Shila Gorge ו-Nigutse La

טרק יפה מאוד ומאתגר, בנוף יוצא דופן לאזור לדאק, דרך קניון עצום ופאס גבוה ומרשים מאוד

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתאוגוסט-ספטמבר

הקדמה ורקע

יצאנו לטרק זה כמקטע הראשון של טרק חוצה זנסקר (ראה סיפור דרך כללי). בחרנו וריאציה זו כדי לעקוף את הכביש שנסלל בין הכפר Wanlah ל-Potoksar (ומעבר לכך). מהתייעצות בלונלי פלנט ראינו כי טרק זה מוצע כחלופה הגיונית למקטע שנסלל. גילינו שמדובר בטרק קשה הרבה יותר משהשתמע בלונלי פלנט. כך, במקום יומיים מתוכננים הלכנו כשלושה וחצי.
בכל מקרה, מדובר בטרק יפה מאוד, בו עוברים בנוף שונה ממה שראינו בלדאק לפני כן. פשוט יש לבוא מוכנים - לדעת כי צפויה הליכה ארוכה במים, כי הזרימה מגבילה את שעות ההליכה (עוד על כך בהמשך), ושהפאס בסוף הטרק בהחלט קשה יותר מכל הפאסים בטרקים הפופולריים של לדאק (ראו סיפורי דרך אחרים שלנו להשוואה).
חשוב! מפלס המים בערוץ עלול להיות גבוה ומסוכן. אין לצאת לטרק בימים גשומים או מעוננים (לא חשבנו שזו בעיה בלדאק, אך כבר ביום בו יצאנו מהערוץ נתקלנו במזג אוויר סגרירי, גשום ומושלג, שלא עזב אותנו כמעט במשך שבועיים וחצי). חשוב לשאול ב-Wanlah על גובה המים בערוץ לפני שיוצאים לדרך.
לבעלי תכנית אחרת מטרק חוצה זנסקר, אפשר ללכת את הטרק, ולהמשיך עד הכפר היפה Photoksar (ראו סיפור דרך לשלב הבא בטרק חוצה זנסקר), וממנו לחזור לכביש קרגיל-לה ברכב. ניתן גם ללכת את ה-Shila Gorge גם עד Shila Kong, ולחצות את ה-Yogma La לכיוון הכפר Kanji, ומשם להמשיך לכיוונים שונים או לחזור לכביש.

נסיעה ל-Wanlah

יצאנו באוטובוס לכיוון Lamayuru שיוצא בימים ראשון שלישי וחמישי (לפי הלוז בתחנה) בשמונה בבוקר מה-New Bus Stand בלה - מומלץ להגיע 40 דקות לפני כן כדי לתפוס מקום ישיבה, לסדר את התיקים על הגג ולהנות מצ'פאטי וחביתה מעולים במסעדה שליד הרציף. (למיורו נמצאת על כביש לה-קרגיל, ולפי סוכנויות הטיולים ניתן למצוא אוטובוסים שמגיעים אליה בכל ימות השבוע).
מכיוון שכבר הלכנו את קטע הדרך המחבר את למיורו ל-Shila דרך ה-Prinkti La (כשלוש שעות הליכה נחמדות מאוד) בטרק קודם (ראה קישור), החלטנו לדלג על המקטע. ביקשנו מהסדרן באוטובוס שיעצור לנו בפנייה לכפר Wanlah. משם תפסנו תוך חצי שעה טרמפ לכפר. בכפר מספר מכולות קטנות להשלמות אחרונות ומנזר.
מוונלה, הלכנו כחצי שעה xyz לאורך הנהר עד לגשר החוצה אותו, ולכפר Shila. חנינו ללילה בחלקה יפה לפני הגשר, לא רחוק מעץ מישמישים טעימים..

יום 1 - Wanlah ל-Shila Gorge

יצאנו לדרך בבוקר לא לפני שוידאנו עם תושבי הכפר שגובה המים טוב להליכה - לא יותר מרגל אחת, הבטיחו לנו.
מ-Shila, התחלנו ללכת לאורך הנהר במעלהו, בדרך עפר רחבה. מיד עברנו את הפנייה ל-Prinkti La, והמשכנו כשני ק"מ עד מבנים נטושים שנראים משום מה מעיינות חמים, ויןשבים בפתח הקניון המרשים.
מכאן, השביל נכנס לקניון גבוה, בחלקים די צר, של קירות גרניט יפים. מיד הבנו שנצטרך להרטיב את הנעליים - רק ב-100 המורים הראשונים חצינו את הנהר הקר שלוש פעמים.
ההליכה ממשיכה כך שעות רבות במעלה הנהר היפה -שביל מקסים אך מאתגר.

