חודש בהרי הרוקי של קנדה

טיול של חודש בפארקים של הרוקיז הקנדיים, שכלל מעבר ב-Banff, YOHO, Waterton, Jasper וה-Icefield Parkway. טיול עם רכב שכור ובעיקר טיולי יום ומדי פעם טרקים.

תאריך הטיולAugust 2017
עונה מומלצתקיץ-תחילת סתיו (יולי - ספטמבר)

רקע כללי

במסגרת הטיול שלנו, ביקרנו במספר פארקים באיזור הרי הרוקי הקנדים – כולם במדינת Alberta (וטיפה British Columbia) שבמערב קנדה.
(1) Waterton Lakes – המשכי ל-Glacier Park האמריקאי שנמצא ב-Montana. דרומי יחסית לשאר הפרקים בטיול.
(2) YOHO – סוג של 'האח הקטן' של Banff, ובפועל מהווה את המשך השטח מ-Banff לכיוון מערב. הרבה פחות מתוייר ועמוס ממנו.
(3) Banff
(5) Ice-Field Parkway – מקטע המחבר בין Banff בדרום לבין Jasper בצפון
(6) Jasper – לטעמינו הפרק היפה ביותר שראינו, וגולת הכותרת של האיזור!

אל האיזור הגענו אחרי שנחתנו בשדה התעופה שבעיר Calgary – שנמצאת ממש בכניסה ל-Banff.

אתר מומלץ שמכיל מידע על אינסוף מסלולים – https://www.alltrails.com/?ref... . כל המסלולים שאנחנו עשינו בטיול שלנו מופיעים גם בו. בנוסף, קבוצות הפייסבוק של הפארקים די פעילות, ויש בהן עדכונים על מצב המסלולים/בעלי חיים. יש עוד מלא קבוצות פייסבוק אחרות שעוסקות בטיולים ב-Alberta ו-British Columbia שיש בהן מלא מידע ומלא מטיילים שיכולים לעזור עם שאלות והמלצות.

לינה: בכל אחד מהפארקים באיזור יש Camp Grounds בהם ניתן לישון. כמות המקומות תלויה בגודל הפארק, ובאתר הספציפי שנבחר (ב-Jasper למשל יש 3-4 אתרים בהם ניתן להזמין מקומות מראש, ועוד מספר אתרים נוספים שעובדים על בסיס First Come First Serve. ב-YOHO לעומת זאת יש רק אתרי First Come First Serve).
בעונות השיא (קיץ ותחילת סתיו) – יכול להיות מאוד מאוד עמוס, וכדאי להזמין מראש אם יודעים את המסלול הצפוי. ככל שנכנסים יותר לספטמבר – נהיה פחות ופחות עמוס (חוץ מ-Banff, שנראה כאילו תמיד מפוצץ שם..).
הגישה להזמנות מאוד נוחה, ונעשה דרך האתר של Parks Canada.
אפשר להזמין מקומות מראש גם דרך ה-information centers שפרוסים בפארקים.
באתרי ה-First Come First Serve – מי שמגיע ראשון תופס...הלחץ תלוי במיקום ובפופולריות של האתר.
כל זאת נכון לגבי לינה ב-Frontcountry.

