טיול ספארי בפארק הלאומי קרוגר Kruger National Park Safari

ארבעה ימי ספארי בנהיגה עצמאית ובסיורים בפארק קרוגר, אחד הפארקים המוצלחים ביבשת אפריקה.

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתכל השנה

רקע והכנות

הפארק הלאומי קרוגר נמצא בצפון מזרח של מדינת דרום אפריקה במחוז Mpumalanga, שטחו של הפארק הוא כמעט 19,000 קמ"ר (כמעט בגודל של מדינת ישראל).
הפארק מהווה בית גידול עשיר ומגוון של יונקים, עופות ודו חיים.
ניתן למצוא בפארק את חמשת הגדולים של אפריקה: בופאלו,פיל, אריה, נמר וקרנף. חמשת הגדולים נקראים כך משום שהם חמשת החיות שבעבר נחשבו הכי קשות לצייד ולא עקב גודלם הפיזי בהכרח. בנוסף ניתן למצוא בבית הגידול צ'יטות, זאבים טלואים, צבועים נקודים, ג'ירפות, זברות, גנו עוד חיות אחרות.

איך לסגור את הספארי עצמאית:
נכנסים לאתר SANP (מעין הרט"ג של דרום אפריקה) מצורף קישור בסוף סיפור הדרך.
בוחרים בקתות בקמפ שרוצים לשהחת בו בנוסף אפשר ואפילו רצוי מאוד להזמין סיורים מודרכים של שקיעה/זריחה בקמפ בו שוהים דרך האתר.
בקתות בקמפ כוללות בדרך כלל מטבח מאובזר,קומקום, מיקרוגל, עמדת מנגל לBBQ, מקרר, מזגן, מקלחת ושירותים והכל ברמה לא רעה בכלל ודי נקי.
על הסיורים המודרכים מפורט בהמשך סיפור דרך זה.

את הספארי בפארק קרוגר יש לסגור מוקדם ככל הניתן.
כמה מוקדם?! זה היה הדבר הבא שסגרנו אחרי כרטיס הטיסה שלנו לדרום אפריקה, 5 חודשים כמעט לפני ההגעה שלנו ועדיין נאצלנו לשנות את המסלול ולעשות את הספארי בקרוגר אחרי ירידה דרומה לאזור דרבן ולא להתחיל עם הספארי כפי שתכננו מראש עקב חוסר מקום בקמפים שרצינו.

סגרנו שלוש לילות בבקתות במחנות Skukuza, Satara, Lower Sabie ובנוסף סיורים (לזוג):
שקיעה בSkukuza, זריחה בSatara וזריחה בLower Sabie.
סך כל עלות ההזמנה בסביבות 7,900 ראנד (1800₪ בערך).

בפארק הלואמי קרוגר מטיילים בדרך כלל באופן עצמאי.
הכבישים ודרכי העפר בפארק ברורים ונוחים,ניתן בהחלט לטייל שם ברכב פרטי ואין צורך ברכב גבוה.
בנוסף נהיגה העצמאית ניתן לסגור סיורים דרך הפארק, סיורי זריחה\שקיעה או סיורי לילה.
היתרונות שיש לסיורים אלה הם: ליווי של מדריך מיומן שיודע היכן לחפש ומזהה בזמן אמת בע"ח שייתכן שהייתם מפספסים, ידע שאותו המדריך מספר על בע"ח, רכב גבוה המאפשר לראות טוב יותר, לסיור המןדרך מותר לנוע על שבילים שאסורה עליהם התנועה לרכבים פרטיים, בדר"כ הסיורים מועברים בחלקם בשעות בהן אסור לנהוג באופן פרטי בפארק ולכן מרוויחים עוד זמן לראות עוד בע"ח.
בנוסף, בשעות בהן נערכים הסיורים בע"ח בדרך פעילים יותר.

סיורי זריחה: מתחילים לפי שעון קיץ (של דרום אפריקה כמובן,החל מאוקטובר), משעה 4:30 עד לשעה 7:30.
סיורי שקיעה: מתחילים לפי שעון קיץ (של דרום אפריקה כמובן,נכון לחודש אוקטובר), משעה 16:30 עד לשעה 19:30.

