סיימלו טאש - בעקבות ציורי הסלע הקדומים

יומיים המשלבים נופים יפים, אזור מבודד וגולת הכותרת - עשרות אלפי ציורי סלע, הקדומים ביותר בני 4,000 שנים! אתר היסטורי ברמה עולמית בכל קנה מידה. התאכזבתם לגלות שהדשא במצ'ו פיצ'ו מטופח ע"י גנן? כאן הציורים והסלעים פזורים בשטח ומבודדים באמצע שום מקום בדיוק כמו שהיו לפני אלפי שנים - אתם תהיו שם לבד לחלוטין

תאריך הטיולJuly 2013
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתסוף יולי עד אמצע אוגוסט

רמת התיור מ1-5

רמת התיור של הטרק היא 0.
מקומיים שפגשנו בדרך טענו שאנחנו המטרקים היחידים שהם פגשו ב3 השנים האחרונות, זאת קצת הגזמה אך אין ספק שהאזור ממש לא מתויר למרות שהאתר מתואר בשני ספרי טיולים (אחד מהם הLONLEY כמובן). באמת שמפתיע מאד עד כמה הוא לא מתויר אפילו בסטנדרטים של קירגיסטן. אם כל אחד שתפגשו בקירגיסטן הולך לKARAKOL אז כאן הסיפור קצת שונה, אף לא תייר אחד שפגשנו בחודש טיול במדינה (פרט לשני הצרפתים שטיילנו אתם) הגיע לאתר ומעטים מאד שמעו עליו.
הסיבות שאני משער הן:
1. בספרי הטיולים מאד מפחידים מפני המסלול, כמו תמיד יש גרעין של אמת אבל השאר מאד מנופח.
2. האזור מבודד ואין מפות טובות דבר שמקשה על הטיול ומחייב לקחת מדריך ורכב או לשרוף הרבה זמן על התארגנות עצמאית לחלוטין והגעה לאמצע שום מקום.
3. לפני כ4 שנים היו מהומות פנימיות בקירגיסטן שהתבטאו בין היתר באלימות קשה ופרעות שעשו הקירגיזים במיעוט האוזבקי במדינה אשר גר ברובו באזור זה של המדינה, המהומות הרחיקו תיירים מקירגיסטן ככלל ומאזור אוש בפרט.
4. העונה שניתן לטייל בטרק זה היא מצומצמת ביותר - 30 ימים בשנה!

לכל זאת תוסיפו שאין שום תשתית. אין שביל מסומן או ברור ואין סימן היכן הציורים- להגיע עד לאזור שלהם ולא למצוא אותם זה די חבל.

בסיס יציאה

ישנם שני בסיסי יציאה לטרק

הראשון היא עיירה הנקראת KAZARMAN. לא היינו שם אך הספרים מתארים אותה כעיירת פועלים קשה. אין שום סכנה אבל היא פשוט מאד לא מפותחת ושורפים יום שלם כדי להגיע לשם + ההצטיידות שם לא נוחה. עם זאת מדובר במקום המיושב הקרוב ביותר לאתר ציורי הסלע ורוב הסיכויים שתמצאו הכוונה כללית כלשהי לאן לצעוד כדי להגיע לציורים. אם בכוונתכם לטייל באזור עצמאית לחלוטין - זה בסיס היציאה המומלץ. שימו לב שניתן להגיע לשם מNAYRYN או מJALALABAD. הדרכים משובשות ולכן רכב שטח שכור היא אופציה נוחה אך יקרה ותחבורה ציבורית היא אופציה זולה אך מאד לא זמינה (פעם אחת בשבוע).

הבסיס השני הוא העיר השלישית בגודלה בקירגיסטן - ג'לאלעבד (כן כמו שם העיר באפגניסטאן, לא להתבלבל אם מחפשים בגוגל). העיר עצמה היא יותר עיירה חמודה מעיר. יש כמה יתרונות ביציאה ממנה לטרק
1. היא על הנתיב בין BISHKEK הבירה לOSH, העיר השנייה בגודלה במדינה (ג'לאלעבד קרובה מאד לאוש) ולכן קל להגיע אליה יחסית.
2. בעיר יש שוק מדהים עם כל המצרכים והשירותים שצריך לפני טרק. היינו התיירים היחידים בשוק באותו היום וההליכה אליו היא חוויה בפני עצמה. קנינו את כל המצרכים ותיקנו כל מה שצריך.
3. יש משרד CBT (ארגון שעוזר לתיירים דוברי אנגלית להתמצא ולהתארגן על טיולים) שניתן להעזר בו לצורך קבלת מידע. כמו תמיד עם CBT בקירגיסטן - כבדהו וחשדהו
4. נסיעה של 3 שעות ברכב בדרכי עפר על לתחילת הטרק זה בכלל לא נורא.