כשרוצים לצאת לטרק ב-Backcountry, צריך להזמין את אתרי הלינה מראש, כך שביום היציאה לטרק, יש אישור הזמנה לכל אחד מהלילות בהם צפויים לישון בטרק עצמו. גם לאתרים אלה אפשר להזמין מקום דרך האינטרנט, או דרך ה—information centers (לגבי טרקים שנמצאים ב-Jasper, חייבים להזמין אותם רק ב-information center של jasper עצמו, ולא באלה שפארקים הדרומיים יותר. טרקים של שאר הפארקים אפשר להזמין בכל מקום) הטרקים הפופולריים מתמלאים חודשים מראש (בעיקר Skyline / Mt.Robson / Assiniboine / Lake O’hara / Skoki). אם יודעים בגדול מה מסלול הטיול – הכי טוב להזמין מראש. אנחנו לא הזמנו מראש כי לא ידענו בדיוק כמה מהר נתקדם. דוכני ה-Information בפארקים השונים מאוד מקצועיים, ממש עוזרים, ויודעים לתפור טיולים בהתאם לזמינות ולרצונות של המטיילים. הרבה פעמים יש גם חוסר תיאום בין המצב של ה-campground באינטרנט, לבין המצב בפועל. למשל, יצאנו לטרק ביום שבו הייתה תחזית ככה-ככה, אחרי שהזמנו מקומות באתרי הלינה הפחות יפים. לשמחתנו, כנראה שהתחזית הבריחה הרבה מהמזמינים מראש, ובהמלצת אנשים שפגשנו במסלול, היינו יכולים להתקדם אל האתרים ה'מלאים'.אנשי הפארק לפעמים גם מקבלים עדכונים 'מהשטח' לגבי התפוסה, ולמרות שההזמנות לכאורה 'מלאות', יש מקרים בהם אנשים פשוט לא מגיעים (כמעט ואין ביטולים, מאחר ואין שום refund..), אז אם ממש רוצים לצאת לטרק ספציפי, אפשר לשבת לאנשי ה-info על הראש כמה ימים, לעשות טיולי יום באיזור בינתיים, ולחכות לקבל עדכון על מצב השביל בפועל.

ב-Frontcountry יש רמות שונות של campgrounds, שהטובים ויקרים יותר כוללים שירותים (עם שקעי חשמל) ומקלחות עם מים חמים, והפחות טובים כוללים שירותי 'בור' (עדיין ברמה ממש גבוהה) וללא מקלחות או חשמל. ברוב האתרים יש אפשרות להדליק מדורות בתוספת תשלום.
אתרי ה-First Come First Serve עובדים על בסיס אמון, לרוב אין פקחים או מישהו שגובה תשלום. מי שמגיע ראשון תולה פתק קטן עם פרטיו ותקופת הלינה שלו על עמוד שליד איזור האוהל. משלשלים את הכסף במעטפות ייעודיות בעמדה כלשהי בכניסה לאתר. באתרים היקרים יותר, ובכל אלה שניתן להזמין דרך האינטרנט, יש פקחים שגובים כסף בכניסה, ומנהלים את החלוקה לעמדות לינה ספציפיות.
ב-Backcountry האתרים נמצאים לרוב קרוב למסלול ההליכה. התשלום עבורם מתבצע לפני היציאה לטרק, ואישור התשלום מהווה 'כרטיס כניסה', במידה ופקח שעושה את הסיבוב (ברגל או על סוס) עובר במקום.

פרט ל-Campgrounds, יש גם בתי מלון / B&B / הוסטלים וכו' – אנחנו לא ישנו בהם אז אין לנו מידע מיוחד עליהם. יש איסור על אירוח במסגרת Airbnb בתוך הפארקים עצמם.

אוכל: בכל אחת מהעיירות בפארקים יש מלא מסעדות מכל מיני סוגים. בנוסף, יש בדר''כ סופר אחד גדול וטוב שאפשר למצוא בו את רוב מה שמחפשים. עד Jasper את רוב הקניות עשינו בכל מיני עיירות מחוץ לפארקים עצמם, שהיינו בדרך מפארק לפארק. מותר לבשל עם גזיה בכל נקודה בפארק. מדורות מותר להדליק רק במקומות מוגדרים.

95% מהזמן שבו טיילנו, היה איסור גורף על הדלקת אש כלשהי, גם במקומות המותרים (בגלל שריפות באיזור) אז לא כדאי לבנות על המדורה בשביל ארוחת הערב. גזיות תמיד בסדר, וברוב חנויות הטיולים/גינה/לפעמים גם בסופרים אפשר למצוא בלוני גז בהברגה.

הכנות ב- Calgary

את הלילה שהעברנו ב-calgary אחרי הטיסה עשינו ב-airbnb של בחור נחמד בחלק הצפוני של העיר – Brother Li Homestay.
למחרת בבוקר, אחרי איסוף הרכב, עצרנו בכמה תחנות לעשות קניות והשלמות ציוד –
- ציוד טיול – 2 חנויות גדולות שנמצאות אחת מול השניה באמצע Calgary – MEC ו-Atmosphere. MEC יותר גדולה, עם מבחר יותר גדול, אבל חלק מהמוצרים במחיר טוב יותר ב-Atmosphere, תלוי מה מחפשים. יש חניה צמודה לשניהם. חוץ מזה, יש מלא ציוד שאפשר למצוא ב- Walmart ו-Canadian Tire.
- אוכל – Superstore זו רשת עם חנויות ענק.

