טרק ה-Hampta Pass ב-3 ימים

טרק קצר ומדהים שעובר מעמק מנאלי (Jobri) לעמק ספיטי (Chatru), משתלב מצוין עם הטיול הפופולרי בעמק ספיטי.

תאריך הטיולSeptember 2017
עונה מומלצתמאי - אוקטובר

טרק ה-Hampta Pass הוא טרק די פופולרי בו עוברים מעמק מנאלי הירוק והמיוער לעמק ספיטי המדברי בשלושה - חמישה ימים, תלוי בכמות ההליכה שרוצים לעשות בכל יום ובנק׳ ההתחלה בה רוצים להתחיל. למסלול אפשר לצאת עצמאית או בצורה מאורגנת דרך אחת הסוכנויות שנמצאות במנאלי.

לטרק הזה הצטרפו אלינו ההורים ולכן החלטנו לצאת בצורה מאורגנת עם צוות שדואג לכל המנהלות וסחיבת הציוד על ידי פרידות.
אנחנו יצאנו לטרק עם סוכנות שנקראת Himalayan Hikers & Rovers וממוקמת ב-Old Manali, משם הזמנו גם מונית שתחכה לנו בסוף הטרק ותלווה אותנו 5 ימים בעמק ספיטי ובחזרה למנאלי.
הסוכנות נמצאת בבעלות משותפת של 3 חבר׳ה נחמדים ובכל טיול שהם מוציאים אחד מהשותפים מצטרף כמדריך או משגיח כדי לוודא שהכל מתנהל כשורה.
אנחנו היינו מאוד מרוצים מהסוכנות. המדריך היה מצוין, צוות המנהלה שכלל טבח, שני עוזרים ואיש סוסים היה אדיב מאוד והאוכל היה מעולה!! בנוסף לכך, הם היו הכי זולים בצורה משמעותית מכל הסוכנויות האחרות איתן בדקנו אופציה לצאת לטרק.
ממליצים בחום על הסוכנות!!

תכנון המסלול

השביל עובר בין הכפר Chatru (עמק ספיטי) ל-Jobri (עמק מנאלי) ואפשר ללכת אותו בשני הכיוונים.
ההחלטה שלנו להתחיל מ-Jobri ולסיים ב-Chatru נבעה מהשיקול שרצינו להמשיך לאחר מכן לטיול של כמה ימים בעמק ספיטי והטרק היווה דרך מעולה להתאקלמות לגבהים.
התכנון המקורי שלנו היה לעשות את הלילה הראשון בנק׳ שנקראת Balu Ghera ואת הלילה השני בצד השני של הפאס בנק׳ שנקראת Sheagoru.
בפועל, בעקבות הגשמים הרבים שירדו הנחל שהיינו אמורים לחצות ביום הראשון זרם בעוצמה חזקה שלא איפשרה חצייה והיינו צריכים לשנות קצת את התוכניות.
מי שעושה את הטרק ב-4 ימים (מה שרוב האנשים עושים) ישן לרוב את הלילה הראשון כשעתיים ההליכה מנק׳ ההתחלה ואת שני הלילות הבאים כמו התכנון שלנו.

למטיילים העצמאיים כדאי לדעת שהשביל ברור ברוב הזמן אבל מז״א הפכפך וערפל יכול להגיע כמה שעות אחרי בוקר שנראה בהיר לחלוטין. כדאי להכיר את השביל ולהצטייד בGPS או אפליקציית ניווט בסמארטפון.
חוץ מזה, מומלץ לסחוב חבל למקרה שצריך לחצות את הנחל כשהזרימה חזקה אחרי גשמים (פירוט ביום הראשון לטרק).

התארגנות לטרק

הסוכנות דואגת לכל מה שקשור לאוכל ולינה:
מבחינת אוכל - ישנן 3 ארוחות עיקריות ביום, כשאת ארוחת הצהריים מקבלים כארוחה ארוזה לדרך. בנוסף הטבח דאג לפנק אותנו כל הזמן שהיינו במאהל עם מרקים, נשנושים והרבה תה. תמיד היה שפע של אוכל ואפשרות למנה שניה.
מבחינת לינה - הציוד שמספקים הוא אוהל, מזרוני שטח ושקי שינה.

