טרק רטוב ומגניב של ארבעה ימים ברומניה

רכס הבוצג, עמק פרחובה ופיאטרה קריולוי. חמישה חבר'ה חזקים ובכושר טיולים טוב.

תאריך הטיולJune 2019
עונה מומלצתלא לפני אמצע יוני. עדיף סביב אמצע יולי, שזה הזמן שבו עונת הטיולים מתחילה באופן רשמי.

טיפים כלליים לרומניה- כסף, שפה, תחבורה ציבורית, אוכל, ציוד, תכנון.

אתחיל בכמה טיפים חשובים לדעתי למטייל הממוצע בהרים ברומניה:
כסף- המטבע הוא ליי (lei) אבל לעיתים כותבים אותו כRON, והיחס שלו לשקל הוא משהו כמו 0.9, כלומר 5 ליי שווים לכ4 שקלים. חלק מאיתנו החלפנו בארץ ישר לליי וחלק החליפו בארץ ליורו וברומניה לליי. לדעתי עדיף להחליף בארץ ישר לליי כדי לא להתעסק יותר מדי בלחפש change אבל זה לא כל כך משנה באמת.
מבחינת עלות המחייה- יותר זול שם מבארץ, 400 מיליליטר בירה מקומית מחבית עולה 7 RON (בערך 6 שקלים). הלינה והאוכל בבקתות זולים. 35 RON ללינה בבקתה ועוד משהו כמו בין 35 ל50 RON לאוכל ובירה.
לקחנו לטיול 1000 שקל כל אחד ונשארנו עם יחסית הרבה עודף, ולא חסכנו בהוצאות.

שפה- הרומנים לא מכירים בקונספט של אנגלית כל כך טוב, אבל הם מאוד נחמדים ומנסים תמיד לעזור אם מבקשים יפה ומחייכים. חלק מהאנשים ידעו אנגלית טובה, בייחוד בבקתות, אבל הצלחנו להסתדר אחלה גם בלי אנגלית כשהיה צורך.

תחבורה ציבורית- לקחנו שם רכבות לכל מקום, הן נוחות, זולות ומדויקות לאללה. גם הנסיעה שם בין ההרים והכפרים יפה מאוד ומומלץ לתכנן אותה כך שהיא תהיה באור ולא לנסוע בלילה אם אפשר להימנע.
שמענו גם מאנשים אחרים על גניבות וכו' אבל אנחנו לא חווינו את זה. שמרו על הדרכון והכסף עליכם ואל תשאירו כלום בלי השגחה אפילו לא לשנייה וזה נראה לי יהיה בסדר...
זה האתר של הרכבות ברומניה- https://www.cfrcalatori.ro/en/
אבל גם בgoogle maps יש את אותו המידע.
מוניות זה אדיר, זול ממש. תגידו לו להפעיל מונה, עלינו עשו ''קופה'' מהשדה תעופה לרכבת. 30 ליי במקום 20... לנסיעה של 20 דקות. שטויות.

אוכל- האוכל אחלה, בייחוד הנקניקים. משיחות שעשינו עם מטייל רומני הוא סיפר שנהוג לקחת שם לחם עם דגנים לטיולים ואיזה נקניק וגבינה שמנה, שזה זול ומשביע. בבקתות האוכל מאוד פשוט: מרק, תפוחי אדמה, אורז, נקניקיות ולחם לבן.
לרומנים יש מאכל שנקרא ממליגה שזה בעצם דייסת קמח תירס, וזה טעים ומשביע, ויש את זה במסעדות המקומיות. יש להם גם מעין סופגניה מטוגנת בשמן עמוק וממולאת בגבינה מלוחה או שוקולד. זה מאוד טעים אבל כדאי לאכול את זה קרוב למכון צינתור כי זה פשוט שמן עמוק ממולא בשמן עמוק מטוגן בשמן עמוק. אבל לא לוותר על הניסיון!

ציוד- בתכנון שלנו הסתמכנו על בקתות, לכן לא לקחנו אוהל אבל כן לקחנו שקי שינה, שזה היה נוח אבל בכלל לא נחוץ ואפשר להסתפק רק בסדין או ליינר כדי לא להתמלא בסקביאס מהשמיכות שם.
בגלל הצפי לגשם לקחנו חליפת סערה מלאה וזה היה מאוד חשוב ושימושי, לדעתי שווה מאוד את המשקל.
אולי בשיא הקיץ אפשר להסתפק רק במעיל גשם בלי מכנסיים... אבל בעונה הזו זה היה מאוד נוח ושימושי.
לקחנו גם חותלות לשלג בבוצג וזה היה יעיל כדי לא להירטב ברגליים אבל לא חובה ואפשר להסתפק במכנסי סערה.