חיסונים ותרופות

יש להערך לכך מראש ולקבוע תור במרפאת המטיילים.
בצפון המגינה ובאזור קרוגר יש חשש להדבקות במלריה לכן ככל הנראה ימליצו לכם לקחת מלרון.
שימו לב שפרק זה אינו מהווה ייעוץ רפואי ואל תיוועצו בחברים או בקבוצות בפייסבוק/פורומים רק רופא מוסמך רשאי לייעץ לכם איזה חיסון נכון עבורכם.

כללים בפארק

בפארק יש שלושה סוגים עיקריים של דרכים: שבילי עפר, כביש סלול ודרך שהכניסה למבקרים אליה אסורה.
על שבילי העפר מגבלת המהירות היא עד 40 קמ"ש, בכבישים 50 קמ"ש.
שבילי עפר בדר"כ מסומנים באות S ומספר. הכבישים הסלולים בדר"כ מסימנים באות H ומספר.
בסאפרי ישנים במחנות (Camps) או בלודג'ים פרטיים.
נכון לחודש אוקטובר (בחודשים אחרים השעות משתנות) שעת החזרה לקמפים עד השעה 18:00 ויציאה מהקמפ בבוקר 5:30.
אסור לצאת מהרכב בפארק פרט לתחנחת עצירה שנקראות Picnic Sites בהן יש שירותים ובחלקן חנויות נוחות ומסעדות.
בנוסף, בקמפים יש מסעדות וחנויות בהן ניתן לקנות מוצרי מזון מגוונים (בשר, ירקות, פירות שתיה קלה וכמעט כל מה שיש בסופר).

מאוד מאוד מומלץ לקנות מפה של הפארק, אנחנו קנינו רק בסוף היום הראשון כי לא היה למכירה בשער.
המפה עלתה 135 ראנד.
קל לנווט עם המפה, הקליטה של הטלפונים בעייתית בפארק.
המפה היא מעין מגזין שכל שני עמודים מכילים חלק אחד בפארק.
בנוסף יש המון מידע על איפה ייתכן וסוג מסוים של חיות ימצאו בפארק ועל סוגי ומספר החיות הקיימים בפארק.

יום ראשון: Malelane Gate-Skukuza

אל הפארק נכנסו מהשער הדרום מזרחי Malelane, לאחר רישום,מילוי טפסים, אישור ההזמנה והבהרת הכללים בפארק נכנסו סוף סוף פנימה.
ביום זה נסענו בעיקר צפונה על כביש H3 ומעט על שביל העפר S114. הרבה עצים נמוכים שהשילו את עליהם היה הנוף שראינו.
ביום זה מתרגשים מכל חיה שרואים, בהמשך זה מצטמצם בעיקר לחיות שעוד לא ראינו ולטורפים.
תחילה ראינו בעיקר ציפורים, לא עבר זמן רב ונתקלנו ביונק הראשון שלנו ג'ירפה שלעסה עלים להנאתה.
החיות שנצפו ביום זה:
ג'ירפות, קודו, אימפלות, עופות דורסים, ציפורים שונות,פילים, קרנף (H3)שבעיקר הפנה לנו את אחוריו, זברות, לביאות שנחו (על דרך S114), צבועים בזמן אכילה (H3),ושני סוגים של אנטילופות קטנות: Steenbok ו-Klipspringer.

בשעה 15:30 נכנסו לקמפ וביצענו צ'ק אין, הסבירו לנו איפה הבקתה ושסיור השקיעה יוצא ב16:30 מהחניון. נתנו לנו טפסים לחתום עליהם לסיור ובקשו שניכה בחניון למדריך בשעה 16:15.
להבנתנו מדובר בקמפ הכי גדול בפארק.
בחנות רכשנו מפה של הפארק, פרקנו את הציוד שלנו בחדר והתלבשנו בביגוד חם לקראת הסיור.

