שלושה שבועות בתאילנד

שלושה שבועות בתאילנד בדגש על הצפון

תאריך הטיולSeptember 2018
משך הטיול3 שבועות
עונה מומלצתכל השנה למעט בעונה החמה (אפריל עד יוני)

בנקוק

8-9/9
יום לפני ראש השנה טסנו עם אוסטריאן לוינה, המתנה קצרה לטיסת המשך של עשר שעות שהביאה אותנו לבנגקוק. משדה התעופה נסענו ל IBIS hotel, מלון ברחוב מקביל לקווסאן המיתולוגי. המלון מקסים, חדר לארבעה עם מיטת קומותיים לילדים, בריכה וכמובן מזגן. כמה שונה מהגסט האוס של 1996. בדרך למלון החל לרדת גשם שהפך למבול. שערי השמיים נפתחו עלינו. חצי שעה של גשם וכל הרחוב עלה על גדותיו. כדי לרדת מהמלון הייתי צריך להיכנס עם הרגליים למים. יצאנו לסיבוב ברחובות הסמוכים, הרחוב של המלון מקסים, המון חנויות, דוכני מזון, מסאז' וטוק-טוקים בכל פינה. רק היתושים כבר לא באים לבקר. הקווסאן הפך למפלצות תיירותית סוערת ורועשת, בעיקר בשעות הערב אז הוא מתמחה בדוכני מזון והמסעדות מארחות הופעות חיות. להפתעתי מסעדת הפועלים בקצה הקווסאן ושושנה ברחוב המקביל עדיין קיימות. כל השאר עבר כלא היה. ואולי טוב שכך. המוני תיירים ממדינות אסיה השכנות מציפים את האזור, מה שגרם לפיתוח של כל הרחובות הצמודים.

10/9
פתחנו את היום בטוק טוק לארמון המלך grand palace (wat phra kaeo). המשכנו ל wat pho הבודהה השוכב. והמקדשים שבמתחם.

11/9
נסענו לעולם הים sea life שבקניון סיאם פראגון. אקווריום מרשים ויפה עם מבחר גדול של בעלי חיים מעולם הים. בקניון עצמו וב siam center הצמוד לא מצאנו משהו מעניין אז ריקי לקחה אותנו לקניון MBK, קניון ענק עם המון חנויות ודוכנים כשבכל קומה סוג שונה של חנויות. הסתובבנו בקניון עד הערב. את הדרך חזרה עשינו עם טוק טוק שהאיר כמו מונית הכסף. החידון בתאילנדית.

12/9
הליכה קצרה למזח Riva Surya ממנו לקחנו long tail boat פרטית לשייט של שעה ביובלים הצדדיים של הנהר. השיט מאוד נחמד ויפה. השייט הסתיים במקדש השחר Wat Arun שמול ארמון המלך. המקדש מורכב ממספר מגדלים מצופים פסיפס. מאוד יפה. המשכנו בסירת נהר ל Wat traimit הבודהה המוזהב. במקדש שוכן בודהה מזהב, הגדול בעולם 5.5 טון ובן למעלה מ- 700 שנה. בעבר הבודהה היה מכוסה טיח כדי שהבורמזים לא ישדדו אותו. יום אחד הוא נפל, הטיח נשבר והזהב התגלה.
המשכנו לרחוב Yaowarat, לב הרובע הסיני. הרחוב והרחובות שסביבו הם שוק סיני אחד גדול. אפשר לוותר. לקחנו מעבורת נהר חזרה למלון. מעבורת הנהר היא חוויה מהנה בפני עצמה. ארוחת צהריים זריזה, התארגנות מהירה וטיסת אחה"צ לצ'אנג ראי. טיסה בעלות של כ 35 דולר שהפתיעה מאוד לטובה - מטוס בואינג גדול וחדיש.
בנחיתה לקחנו רכב. הנסיעה בחושך למלון היוותה תרגול מצוין בנהיגה בצד שמאל של הכביש.