אם מתכוונים לישון באוהל, אנחנו ממליצים בחום לקנות מזרן מתנפח ב-Walmart או משהו בסגנון – שיפר לנו משמעותית את הלילות. הם כבדים, אז זו לא אופציה ללילות של טרקים, אבל ברוב הלילות אנחנו ישנו ליד האוטו. ב-Walmart הם עולים פחות מ-20$.
לא עשינו משהו מעבר לכך ב-Calgary. אחרי כמה שעות של התארגנות בין החנויות והשכרת הרכב, התחלנו בנסיעה לכיוון Waterton.

Waterton Lakes National Park

נמצא על הגבול הדרומי של המדינה, והמשכי ל-Glacier Park האמריקאי שב-Montana. במרכז הפארק עיירה קטנה בשם Waterton. בה נמצא ה-Campground המרכזי, בתי מלון, מסעדות ומיני-מרקט קטן. ברחבי הפארק פרוסים עוד כמה Campgrounds נוספים. אנחנו בילינו בפארק 3 ימים ו-3 לילות, ומאוד נהננו. יצאנו רק לטיולי יום, אך יש גם אינסוף טרקים ארוכים. עיקר היופי בפארק הוא האגמים, ואיזורים בהם רואים די הרבה דובים שחורים. יחסית לפארקים האחרים בהם ביקרנו, הוא היה הרבה פחות עמוס והמסלולים ריקים יותר.

טיולים שעשינו –
-Crypt Lake – https://www.alltrails.com/trai...
ממש מומלץ!! טיול של יום שלם. הגענו מוקדם בבוקר למזח של Waterton כדי לקנות כרטיסים למעבורת שיוצאת פעמיים/שלוש בכל בוקר אל מעבר לאגם הגדול של הפארק. אל המסלול מגיעים רק עם המעבורת, אז הוא יחסית דליל יותר, ויש סיכוי לא רע לראות בעלי חיים. אנחנו ראינו משפחה של דובים שחורים, אמא ו2 גורים, במרחק של כמה מטרים מאיתנו!
אחרי הנסיעה במעבורת, המסלול עולה לכיוון Crypt Lake. בדרך עוברים בתוך מערה קצרה וגם סולם יתדות קצר. האגם גדול ויפה וכיף לשבת בו כמה שעות. בסוף היום יש 2 מעבורות שלוקחות את המטיילים חזרה ל-Waterton – למיטב זכרוננו הן יצאו ב-16 וב-17.

- Bertha Lake - https://www.alltrails.com/expl...
טיול יום נחמד, יחסית קליל יותר. האגם מאוד יפה, כדאי אם מחפשים מסלול פחות קשוח.

-Bears Hump – https://www.alltrails.com/expl...
טיפוס של כמה דק' לתצפית מאוד יפה, רואים את כל הפארק והאגם הגדול. מקום טוב לארוחת בוקר וקפה.

-Red Rock Canyon - https://www.alltrails.com/expl...
ההליכה ברגל לא כ''כ מעניינת, אבל הנסיעה בדרך לשם מומלצת למי שמחפש לראות דובים. בנסיעה אחת, ראינו 3 דובים די קרוב לכביש.
ישנו ב-campground שב-Waterton, נקרא Waterton Townsite Campground. במיקום נוח, יחסית פשוט ובסיסי.

מ-Waterton יצאנו בנסיעה לכיוון Invermere, עיירה קטנה שנמצאת דרומית למשולש של Banff-Kootenay-Yoho. ישנו אצל זוג חמוד, בבית עץ יפה מתחת להרים וליד האגם. במידה והמסלול עובר דרך Invermere, ובכלל, אם מחפשים מקום לינה מחוץ לפארקים שקרוב ל-Yoho / Banff – אנחנו ממש ממליצים עליהם. חיכה לנו חדר מקסים בבית יפה, עם נוף מטורף, 3 כלבים חמודים ומעבר לכל זה – אפילו הכינו עבורינו ארוחת ערב נחמדה . שניהם מטיילים הרבה, ועזרו לנו לתכנן את הימים הבאים.
קישור לעמוד שלהם ב-Airbnb - https://www.airbnb.com/rooms/1...