התארגנות

ספר עם תיאור בסיסי של הטרק הינו BRADT KYRGYZSTAN

קודם כל את הטרק ניתן לעשות רק מסביבות ה20 ליולי עד ה20 באוגוסט +- שבוע, שבועיים בהתאם למזג באותה שנה. זאת בשל מזג האוויר הקיצוני בשאר ימות השנה ובעיקר בשל חציית נהר על מקטע קפוא מעליו. אם המקטע אינו קפוא מספיק אי אפשר לחצות ללא ידע אמיתי וניסיון מעשי בחציית נהרות גועשים (מי שאין לו ידע זה באמת סכנת מוות)

אפרט כאן כיצד אנחנו התארגנו.
את הטרק עשינו לקראת סוף שהותנו במדינה כך שכל יום נחשב מבחינתנו, הגענו אליו בהחלטה של הרגע האחרון לוותר על ארסלן בוב (ומזל שכך)

הגענו לג'לאלעבד ותיאמנו בטלפון נייד מול הCBT בעיר מקום לינה, אם אתם נועזים ובעיקר יש לכם זמן תוכלו להתארגן עצמאית ללא עזרתם. למחרת קבענו שעה שבה נלך למשרדים שלהם כדי להבין כיצד ניתן להתארגן על הטרק.
שכרנו מהם רכב עם נהג (גבר על) שיסיע אותנו למחרת בבוקר לתחילת הטרק תמורת 3000 סום שזה כ30$. זה לא זול אבל מדובר בתשלום עבור נסיעה הלוך חזור למקום מבודד בדרך לא פשוטה, נסיעה של שעתיים וחצי כל כיוון.
שילמנו גם עבור מדריך. בדרך כלל אני אעשה הכל על מנת שאוכל לטייל עצמאית וללא מדריך אך הנסיבות כאן הכתיבו אחרת: אין שום מפה ראויה לניווט, המסלול עצמו לא פשוט בעיקר בשני מקטעים ספציפיים ואם אינך יודע היכן לחפש את ציורי הסלע אתה עלול לטרק לשווא.

וכעת מילה לגבי הCBT בכלל ובג'לאלעבד בפרט- "כבדהו וחשדהו":
1. הם רוצים להרוויח וינסו לדחוף לך כל דבר שניתן כולל "טבח" ואוכל שעלו פי 4 מהמצרכים שקנינו לבד בשוק. אל תקשיבו להם, רק רכב ומדריך.
2. כאן זה לא נפאל. המדריך הוא בדרך כלל מקומי שאכן מכיר את הדרך לציורים אבל בזה זה נגמר. אנחנו נפלנו בקירגיסטן על מדריך אחד שהיה ממש בסדר בטרק אחר (ילד בן 18) ועל המדריך הנוכחי שלא ממש ידע מה הוא עושה. הוא לא "איש הרים", אל תסמכו עליו בכלום אפילו לא בתכנון הגיוני של הזמנים בטרק. הוא שם בעיקר בשביל להגיד לכם מה הדרך הנכונה ובזה תפקידו נגמר.
3. בשורה התחתונה החבר'ה היו יחסית בסדר (חוץ מהנהג שהיה מדהים) 2 הדברים החשובים הם שהמדריך מכיר את הדרך והרכב יוצא בזמן ומחכה לכם בסיום הטרק.

יום 1

יצאנו עם רכב ב7:00 - המלצתי, תתעקשו לצאת ב5:00 מפני שהנסיעה לא קצרה והיום הראשון ארוך מאד וכולל טיפוס קשה בסוף היום אתם בקלות תגררו אליו לתוך הלילה (כפי שקרה לנו) צאו ב5:00!

לאחר נסיעה של כשעתיים וחצי עד 3 בכבישי עפר תגיעו לתחילת הטרק. בדרך תחלפו על פני כוורות דבורים תגידו לנהג שאתם רוצים לקנות דבש תוכלו לטעום דבש בחינם או לקנות ליטר וחצי דבש טהור ב10 שקלים שיחכה לכם ברכב בסיום הטרק :)

תחילת ההליכה היא במקביל ובתוך נחל רחב מאד. אל תתפתו לעצור לפרקי זמן ארוכים כי אין הרבה זמן ביום הראשון וישנם לא מעט חציות נחלים בדרך (אל תחפשו חצייה ללא טבילה במים מפני שב95% מהפעמים היא לא קיימת ותבזבזו זמן יקר, תחצו עם סנדלים או יחפים). לאחר מספר שעות הליכה בנחל ישנה נקודה מסויימת שמתפצלים בה ל2 מסלולים זה זמן טוב לנוח מתחת למקבץ עצים:

1. אופציה ראשונה היא לטפס במעלה שלוחה, ללא מדריך קשה למצוא את תחילת השביל אבל הוא שם. מטפסים על גבעה ולאחר מכן ממשיכים ב2 שליש גובה לאורך הרכס מימין עד שבסופו של דבר חוצים נחל עוצמתי על "גשר" קפוא מעליו. המקטע הקפוא יכול להיות מסוכן אם אתם לא יודעים מה אתם עושים. מאוחר מידי בעונה/במידה והקיץ הקדים/לא ירד מספיק שלג - הקרח לא יחזיק אתכם כך שתפלו לנהר ותמותו. אני בכוונה משתמש במילים קשות מפני שזה באמת יכול להיות מסוכן לכן יש מדריך שמוביל את העסק ועיקר תפקידו כאן הוא לחצות ראשון! (אם אתם ללא מדריך תקראו את פרק התייחסות למפה) אנחנו לקחנו את המסלול הזה רק בדרך חזור אחרי שפגשנו כמה נוודים מקומיים שסיפרו שהקרח יציב ואין בעיה לעבור עליו. בכל מקרה זה המסלול המסודר והנוח לעשות גם בהלוך וגם בחזור שכן הוא כולל הליכה בשבילים נוחים יחסית. אחרי חציית הנהר על "גשר הקרח" מגיעים לתחילת הטיפוס האמיתי של כ900 מטרים. לא נורא אבל לא קל ובעיקר בחלק השני של היום שזה לא מיטבי, לאט לאט.

2. את הדרך השנייה שאני אתאר עשינו בדרך הלוך מפני שהמדריך (בצדק) לא ידע אם הגשר הקפוא מעל הנהר אכן קפוא מספיק (לא פגשנו מקומי שיעיד על כך ולא היו כאן השנה שום תיירים לפנינו). במקום לטפס במעלה השלוחה ממשיכים לאורך הנחל רחב הידיים עד שמגיעים לאזור שהכל הופך להיות מאד מצוקי והקירות מתחילים קצת לסגור עליכם. בשלב זה נאלצים ללכת בתוך המים וללא מדריך. לא תבינו בכלל שזאת הדרך (כי אין דרך זה אלתור שלא מוזכר בשום ספר טיולים). המקטע הזה ממש לא פשוט וייקח לכם המון זמן (האריך לנו את הדרך בכ3 שעות לטעמי לעומת האופציה הראשונה). בכל מקרה - לא חוצים מקטע שנראה לכם גועש מידי, אם אין לכם ניסיון בחציית נחלים גועשים הסכנה כפולה מפני שהזרם מטעה ולפעמים חזק מידי. אנחנו מצאנו אחרי שעתיים חיפוש(!) נקודת חצייה נורמלית שאפשרה חצייה ללא חבל. גם אז לצאת מהנחל היה סיפור לא פשוט בכלל. בסיום המקטע הזה מגיעים לתחילת הטיפוס האימתני שתיארתי סוף סעיף 1.

זמנים - אנחנו הגענו לנקודת הפיצול בין שני המסלולים בסביבות 16:00 (שקיעה ב20:40). זה ממש ממש מאוחר. אם הייתי יודע את המסלול מראש בחיים לא הייתי מתכנן כך את המסלול מפני שאתה מתחיל עלייה גדולה שאתה לא מכיר בשלב מאד מאוחר ביום. בנוסף לזאת המדריך שלנו נפצע ועיכב מאד את ההליכה. לכן הדגש העצום כאן זה להתחיל מוקדם.
סיימנו את העליה בחושך באמצע הלילה על האוכף בקו הרכס שאליו מטפסים כשאנחנו בגדול גוררים את המדריך. לא מומלץ לרדת
מהאוכף לצד השני בחושך ולכן נאלצנו להקים אוהל על האוכף לא אידיאלי מבחינת רוחות ומזג אוויר, למזלנו היה לנו אוהל מעולה ומזג האוויר היה מדהים בכל מקרה אך בקירגיסטן הכל יכול להיות לכן תוודאו שיש לכם אוהל מתאים.

יום 2

היום השני מרווח, נוח וכיף בהרבה.
ארוחת בוקר על האוכף, נוף מדהים מסביב, שאריות שלג מסביבך ונשרים מרחפים מעליך.
לאחר ארוחת הבוקר, משאירים את כל הציוד והאוהלים באוכף עם המדריך או ללא השגחה. המדריך יצביע לכם מלמעלה היכן ציורי הסלע במורד המדרון שבצד השני. רדו עם נשנוש וכמובן מים. כמה טיפים:
1. האבנים הם אבנים עם גוון כחול וזוהר, לא ניתן לטעות.
2. בהתחלה תחפשו בכל סלע ותמצאו פה ושם כמה ציורים לא מרשימים- תמשיכו למטה שני המקבצים האמיתיים מכילים מספר אינסופי של ציורי סלע מדהימים.