סיור שקיעה:
בשעה 16:15 עלינו לרכב הספארי, לרכב עלה המדריך תומאס שהציג את עצמו וסיפר לנו על הכללים במהלך הסיור. בנוסף, הוא הסביר לנו שהוא יעשה ככל יכולתו שנראה כמה שיותר בע"ח אבל צריך מזל ושאנחנו מכסים שטח קטן מאוד מהפארק.
בשלב מסיום כשהחשכה השטלתה השתמשנו בזרקורים גדולים שתומאס חילק לנו לנסות ולאתר בע"ח.
בסיור היה קר (רכב פתוח) ראינו בעיקר אוכלי עשב, החיות החדשות שנצפו: ארנבת,Small Spotted Genet (גחן מצוי בעברית, סוג של חתול בר קטן), בופאלו שהיה החיה הרביעית מתוך ה Big five ביום הראשון שלנו בפארק (לא רע...).
במהלך הסיור קיבלנו הסברים מעניינים על בע"ח, לצערנו החל גשם כבד ונאלצנו לחזור מוקדם מעט, תומאס התנצל על מזג האוויר.
השארנו לו טיפ של 70 ראנד והתייעצנו איתו על שבילים שכדאי לנו לנוע בהם למחרת.
המשכנו לארוחת ערב במסעדה של הקמפ, המסעדה הייתה ברמה גבוהה.

את התתול והחיה שהכי קיוותי לראות בפארק, נמר, לא ראיתי ביום זה אך הייתי מסופק ממה שכן ראינו.

יום שני: Skukuza-Satara

יום זה היה כולו בנהיגה עצמאית ללא סיורים של הפארק, יצאנו מוקדם בשעה 6:00 מהקמפ.
ביום זה נסענו בדרכים: H1-2, S34,S36,S125,H1-3,S100.
טורפים גדולים ואוכלי עשב חדשים שנצפו ביום זה:
צבוע נקוד בבוקר ממש קרוב לסקוקוזה קמפ(H1-2) וצבוע נקוד נוסף לקראת הערב (S100), אריה זכר ממרחק רב (S100), זאבים טלואים ממש קרובים לדרך העפר(S34) עם דם של הטרף על פניהם שנחו אחרי ארוחה, אותם ממש התלהבנו לראות כי הבנו שזה ממש לא פשוט למצוא אותם.
בנוסף ראינו גם סנאים, חזיר יבלות, נמיות, בבונים וגנו (Blue Wildebesst).

בצהרי היום בסביבות 14:00 בצענו צ'ק אין למחנה Satra, נתנו לנו ואוצ'ר עם מקום למילוי פרטים לסיור הזריחה מחר.
קנינו מצרכים לBBQ בערב ואחסנו אותם במקרר.

הלכנו לישון שעה בצהריים בחדר ויצאנו לעוד נסיעה עד לזמן נעילת השערים.

יום שלישי: Satara- Lower Sabie

סיור זריחה: 4:30-7:30
קמנו בשעה 3:45 התארגנו והתלבשנו היטב בבגדים החמים ביותר שלנו.
הגענו למגרש החניה בשעה 4:15 כפי שהתבקשנו, שם הנחו אותנו לאיזה רכב לעלות.
המדריך שלנו לויד הציג את עצמו וחזר בערך על מה שתומאס אמר אתמול רק במילים אחרות. הוא אמר שזה לא גן חיות והוא לא יכול לקחת אותנו ישירות לכלוב של האריות אבל יעשה ככל יכולתו שנראה כמה שיותר במהלך הסיור.
כל הסיור למעט השעה האחרונה התרחש בקור מקפיא.
קיבלנו זרקורים כי התחלנו בחשכה מוחלטת, עד השעה 5:40 לא ראינו משהו חדש או מיוחד מלבד כמה אוכלי עשב, ב5:40 בערך ראינו Civet יצור יחודי שנראה כמו הכלאה בין חתול, דביבון ונמייה.
לויד הסביר לנו שהיא לא נחשב חתול כי הוא ניזון גם מפירות ומירקות בדומה לנמייה.
המשכנו להתקדם ועלינו על דרך העפר S100 המפורסמת בכמות החתולים הגדולים שנצפים עליה .
הסתובבנו על דרך העפר מספר דקות ואז הוא הופיע מתוך העשב מטרים ספורים מאיתנו, האריה הראשון שלנו מטווח קרוב. אריה זכר בוגר זהוב רעמה ומרשים, הסתכל עלינו וחצה לו לאיטו את את דרך העפר הביט בנו שוב והמשיך לו בדרכו. כמובן שלויד שהיה מקצוען הבחין בו ראשון.
בהמשך הסיור ראינו בעיקר אוכלי עשב שכבר ראינו ועופות דורסים.
בסוף הסיור השארנו טיפ של 100 ראנד ללויד והתייעצנו איתו על איזה שבילים כדאי לנו לנוע בנהיגה העצמאית.