הצפון - צ'יאנג ראי, משולש הזהב וחזרה לצ'ינג מאי

13/9
נסיעה קצרה למקדש הלבן Wat Rong Khun. מקדש מוזר, משעשע ויפה כאחד.
מקדש זה מיוחד בצבעו הלבן, אשר מסמל את טוהר הבודהה. המקדש בנוי מתשעה בניינים המעניקים לו חזות יוצאת דופן. עיצובו של המקדש בולט בין המקדשים המוזהבים השכיחים ברחבי תאילנד, והוא מושפע מעלילות מדע בדיוני. על קירותיו של המקדש הלבן משובצות מיליוני מראות קטנות הזוהרות בשמש ומשוות למקדש מראה של ארמון שלג מאגדות דמיוניות. במקדש המרכזי, הבוט, מצויים ציורי קיר מיוחדים וביניהן שובצו דמויות של גיבורי על, כגון סופרמן, וגם דמויות אהודות על ילדים, כמו הארי פוטר והלו קיטי. מטרת הציורים לדמות את האדם המודרני הנוטה לחמדנות ותאווה. מידות רעות עליהן חייב האדם להתגבר לפי הבודהיזם. באותו המקדש הוצבו כמה דמויות יושבות של בודהה ונזיר ידוע, כולם בתנוחת מדיטציה.

המשכנו צפונה לאיחוד השבטים Long Neck hilltribe village - שמורה של מספר כפרים, לכל כפר מספר בקתות והאנשים לבושים בבגדים המסורתיים. ברגע שמגיע תייר כל הכפר מתכנס לריקוד מסורתי. האטרקציה העיקרית היא שבט ארוכות הצוואר Karen

יום מאוד רגוע. יש אפשרות לעשות שיט על הנהר לטאטון (3 שעות), ולמחרת עם אוטובוס לצ'אנג מאי. השיט נראה יפה ומהנה.

14/9
נסיעה של כשעה וחצי למשולש הזהב - מקום המפגש של תאילנד, לאוס ומיאנמר. המקום היה בעבר מרכז גידול וסחר של אופיום, שנקרא הזהב השחור, האופיום נסחר בזהב ומכאן השם משולש הזהב. תצפית, תמונות, ביקור במוזיאון היכל האופיום house of opium והמשכנו לגני המלכה Mae Fa Luang. ביקור בוילה שהיתה משכנה של המלכה וביקור בגנים המטופחים. יפה.
מגני המלכה נסענו בדרכים צרות, מפותלות ומקסימות ביופיין לעיירה Thaton . הדרכים עוברות ביערות טרופיים, עולות ויורדות מההרים. בדרך עברנו בכפר סיני בשם Mae Salong.

15/9
התחלנו את היום בכביש שמטפס מעל טאתון, בכביש יש 9 תחנות כשבכל תחנה יש פסל בודהה או מקדש. מהמקדש העליון יש תצפית יפה על כל האזור. ולא, לא עצרנו בכל התחנות. האם זה ימנע מאיתנו להגיע לנירוונה?
המשכנו בנסיעה לצ'אנג מאי. השעה הראשונה עוברת באזורים עירוניים ודי משעממת, לאחר מיכן הכביש מתפתל ביער והנסיעה בו הופכת לחוויה. אחרי כשעתיים הגענו למערות Tham Chiang Dao. מערות נטיפים שבחלקן אפשר לטייל לבד ובחלק היותר 'אתגרי' שלהן חובה לשכור מדריך עם עששית. עם המדריך הולכים בשביל לא מסודר וזוחלים במעברים צרים. מאוד נהנינו.
נסיעה של כשעה וחצי והגענו לצ'אנג מאי. במלון פגשנו את משפחת מרינוב שהגיעה היום מהארץ. ביחד עם המרינובים הלכנו לשוק של יום ראשון - שוק של מזכרות וכמובן אוכל עם כמות אין סופית של אנשים

