טרק יפה של שלושה עד תשעה ימים דרומית לאוש

טרק לא מעגלי, ארוך אם רוצים, ומגוון מאוד בחלק הצפוני של רכס Alay. הוא משלב עמקים ירוקים, קצת פריחה, פגישה עם אוכלוסיה מקומית ותיירות מקומית, פאסים יפים ואגם אחד גדול.

תאריך הטיולJuly 2019
עונה מומלצתיוני - ספטמבר. בשיא הקיץ טמפרטורות מאוד גבוהות באזורים הנמוכים.

רקע ותכנון המסלול

הצטרפתי בהתראה קצרה למשך עשרה ימים לשני חברים שיצאו לטיול של חודש בקירגיזסטן ובטג׳יקיסטן. התכנון שלי היה לנחות באוש, לעשות טרק אחד ארוך ולהמריא מאוש חזרה הביתה. את הטרק של אזור סארי מוגול כבר עשיתי בטיול קודם, אז חיפשתי אופציות אחרות. מצאנו טרק שנראה מאוד מוצלח, שמונה שעות נסיעה מערבה באזור רכס Turkistan ואורך בין 9 ל- 12 ימים (פרטים בקישורים בסוף) אבל האופציה נפסלה כיוון שיש צורך בפרמיט שההוצאה שלו לוקחת לפחות שבועיים, ואנחנו היינו פחות משבוע לטיסה.
בסוף הוחלט לאלתר טרק לא מסומן בחלקו: להתחיל עם מסלול שנקרא Adventure From Osh ומתואר במפת הטיולים שהוציאה Visit Alay (קישור למסלול בסוף) ולחבר אליו ארבעה ימים נוספים דרך עמק Gez Art וה- Geologist Pass אל עבר אגם Tegermach הענק בגובה 4000 מטר. משם לרדת דרומה לכיוון כמה מפלים עד חיבור עם שביל ג'יפים להקפצה חזרה לאוש.

יום א׳

נחתתי בשדה התעופה של אוש בשעה 05:30 בבוקר. אין בשדה מקום מסודר להחליף או להוציא כסף ואין מקום לגיטימי לעשות כרטיס סים, רק חאפרים שכדאי לא לסמוך עליהם. המוניות נמצאות במגרש החניה כמאה מטרים מהיציאה. הנהגים הרמאים ידאגו להגיע אליכם ולדרוש מחירים מוגזמים. אין סיבה לשלם יותר מ- 200 סום גם לחלקים הרחוקים של העיר, עדיף לא לזרום עם הרמאים שקופצים עליכם.
אחרי נסיעה קצרה פגשתי את עשור ואת אבייתר ב- Asman Guest House. מקום יקר (כ- 40$ ללילה לחדר זוגי) אבל נקי ונוח ומנוהל על ידי אחלה בחור בשם Talay. החברה כבר דאגו להצטייד יום קודם בלחם מקומי ופירות יבשים (הצימוקים השחורים מנצחים בהליכה את הצימוקים הצהובים) וקנו מיכלי גז הברגה גדולים ב- CBT.
התארגנו זריז ובשעה שבע כבר היינו בדרך לנקודת ההתחלה של הטרק במרצדס ישנה, שגם היא אורגנה יום קודם על ידי ה- CBT במחיר של 60$ לכולנו.
הנסיעה אל הכפר Aktash (גובה 2250 מטרים) ארכה כשעתיים וחצי והייתה נוחה. בשעה 10:00 כבר התחלנו ללכת.

