טרק מעגלי אגם שבלה - 4 ימים

הטרק הפופולרי לאגם שבלה היפיפה בצורתו המעגלית (והמסוכנת). הליכה ביערות מחטניים, עמקים ירוקים עם פריחה מלבבת, פסגות מושלגות, קרחונים ופאס אחד קטלני במיוחד. תמצית יופיים של הרי האלטאי.

תאריך הטיולJuly 2019
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

רכס הרי האלטאי הינו רכס הרים משותף למונגוליה, סין, קזחסטן ורוסיה. שיאו של הרכס בצד הרוסי בהר בלוחה שגובהו קצת מעל 4500 מטרים.

לאחר טיול ארוך בהרי האלטאי במערב מונגוליה עם טרקים בשמורת טאבן בוגד וטסאמבאגארב, הגענו להרי האלטאי בצידם הרוסי.

האלטאי ברוסיה שונה לגמרי מהאלטאי במונגוליה. אם במונגוליה ההרים חשופים והנוף מדברי למחצה, בצד הסיבירי האיזור מאופיין ביערות רבים, המון נהרות ופריחה מלבבת. הכל כמובן ׳מתובל׳ בפסגות מושלגות וקרחונים.

הטרק לאגם שבלה הינו טרק פופולרי בקרב מטיילים רוסים. היציאה אליו מכפר קטנטן הנקרא צ׳יביט. הכפר נמצא 161 ק״מ צפון מערבית למעבר הגבול בצידו הרוסי.

את הטרק ניתן לעשות ב-2 דרכים:
1. הלוך חזור - יומיים לכיוון. הדרך הפופולרית והבטוחה.
2. מעגלי - דרך לא פופולרית ומסוכנת מאוד (בדיעבד). אנחנו הלכנו על הדרך הזאת מבלי לדעת את הסיכון שבה. הדרך כוללת מעבר פאס ביום לאחר האגם שהעלייה עליו היא סכנת חיים ממשית ותעמיד בפני אתגר רציני אפילו את המטרקים המנוסים ביותר. אם הלכתם על הדרך הזאת - הצטיידו בקסדות, ציוד שלג ומכשיר איתור לוויני. דרך מאוד לא בטוחה. פירוט בהמשך.

פרטים טכנים

▪️מרחק: 80 ק״מ
▪️משך הטרק: 4 ימים
▪️תקופה: אמצע יולי 2019
▪️רמת קושי: בינוני- קשה
▪️אופי המסלול: מעגלי (כמעט...)

עונה: ניתן לצאת לטרק מיוני עד סוף ספטמבר - תחילת אוקטובר . תצפו לשלג (וייתכן שרב) במקומות הגבוהים בתחילת/סוף העונה.

הגעה לתחילת הטרק - הכפר Chibit:
1. למגיעים ממערב מונגוליה- אנחנו לקחנו טרמפ מקוש אגאש. יש גם ואנים משותפים שיוצאים לגורנו אלטאיסק ואולי יוכלו לעצור לכם בצ׳יביט.
2. למגיעים מנובוסיבירסק: יש צורך להגיע לעיר גורנו אלטאיסק וממנה לתפוס טרמפ דרומה לצ׳יביט/ לנסות למצוא ליד התחנה המרכזית בגורנו נהג שיורד דרומה.

יציאה מהטרק: הטרק מסתיים על הכביש הראשי כ-18 ק״מ מזרחית לצ׳יביט. תפסנו טרמפ בקלות מאוד חזרה לצ׳יביט לאסוף את התיקים.

לינה: יש להיערך ללינת שטח -אוהל, שק״ש,מזרון שטח.

הצטיידות במזון: למגיעים ממונגוליה - בעיירה קוש אגאש סופרמרקט עם כל הנדרש לטרק. בסופר מוכרים גם גז אך רק בלון נקירה הדורש מתאם.
למגיעים מצפון: ניתן להצטייד בסופרים גדולים בעיר גורמו אלטאיסק.

השארת ציוד: השארנו ציוד במכולת במרכז צ׳יביט. עובד שם צעיר נחמד שמזהה ישראלים. השארת התיקים ללא עלות. נ.צ של המכולת:
‏50°19′04.16″N 87°30′23.27″E

גבהים: אין חשש למחלת גבהים בטרק.

מזג אוויר ולבוש: יש לבדוק את מזג האוויר לפני היציאה לטרק ולבוא ערוכים מבחינת מעילי גשם וביגוד חם. לנו היה מזג אוויר מצוין והיה אפילו חם במהלך היום. בלילה היה קריר זז

מים: יש מים בשפע לכל אורך הטרק. הרוסים אמרו לנו שהמים ראויים לשתייה לכן לא טיהרנו מים בכלל.