ה- loop

16/9
התחלנו את Mae hon soon loop, או בקיצור ה- loop. נסיעה של שעה וקצת לפארק הלאומי Doi Inthanon, הפארק נקרא על שם ההר הכי גבוה בתאילנד (2595 מטר). הכביש הראשי בשמורה מטפס לאורך כ-40 ק"מ עד לפסגת ההר כשבדרך עוברים במספר מפלים מרשימים מאוד, מפלים שוצפים עם כמות עצומה של מים. אנחנו עצרנו במפלים העיקריים: Wachirathan waterfall, Sirithan waterfall, Mae Klang waterfall. קצת לפני הפסגה עצרנו בשני מקדשים מרשימים שנבנו לכבוד המלך והמלכה. רצינו לנסוע למפל Mae Ya waterfall שאמור להיות המפל הכי גבוה בתאילנד ונמצא מחוץ לשמורה, אבל הדרך אליו היתה משובשת אז ויתרנו.
המשכנו בנסיעה בדרך מתפתלת ביער טרופי יפה בצמוד לנהר גדול. לאחר כשעתיים וחצי הגענו לעיירה קטנה בשם Mae Sariang, כשאת השעה האחרונה נסענו בחושך מוחלט. הגענו למלון Above the sea. מלון פשוט עם עיצוב יחודי ומקסים, ובריכה גדולה. הגענו למלון מותשים וקצת רעבים, אבל ברגע שראינו את הבריכה כולם נכנסו למים. תענוג.

17/9
נסיעה צפונה בכביש 108 שמלווה אותנו כבר מאתמול, הדרך צרה ומתפתלת ביער טרופי מקסים. אחרי 160 ק"מ שלקחו שלוש שעות, 10 ק"מ לפני Mae Hong Son, תחנתנו הסופית, הגענו לאזור של שבטי קארן, שבטי ארוכות הצוואר. באזור יש כארבעה שבטים, אנחנו בחרנו לבקר ב Huay Phu Kaeng. כדי להגיע לכפר אמורים לקחת שייט של כחצי שעה על הנהר. תוך כדי חיפושים לנקודת ההתחלה של השייט פגשנו שני שוטרים על קטנוע שלקחו אותנו לגדה הנגדית של הנהר, ממנה אספה אותנו סירה אל הכפר. אנחנו מטיילים ב off season, אולי אין שייט בתקופה זו. בכפר יש מעט ארוכות צוואר ורוב הנשים כבר לא מאריכות את הצוואר. ביקרנו גם בבית הספר ולא ראינו ילדים עם טבעות על הצוואר, חדשות טובות. בבית הספר ריקי ראתה מגרש כדורעף ומיד אירגנה משחק אליפות בין יבשתי. ריקי, דקל ונדב שיחקו כדורעף עם אחד המורים. נציגי אלופי ישראל בכדורעף לא השיגו הכרעה על מורה בכפר תאילנדי. אכזבה הורגשה בקהל. בבית הספר קיים חדש מחשבים שניזון מתאים סולאריים בעוד שבשאר הכפר אין חשמל.
המשכנו ל- Mae Hong Son. לקראת שקיעה ביקרנו במקדש Wat pharathat doi kongmu שממנו נפרסת תצפית יפה על העמק והעיר. במקדשים יש פסל בודהה לכל יום בשבוע, לאחר השקיעה המקדשים מוארים והתאילנדיים מקיפים אותם ומניחים פרחים על פסלי הבודהה. לאחר מיכן ירדנו לביקור באגם ולנשי המקדשים המפורסמים שמשתקפים במימיו והפכו לסימלה של העיר - Wat jong klang and Wat jong kam.

כבר מספר ימים מדברים על טייפון שהגיע מיפן להונג קונג וצריך להשפיע על תאילנד, עד עכשיו לא רואים את ההשפעה שלו ונקווה שגם ןא נראה. בינתיים הימים חמים ויבשים.