Banff

מ-Invermere נסענו לכיוון Banff. בדרך ל-Banff עצרנו במסלול נחמד שמגיע לאגם בשם Boom Lake - https://www.alltrails.com/trai...
מסלול של כמה שעות, רובו עובר בתוך היער ולכן לא רואים המון נוף, אבל בסופו מגיעים לאגם ענק ויפה. יושבים על גדה אחת של האגם, ומסביב המון הרים מושלגים. שביקרנו, המסלול היה די ריק וישבנו על האגם כמעט לבד. יש מלא מקומות לשבת בשמש, אז אפשר להיכנס למים גם שלא ממש חם. מתאים ל'על הדרך'.

אחריו המשכנו לכיוון מקום הלינה – Two Jack Lake – אחד מהאתרים היפים בהם ישנו. זהו Campground יחסית קטן עם מעט מקומות, והוא נוטה להתמלא די מהר – אז אם יודעים שמגיעים ל-Banff – כדאי להזמין מראש. מאוד שקט שם, ונמצאים ממש בתוך יער יפה שעל אגם גדול מאוד. בלילה ביקרו אותנו 2 Elkים, ונעמדו בערך 5 מטר מארוחת הערב שלנו, אז יכול להיות שאנחנו קצת משוחדים – אבל באמת שמדובר באתר נורא יפה.
ב-Banff ישנו גם באתר נוסף – Johnston Canyon Campground. גם נחמד, אבל פחות יוצא דופן.
העיירה עצמה, למרות שנורא מתויירת, יפה בצורה יוצאת דופן ויש מלא מה לעשות בערב אם מחפשים.

ב-Banff עשינו בפועל רק יום טיול אחד, כי היה מאוד עמוס. הכל נורא יפה, וכל כביש מלא בפינות קטנות בהן אפשר לעצור ולבלות ימים שלמים.
אין לנו המלצות יוצאות דופן על מסלולים ב-Banff פרט ל-Johnston Canyon – מסלול שעובר על דק מעץ, סגנון הבניאס כזה. אחד מהמסלולים הפופולרים של הפארק (https://www.alltrails.com/trai...). ממש כדאי בעינינו להגיע בשעות הערב – כמה שיותר מאוחר כדי לאפשר לטייל בערך שעתיים לפני השקיעה. במהלך היום נורא עמוס שם, ושהיינו ב-information ב-banff המליצו לנו בחום להגיע בערב, ובאמת ככל שמגיעים יותר מאוחר המסלול יותר ריק, ואפשר להנות מהתצפיות השונות יותר ברגוע.
כמובן שיש עוד אינסוף טיולים יפים, אבל לנו לא יצא לראות משהו יוצא דופן – בעיקר כי היה די עמוס. לא יצאנו 'עמוק לשטח' ב-Banff, ויכול להיות שככל שמתרחקים מהמרכז, מגיעים לאיזורים יותר ריקים.
במקור, התכנון שלנו היה להגיע ל-Mt. Assiniboine אחרי Banff, ולעשות בו טרק של כמה ימים. בתחילת אותו הקיץ פרצה שריפה גדולה באיזור שמורת Assiniboine, שגרם לסגירתה לתקופה ארוכה, ובנוסף – דיווחים על ריאות לקויה בעקבות העשן הכבד, גרמו לנו לשנות מסלול ולהגיע ל-Yoho במקום.