אופציה להארכת הטרק: לעושים את המסלול המעגלי (מאוד לא מומלץ) ניתן ללכת עוד יומיים לאחר יום הפאס עד עמק אקטרו, ממנו יוצאים טיולי יום יפים. ניתן ללון 2 לילות באגם שבלה (מומלץ) ולצאת ממנו לטיול יום לאגמים עליונים.

יום 1 - מהכפר צ׳יביט לנהר Yesthykol

מרחק הליכה: 21 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 8 שעות

יום הליכה ראשון לטרק.

התחלנו בהליכה מהקמפסייט בצ׳יביט ליד הנהר אל תוך יער.

נ.צ קמספייט צ׳יביט:
50°18′25.45″N 87°30′05.09″E

ההליכה קצת מבלבלת יש שם המון שבילים קטנים. עקבו אחר השביל במאפס מי. השבילים הקטנים מתחברים בסוף לדרך עפר רחבה (גם רכבים יכולים לנסוע עליה). לאחר הליכה כוללת של שעה ורבע מגיעים לגשר. בגשר קשיש רוסי הדורש 100 רובל עבור החצייה.

לאחר החצייה מתחילה העלייה. תחילה הולכים בשטח פתוח עם עשבייה מאוד גבוהה. לאחר כרבע שעה נכנסים ליער ומשם עלייה מאוד ארוכה במהלכה עולים למעלה מ-1000 מטר בגובה. ההליכה ברובה ביער. במחצית העלייה נכנסים לאיזור די מישורי ופתוח בו הנהר זורם. המון פריחה יפה.

לאחר כמעט 3 וחצי שעות של עלייה יוצאים מהיער והנוף נפתח ומשקיף על ההרים מסביב. מגיעים לבקתה ושם צריך לפנות ימינה. מכאן הדרך די ברורה והולכים בשביל בשטח פתוח שנצמד בהמשך לנחל. יורדים כל הדרך עם הנחל בשביל. הערוץ בשלב מסוים משתלב עם ערוץ נוסף והופך להיות צר וגועש. ההליכה ממש על הנחל כשבצידיו פרחים סגולים.

לקראת סוף ההליכה נכנסים ליער ובו ישר עלייה (לא מאוד קשה אך מעייפת) ולאחר מכן ירידה עד לנחל שוב עד שמגיעים לקמפסייט.

נ.צ קמפסייט-
50°11′24.93″N 87°23′31.13″E

יום 2 - מנהר Yesthykol לאגם שבלה + טיול צד לאגם שבלה עליון

מרחק הליכה: 15+7 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 5 וחצי שעות+ שעתיים וחצי

היום מתחיל בהליכה טורדנית בשביל מיוער שבצידיו סבך גבוה.

לאחר כשלוש שעות הנהר נרגע, יוצאים מהיער והעמק נפתח. המראה של העמק הירוק הפורח יחד עם הנהר כשברקע ההרים המושלגים יפיפה.

מפה הדרך לאגם כבר קצרה וקצת אחרי ההליכה העמק הפתוח מתחילים לעלות למעלה חזרה ביער. עליה של כשעה.

לאחר הליכה כוללת של כמעט 5 שעות מגיעים לאגם.
האגם נמצא בגובה ממוצע של כ-2000 מ׳ מעל פני הים וצבעו הכחלחל- טורקיז מדהים. ברקע הרים מושלגים וקרחונים, והוא מוקף יער.
המשכנו בהליכה של קצת יותר מקילומטר על האגם עד שהחלטנו לפתוח אוהל בנקודה הבאה:
‏50°06′12.79″N 87°25′48.29″E

לאחר הקמת המחנה ומנוחה קלה יצאנו ללא התיקים אל עבר אגם שבלה עליון , האגם המזין את אגם שבלה.
טיול הצד אורך כשעתיים וחצי הלוך חזור ויוצא מהנקודה הצפונית של האגם, ההליכה מתבצעת לאורך הנחל המזין את האגם במגמת עלייה.

לאחר כשעה מגיעים לאגם שבלה עליון המחולק לאגם קטנטן ואגם גדול יותר. יופיים שווה את המאמץ.

יום 3 - מאגם שבלה לנהר Mazhoy דרך פאס 3190 מ׳

מרחק הליכה: 15 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 12.5 שעות

*יום הליכה מסוכן במיוחד*

לא אכביר במילים לגבי יום הפאס, אבל רק אמליץ לכם להימנע ממנו ככל האפשר ולעשות את הטרק לאגם באופן של הלוך חזור. עניין של זמן עד שמטייל יאבד שם את חייו - פירוט בהמשך.