18/9
עשרה ק"מ צפונית ל MHS הביאו אותנו ל-Su Tong Pae Bridge (Bamboo Bridge), בניגוד לציפיות הגשר מרשים מאוד - גשר במבוק (אפילו שנשען על תומכים מברזל) ארוך שעובר בשדות אורז מוריקים בצל הרים גבוהים. מאוד יפה.
עוד מספר דקות נסיעה הגענו ל- Wat Tham Pla fish cave. המערה נמצאת בפארק קטן ומקסים, שביל מתפתל לאורך נחל זורם כשמסביב הכל ירוק. בסוף השביל מגיעים למערה חצי פתוחה שבתוכה נביעת מים והמוני דגים גדולים שרק מחכים שנזרוק להם אוכל (פירות ועלים שנמכרים בכניסה לפארק, לא ידעתי שדגים אוכלים מנגו וקוקוס). קצר ונחמד. לפני חודשיים המערה היתה סגורה עקב הצפה.
גיחה קצרה ל- Pha Suea waterfalls - מפלים יפים שזורמים בשצף הודות לגשמים של העונה הרטובה. בנקודה זו עזבנו את כביש 108 שליווה אותנו מצ'אנג מאי לטובת כביש 1095
מערת הנטיפים Tham Lod - מערכת מערות נטיפים גדולות שבתוכן זורם נהר. הטיול בתוך המערות מתבצע בעזרת רפסודות במבוק ומדריכות עם עששיות. עקב הגשמים החזקים שהיו המים בתוך המערה עלו ומתוך שלוש אפשר לבקר רק באחת ולשוט ברפסודות רק 150 מטרים מתוך 800. בכל זאת היה יפה מאוד ומרשים.
נסיעה קצרה והגענו ל- Pai. כפר קטן ומקסים ששוכן בין ההרים. פאי עמוסה במטיילים, שינוי מרענן לאחר מספר ימים בהם כמעט ולא ראינו מטיילים נוספים.
הדרך כל היום היתה מקסימה (כרגיל) - דרך מתפתלת בינות לשדות אורז ירוקים, יער טרופי והרים גבוהים. בניגוד לתחזיות מזג האוויר היה בהיר והשמש חייכה אלינו רוב היום (כרגיל)
בערב הרחוב הראשי של פאי הופך למדרחוב חביב עם עשרות דוכני מזון ומזכרות.

19/9
מסביב לפאי יש הרבה דברים לעשות אבל שום דבר לא מדהים במיוחד. הבנו שבפאי צריך לקחת את הזמן האיזי וליהנות. התחלנו בטיפוס לבודהה הלבן שמשקיף על העיירה – Wat pra tat mae yen. ראינו כבר הרבה מקדשים והרבה בודהות, אבל הבודהה הזה באמת מרשים, וגדול, ובמיקום יפה.
המשכנו ל- memorial bridge - גשר שהיפנים הכריחו את המקומיים לבנות במלחמת העולם השנייה. הדרך הוא חלק מדרך שנסללה בין צאנג מאי ומה הונג סון. הבניה החלה משני הצדדים ונפגשה בגשר. יצאנו ספונטנית לשייט של שעה על רפסודות במבוק. השייט רגוע מאוד ויוצא מתחת לגשר.
התחיל לטפטף אז במקום ללכת לפאי קניון הלכנו ל- The Pai hot spring. מעיינות חמים יפיפיים בלב הטבע הירוק. המים יוצאים מהנביעה בטמפרטורה של 80 מעלות ועוברים בכמה בריכות בטמפרטורות הולכות ויורדות. נהנינו מאוד והילדים פרחו.

20/9
התחלנו ב- Pai canyon - אזור די גדול שהאדמה נסחפה ממנו למעט רצועות צרות כך שהאדמה הפכה למצוקים. טיילנו בשבילים שונים והיה מאוד יפה.
המשכנו לכיוון Pam bok waterfall. לפני המפל עצרנו ב- land split, קניונים קטנים שנוצרו מרעידות אדמה ב 2008 ו- 2011. נחמד. המשכנו ל- Holy bamboo bridge - גשר במבוק שלא תכננו להגיע אליו אבל ראינו שהטיולים המאורגנים מבקרים בו אז זרמנו, הגשר ארוך מאוד ומתפתל בין שדות אורז. יפיפה. מאוד אהבנו. ארוחת צהריים תאילנדית ליד הגשר וחזרנו בכביש למפל שאליו הגענו במקור. המפל דומה למפלי רמת הגולן. בד"כ מגיעים אליהם כדי להתרחץ, לנו לא היה זמן כי רצינו להספיק שייט אבובים בנהר אז רק הצצנו והמשכנו. יצאנו לשייט tubing בנהר - לקחו אותנו כשמונה ק"מ במעלה הנהר וחזרנו עם האבובים. הזרם מצוין - לא מהיר ולא איטי, הנהר יפה והכל מסביב ירוק, כמובן. אחרי כשעה ורבע במים הגענו עם האבובים לפאי, מרוצים ומאושרים. סיום נפלא ליום מקסים.