YOHO National Park

מ-Johnston Canyon Campground נסענו ל-Takakkaw Falls שב-Yoho. על יד המפלים, נמצא אתר לינה חמוד וקטן, שלדעתנו היה אתר ה-Frontcountry היפה ביותר בו ביקרנו בטיול. זהו אתר First Come First Serve, ולכן הגענו לשם כבר באיזור 7:00 בבוקר כדי לתפוס מקום. היו ממש כמה מקומות ריקים שהתפנו באותו הבוקר, והיה לנו מזל שהגענו מוקדם מספיק. זהו אתר בסגנון Walk-In – מחנים את הרכב מרחק של קילומטר וחצי בערך מאתר הלינה, אז מקבלים מריצה חמודה שעוזרת להעביר את הציוד. הלינה היא ממש מתחת למפלים. האתר מהווה בסיס טוב לכל מיני טיולים ב-Yoho, אבל גם אם לא מתכננים לטייל הרבה – כדאי לישון שם כי פשוט נורא יפה.

באותו הבוקר נסענו ל-Emerald Lake, ועשינו טיול מסביב לאגם ועד ל-Yoho Lake.( https://www.alltrails.com/trai... Emerald הוא לדעתנו האגם היפה ביותר מבין ה-3 המוכרים (ביחד עם Lake Louise / Moraine). יש סיבוב נחמד של שעה-שעתיים שאפשר לעשות מסביב לאגם, ובנוסף, אפשר להשכיר קנו ולשוט באגם. מעל האגם יש מסלול שמגיע עד Yoho Lake, ובדרך עובר במפל גדול ויפה. יש טיפוס לא פראייר, אבל הדרך ממש יפה וכדאי לעלות! יחסית ל-2 האגמים הנוספים, ב-Emerald לא היה מפוצץ (ואפילו די ריק). אם רוצים אפשר גם לעשות יום ארוך יותר ולהגיע מ-Emerald ועד Takakkaw ברגל.

למחרת ביקרנו גם ב-Lake Moraine, לא עשינו את אחד מהמסלולים שמסביב, למרות שקיבלנו המלצות חמות על כמה מהם. Moraine ו-Louise מפוצצים כמעט בכל שעות היממה, ויכולה להיות גם בעייתיות עם החניה שמגיעים בשעות עמוסות מדי. אל Moraine אנחנו הגענו בשעות הערב המאוחרות, ממש לפני השקיעה. עדיין היה תור מכוניות די ארוך בכניסה, אבל הצלחנו להשתחל פנימה. אל Louise הגענו מאוד מוקדם בבוקר, ממש עם הזריחה – וקיבלנו בתמורה מקום חניה על האגם, וכמה תמונות יפות בלי מיליון תיירים מסביב. ב-Lake Louise עשינו את ה-Plain of the 6 Glaciers – בעינינו ממש לא מסלול חובה. (https://www.alltrails.com/trai...)
פרט ל-Emerald ו-Takakkaw Falls, אנחנו ממליצים גם על ה-Iceline Trail, טרק שעובר בכמה נקודות נורא יפות! כדאי בעינינו לשלב לינה באתר שנקרא Twin Falls (https://www.alltrails.com/trai...) , בחלק הצפון-מזרחי של Yoho.

האתר נמצא כחצי שעה הליכה מנקודת השפיכה של המפלים – אולי היפים ביותר שראינו בקנדה. אחרי שיושבים קצת למטה ונרטבים מהמים הקפואים, השביל עולה למעלה דרך חלק מהשביל שנקרא Whaleback Trail, ואפשר לעמוד ממש על נקודת המצוק שמביטה למטה מנקודת מבט המים שעומדים ליפול. אנחנו יצאנו ל-Iceline ממש מאתר Takakkaw Falls, כאשר נקודת הסיום נמצאת באכסניה שנקראת Whiskey Jack Hostel. אם יש 2 רכבים אז הכי טוב, וגם אם אין – המרחק בין 2 הנקודות סביר, ואפשר ללכת את זה ברגל ביום האחרון. לחילופין אפשר גם לסדר את המסלול ככה שייגמר היכן שהתחיל. בכל מקרה – כדאי תמיד להתייעץ עם ה-Info בפארקים השונים.
טרק שעשינו שנחשב לאחד היפים ברוקיז בכלל – Lake O’hara – צריך להזמין אליו מקום חודשים מראש (ממש כמו כרטיסים להופעת מוזיקה – הכרטיסים יכולים להיגמר כמה שעות אחרי פתיחת המכירה). אם יודעים על תאריכים ספציפיים הרבה זמן מראש – שווה לנסות לתפוס מקום! כדי להגיע לאיזור צריך לקחת איזה שאטל מיוחד שהמקום עליו מוגבל, בנוסף לעובדה שמספר מקומות הלינה מצומצם יחסית.