כעבור 5-6 שעות של הליכה איטית (לא כולל הפסקת צהריים טעימה אך כנראה לא חכמה של כשעה), בשעה 14:00 אחר הצהריים, בעודנו בתוך הקניון ועדיין ממש לא בחניון שאליו התכוונו להגיע (Shilakong), הבנו שאנחנו לא יכולים להמשיך. הנהר שהיה ידידותי מאוד לחוצה בבוקר רק גבה להתחזק במהלך היום (כפי שידענו מניסיון שקורה כל יום). כאשר המים הגיעו לישבן, והזרם נהיה סוער מאוד, הבנו שעלינו לעצור.
מצאנו מקום להקים את האוהל, והעברנו את אחר הצהריים והערב, בידיעה שמצפה לנו יום נוסף של רגליים רטובות.

יום 2 - ל-Shilakong

קמנו מוקדם במטרה להדביק את הפער ולהספיק בתקווה את שארית הנחל והפאס הראשון. התחלנו ללכת בשעה 6:45, בחצייה ראשונה מני רבות של המים הקפואים. השביל ממשיך באותה דרך, חוצה את הנחל פעמים רבות. כעבור 45 דקות של הליכה נאלצנו לעצור ולחכות לשמש (עד 9:15!), שכן אחת מחברות הצוות כבר לא הרגישה את כפות רגליה.
כך הלכנו כשעתיים וחצי סך הכל בהליכה לא מהירה במיוחד, עד שהקניון נפתח בפתאומיות, והגענו למפגש נחלים גדול (למעשה העמק מתפצל לשניים). זוהי Shilakong, וחניון הלילה נמצא מעל מפגש הנחלים.
אולם, התיאור בלונלי פלנט בלבל אותנו, ולא היינו בטוחים שאכן הגענו. כך העברנו שעה בהתברברות ובדיקת כיוונים שונים. גאל אותנו מדריך טיולים שהגיע בצעקות מכיוון מפתיע, מחפש אחר הסוסים של הקבוצה שלו שברחו בלילה. הוא איפס אותנו, אך המים בנחלים כבר היו גבוהים (13:00), לכן חנינו ב-Shilakong (4180), בין הזבל הרב הפזור (שרק ממנו היינו צריכים להבין שזהו החניון).

יום 3 - Shilakong ל-Base Sisir La

יום יפה וקשה.
התחלנו ללכת בשעה 7:15 - ירדנו אל הנחל השמאלי (דרומי), חצינו אותו לגדתו השמאלית (ארוכי הרגליים הצליחו מבלי להרטיב את הנעליים, השאר נרטבו), והתחלנו לעלות לאורכה - אין כאן שביל ברור וההליכה היא מעל המדרגה של הגדה, בין הסלעים. כשלא הייתה ברירה חצינו לגדה הימנית, ולשמחתנו מצאנו שביל ברור יחסית, המטפס על הגבעה. המשכנו לעקוב אחרי השביל שהיה ברור לרוב, כשגללי חמורים ורוג׳ומים מתפרקים עוזרים לנו.
כק"מ וחצי (שעברו לאט) אחרי היציאה מהמחנה השביל יורד בחדות, ואנחנו מתגלשים איתו (קטע טכני), חוצה ערוץ צידי זורם, וממשיך לטפס בצד השני.
מכאן המשכנו לעלות בשביל הברור, לעתים בתלילות ולעתים במתינות, יורדים ועולים למספר ערוצים, וכל הזמן רואים את הפאס מול העיניים. בחצי השעה האחרונה השביל היה צר ודרדרתי. בסך הכל, אחרי ארבע וחצי שעות ארוכות של הליכה בעלייה הגענו ל-Nigutse La (5100).
הנוף מהפאס הכי יפה שראינו - בגלל הרוח והשלג שהחל לרדת לא נשארנו זמן רב. רואים ממנו את הכביש ל-Photogsar, ואת Sisir La קדימה, ואחורה את Yogma La שעולה לכיוון ההפוך מ-Shilakong.
הירידה בשביל נוח ולא תלול דרך ואדי מדברי מרשים מאוד. מהר מאוד התחברנו לנחל זורם, והמשכנו ללכת לאורכו - בשלב מסויים השביל צובר קצת גובה מעליו. ההליכה יפה מאוד, והשלג היורד הוסיף למחזה.
ירדנו כשעה וקצת, עד שהגענו לגבעה נמוכה. עליה השביל מטפס, וממנה יורד אל הכביש. חצינו את הנהר על הגשר. חנינו ללילה בבסיס של Sisir La, מימין לגשר, מצפים להגיע לכפר למחרת, ולצ׳פאטי וחביתה.

• חשבו על הדרך בה תעדיפו ללכת במים - סנדלים טובים, או פשוט בנעליים. הנהר סוער ומלא בסלעים.