21/9
בעצב קל עזבנו את פאי. בכיף יכולנו להישאר כאן עוד יום. נסענו לכיוון צ'אנג מאי, אחרי כשעתיים עצרנו במפל Mork fa. מפל גבוה בתוך היער. נכנסנו למים הקרירים בחום הטרופי. אלון היה מאושר עד השמיים.
ויתרנו על עצירה נוספת במפלי Mae Sa והמשכנו למקש Wat Phrathat Doi Suthep. מקדש מרשים בלב הר גבוה בפאתי צ'אנג מאי.
זהו. הסתיים החלק הזה של הטיול. החזרנו את הרכב. בילינו ברכב 1225 ק"מ. רק בלופ עברנו 3934 סיבובים.
בערב קנינו כרטיסים ב'למטייל' לאטרקציות ליומיים הבאים - אומגות (1700 באט) ופילים (1500) באט. לאחר מיכן הסתובבנו בבזאר הלילה של צ'אנג מאי - בזאר ענק בכל קנה מידה.

צ'יאנג מאי

22/9
Flight of the gibbon zip line - שלושים מקטעים שמתחברים לחמישה ק"מ של אומגה ביער טרופי. המקטע הכי ארוך באורך 850 מטר הוא הכי ארוך בעולם. מסלולים מתוקתקים היער יפה ומדריכים חמודים. היה מצוין.
בצ'אנג מאי ישנם יותר מ-300 מקדשים, מה שהופך אותה לעיר המקודשת ביותר. יש בה מקדשים מסוגים שונים ותרבויות שונות. בצ'אנג מאי שלטו מספר עמים ובראשם הבורמזים, אי לכך ובהתאם לזאת, נבנו על ידי העמים השולטים מקדשים רבים בעלי אופי שונה וצורת בנייה שונה. כל עם ששלט רצה להראות כמה התרבות שלו טובה יותר ולכן אין כמעט סמטה בעיר ללא מקדש או שניים. אנחנו החלטנו לבקר בשלושת המקדשים העיקריים בעיר העתיקה. אחה"צ ביקרנו ב Wat chedi luang, מקדש מרשים מאוד במרחק דקות הליכה מהמלון. מקדש תאילנדי ובצמוד אליו מקדש בורמזי ענק. למזלנו כשביקרנו במקום התקיימה תפילה המונית של נזירים וכלב אחד שטייל ביניהם. בחצר המקדשים ישנן פינות המיועדות לשיחות של נזירים עם המבקרים בהן הנזירים עונים על שאלות המבקרים. נשמע מעניין, מחר ננסה להצטרף לשיחה כזו.
המשכנו ל- three king monuments (אפשר היה לוותר) ולשער Thapae שהינו השער היחיד בחומת העיר העתיקה שנשאר שלם.