Icefield Parkway

אחרי לינה ב- Lake Louise, המשכנו צפונה לכיוון ה-Icefield Parkway, הדרך שמחברת בין אזור Yoho-Banff-Kootenay ל-Jasper בצפון. הכביש באמת נורא יפה, ויש אינסוף מקומות בהן אפשר לעצור ולטייל (https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/...) . לאורך כל הכביש פזורים אתרי לינה מסודרים, כולם First Come First Serve. עונת הפעילות של כל אתר שונה, וכדאי לבדוק באתרים של Parks Canada לגבי תאריכים ספציפיים. יש פה ושם גם בתי מלון ואכסניות. אנחנו התחלנו בלינה של 3 לילות באתר חמוד מאוד בשם Mosquito Creek. בעונה העמוסה כדאי להגיע אליו מוקדם בבוקר ולתפוס מקום – הוא יחסית מבוקש בגלל מיקומו הנוח. האתר נוח ופשוט. אחריו התקדמנו ללילה נוסף באתר הקמפינג של ה-Icefield Center, צמוד ל-Columbia Icefield. אתר ה-Icefield Center יפה במיוחד. פרט אליהם, קיבלנו המלצות חמות על Waterfowl Lakes ו-Wilcox Creek, אבל הם היו סגורים בזמן שהיינו באיזור.
טיולים מומלצים מימינו ב-Icefield Parkway:
-Helen Lake & Dolomite Pass – אחרי טיפוס של כמה שעות עולים מעל לקו העצים, ומגיעים לאגם יפה, טוב לארוחת צהריים. מעל האגם עומדת שורת הרים יפה. עם טיפוס לא ארוך אפשר להגיע לתצפיות יפות. יש באיזור הרבה Marmots.

-Bow Lake / Bow Glacier Falls – טיול קצרצר ורגוע. מגיעים קרוב למפלים ולקצה קרחון. כדאי אם מחפשים משהו קליל ויפה.

-Peyto Lake – יותר נקודת תצפית ולא באמת מסלול הליכה. אפשר גם רק 'לראות וללכת', ולכן בכל מקרה כדאי מאוד ומומלץ לא לפספס!

-Nigel Pass – טיול של 4-6 שעות, אנחנו ראינו די הרבה פרחים וצמחיה יפה, בסוף המסלול מגיעים ל-pass יפה ומרשים מאוד. המסלול עובר באיזור נדידת ה-Caribou – אם יש מזל אפשר להיתקל בהם..

-Wilcox Pass – צמוד ל-Icefield Center, רואים את הקרחון ומלא פסגות הרים מושלגים.
יש באמת המון מה לראות ולעשות על הדרך הזו – כדאי להתעדכן עם מרכזי המידע לגבי עדכוני שבילים, ולגבי תצפיות בעלי חיים (ובעיקר דובים!) שנעשות הרבה באיזור הזה.

Jasper

אחרי כמה ימים ב-Parkway, הגענו ל-Jasper, למזג אוויר אפרורי וגשום. הראות הייתה גרועה, מלאה בעננים וערפל, והגשם לא הרפה. באותו היום התרכזנו בעיקר בהסתובבות בעיירה החמודה, קצת כביסה ומקלחת חמה וטובה (במכבסה שנקראת Snow Dome יש גם מקלחות בתשלום), לראשונה מאז Banff. Jasper, בניגוד ל-Banff, פחות מרגישה כמו חנות מזכרות ענקית. יש בה 2-3 רחובות עם מסעדות/סופר/חנויות מזכרות. אנחנו ממליצים על פיצרייה נחמדה בשם Famoso – אליה הגענו אחרי טרק של כמה ימים, ובגלל שהייתה כ''כ טובה – חזרנו אליה בלילה שלמחרת. בנוסף, יש סניף של Tim Hortons עם פינת Wifi טובה ושוקו חם שמספק הגנה טובה מהגשם והקור בימים מבאסים מבחינת מזג אוויר. חוץ מאלה, יש בעיירה גם מרכז קהילתי של התושבים המקומיים, שבו יש כל מיני אירועים קהילתיים כאלה, ואם מחפשים משהו נחמד ורגוע לעשות בערב שווה להתעניין. אנחנו הגענו למעין Farmers Market כזה והיה ממש כיף! למזלינו אחרי יום וחצי של מזג אוויר מבאס השמש יצאה ואפשרה לנו להנות מהפארק. לעומת הפארקים בדרום – הוא פחות עמוס, וברוב המסלולים בהם ביקרנו היינו כמעט לבד.