ביום זה נסענו בעיקר על הדרכים הבאות: S100, S41,S90,H1-4, H7,S40,S12,H1-3,H10.

טורפים ואוכלי עשב חדשים שנצפו ביום זה בנהיגה העצמאית:
להקת אריות עם שני זכרים, אחד מהם שכב ממש על הכביש (H1-3),
תן שחור גב (S90), יען (H10)
סמוך לזמן נעילת השערים הגענו לLower Sabie שוב בצענו צ'ק אין וקיבלנו את הואוצ'ר לקראת סיור הזריחה מחר.
קניתי בחנות במחנה כובע חם מפליז ואשתי קנתה עוד צעיף עקב הקור העז שחווינו בסיור הזריחה האחרון. אכלנו ארוחת ערב במסעדה.

יום רביעי: Satara-Phabeni Gate

היום האחרון לספארי סיכוי אחרון לצפות בנמר.
קמנו שוב מוקדם ולאחר ההתארגנות פגשנו את המדריך שלנו ג'קדורה לסיור הזריחה.
שוב תדריך דומה.
הבוקר מזג האוויר היה נעים יותר והיה הרבה פחות קר מהסיור הקודם.
ראינו אריה זכר מעט רחוק על כביש H4-1, גיריות דבש על S79.
השארנו לג'קדורה טיפ של 60 ראנד והתייעצנו איתו על הדרכים שמומלץ לנוע עליהן בנהיגה העצמאית.

כבישים עליהם נסענו באותו היום באופן עצמאי:
H4-1, S21, S114,H11,S1

טורפים ואוכלי עשב חדשים בהם צפינו בנהיגה העצמאית:
היפופוטמים, תנין ולטאת כח.
בשעה 14:30 יצאנו משער Phabeni וסיימנו את חווית הספארי שלנו בפארק קרוגר.

סיכום

נהננו מאוד בשהותנו בפארק.
היינו ברי מזל לראות אריות בכל יום, קרנף (גם רק אם את חלקו האחורי), צבועים בזמן הסעודה, כלבי בר, עופות שונים ואוכלי עשב מעניינים.
לצערי את הנמר החמקמק לא ראיתי בספארי שעשיתי בפארק רטנהמבור בהודו וגם לא פה בקרוגר.
לשמורות הטבע באפריקה/אסיה אני בטוח אחזור בעתיד ואקווה לפגוש שם את הנמר המיוחל.

• יש חנויות נוחות גם בחלק מהPicnic Sites וגם בקמפים: שם מומלץ להצטייד בנשנושים ובמים.
  • נצלו את שעות השקיעה והזריחה לסיורים שמציע הפארק או לנהיגה עצמאית, אלו שעות טובות למציאת בע"ח.
  • כדאי להביא משקפת.
  • מומלץ להביא מצלמה עם זום טוב. למי שיש מצלמות DSLR מומלץ להביא עדשת טלה ועדשה רחבה.
  • להביא ביגוד חם ולהשתמש בלבוש בשיטת הבצל, מזג האוויר משתנה באופן קיצוני בפארק.
  • צריך מזל לצפות בחיות אל תשוו את התצפיות שלכם לאנשים אחרים. לכל אחד יש את המזל שלו.