שביל הג׳יפים, התברר דיי מהר, ממשיך עוד הרבה אחרי הנקודה שירדנו בה מהרכב. כך השעות הראשונות של היום היו בטיפוס נוח על שביל ג׳יפים, עם אחלה פריחה ונוף ירוק נחמד. עזבנו את השביל אחרי כ- 5.5 ק״מ הליכה בגובה 2700 מטרים. זהו פיצול נחלים גדול והשביל העיקרי ממשיך דווקא שמאלה דרומה. אנחנו חצינו את הנחל בדילוג על סלעים, ואז חצינו אותו שוב צפונה על גשר נוח. אחרי כמה גשרים בהם חצינו את הנחל מצאנו עצמנו בק״מ השמיני בצד הדרומי חוצים צפונה במקום שנראה היה שאין דרך להמשיך בגדה הדרומית. לפי השביל על המפה נראה שצריך לטפס על השלוחה מדרום ולהתרחק קצת מהנחל. אנחנו כאמור חצינו לדופן הצפונית וטיפסנו קצת על דרדרות וירדנו בסבך לא נעים עד שהגענו לגשר נוח אך חלקלק ופגשנו שוב את הקלטת ה- GPS לפיה הלכנו.
המשך הטיפוס נוח לאורך הנחל. עצרנו לישון קצת אחרי בקתת הרועים האחרונה של העמק, בגובה 3500 מטרים.
שימו לב - זהו יום עם טיפוס משמעותי שעלול להסתיים עם מחלת גבהים. אם אתם מאוקלמים טוב, לכו על זה, אחרת שווה לישון נמוך יותר.

סה״כ הליכה - 12 ק״מ, טיפוס 1300 מטרים.

יום ב׳

יום הטיפוס לפאס Kum Bel. יש שתי דרכים לחצות את הרכס שבקצה העמק. הראשונה בפאס המתואר במסלול של Visit Alay, והשניה בפאס Kum Bel הדרומי יותר ולדעתנו גם יפה יותר. אחרי הליכה קצרה במעלה הנחל עזבנו את עקבת ה- GPS שחצתה בפאס הצפוני והמשכנו עם הנחל לכיוון דרום. השביל מטפס במתינות עד לגובה 3900 וקצת לפאס עם נוף משגע לצד קרחון גדול. התחלנו את היום בשעה 08:00 וב- 10:15 כבר היינו למעלה. מהפאס התגלגלנו על הדרדרת למטה ושמרנו גובה על השלוחה מעל הנחל העיקרי.
הירידה קלה והדרך מלאה פריחה יפה והמון כבשים ובקר.
באמצע היום הגענו לכפר נופש קירגיזי. היו שם יורטות ומאהלים עם המון רכבים והמון התרחשות. מגיעות לשם משפחות מכל האזור לבלות יחד והאוירה מגניבה.
המשכנו לרדת לכיוון הכפר Kalday. בדרך ראינו פגר של פרה עם עשרות נשרים וכמה עזניות שחורות שהמריאו יחד כשניסינו להתקרב.
ב- Kalday המשכנו עם השביל צפונה. ראינו משפחה יושבת לצד הנחל ונופפנו להם לשלום. הם קראו לנו לבוא ותוך 20 שניות הספיקו לסדר ארוחה מפוארת במיוחד עם מנת בשר ותפוחי אדמה, חלב סוסים מוחמץ, אבטיחים ולחם קירגיזי. הם התעקשו שנאכל איתם והיה מדהים.
אחרי ארוחת הערב הלא מתוכננת המשכנו לטפס במעלה הנחל. עקבת ה- GPS לא עברה על שביל ברור אז טיפסנו לפי הכוונת מקומיים על שלוחה עם מדשאה נוחה (בצד הדרומי של הנחל שמגיע ממערב).
לקראת שקיעה, התייאשנו מחיפושים של מקום נוח לשינה ועצרנו בשטח לא כל כך מישורי אבל עם קרקע נעימה בגובה 2800 מטרים, כ- 600 מטרים מתחת לפאס של מחר.

סה״כ הליכה - 22.5 ק״מ, טיפוס 1200 מטרים.