בפארק יש כמה איזורים מרכזיים –
- Maligne Lake – במרכזו אגם ענק ויפה, עם הרבה מקום לפיקניק מסביב. אפשר להשכיר קנו, וגם לצאת לטרק מגניב שמשלב שיט והליכה ברגל בין נקודות שונות באגם. ממנו אפשר לצאת לטרק ה-Skyline
- Edith Cavell – הר עם קרחון, מסביבו כמה מסלולי טיול וטרק יפה בשם Tonquin Valley.
- Miette Hot Springs – לא כ''כ ביקרנו באיזור. מסלולי טיול ובריכות עם מים חמים סטייל חמת גדר.
באופן כללי, יש מלא מלא חיות בכל מקום. כמעט בכל יום נתקלנו בסוג אייל אחר, Elkים, Moose (רק נקבות ), Big Horn Sheep, Deer מכל מיני סוגים ואפילו משפחה של Grizzly! גם בחלקים אחרים של קנדה ראינו חיות, אבל ב-Jasper ראינו כמעט בכל יום, כמה פעמים שונות כל מיני חיות שונות.
אנחנו ישנו ב-3 אתרים שונים –
- Wabasso – בחלקו הדרומי של הפארק, קרוב לכניסה לאיזור Edith Cavell. כולל הכל, אפשר להזמין מקומות מראש.
- Wapiti – קרוב לעיירה, גם הוא כולל הכל ואפשר להזמין מקום מראש.
- Snaring – בחלק הצפוני של הפארק, די קרוב לעיירה. חניון First Come First Serve. בלי חשמל ומקלחות. יותר שקט ומבודד. נמצא על יד נהר יפה. מומלץ בעינינו להזמין מקום ללילה הראשון בו מתכננים הגעה לפארק, ואחריו לבדוק זמינות ב- Snaring.

טיולים מומלצים מימינו ב-Jasper –
- Edith Cavell Area – Cavell Meadows Trail – אחד המסלולים היפים שראינו בכל הטיול שלנו. מומלץ בחום!! בתקופתנו היו באיזור עבודות במגרש החניה, ולכן כדי להגיע היה צריך לאסוף אישור מיוחד ממרכז המבקרים בבוקר שלפני היום בו רוצים לטייל באיזור. חשוב לבדוק את מצב דרישת האישורים לפני שיוצאים לדרך – כדי לא להתאכזב מכך שאיזה פקח לא יאשפר לכם להיכנס.
המסלול עצמו מתחיל בהליכה לכיוון קרחון ענק ויפה, ואחרי שמגיעים לתצפית שקרובה אליו, מתחילים בטיפוס ארוך ודי תלול. אפשר להגיע ממש עד לפסגת ההר שעומד ממול ל-Edith Cavell, ולמרות שהשביל 'הרשמי' מפסיק כמה מאות מטרים מתחת לפסגה, יש במקום שבילי אפר שמוליכים עד לפסגה ממש. מפסגת ההר רואים נוף יוצא דופן, ובימים טובים עם שמש נחמדה אפשר לראות את רוב הפסגות של Jasper. הרוח למעלה חזקה בטירוף, ויכול להיות קר לאללה – אבל ממש ממש כדאי להמשיך ולטפס – הנוף מטורף!! מסלול של יום שלם.

- Bald Hills Loop – אחרי טיפוס תלול בתוך העצים, מגיעים לפסגה מרשימה, עם נוף של 360 מעלות לכל הפארק. אנחנו טיילנו פה כשיורד עלינו שלג, וראינו את הכל נצבע בלבן מול עינינו. מסלול יפה וכיפי, שפרט לטיפוס בהתחלה, לא כ''כ קשה. מסלול של חצי יום בערך.