מקלות הליכה! רק לאחד מאיתנו היה וזה מאוד הקל עליו. ההליכה בהרים היא בתוואי קשוח עם הרבה עליות וירידות ואפילו לחבר'ה בכושר מצוין היה קשה וכאבו השרירים ברגליים בסוף הטיול.

לא לוותר על פנס ראש, למרות שהימים מאוד ארוכים (חושך כמעט בעשר בלילה) עדיין לא רצוי להתקע בלי פנס.

בנזיניה\גזיה זה נחמד אבל אפשר להסתדר בלי במסלול שאנחנו עשינו.
אנחנו לקחנו בנזיניה ולכן אין לי מושג איפה מוצאים שם גז לגזיות, דלק היה בשפע בכל מקום.

חשוב מאוד! לשים את כל הציוד בשקיות בתוך התיק ולא לסמוך על הכיסוי גשם כי הגשם שם עשוי להיות חזק מאוד. באופן כללי אני ממליץ לארוז סט בגדים יבש ולא להשתמש בו אלא אם כן הכל נרטב, וככה גם יש סט בגדים יבש ונקי לדרך חזרה הביתה :)

תכנון- השתמשנו באתר מדהים בשם mapy.cz. זה אתר מצוין עם מפות של כל העולם מפורטות ונוחות, ויש גם אפליקציה עם אפשרות למפות offline. בקיצור- מומלץ.
זה האתר- https://en.mapy.cz/turisticka?...
יש גם אתר רומני עם סימון של המסלולים והבקתות שהוא מאוד נוח, אבל החיסרון שלו זה שאי אפשר לאמוד מרחקים כי אין להם קנה מידה.
זה האתר- https://muntii-nostri.ro/en

זהו לפרק הטיפים, עכשיו תכלס לטיול!

יום 1 של הטרק- מסיביו לפרדיאל, ומפרדיאל לcabana malaesti

מהשדה תעופה בסיביו לקחנו מונית לרכבת, ומהרכבת בסיביו לקחנו רכבת לפרדיאל שזו עיירת סקי נחמדה מתחת לבוצ'ג. זה לקח בערך ארבע שעות נסיעה שהיו יפות מאוד. הגענו לפרדיאל ומצאנו מקום לישון בו, דבר שלא היה קשה לעשות כי יש שם המון גסטהאוסים לתקופת החורף (והסקי).

מפרדיאל הלכנו לבקתת מאלאשט במסלול הזה- > https://en.mapy.cz/s/3tqFv
12 קילומטר, 1100 מטר עלייה מצטברת, 600 מטר ירידה מצטברת.
אחלה דרך, מאוד מעניינת ויפה.
ראינו הרבה סוסים, פרחים יפים ואפילו עקבה גדולה של דוב.
חשוב לי להתייחס לתכנון מבחינת קושי, כי לא ראיתי את זה בסיפורי דרך אחרים וזה יכול מאוד להקל על תכנון מסלול.
המסלול שעשינו ביום הזה הוא מסלול קשה! הגשם מאוד הקשה עלינו והכריח אותנו ללכת בלי הפסקות יותר מדי.
התחלנו גם מאוחר מאוד ביום בגלל שחיפשנו מפה בפרדיאל בבוקר, אז זה גם הקשה על ההליכה כי זה צמצם לנו את הזמן להפסקות.
אני מניח שאם פורסים את היום הזה על יותר שעות זה מקל עליו משמעותית, אבל בכל מקרה זה יום למיטיבי לכת.
בכל מקרה, 1100 מטר עלייה זה הרבה וזה קשוח. אנחנו לא היינו בטוחים לפני הטיול איך להתייחס לזה, אז חשוב לי להגיד שזה הרגיש ה ר ב ה עלייה.
בקתת malaesti היא בקתה מגניבה במיקום טוב, והיא פתוחה כל השנה.
פגשנו שם בחור רומני בשם רמי (remi) שעובד בבקתה ומאוד התחברנו אליו. הוא מאוד מנוסה בטיולים בהרים ברומניה ומאוד מאוד נחמד. (השם שלו בפייסבוק הוא remi vee והוא אמר שהוא ישמח לעזור למטיילים נחמדים ולענות על שאלות, אבל דיר באלק אל תשגעו אותו) מומלץ להגיע לשם למי שרוצה חוויה של בקתה בלב ההרים!

וזהו ליום הזה.