לאחר כמה שעות של התפעלות תטפסו חזרה לאוכף ותחזרו בדרך שהגעתם. שימו לב שאנחנו חזרנו לפי אופציה 1 שהיתה הרבה יותר מהירה וטובה. כאן אתם חוזרים במקטע שכבר הלכתם בו.
אופציה נוספת היא להמשיך במורד המדרון של ציורי הסלע לכיוון KAZARMAN ולהגיע אליה עוד באותו היום, את העיר ניתן לראות מראש האוכף והדרך נראתה יחסית פשוטה (וכך טען גם המדריך), הבעיה היחידה היא שהמדריך צריך לחזור לג'לאל עבד ותאלצו בכל מקרה לשלם לו על יום הדרכה שלם + על הנהג שייקח אותו (ולא אתכם) חזרה לעיר.

בסוף היום תגיעו לנקודת ההתחלה ותאספו על ידי הרכב שימתין לכם היכן שהתחלתם את הטרק. החזרה לג'לאלעבד תהיה מאוחר בערב ולכן כדאי לחזור למקום הלינה ממנו יצאתם.

התייחסות למפה

בטיחות:
את הנתיב במפה שרטטתי מהזיכרון.
הנתיב נכון ב100% - בזאת אין לי שמץ של ספק והוא מהווה בסיס מעולה לעשות את הטרק ללא מדריך - זה בדיוק מה שהיה חסר לי!
אני מוכרח להגיד שהיו לי התלבטויות האם לשרטט אותו כאן מפני שאני בטוח שאנשים לא מנוסים או ללא מודעות עצמית ליכולות שלהם ינסו לבצע את המסלול לבדם. בסופו של דבר הגעתי למסקנה שמי שרוצה להרוג את עצמו בטיול פשוט יעשה את זה במסלול אחר אם לא בזה. ולכן אני מפציר בכם לא לקחת סיכונים מפגרים.
בכל מקרה את נתיב האלתור שאנחנו עשינו ביום ה1 לא שרטטתי כי הוא באמת לא רלוונטי ללא מדריך.
להלן הסכנות שאתם לוקחים בטרק הזה ללא מדריך:
1. תמיד יש את סכנת הברבור, כל עוד המזג טוב ולא נלחצים אתם תצאו בחיים אבל זה בתנאי שהמזג טוב.
2. אם אתם לא מדברים רוסית (שלא לדבר על קירגיזית או אוזבקית) אין סיכוי שתוכלו לתקשר עם מקומי כלשהו ולדלות פרטים על התנאים בהמשך המסלול
3. חייבים לדעת מה מצב הגשר הקפוא לפני שבוחרים ללכת בו וצריך איזשהו ניסיון, הקרח מתעתע ונראה יציב גם כשהוא לא. נפילה דרכו=מוות ופרט לניסיון ולשאול מקומיים שחוצים אותו אין לכם דרך לדעת אם המעבר הזה באמת שמיש.
4. הנתיב שעשינו בהלוך הוא לא נתיב והוא לא מתואר בשום ספר טיולים- הוא אלתור - אם אתם ללא מדריך ואתם לא מאד מאד מנוסים אל תיקחו אותו ולכן רק ציינתי נקודת עניין היכן להפסיק ללכת בנחל כדי לא להגיע אליו. אם אני הייתי ללא מדריך לא הייתי מנחש שזאת דרך אפשרית והדרך באמת מסוכנת אם אתם חוצים במקום הלא נכון או לקיר שלא ניתן לטיפוס החוצה ממנו. לא הייתי מצליח לעבור שם ללא המדריך שהכיר את הדרך ולכן השרטוט של האלתור הזה לא רלוונטי.

לבסוף צרו קשר (בתגובות למטה) ותשאלו שאלות אם אתם חושבים לצאת יש עוד הרבה טיפים קטנים ותיאורים.

מקרא:
שרטטתי את הנתיב בגדול של הרכב
לאחר מכן דקרתי את נתיב ההליכה עד לנקודת הפיצול והמנוחה במקבץ העצים, המשכתי לגשר הקפוא ובמעלה העלייה עד לאוכף.
מהגשר הקפוא עד לאוכף מדובר בטיפוס של כ800-900 מטרים
סימנתי את ציורי הסלע בצורה מדוייקת - ניתן להשוות עם אחת התמונות שהעילתי אפילו לפי הבריכה שליד.