23/9
הזמנו חצי יום טיפול בפילים החל משעה 13:00. חיפשנו מה לעשות בשעות הבוקר ובהברקה של עופר הלכנו ל- art in paradise, מוזיאון של ציורי תלת ממד. בנוסף לצילום במצלמה יש להם אפליקציה לטלפון שמצלמת וידיאו ותוך כדי מנפישה את הדמויות בציור. היה מעולה. הילדים היו בשמיים. וגם אני.
חוות הפילים Kanta - חוות הפילים שבהן הפילים היו מופיעים והיו רוכבים על הפילים מתחילות להעלם מתאילנד ובמקומן קמות חוות שבהן המבקרים מטפלים בפילים. חצי יום (כולל שעה נסיעה לכל כיוון) שכולל הסבר קצר על הפילים, האכלה של הפילים בקני סוכר ובננות ולאחר מיכן הפילים נכנסים לנהר ואנחנו איתם, מקרצפים להם את הגב. חוויה מעולה. נהנינו מאוד.
בערב ביקרנו בשוק הלילה של יום ראשון. שוק לילה שמתקיים במספר רחובות בעיר העתיקה. השוק מאוד גדול ועם זאת מאוד מגוון ונעים. כנראה שוק הלילה הכי טוב שהיינו בו ובהחלט יותר טוב משוק הלילה שמחוץ לעיר העתיקה.
24/9
הבוקר קמתי מוקדם והלכתי למנזר Wat phra sing, המקדש הכי חשוב בעיר העתיקה. מכיוון שקמתי מוקדם (לפני 07:00) זכיתי לראות את התושבים מחלקים אוכל לנזירים ברחוב ובמקדש עצמו.
חזרה למלון, ארוחת בוקר ונסיעה עם טוק טוק לסיור מפעלים - עברנו במפעל לייצור משי שהיה מאוד מעניין, מפעל לציור על מטריות Bor Sang שבו ציירו על הטלפונים ותיק המצלמה, מפעל לעבודות יד שבו מקשטים חפצים בפסיפס של קליפות ביצים, זהב, חריטה וכו׳
בצהריים המאוחרות טסנו לסורטאני ומשם מעבורת לקו-סאמוי

קו-סאמוי

25-28/9
מלון palm coco, מלון מקסים בקצה המזרחי של חוף למאי. רחוק מכל ההתרחשויות של מרכז למאי (ומהבננה לוטי) אבל מבודד, שקט וחוף ים מקסים עם סלעים שבולטים מהמים (אם כי רדוד)

29/9
יום חזרה לבנקוק. נסיעה למעגן, מעבורת לסורוטאני, נסיעה של שעה וחצי לשדה התעופה וטיסה של שעה לבנקוק. חזרנו להשלים קניות בבנקוק התוססת.
30/9
טיסת צהריים חזרה ארצה. תם ונשלם תאילנד 2018

מחשבות לסיכום

התאילנדים מאוד נחמדים ובעלי תודעת שירות גבוהה. גם אנשים שפגשנו ברחוב או במסעדות היו תמיד נחמדים ומאירי פנים

נהיגה עצמית - הכבישים בתאילנד טובים וגם הרכבים בהשכרה. מהר מאוד מתרגלים לנהיגה בצד שמאל. לזכור להיצמד לקו ההפרדה השמאלי של הנתיב ובפניות לעקוב אחרי הרכב שלפנינו.
מפות גוגל עשו עבודה מצוינת

טיול בעונה הגשומה - טיילנו באמצע העונה הגשומה. מדי פעם ירד גשם, לפעמים חזק (מאוד) ולפעמים חלש (מאוד). תמיד הוא היה לזמן קצר ולא פגם בטיול. בפאי חווינו קצת יותר גשם אבל לא משהו מפגם בטיול. מצד שני המלונות היו ריקים והמחירים כנראה נמוכים.

תרופות - בכל פינת רחוב ישנו בית מרקחת אשר אפשר להשיג בו את כל התרופות שאפשר להעלות על הדעת. תרופות מערביות ומקומיות בלי מרשם ובמחיר מגוחך

כרטיסי אשראי - השימוש בכרטיסי אשראי לא נפוץ. בחלק מהמלונות לא מקבלים כרטיסי אשראי ובשאר המקומות די נדיר שיקבלו כרטיסי אשראי. למשוך כסף אפשר בכל מקום תמורת עמלה של כמאתיים באט למשיכה (עד 20,000 באט)

ציוד מיותר שהבאנו - הבאנו סט אחד של בגדים ארוכים וגם הוא היה מיותר. מזג האוויר דומה לאוגוסט בישראל, גם בצפון תאילנד. הבאנו מעילי גשם שתפסו מקום רב וכשהיה גשם הם לא היו איתנו ובכל מקרה לא היו נדרשים. אפשר להסתפק במעילים החד פעמיים שנמכרים ברחוב בשקל וחצי.