12 יום ברכס Terskey Ala-Too

מסלול הליכה של קצת יותר מ 100KM החל מעמק Chong-Kyzyl-Suu ודרך העמקים Dzheti-Oguz ו Karakol אל אגם Ala Kul ו Altyn-Arashan ומשם ממשיכים מזרחה אל עבר האגמים של טרק ה Jyrgalan מעל עמק Boz Uchuk כשבדרך חוצים את העמקים Ak-Suu ו Dzherges ו Boz Uchuk ומסיימים בעמק רחב מאד Turgenaksu עם דרך עפר טובה ורחבה.

תאריך הטיולAugust 2017
עונה מומלצתיולי עד סוף אוגוסט

לטרק הזה יצאנו שנים, אישתי האהובה אביטל (דוברת רוסית) ואני, גל.
אנחנו מטיילים הרבה שנים וצברנו הרבה ניסיון, אנחנו עם ציוד ברמה גבוהה וכושר סביר.
למעשה זה טרק ראשון אחרי עשור של טיולי יום פשוטים יותר וחשוב מזה גידול שני ילדים נפלאים.
ברוב הטיולים שלנו בעולם ניסינו ללמוד איזור מסוים ולמצות אותו לפני שעוברים לאיזור הבא. בקירגיזסטן בגלל חוסר הזמן שהיה לנו בחרנו לנצל כמה שיותר ימים להליכה ולא "לבזבז" אותם על נסיעות. אחרי חפירות באתרים, מפות וגוגל ארץ ניסגרנו על המסלול הזה.

תגובות ושאלות יתקבלו בברכה, אשמח לעזור

יש המון מידע לגבי תחבורה ומקומות לינה, כל הפעולות בהן אנחנו בחרנו היו על מנת לאפשר לנו לצאת הכי מהר אל ההרים
אנחנו לקחנו מונית ישירות משדה התעופה לקראקול, הגענו ישר אל אנדרי בגסאהאוס קראקול, מצורף קישור. ניתן להזמין חדר מראש באתר.
אצל אנדרי ניתן גם לקנות מפה ומנות אוכל מיובש שהוא מכין (לא ניסינו).
סיבוב קניות של מזון וגז, גז ב Sport Master ומזון ב Supermaket Karavan

** אנחנו הצלחנו להעביר שליש מהמזון לאלטין ארשן בעזרת חברה מופלאה, זה עזר לנו לצמצם את המשקל על הגב משמעותית, בכל זאת תכף בני 40.
המזון חיכה לנו אצל אלפנדיל, גסטהאוס אלטין ארשן, תמונות של המקום ביום הרלוונטי. אלפנדיל היה מקסים! ועזר לנו מאד.
9960773970197+ אם אני זוכר זה מקבץ הבתים האחרון בצד המזרחי של אלטין ארשן

בבוקר יצאנו עם מונית שהוזמנה על ידי אנדרי אל עמק Chon-Kyzyl-Suu והגענו עד למעיינות החמים (Jylu-Suu) Dhilusu, בעלת הבית שם מקסימה, וממש מחכה לתיירים. אם הגעתם לשם ברגל, או שיש לכם יותר זמן, לא הייתי מוותר על ביקור שם.

** הוספתי חצים (החצים נועדו לתת כיוון כללי להליכה, יש לשים לב לשינוים בשטח) ומידע על חלק מהתמונות תמונות בימים אחרי אלטין ארשן, כדאי לעבור על זה וללמוד מראש בעזרת התמונות, גוגל ארץ והמפות.
אנחנו רכשנו מפת טיולים אצל אנדרי, Kyrgyzstan Around Karakol Enylchek Glacier 1:100000, המסלול המתואר מסומן במפה החל מהיום הרביעי, בעמק ג'טי אוגוז כולל החלקים אחרי אלטין ארשן.

גברת מקסימה בשם Jypara שמנהלת את המחנה מעל אגם Ala Kul בטלפון 996708995623+
ב 2018, היא עולה למחנה ב 25/06
יש מספר מחנות שראינו לאורך הדרך בהם ניתן לשכור אוהל ולהזמין ארוחות. בקצה עמק טלטי, מחנה הבסיס של Ala Kul בעמק קרקול ובסמוך לאגם Ala Kul. מומלץ לבדוק את הנושא ולא לסמוך רק על מידע זה.

