ממצפה רמון לצופר על אופניים

משך הטיוליומיים
עונה מומלצתאביב!

רקע, פרטים כלליים והכנות

שנה טרם הטיול הנוכחי, טיילתי באזור וגיליתי על קיומו של 'שביל ישראל לאופניים'. כחובבת אופניים - החלטתי שבפעם הבאה שאני חוזרת למכתש, יהיה מדובר בטיול על גבי גלגלים.

אתחיל במילה על רמת הקושי - המסלול קשה. במיוחד ביום השני, שרובו רכיבה בחול. על אף ששנינו (החבר שרכב איתי ואני) אוהבים אופניים ומנוסים (קצת) ברכיבת שטח ובכושר טוב - מצאנו את המסלולים כלא פשוטים בכלל. כנראה זה גם בגלל שלא באמת ישנו טוב, אבל כאמירה כללית - לא מדובר בטיול פשוט.

אוכל ומים - הצטיידנו במצפה רמון, והתכבדנו מאנשים טובים באוכל משובח בחניון בארות. מבחינת מים - כל אחד מאיתנו נשא 5 ליטר מים. ליום הראשון כמות המים הייתה די ויותר, וניתן למלא בקבוקים בחניון בארות. ביום השני (שבו זכינו גם בעומס חום קיצוני) - 5 ליטרים מים לאדם לא הספיקו... בסוף המסלול בתחנת האוטובוס של צופר אנשים טובים עצרו לידנו ונתנו לנו מים ותמרים.

אופניים וציוד - שנינו רכבנו על אופני הרים, רגילים לחלוטין, לא משהו מיוחד. על אחד מהאופניים הרכבנו סבל, אליו חיברנו את שקי השינה ומזרוני שטח. חשוב מאוד לקשור את הציוד חזק ויציב בלי לחפף, אחרת הירידות התלולות ותוואי השטח כבר ידאגו להעיף לכם את הציוד מהאופניים.
בנוסף לציוד על הסבל - שנינו רכבנו על תיקי גב קטנים עם שלוקרים. על האופניים השניים היה גם תיק אופניים שמתחבר ל-bar של האופניים. כמובן גם בקבוקי מים על גבי האופניים במנשא בקבוק קלאסי.

ציוד נוסף - פנימיות, משאבה, אפודים זוהרים (לחציית כביש 90 בדרך לתחנת האוטובוס בצופר), קסדות, תיק עזרה ראשונה, אולר כלים של מפתחות אלן.

תחבורה ציבורית - את הדרך מסבידור מרכז עד למצפה רמון עשינו באוטובוסים (ת"א - ב"ש, ב"ש - מצפה רמון), וכך גם את הדרך מצופר לת"א (צופר - ירושלים, ירושלים - ת"א). חשוב להגיד - מותר להעמיס את האופניים בתא מטען של אוטובוס בין עירוני ולא אמורות להיות בעיות עם זה. הנהגים לא עפים על זה, אבל זה חוקי. מומלץ לתרגל מראש פירוק מהיר של גלגלי האופניים - יכול להועיל מאוד בניסיון להכניס את האופניים לתא המטען תוך כדי גידופים מצד הנהג.
לא היה צורך להזמין תחב"צ מראש. אם רוכבים בתקופות של חגים אז אולי כן כדאי להזמין כרטיסים מראש, כי אלו האוטובוסים שמגיעים מאילת (אולי באוטובוס מצופר לת"א יהיה צריך כי הוא יכול להיות עמוס יותר, אבל אם אתם מפספסים אותו אז חבל על הכסף).
כותבת בכוכבית - בטיול אחר בעת פירוק הגלגל, הברקס (ברקס דיסק) ננעלו לי ולא ניתן היה להכניס את הדיסק בין רפידות הבלמים. זה יכול להיות מאכזב מאוד להיתקע ככה בלי יכולת להכניס גלגל, אז כדאי ללמוד מראש מה עושים במצב כזה.

