שמורת אלה ארצ'ה

תאריך הטיולJuly 2016
עונה מומלצתיולי אוגוסט

פרטים כלליים

שמורת אל- ארצ'ה נמצאת כשעה דרומית לבישקק והיא מדהימה, בשמורה ישנו טרק פשוט שנמצא באתר שטוב לעשות כטרק ראשון או אחרון שלכם בטיול. הטרק הבא הוא טרק שיצאנו אליו במחשבה שגם הוא יהיה אך טעינו. זה היה הטרק הראשון שלנו במדינה ועם הסובייט מאפ אז לא באמ ידענו מה מצפה לנו. אני אומר עכשיו ומראש- הטרק קשה, הוא כולל עלייה ארוכה על בולדים ובשלג גם בשיא העונה(אנחנו היינו שם ב19/7 והיה מושלג). הוא אפשרי ומאוד יפה ומומלץ אבל קשה ודורש אורך רוח.

יום ראשון

התחלנו את היום בהתארגנויות מסוימות שהיו לנו בעיר, ובהצטיידות לטרק באוש באזר, משם גם לוקחים מרשוטקה(265 אם אני לא טועה) שיוצאת לשמורה בעלות של 50 סום. הכניסה לשמורה היא בעלות של 80 סום לאדם, שמענו גם על אנשים שנכנסו בלי לשלם אבל שאנו היינו שם היה שומר בבותקה וכל מי שפגשתי בהמשך גם שילם אז כנראה זה נדיר. מכאן יש הליכה של בערך 13 ק"מ עד השמורה עצמה, אנחנו אחרי בערך שני ק"מ תפסנו טרמפ עד למעלה. כשהגענו היה גשום מאוד אז נכנסנו למלון או מסעדה לא ברור לי מה זה היה לשתות תה. אחרי חצי שעה השמיים התבהרו ויצאנו לדרך. תחילת ההליכה ובעצם כל ההליכה עד הפאס היא בנתיב המרכזי של הנחל. באזור הזה ישנם גם שבילי אספלט, שימו לב שאתם בוחרים בימני ביותר. אחרי כמה דקות של הליכה על האספלט תראו משמאל גשר ברזל ירוק- לחצות!! אין בהמשך מקום נוח וטוב לחצות בו. מכאן יש בערך שתי ק"מ לאורך הגדה על בולדרים עד שהשביל נפתח ונהיה ברור מאוד, אחרי עוד ק"מ אנחנו חנינו ללילה כי התחלנו את ההליכה רק באזור חמש אחרי כל ברבורי היום.

יום שני

מכאן המשך ההליכה את תחילת החלק המשמעותי של העלייה הוא פשוט ונוח ורובו על דרך ג'יפים. ע"פ המפה וגם בשטח בשלב מסוים השביל עובר לגדה השמאלית (מזרחית) של הנחל אך אין שום דרך טובה לחצות ואפשר בקלות להמשיך בגדה הימנית (מערבית), לא קשה ללכת גם אם לא מוצאים את הנקבים הנכונים- יש גם מעט רוג'ומים לאורך הדרך. בערך אחרי 6 ק"מ מהנקודה בה ישנו יש פיצול ואדיות גדול בו ממשיכים בנחל הימני (מערבי) ושם מתחילם לעלות. במהלך העלייה תגיעו לתחנה מטארולוגית רוסית ישנה, זו נקודה חשובה כי מכאן תראו מרחוק שביל שעולה בצורת ירח בצדו הימני של הואדי שמולכם, אך השביל הנוח והברור הוא בצד שמאל ממש ליד הנחל הזורם, יש שם מעין עמוד עץ קטן עם מספר שלידו מתחילה העלייה. אנחנו עלינו לצערנו במסלול הימני שהיה משמעותית פחות נוח ורק בהמשך העלייה חתכנו ופגשנו את השביל המדובר- מדובר על דרך ג'יפים רחבה וברורה. בשלב מסוים בעלייה השביל חותך משמעותית שמאלה( ברך מאוד ברורה ובולטת בשביל) ומשם אתםן תפרדו מהשביל ותמשיכו לאורך רוג'ומים- אם אין רוג'ומים לא נורא, העיקרון הוא ללכת כל הזמן בחלקו הימני של הבערך עמק שיש שם, השביל ג'יפים ממשיך השמאלו של העמק ויעלה אותכם לפאס הלא נכון!
העמק כולו הוא בעצם בית חרושת לבולדרים- ברצינות אני חושב שמישהו מגדל אותם שם, ובאורו הימני יש שלוחונת יחסית נקייה מבולדרים ונוחה להליכה שתקח אותכם לכל אורכו. הוא נגמר באזור שהשיפוע בו נהיה משמעותית תלול יותר, ותראו בו מימינכם אגם קטן עם גוון כחול שאין לי מילה נכונה לתאר אותו. שם אנחנו חנינו ללילה השני.

מידע חשוב- השביל ג'יפים שבצדו השמאלי של העמק מוביל בהמשכו גם לבקתת מטפסים כך שאם אתם שם והמזג אוויר מאוד לא ידידותי מה שלא מופרך אפשר ללכת לישון שם- אך דעו שזו סטייה של ק"מ בערך שכולו בולדרים גדולים ומאוד לא סימפטיים.