יום הליכה ראשון

מונית יכולה להגיע עד המעיינות החמים של Jylu Suu עם חציית הגשר איכות הדרך יורדת וממשיכה עד לתחנה המטאורולוגית, גיפים ומשאיות יכולים לנסוע על הדרך הזו.
התחלנו ללכת ב 14:00 עם הרבה עצירות בגלל גשם חזק. מהגשר ממשיכים עם הדרך הראשית, בהמשך גשר שחוצה את הנהר אל עבר התחנה המטאורולגית וממשיך אל הגדה המערבית, אם חשוב לכם להגיע לתחנה זו הדרך. אנחנו משכנו אל הגדה המזרחית לפני הגשר והמשכנו כל הזמן בצד המזרחי. ההתחלה על חצאי שבילים אבל ההמשך טוב משמעותית.
כשקצה העמק נפתח והשלוחה עליה צריך לטפס צפונה היתה ברורה, ירדנו לכיוון הנחל על מנת לישון.

יום הליכה שני

במקור התכנון ליום הזה היה טיול יום לקצה העמק ואל הקרחון Kara Batkak. יום קל יותר ללא ציוד קצת עליה בגובה וחזרה ללילה בגובה נמוך יותר.
אנדריי שמע את התוכנית והמליץ לנו שלא להשאיר את התרמילים ללא השגחה מה שקצת בילבל אותנו. בתכלס יצא שהתחלנו ללכת עם הציוד אל עבר הקרחון ,התחרטנו בדרך והתחלנו לעלות אל עבר הערוץ שמושך אל הפס Archa Tor. בדיעבד, היה הרבה יותר נכון לחזור אל הדרך איתה הגענו אתמול, היא מטפסת אל השלוחה בצורה טובה ונכונה יותר. זו בעצם שלוחה שמתחברת לגדה הצפון מערבית של הערוץ שמוביל אל הפאס
יש נקודת תצפית נפלאה על כתף קטנה, והשביל בסך הכל די ברור, ממשיך על הגדה הצפון מערבית וככל שעולים מתקרב יותר אל המים.
העליה המהירה בגובה (ביום וחצי עלינו מ 2000 מטר פלוס מינוס בקראקול ל 3400 מטר), התחילה להראות סימנים קטנים של סחרחורת ובחרנו לסיים את היום יחסית מוקדם. מחר פאס Archa Tor

יום הליכה שלישי

ממשיכים בצד הצפוני של הערוץ, יש הרבה שבילוני סוסים/פרות ורובם מושכים לכיוון הנכון, בגדול כיוון ההליכה מאד ברור.
ככל שמתקרבים לנקודה בה הערוץ שובר דרומה השביל שעולה במעלה הדרדרת יהיה ברור יותר, מהנסיון שלנו גם שהשביל נעלם הכיוון די ברור, תנסו להתאפס על הכיוון כמה שניתן מהרוג'ום עם קרני היעל, נקווה שהוא עדין שם. אנחנו משכנו על המתלול מזרחה ולקראת הסוף צפונה ואל הפאס, לכוון לפאס הצפוני ביותר. הירידה הרבה יותר ברורה, ויש שביל ברור שיורד מהפס על הצד הצפוני של המתלול ומתתחבר לגדה הצפונית של הערוץ. במועד שהיינו השביל היה ברור והיו גם הרבה רוג'ומים עד הבריכה היפיפיה, מסומנת במפה. כל הדרך עד לעמק ג'אטי אוגוז המשכנו על הגדה הצפונית.

יום הליכה רביעי

אחרי כמה דקות של הליכה הגענו למשפחה נחמדה שעזרה לנו לחצות את הערוץ, מוקדם משתכננו, עקב התמוטטות הגשר בהמשך הדרך.
חצינו לגדה המזרחית והמשכנו שם עד לעמק טלטי. העליה בעמק טלטי די ברורה, מתחילה בגדה הדרומית על דרך עפר טובה וברורה ובהמשך הופכת לשביל צר, אנחנו המשכנו על אותה הגדה עד לחציית גשר העץ. ישנו לא רחוק ממחנה האוהלים בקצה העמק. רצינו להתקדם קצת לכיוון הפאס אבל מזג האויר לא שיתף פעולה, זה היה היום היחיד בו בישלנו בתוך האוהל.