היום מתחילה בעלייה מאוד מאוד תלולה מן האגם במעלה נחל בתוך יער עד שמגיעים לאגמון.

משם מתחיל הסיוט - הליכה ארוכה של 4 שעות על דרדרת סלעים. מקפצים בין סלע לסלע. אין לי ממש איך לתאר את הדרך, אבל צריך פשוט לעקוב אחרי הרוג׳ומים. השביל במאפס מי לא נכון.

בשלב מסוים מגיעים לקרחון, שבדיעבד הוא החלק הקל ביותר ביום. ההליכה על הקרחון מרשימה כאשר ההרים המקיפים מלאים בקרחונים עבים אף הם.

בסוף הקרחון מגיעים למעלה העמק ממנו עולה הפאס. מדובר בעלייה קטלנית בשיפוע של 60-70 אחוזים באורך של כ-270 מטרים עם 170 מטר עליה בגובה. העלייה על דרדרת אבנים שמאיימות ליפול כל צעד מחדש. ואגב, כדי להוסיף אימה לעניין, רעשי נפילת סלעים מההרים הסובבים עפים באוויר. מדובר בסכנת חיים ממשית.

לאחר יותר משעה הגענו לפאס הנמצא בגובה 3190 מטר בערך. הנוף עוצר נשימה, אבל סיכון החיים ממש לא שווה אותו לטעמי.

נ.צ פאס-
‏50°05′42.59″N 87°31′32.97″E

מהפאס יש ירידה בדרדרת אבנים מסוכנת אף היא. אבנים נופלות אחת אחרי השניה. אחת מהאבנים כמעט נפלה על הראש שלי.

לאחר הירידה מהדרדרת הליכה על קרחון בשלג רטוב.

מהירידה מהקרחון יורדים בדרדרת סלעים כמו בצד השני של בפאס . מקפצים מסלע לסלע. בדרך עוברים כמה אגמים ממש יפים.

בשעה 19:30, לאחר 12 וחצי שעות הליכה ורק 15 קילומטר הגענו לקמפסייט ביער מותשים ביותר.
נ.צ
‏50°06′37.11″N 87°35′39.65″E

לא ברור לנו עד עכשיו איך צלחנו את היום המסוכן.

אמליץ לכם - אל תעשו בשום פנים ואופן את היום הזה.
אם בחרתם שכן - הצטיידו בקסדות, חבלים וציוד הליכה בשלג כדי להימנע מהליכה על הדרדרת המסוכנת. היום הזה יעמיד באתגר הקשה ביותר אפילו מטרקים מנוסים.

יום 4 - סיום הטרק

מרחק הליכה: 22.5 ק״מ
זמן הליכה: 7 שעות

השליש הראשון של היום מאתגר במיוחד בשביל הכולל דילוג מעל סלעים בדרדרת, קפיצה מעל גזעי עץ והליכה בסבך גבוה.

לאחר מכן ההליכה כבר פשוטה בשביל נוח יחסית חלק ביער, חלק בעמק פתוח יפה להפליא.

בשלב מסוים השביל מתרחב והופך לכביש ומתחילה ירידה אל עבר הנהר הגדול אותו חצינו ביום הראשון.

לאחר חציית הגשר-
‏50°13′54.25″N 87°37′12.61″E
יש עלייה קלה ואז הליכה עד הכביש , שם מסתיים הטרק-
‏50°15′32.39″N 87°39′53.04″E
ושם תפסנו טרמפ חזרה לצ׳יביט.

סוף דבר

בדיעבד, היינו עושים הלוך חזור לאגם ומעבירים 2 לילות באגם, כשהיום לאחר ההגעה הינו יום מנוחה ובו יוצאים לטיול הצד הקליל לאגם שבלה עליון.

הטרק בצורתו המעגלית הוא סכנת חיים ממשית וזה רק עניין של זמן עד שיאבדו שם חיי אדם. אל תעיזו לעשות אותו אלא אם כן אתם מאוד מאוד מנוסים.

• למגיעים ממונגוליה - לא ניתן למצוא באיזור בלוני הברגה. הצטיידו במתאם.
  • שעות פתיחה מכולת בצ׳יביט - 09:00-20:00
  • לאחר הטרק ישנו בבקתות עץ ב-2500 רובל ליד התחנת דלק בצ׳יביט. יש מקלחת חמה. תזהו את המקום לפי שלט של בירה.