יום 2- מmalaesti לעיירה bran

הלכנו במסלול הזה-> https://en.mapy.cz/s/3trSt
זה יום יפה מאוד ולא קשה מדי בגלל שרובו בירידה.
ההליכה מעל גובה העצים על ההרים מאוד יפה! (כשאין ערפל, כמובן...)
יום לפני היה גשם מאוד חזק ותחזית רעה לכן נשארנו בבקתה ורק יצאנו לגיחה קטנה להרים לשעה עד שהגשם החמיר.
יום לאחר מכן (היום בו עוסק הפרק) הייתה תחזית לגשם חלש עד השעה 17, ואז החמרה. אז החלטנו להמשיך כמתוכנן.

היה מלא גשם וערפל כל היום! :(
מלבד שעה מטריפה אחת שירדנו בה מהרפיוג'י לבראן, וזה היה מדהים, הנוף שם מטורף...
ההליכה לא הייתה קשה, אבל היו כמה שלוגיות שהכריחו אותנו לעשות עיקופים גדולים כדי להימנע מלעבור אותן. ללכת על שלג בלי קרמפונים (תופסני מתכת לנעל שעוזרים לאחיזה בשלג) זה סיכון להחלקה שיכולה להיגמר ברגל שבורה וחילוץ במסוק, או גרוע מכך.
אנחנו החלטנו לא לקחת את הסיכון.

בסוף העלייה התחיל גשם חזק לכן מיהרנו לרפיוג'י שהיה מסומן על המפה, שם ישבנו להתחמם ולאכול ובשלב מסוים הגיע שני רומנים נחמדים שגם טיילו בהרים באותו יום.
משם ירדנו לבראן בדרך מאוד יפה שהולכת על שלוחה חשופה ואז נכנסת ליער שהולך עד כביש די ארוך עם בתים בצדדים, שממשיך עד הרחוב הראשי התיירותי עם הטירה של ולד צפש, שידוע גם בשם לורד דרקולה :)
לא נכנסנו לטירה אבל מבחוץ היא מאוד יפה. הרחוב שם מאוד תיירותי ואפילו מצאנו את הכיתוב ''אגוזים רולדה'' מתנוסס על דוכן עוגות. מיותר לציין שלא נשארנו בבראן יותר מן הנדרש...

בבראן התוכנית הייתה ללכת לחפש מקום לישון, ומצאנו מקום אצל בחור זקן בשם אדריאן. קיבלנו קומה עם 5 מיטות, 2 טלוויזיות, 2 מקלחות ושירותים, ומטבח. כל זה עלה לנו 40 ליי לאדם. לא רע ;)

בבראן יש המון מקומות שאפשר לישון בהם, ורובם לא יקרים. יש גם שלל מקומות לרכוש מצרכים להמשך המסע.

יום 3- מונית מבראן לזרנשט, הליכה לcabana curmatura

זו הדרך בה הלכנו -> https://en.mapy.cz/s/3trZ7
בהתחלה רצינו לתפוס טרמפים מבראן לזרנשט, אבל אחרי שעה של ניסיון הבנו שזה לא יילך ולקחנו מונית ב40 ליי. נסיעה של רבע שעה. שוב, תגידו לנהג להפעיל מונה, זה היה יכול לצאת יותר זול.

זרנשט עיירה מאוד יפה עם רחוב מרכזי יפה ונוף להרים.

מזרנשט עלינו לכיוון piatra craiuli בשביל הצהוב שהיה מאוד מוצלח, בהתחלה הוא עולה בתוך יער בתוואי נוח עם מקומות ישיבה ומעיינות למלא מים ולשתות בדרך.
בדרך ראינו רועי בקר חולבים את הפרות אז ביקשנו מהם קצת חלב לטעום והם היו מאוד נחמדים ונתנו לנו בחינם למלא קצת חלב בבקבוק. חוויה מגניבה! לחלב לא מפוסטר יש טעם אחר וזה משהו שלא יוצא לנסות כל כך בארץ, לפחות בשבילנו.

זה היה יום מאוד נינוח עם מזג אויר נוח שהקל מאוד על הסיפור ונתן לנו פנאי לשבת בכל מני מקומות יפים עם נוף, והוא לא הרגיש קשה למרות שטיפסנו משהו כמו 800 מטר. אני מניח שזה בעיקר בגלל שהיה לנו פנאי ללכת לאט ולנוח לעיתים קרובות, מה שלא היה כל כך אפשרי בימים שלפני בגלל מזג האוויר שהכריח אותנו לסיים את הימים מהר.

בקתת curmatura היא בקתה גדולה שגם אמורה להיות פתוחה כל השנה, יש שם חדרי דורמטורי (הרבה מיטות בחדר אחד, ושוכרים מיטה ללילה) והאווירה טובה מצד הצוות בבקתה.