יום הליכה חמישי

עליה לפאס טלטי, תחילת העליה בשלוחה ברורה, מצויין בתמונות. משם השביל/ים שעולים לפאס יחסית ברורים.
מזג האויר היה יחסית מאתגר ומאמצע הדרך לפאס התחילו רוחות חזקות מלוות בשלג, זה היה הפאס היחיד שלא עצרנו בו. שלג נעים יותר ליווה אותנו לאחר הירידה מהפאס הלכנו בגדה הדרומית ולאחר חציית גבעה סלעית חצינו לגדה הצפונית.

יום הליכה שישי

הבוקר התחיל בירידה תלולה לעמק קרקול, בעמק נשארנו בגדה המערבית עד למחנה הבסיס. ההמשך יחסית ברור, לרוב יש את מי לשאול וסביר שיהיו עוד מטיילים. עוברים את המחנה, חוצים כמה גשרונים מעל ערוצים קטנים ואז חוצים על גשר גדול לגדה המזרחית של עמק קרקול. אנחנו בחרנו לסיים את ההליכה באמצע היום ווהעליה עם בירה בבקתה השניה.

יום הליכה שביעי

ממשיכים את העליה לכיוון האגם, מגז האוויר התחיל בבוקר מקסים אבל די מהר התהפך לסופת שלג טובה שהסתיימה רק לקראת שבע בערב.
במדרגת הסלע האחרונה לפני האגם כבר הרגשנו טוב את הקור והשלג היה כבד. באגם פגשנו קבוצת מטיילים שפינקו בתה חם והתלבטנו עם להמשיך לפאס במזג האוויר הזה. הפוגה קלה וקצת שמים גרמו לנו לצאת לדרך. כשעברנו מעל המחנה שממוקמם מעל האגם השלג היה כבד והראות היתה מינמלית. לכן, למרות הלחץ בזמנים בחרנו לרדת למחנה ולהמתין לסוף הסופה. לא רצינו לוותר על הנוף מהפאס, הרי באנו לטייל וכל כך הרבה תמונות ראינו משם...
הירידה למחנה התבררה כנכונה, השלג המשיך בגדול עד 19:00 אז הציצה השמש השוקעת.
את המחנה מנהלת גברת מקסימה. ואין ספק שהמיקום שלו הציל מספר מטיילים באותו היום, חברה שתכננו לסיים את הסיבוב מאלטין למחנה הבסיס ביום וללא ציוד מתאים.

יום הליכה שמיני

עולים לפאס עם החברה שהכרנו במחנה. מזג האוויר מושלם, הייתי שמח לענן וחצי לתמונות מהפאס.
הירידה מהפאס, אחת הכייפיות שעשינו בחיים. הגענו לאלטין ארשן בצהריים.

יום הליכה תשיעי - מנוחה

תכננו מההתחלה להשאר ליום מנוחה, רצינון לברר קצת על המשך הדרך, לכבס, להתקלח, ובעיקר לנוח.
המעינות החמים היו עונג צרוף אחרי הרגעים הראשונים והחמים.
שליש מהאוכל שקנינו לטרק חיכה לנו כאן.
תכנו להגיע לכאן אתמול ומזג האוויר קצת תכנן אחרת, לכן בחרנו לצאת ליום הבא על גבי סוסים.

יום הליכה עשירי

מנקודה זו השבילים הרבה פחות מטוילים וחלקם לא קיימים, חשוב מאד ללמוד את המסלול מראש עם מפות, גוגל ארץ וכל מה שיתן הכרות מקדימה עם השטח. התחלת הדרך על דרך רחבה בעמק שמגיע ממזרח לאלטין ארשן, בהמשך הדרך הופכת לשביל, ההליכה בגדה הצפונית. העליה לפאס Ortok מסומנת במפה. בשטח היה קל לזהות אותה עם שביל ברור שעולה בהדרגתיות על השלוחה. השביל אל הפאס היו ברורים ודרוכים היטב. מראש הפס ניתן ומומלץ לזהות היטב את המשך הליכה עד לפאס הבא. הירידה מהפאס מובילה לעמק Ak Suu (Aksu) ולאחר חצייה של הנהר על גשר קטן לגדה המזרחית ממשיכים מזרחה אל העמק שממנו נתחבר לערוץ שמוביל לעליה אל פאס Ailanysh. במעלה העמק הבחור עם הסוסים עזב אותנו, למרות ההסכם והתוכנית להגיע עד מתחת לפאס Ailanysh. קשה ללכת אחרי כמה שעות רכיבה... עלינו בערך שליש מהדרך לפאס. במפה מסומן איך אנחנו עלינו לפאס.