יום ג׳

התחלנו את היום בירידה קצרה לנחל ומשם בעליה תלולה על שלוחה לעבר הפאס (3400 מ׳). לא כל כך חשוב מאיפה מטפסים בדיוק, פשוט מכוונים למעלה ובסוף זה מגיע.
באופן דיי מוזר, אחרי חלק ניכר של הטיפוס הגענו לשביל ג׳יפים ישן שחותך את ההר. התקדמנו עליו מעט כדי לכוון לואדי שמוליך אל הפאס ל- 150 מטרים האנכים האחרונים.
בפאס נוף יפה כמובן, ובאופן מפתיע רץ גם עליו שביל ג׳יפים לא פעיל. התקדמנו כמאתיים מטרים צפונה עד פאס נוסף (זה המתואר במסלול GPS שהלכנו לפיו). הירידה תלולה אבל נוחה בשביל מתפתל בדרדרת, ובסופה בקתת רועים קטנה עם איזור מרעה. מעט לפני הבקתה ירדנו שמאלה והתעקלנו בפניה ימנית עם נחל קטן לכיוון הנחל הראשי של העמק.
את הנחל העיקרי אי אפשר היה לחצות במצבו הנוכחי. הוא היה גבוה מהרגיל וזרם בעוצמה מסוכנת. בימים שאפשר לחצות אותו, מומלץ לעשות כן ולהמשיך את הטרק בגדה הדרומית ולשמור גובה ביער. במקרה שלנו נאלצנו לרדת על הנחל בגדה הצפונית, ובשלב מסוים נתקלנו במבוי סתום. מצאנו עצמנו על דרדרות מאוד לא יציבות, מעל נחל שנפילה אליו תסתיים רע בוודאות. כדי להפוך את המצב לנעים פחות, התחיל גשם ואפילו נחש גדול עבר לידנו בדרדרת ונכנס בין הסלעים.
התחלנו לטפס חזרה ומצאנו שביל נוסף שמטפס מעל הדרדרות והאיזור המצוקי. השביל הנוח הוליך אותנו בבטחה במורד הנחל עד כפר רועים קטן. המקומיים כיוונו אותנו לרדת דוך למטה לכיוון הנחל הראשי שם מצאנו שני גשרים. הראשון קטן ומסוכן, והשני חלק מדרך ג׳יפים רחבה.
חצינו את הנחל וטיפסנו עם שביל הג׳יפים. חצינו כפר קטן ועצרנו לישון בפאתים שלו, כבר נהיה מאוחר.

סה״כ הליכה - 11 ק״מ, טיפוס 650 מטרים.

יום ד׳

מוקדם בבוקר, יצאנו לדרך לכיוון החלק השני של הטרק - עמק Gez Art. התחלנו את ההליכה על שביל נוח לכיוון הכפר Akart. אין בכפר כלום בגדול, אבל חקלאי מקומי נתן לנו כמה לחמים ובקבוק איירן, משקה חמצמץ מחלב בקר. המשך היום בטיפוס דיי ארוך של מעל 1000 מטרים במצטבר על שביל ג׳יפים. בדרך הרבה רועים והנוף משגע.
בגובה 3100 צריך לחצות את הנחל לגדה המערבית, ואפשר לעשות את זה על גשר עץ נוח כ- 300 מטר מהפניה של הנחל דרומה.
ממש מעל הגשר, יש גבעה ירוקה יפה עם עצים עתיקים בצורות משונות. מומלץ מאוד להסתובב שם, זה נראה כמו גינת בונסאי מטופחת והנוף מטורף.
עצרנו לישון על משטח ירוק ונוח במיוחד מול קרחוני Gez Art המרשימים. זכינו בערב לתצוגה משגעת של עמודי גשם על רקע הקרחון, וקשת ברורה לצדם.

סה״כ הליכה - 22.5 ק״מ, טיפוס 1400 מטרים.

סיום לא מתוכנן

בלילה של היום הרביעי נהייתי חולה. חום גבוה, כאבי בטן, כאבי ראש, הקאות וחולשה כללית. המשכנו לנסות לטפס קצת בבוקר אבל אחרי 200 מטר עליה בזחילה היה ברור שאי אפשר להמשיך ככה. נעזרנו במכשיר הלוויני לתיאום של ג'יפ חזרה לאוש ונסענו להעביר את הזמן בארסלן בוב, עיירה קטנה ונעימה עם Homestays בשפע. אחלה מקום להחלים.

לגבי המסלול שלא עשינו -
1. הנתיב שדקור במפה כאן אמור להיות מדויק.
2. על פי צילומי הלווין ותמונות שהועלו ע״י משלחת רוסית שטיילה באיזור הפאס נראה עביר בלי ציוד מיוחד ועל שביל נוח.
3. אגם Tegermech נראה מקום ממש מעולה להעביר בו לילה אחד לפחות.

• אם עושים רק את החלק הראשון של הטיול, כדאי לעשות אותו בכיוון ההפוך (צבירת גובה איטית יותר)