יכול לעשות קמפינג בקרבת הבקתות עם האוהל שלו, ולהשתמש בשירותיהן באופן חלקי (חלק מהארוחות / מקלחות בלבד). בכל בקתה שהיינו בה הנוהל הזה התאפשר. עוד יתרון חשוב - כל הבקתות מקבלות אשראי, אין צורך להיסחב עם קרונות במזומן (גם באוטובוסים ובתחב"צ משלמים באשראי - למעשה לא משכנו שטר אחד בכל הטיול).
  • גמישות - בזכות שירות המעבורות על אגם Gjende והקרבה של רוב הבקתות לכבישים, הטרק מאוד גמיש וניתן לחתוך ממנו בסוף כל יום. למעשה, רק בקתת Glitterheim קצת בעייתית באופן הגישה (הליכה של כ7 ק"מ עד לחניון מחוץ לשטחי השמורה שבו ניתן לקחת מונית בתיאום מראש). בזמן העונה (עד 15 באוגוסט) פועלים אוטובוסים גם לבקתות Leirvassbu וSpiterstulen, אחר כך אפשר לצאת משם בטרמפים / מונית.
  • התמצאות בשטח - סימוני השביל ברורים מאוד ברוב מוחלט של המקטעים (גלי רוג'ומים עם האות T עליהם). בכל פיצול שבילים יש גם שלט שאי אפשר להתבלבל בו. מי שמרגיש צורך להיות עם כלי עזר נוסף - אפשר להשתמש באפליקציית ניווט, או לקנות מפה של Jotunheimen Ost באחת הבקתות (כ100 ש"ח).