יום הליכה אחת עשרה

יום ארוך עם שני פאסים, הבנה מוקדמת של כיוון ההליכה חשובה מאד, רצוי להתאפס על השטח כמה שניתן במעברי הפאסים.
ההעליה לפאס Ailanysh לא מסובכת, אנחנו הלכנו כשהנחל מדרום לנו. מהפאס רואים היטב את הפאס הבא שיש לחצות. ירידה קלילה לשני אגמים יפים וממשיכים למטה לחצות את הנחל בעמק ז'רגז Dzhergez. לאחר החציית הנחל בעמק ז'רגז אנחנו התחלנו לטפס על המתלול בהדרגה (צפונה) לכיוון הפאס, אין בחלק הזה ממש שביל אבל ההליכה היתה סבירה, יכול להיות שלהמשיך מעט במורד העמק ולעלות אל הפאס בסמוך לערוץ שעולה אליו יהיה עדיף. התחברנו לערוץ העולה לפאס בערך באמצע הגובה/העליה לפאס מהעמק. מהפאס (ללא השם) ניתן לזהות את הפאס האחרון של הטרק, את עמק בוז אוצ'וק Boz Uchuk וחלק גדול מהמשך ההליכה. הירידה מהפאס היתה על חצאי שבילונים, בגדול משכנו למטה על פי תוואי השטח והכיוון הכללי. חצינו את הנחל לגדה המזרחית והמשכנו בצד הזה עד לערוץ שמוביל לאגמים של בוז אוצ'וק. אחרי שעברנו את הערוץ הראשון שנשפך לעמק בו הלכנו התחילו שבילים ברורים יותר, בערך ברבע הגובה מהעמק, איתם המשכנו עד לערוץ בו נמצאים האגמים.

יום הליכה שתים עשרה - סיום

אגמים ומסיימים, יום אחרון קצר וקל.
מנקודת הלינה המשכנו במעלה הערוץ, יש מעיין התרוממות/מדרגה של בערך 200 מטר פלוס מינוס, מעליה נמצאים אגמי בוז אוצ'וק, נקודה מקסימה. מעל המדרגה ממתינים זוג אגמים מחוברים ומדרום להם במעלה הערוץ אגם נוסף ומיוחד.
המשכנו לאגם עליון ללא התרמילים מצידו המזרחי של האגם המזרחי. חזרנו באותה הדרך לצמד האגמים, מעל ההתרוממות, בסמוך לאגמים נצמדנו לשלוחה המזרחית ושמרנו על גובה לאורכה, עד שהשלוחה מתחילה לגלוש לכיוון ערוץ נוסף שמגיע ממזרח. יורדים אל הערוץ, חוצים אותו ומתחילים לטפס במגמה צפונה, אנחנו משכנו צפונה עד לערוץ שיורד מהפאס ולאחר מכן עם הערוץ עד לפאס בוז אוצ'וק . כיוון הפאס צריך להיות מאד ברור, לאחר שראינו אותו מספר פעמים.
מהפאס גולשים לערוץ, לקילומטרים האחרונים שמובילים אותנו לעמק רחב Turgenaksu. ההליכה בערוץ מאד ברורה, לפני הירידה (הסופית/התלולה) לעמק Turgenaksu יש לחצות את הנחל לגדה הדרומית, היה די ברור בשטח, ולמטה. אחרי שמגיעים לעמק צריך להמשיך קצת צפונה על מנת להגיע לגשר שחוצה את הנהר מזרחה ואל הדרך העפר. סיימנו את היום בצהריים.
זו לא דרך מאד פעילה, כדאי לקחת זאת בחשבון. מומלץ להתחיל להתקדם על הדרך ולקוות לטרמפ נחמד. אחרי שהתחלנו ללכת צפונה על הדרך עצר לנו טנדר שהוציא אותנו לכפר הקרוב, ולאחר מכן עצר לנו ג'יפ של מטיילים רוסיים שראו אותנו על דרך העפר ואיתם המשכנו עד לאיזור גסטהאוס קרקול.

• למי שיש יותר זמן ו/או כושר מומלץ לבדוק לגבי טיולי יום במעלה העמקים הגדולים. אותי עניינו שניים, קרחון Kara Batkak אליו אפשר להגיע עם העמק בו ישנו ביום הראשון והשני זה לעלות עם עמק קרקול עד תצפית על הר קרקול ושיא הרכס.