הטרק עובר בגבהים גבוהים (עד 4200 מ׳) והלילות יכולים להיות קרים מאוד. מומלץ להגיע מוכנים עם ביגוד מתאים ומחמם. למי שיש מזרון שטח טוב, כדאי להביא כי המזרונים שמקבלים הם פשוטים ודקים יחסית.
ציוד נוסף שכדאי להביא לטרק:
כדורים נגד מחלת גבהים
פנסי ראש
מעיל גשם טוב (יש לא מעט ימים גשומים באזור)
תרמילי יום

היום הראשון

לאחר רצף של 3 ימים גשומים באזור מנאלי ודחיית הטרק ביום, החלטנו לצאת לדרך בבוקר גשום, בידיעה שלפי התחזית בהמשך היום אמור מז״א להשתפר וכך גם בימים הבאים.
ג׳יפ אסף אותנו מהגסט האוס, לקח אותנו לסוכנות, העמסנו ציוד ויצאנו לדרך.

הנסיעה לנק׳ ההתחלה של הטרק (Jobri) לקחה לנו נטו קצת פחות משעה אך בהודו כמובן ששום דבר לא בטוח והשומרים במחסום שבתחילת העליה לכיוון Jobri לא נתנו לנו להיכנס בטענה שהכבישים מסוכנים אחרי הגשמים שירדו והם לא רוצים לקחת אחריות.
אקשי (שותף בסוכנות) שליווה אותנו תפעל את האירוע ולאחר כמה טלפונים נתנו לנו לעבור בשער.

ההליכה ביום זה היא לאורך נחל עוצמתי בוואדי מצוקי ויפה שהצמחייה בו הולכת ומדלדלת עם העלייה בגובה.
לאורך כל המסלול השביל ברור מאוד ודי נוח להליכה, בנוסף ישנם מס׳ רב של חציות נחלים, חלקם באמצעות גשרים וחלקם בדילוג על סלעים. ההליכה במשך כל היום היא בעליה.

אנחנו תכננו לישון ביום זה בנק׳ שנקראת Balu Ghera אך בעקבות הגשמים שירדו בימים האחרונים הנחל היה גבוה מאוד ולא היה אפשרי לחצייה. בלית ברירה נשארנו לישון מעט לפני נק׳ החציה במקום שנקרא Joara (מסומן במפה).
Ishan המדריך שאל אותנו אם זה בסדר מבחינתנו לישון בתוך דאבה שהיתה לא מאוישת במקום באוהלים בגלל שבנק׳ זאת לא היו הרבה מקומות מתאימים להקמת האוהלים וגם הקרקע הייתה מוצפת מהגשמים. אנחנו כמובן הסכמנו והעברנו את הלילה בכיף ובציפיה שמחר יתבהר.

היום השני

בהמלצתו של המדריך, קמנו מוקדם בבוקר (6:00) כדי לנסות לחצות את הנחל בזמנים בו הוא הכי חלש בגלל קפיאת המים בקרחונים שהם המקור לנחל. בעזרת הצוות חצינו את הנחל בשלום והמשכנו בדרכנו.
את היום הזה ממשיכים בעליה בתוך וואדי שונה מזה של אתמול עם נופים מדהימים של פסגות מחודדות ומושלגות וקרחונים תלויים.

את הנק׳ בה היינו אמורים לישון ביום הראשון חצינו לקראת 12 בצהריים וכדי שנספיק עדיין לעשות את הטרק ב-3 ימים החלטנו לעשות את הלילה בחלק העליון של Balu Ghera (גובה 3900 מ׳) שנמצא במרחק של 4 ק״מ ו-350 מ׳ טיפוס מהחלק התחתון.
בחלק התחתון של Balu Ghera ישנה דאבה שבה אפשר לשתות תה ולאכול/לקנות מזון בסיסי.

היום השלישי

זהו היום האחרון של הטרק שהתארך כאמור בעקבות הבלת״מ של חציית הנחל, ביום זה הלכנו סה״כ 16 ק״מ.
היום מתחיל בעליה תלולה לכיוון הפאס (Hampta Pass) שנמצא בגובה של כ-4300 מ׳. מהמחנה העליון בו ישנו העלייה יחסית קצרה ולוקחת כ-שעה וחצי - שעתיים בקצב איטי.
בדרך לפאס מתגלים נופים מרשימים מאוד של הרים עצומים מושלגים ומוקפי קרחונים שנחשפים עוד ועוד ככל שעולים בגובה.
הפאס עצמו אינו מרשים במיוחד אבל נוח לעצירה ומנוחה אחרי העליה.
מהפאס יורדים לוואדי בצד השני שמוביל אותנו כמעט עד לכפר בו מסיימים את הטרק - Chatru.

הצד השני של הפאס הוא כבר בעל נוף לדאקי מדברי וההליכה בו נוחה מאוד. לאחר כמה ק״מ צריך לחצות את הנחל המרכזי שהוא די רחב אבל רדוד עם מים קפואים!!.
מכאן ממשיכים עם השביל בירידה עד שמגיעים לכפר Chatru.