יום 4 של הטרק- מבקתת curmatura בחזרה לזרנשט דרך רכס הpiatra craiului

היום האחרון של הטרק, טיפוס של 500 מטר בערך, וירידה של 1140 מטר. הלכנו במסלול הזה -
הרכס מאוד יפה ומיוחד, ובעלייה אליו יש כמה שלטים שמסבירים איך הוא נוצר מבחינה גיאולוגית (בכל זאת, רכס שנמצא ב90 מעלות ביחס לרכס הקרפטים זה די מעניין...).
העלייה לרכס תלולה אבל לא קשה במיוחד בגלל שהיא לא ארוכה...
אבל! כשירדנו מהרכס דרך השביל הכחול ירדנו בשביל נוראי עם אבנים רופפות ושיפוע מאוד תלול (משהו כזה-> / ). ירידה של 800 מטר בשני קילומטר מרחק... אני לא בטוח אם זה האופי של השבילים שם או שהייתה איזו מפולת שהרסה את השביל, אבל בכל מקרה זה שביל למיטיבי לכת מאוד ואני ממליץ לחשוב פעמיים לפני שבוחרים לרדת בו. בטוח שווה לברר אם יש שבילים יותר מוצלחים...
באמצע הירידה כשעצרנו לנוח לאחד מאיתנו התיק התגלגל למטה בהר, ולקח לו משהו כמו שתי דקות לעצור... לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם זה היה בנאדם שמתגלגל.
חוץ מזה אני ממש ממליץ לתכנן יום על הפיאטרה קריולוי.

אחרי הירידה הגענו לזרנסט ולקחנו רכבת לבראשוב, שם מצאנו גסטהאוס/דירה ב180 ליי לחמישה אנשים, מצויידת מא' ועד ת'.
השם של המקום הוא casa samurai. מאוד מומלץ למי שבא עם תקציב מוגבל, אחלה מקום וממוקם יחסית קרוב לרכבת ולעיר העתיקה.

בערב יצאנו לחפש מקום לשבת וגילינו שהרומנים ממש חננות וגם המקומות הרציניים נסגרים עד שתים עשרה...
חוץ מבעיר העתיקה ששם היו כמה מקומות פתוחים עד מאוחר.

יום אחרון ברומניה וסיכום סיפור הדרך

את היום האחרון העברנו בבראשוב, שהיא עיר די משעממת לפי מה שראיתי... לדעתי.
יש את העיר העתיקה, שזה מעין מדרחוב גדול עם הרבה חנויות ואוכל וכיכר מרכזית די מגניבה, ויש גם עלייה ברכבל להר מעל בראשוב שלא הצלחנו למצוא אבל גם היינו קצרים בזמן אז לא מאוד התאמצנו.
המלצה חשובה! ישנה מסעדה מצוינת בשם sergiana ממש ליד העיר העתיקה- אוכל טעים, אווירה ממש מיוחדת וממש זולה ביחס למה שמקבלים. הזמנו ארוחה ענקית עם בירה ויין וסטייקים ענקיים וקינוחים ומה לא שבארץ הייתה בקלות עוברת את ה1000 ש''ח, והכל כולל הכל כולל טיפים יפים שהשארנו עלה 400 ש''ח.
אחרי יום בעיר לקחנו רכבת ערב בחזרה לסיביו ושם נקלענו לפסטיבל אוכל רחוב ממש מגניב ברחוב המרכזי של העיר, אבל לצערנו הוא נסגר ממש מוקדם (23:00... חננות כבר אמרתי?) אז חתכנו לשדה תעופה.
דבר אחרון- אל תבנו על הדיוטי פרי בסיביו, השדה תעופה שם בגודל של התחנה המרכזית בטבריה, ההבדל היחיד הוא שבטבריה לפחות יש תנועה כלשהי ושם אין כלום.

לסיכום: רומניה עושה רושם של ארץ נהדרת- לא יקרה, אנשים נחמדים, נופים מטורפים, אוכל טוב והרבה דברים לעשות ומקומות לטייל בהם.
היינו שם שבוע ואני חושב שאפשר להעביר בראש שקט שלושה שבועות בלי להשתעמם.
הטיול כולו, כולל טיסות וקצת קניות בעיר, עלה בערך 1300 ש''ח, ובכיף היה אפשר להישאר די הרבה מתחת ל1000 ש''ח אם היינו בוחרים לישון באוהלים וטיפה יותר להתכלב באוכל ולינה בעיר.
מקווה שהסיפור הזה יעזור למישהו, בכל מקרה מוזמנים לשלוח לי מייל אם מחפשים טיפים והמלצות לרומניה.