- Opal Hills Loop – דומה ל-Bald Hills, רק שבמקום פסגת הר, מגיעים למעין עמק גבוה שנמצא בין כמה פסגות. יותר מסלול לפרחים ומדשאות ענקיות. כמה שעות עד חצי יום.

- Pyramid Lake – האיזור שמסביב לאגם ול- Pyramid Mountain נורא יפה. יש כמה מסלולים קצרצרים, וכמה ארוכים יותר. אנחנו עשינו יום טיולים קצרים באיזור, שבין לבין עוברים עם האוטו מסביב לאגם. יש מלא נקודות יפות לפיקניק, ואפילו 'חוף' קטן עם חול, ואם יש אומץ אפשר לנסות להיכנס למים הקפואים. המסלול שמגיע לפסגה של Pyramid Mountain נחשב קשה ומעייף, וממה שהבנו לא כדאי להשקיע בו יום שלם.

- Tonquin Valley – טרק מומלץ ויפה! אולי אכתוב עליו בסיפור דרך נפרד. בקצרה – מעין סיבוב של חצי פרסה, בדר''כ מתחילים אותו מאיזור Edith Cavell. מגיעים לאגם Amethyst, שיושב מתחת לרכב ה-Ramparts – נוף מדהים, ואולי הטרק היפה שראינו מימינו! אנחנו את הסיבוב השלם ב-4 ימים ו-3 לילות (ישנו 2 לילות ב- Amethyst, ועוד לילה ב- Portal בדרך החוצה). יש אפשרות לראות Caribou באיזור, ובנוסף – יש מצב טוב שתתפסו אורות צפוניים בלילות שמספיק קר (ונהיה קר לאללה בלילה!!). בגלל שהמסלול לא מעגלי – צריך לסדר טרמפים להתחלה/מהסוף. אין כ''כ תנועה בנק' הסיום, פרט לאנשים שיוצאים מהמסלול עצמו, אז כדאי לנסות לתאם משהו עם אנשים לפני שיוצאים לטרק. אפשר לברר עם אנשי ה-info על אנשים נוספים שיוצאים לטרק בתאריכים שלכם. אם נתקעים ואין ברירה – יש אפשרות להזמין מונית שעולה 100$ לנסיעה של 15 דק'.

את ה-Skyline (הפופולרי והמלא בטירוף) לא ראינו כי לא היה מקום פנוי בכל זמננו ב-Jasper, ולכן אנחנו לא יודעים להשוות בינו לבין Tonquin. גם אל Tonquin הצלחנו לצאת רק אחרי כמה ימי מזג אוויר מבאסים שפקדו את Jasper, ושגרמו לאנשים לא לצאת לדרך – מה שפינה לנו מקומות לינה.

חזרה ל-Calgary

ביום האחרון שלנו ב-Jasper קמנו אל סופת שלגים חזקה שכמעט הפילה את האוהל ובעיקר ביטלה את התכניות, ואנחנו תפסנו כיוון ל-Calgary כמה שעות מוקדם יותר מהתכנון. נסענו דרומה דרך ה-Icefield Parkway ועד ל-Banff. גם שמושלג ולא רואים הרבה – הדרך ממש יפה. היום נהיה מעין 'טיול ברכב', כאשר אנו עוצרים בכל מיני נקודות תצפית נחמדות ונהנים ממזג האוויר הסוער בעיקר מתחת לגג של האוטו. ישנו ב-Airdrie, פרבר מנומנם של Calgary, אצל זוג חמוד עם Airbnb מפואר – המרתף הוסב למעין דירת 2 חדרים, עם שירותים ומקלחת פרטיים, מכונות קפה, מסך טלוויזיה וכל מיני פינוקים נחמדים. אם מחפשים מקום לינה מסביב ל-Calgary – כדאי לבדוק את המקום הזה - https://www.airbnb.com/rooms/1...

למחרת עשינו קצת קניות בעיר, החזרנו את האוטו, ואחרי חודש, אמרנו שלום לקנדה היפה ולאחד מהטיולים היפים ביותר שעשינו!