סימון שבילים - השבילים היו מסומנים פצצה, לא נאדבנו בשום שלב. כמובן שחובה עמוד ענן

רכיבה בחושך - גם ביום הראשון וגם ביום השני רכבנו בחושך ולא הייתה בעיה. היה ירח כמעט מלא ובלי עננים והיינו מסודרים.

לצערי אין הרבה תמונות, אבל נראה לי שאתם מכירים את הנגב בגדול :)

המסלול - יום #1 - מת"א למצפה רמון בתחב"צ, ורכיבה ממצפה לחניון בארות

השכמנו קום ועלינו על האוטובוס של השעה 6:30 מסבידור מרכז למרכזית באר שבע. משם עוד אוטובוס למצפה רמון, ארוחת בוקר בבית קפה במצפה, הצטיידות קלה בסופר - והיידה למסלול. יצאנו למסלול בסביבות השעה 11:00, והגענו לחניון בארות בערך בשעה 21:00.

לחניון בארות הגענו עייפים אך מרוצים, והופתענו לגלות שיש מקלחות (חמות! ואפילו נקיות! בחינם!). החניון היה מלא במשפחות נחמדות (שישי בערב) שכיבדו אותנו בסטייק אנטריקוט ושאר ירקות. אותו הדבר היה בבוקר - ככה זכינו בפנקייקים, קפה ובננות מעוד משפחה נחמדה. בקיצור - תגיעו לחניון בארות ואל תסחבו לשם הרבה אוכל, כי יש שם המון משפחות עם ג'יפים וכמויות אדירות של אוכל.

תיאור נוסף של השביל כולל מפה - https://ibt.org.il/he/%D7%9E%D...

המסלול - יום #2 - מחניון בארות לצופר, ותחב"צ לת"א

תחילת הרכיבה ביום השני היא נוחה ורגועה, בשבילים נוחים להפליא. מהר מאוד אחרי בערך 4 ק"מ המצב נהיה הפוך לחלוטין - רכיבה בחול, במקומות רבים פשוט אין ברירה וחייבים ללכת עם האופניים. מדובר ביום שלם בנחל נקרות, כמעט בלי צל - בהחלט היה יום קשוח מאוד. לקראת סוף המסלול תוואי בשטח נהיה נוח יותר, אבל גם אז רכיבה לא פשוטה - עליות, ירידות, אבנים... בקיצור - היום הראשון הוא רק חימום ליום השני.

המסלול מסתיים במואה, ומשם תצטרכו לנווט בעצמכם עד לתחנת האוטובוס בכניסה לצופר. מה שאנחנו עשינו - לבשנו את האפודים הזוהרים ורכבנו צפונה לצד כביש 90 מצידו המערבי, עד לנקודה שהייתה נראית לנו מספיק בטיחותית לחצייה. למדנו במשך כמה דקות טובות את הכביש, הבנו איפה הנקודות ה'חשוכות' שלנו ואיתרנו את פרק הזמן המתאים ביותר לחצות את הכביש. אחרי החצייה רכבנו עוד קילומטר וקצת מצידו המזרחי של כביש 90 עד לתחנת האוטובוס בכניסה לצופר.

אם זכור לי נכון - יש מעבר תת קרקעי ממזרח למערב בכניסה לצופר, אבל היה קצת בעייתי להגיע אליו עם האופניים. אם יש לכם זמן ומספיק מוטיבציה בשלב הזה - הייתי ממליצה לנסות להיכנס לצופר ולא לחצות את הכביש, ומהכניסה של צופר לעבור מתחת לכביש 90 במעבר התת קרקעי.

שורה תחתונה - היה יום קשה, התחלנו לרכוב קצת מאוחר בטעות (7:30), תפס אותנו עומס חום קיצוני אז עצרנו במהלך המסלול במערה לשעתיים, וסיימנו בצופר ב-22:00.

עוד מידע על המקטע - https://ibt.org.il/he/%D7%9E%D...