יום שלישי

מכאן מתחיל העלייה האמיתית, שכולה בולדרים ושלג- שתי אופציות לא נוחות כל כך. באזור הזה אנחנו בגדול ניווטנו בעיקר ע"פ הסובייט מאפ ועצרנו אחרי כל מקטע הליכה לחישוב מסלול מחדש, בגלל השלג ותנאי המג אוויר היה מאוד קשה להתמצא אבל אנסה להסביר מה עשינו. מהנקודה בה ישנו יש לשון שלג שעולה סמוך לשלוחת בולדרים איתנו התחלנו את העלייה, בסופו של העלייה מגיעים לאגם קטן ונחמד שמוקף כולו בולדרים, עלינו על הר הבולדרים מצדו השני( מערבי) של האגם. מקצה הגובה של השלוחה מכיוון דרום פגשנו סכין שלג חד ותלול, עשינו את דרכנו בקו גובה דרך השלג מה שהוביל אותנו לאוכף קטן שנמצא ממש מתחת לפאס, בשלב הזה יש ללכת בקו גובה ימינה (מערבה) כדי לעלות לפאס מהכיוון הנכון, בחלקו העליון אם תעלו מכאן השלג קפוא לגמרי ואי אפשר לדרוך עליו. אחרי בערך 700 מטר תזהו משמאל מעליכם את הפס, יש בסופה של העלייה אזור של בוץ שמתחבר לשלג, לחיבור ביניהם אתם צריכים לכוון את עצמכם, שם השלג רך יותר וגם יותר נוח לטפס. וזה יעלה אותכם ישירות לפאס.

אופציה אחרת שמלמעלה זיהינו ונראית נוחה ופשוטה יותר לניווט- מהאגם שישנו לידו לעקוב אחרי זרימת המים שמזינה אותו שתוביל אתכם לאגם נוסף גדול ויפה יותר, שנמצא בתחתית עמק שלג רחב ויפה. משם (בעזרת מפה!!) תוכלו לזהות את הפאס וללכת ישירות אליו. זו אומנם הליכה ארוכה בשלג, אבל גם מהדרך בה אנחנו הלכנו זה ככה, וזה עושה רושם מתון יותר ובעיקר הרבה יותר ברור ונוח להבין לאן ללכת.

מהפאס אנחנו התדרדרנו למטה וימינה לכיוון האגם- מהמם!! חלקו עדיין היה קצת קפוא, משם הלכנו לאורך תוואי הנחל המרכזי בין רוג'ומים לשבילים שנעלמו וחזרו מדי פעם בין שלג ובולדרים, ניווטית פשוט רדו לכיוון האגם ומשם לכו בערוץ, ישנם כמה שבילים ישנים באזור, פשוט חפשו את הדרך הכי נוחה. אחרי שהשלג נגמר והגענו לואדי חיפשנו נקודה ושם עצרנו לישון.

יום רביעי

ההליכה ביום הזה מאוד ברורה, לא הכי נוחה כי לפעמים חוצים עשבים בגובה שלכם, אבל ממש סבירה יש שם שביל ישן שלפעמים מזהים ולפעמים לא, קשה להסתמך עליו, ושפע נקבים. אחרי כמה ק"מ (7 קמ" מהסיום) יש גשר שחוצה לגדה הימנית של הנחל, חשוב מאוד לחצות!! משם הדרך ברורה ונוחה יותר והולכת לכל אורך הדרך לצד הנחל עד סוף המסלול. משם אנחנו שילמנו למקומי שיסיע אותנו לכפר סוסמיר, בגלל שהיינו רטובים עד לשד עצמותינו לא התמקנו איתו יותר מדי וגם הגענו בשעות שהם לא נוסעים לשם אז לא היו טרמפים ככה שהיה לנו יקר- אני מניח שאם היינו מנסים היינו מוצאים משהו זול יותר ואולי גם איזה יורט לישון בו באזור, הוא שופע יורטות וחקלאים. בסוסמיר ישנו בהומסטיי(יש שם רק אחד לדעתי) ומשם למחרת תפסנו טרמפ חזרה לבישקק. אפשר גם לסוע משם בכיף דרומה לכיוון אוש או בכלל מזרחה לקוצ'קור תלוי בכםן!

הערות נוספות

- אני מציין שוב, הטרק לא פשוט בכלל, הבולדרים והשלג שמעלים אותכםן לגובה 3900 הם מאתגרים ביותר אז תקחו את זה בחשבון
- אפשר לדעתי לחסוך לילה אם מתחילים את ההליכה מוקדם יותר ביום הראשון, אנחנו התחלנו כאמור מאוחר.
- יש שפע של מים לאורך כל המסלול ואין שום בעיה לשתות, זה גם אזור בלי חקלאים כל כך אז אין שום חשש לאיכות המים.
- חובה סובייט מאפ! אומנם הניווט לא קשה, אבל באזור הפאס זה קריטי כדי להבין איפה הוא ואיפה אתם וללכת לפאס הנכון.
אומנם הוא קשה אבל זה טרק יפה בטירוף!! גם החוויה של נחל עם נוף אלים ומעבר לפאס נוף פסטורלי וירוק היא מיוחדת כשהיא באותו טרק.