נחיתה בקירגיסטן ויציאה לטרק האלאקול של ה-5 ימים

טיילנו בקירגיסטן חודש וקצת. הארץ הזו קסומה ומלאה בנופים עוצרי נשימה, עדרי סוסים, חוויות אינספור ואנשים חמים ומרתקים. נספר בסיפור דרך על כל הטרקים שעשינו במדינה המטורפת הזאת!

תאריך הטיולAugust 2016
משך הטיולחודש ו- 10 ימים
עונה מומלצתאנחנו טיילנו באוגוסט ותחילת ספטמבר. לדעתנו העונה המומלצת היא יולי-ספטמבר. אך חשוב לדעת שבהרים מזג האוויר לא צפוי גם בשיא העונה ויכול להיות הפכפך.

נחיתה מישראל בבישקק

אחרי טיסה עם קונקשיין באיסטנבול, נחתנו בבישקק ב-4 לפנות בוקר.
בכניסה לקירגיסטן עושים ויזה במקום, אנחנו ביקשנו ל45 יום וקיבלנו בלי בעיה. עלות הויזה 60 דולר לאחד.
מהשדה לקחנו מונית לגסטהאוס nomad home שהזמנו בו לילה מהארץ ב-600 סום. הגסט האוס פשוט מאוד, רחוק ממרכז העיר (לא קריטי, כי יש מרשוטקות -המיניבוסים העירוניים לכל מקום).
נעזרנו באפליקציה Bus.kg להתנייד במרשוטקות, מראה את המסלולים.
**במחשבה שנייה היינו ישנים בגסטהאוס במרכז העיר, או באחד טיפה יותר מפנק בתנאים שלו. כמו ה-green hostel שהיינו בפעם השנייה שלנו בבישקק ואנחנו ממש ממליצים!
מה עשינו בעיר- העיר לא כל כך מעניינת, נחמד להסתובב בה כי היא יחסית מערבית ומרגישים בה את השלטון הסובייטי שהיה בה.
1. סים מקומי של בי-ליין (לא קולט בהרים בטרקים). אנחנו עשינו במרכז העיר, בקומה השנייה מעל סופר גדול שנקרא beta store.
2. החלפנו דולרים לסום בשער טוב בבנק מקומי, צריך דרכון. בכל המקומות להחלפת כספים מקבלים רק דולרים שנראים טוב! (לא קרועים או מקומטים מאוד..).
3. מפות- קנינו מפות טופוגרפיות באיכות די ירודה, מתקופת השלטון הסובייטי (הכל ברוסית) בחנות קטנה שנמצאת מאחורי הפאב שנקרא shisha bar ברחוב kievskaya, לא רחוק מה-beta store. החנות מסומנת באפליקציה מפס-מי (אפליקציה מעולה לניווט עירוני ללא אינטרנט!).
לאחר היום סידורים, לקחנו למחרת מהתחנה המרכזית (יש כמה תחנות כאלו) לקרקול מרשוטקה ב-400 סום לאדם. הנסיעה לקחה לנו 6 שעות עם עצירה של חצי שעה בדרך.

קרקול

עיירה ישנונית בצפון קירגיסטן ממנה יוצאים לטרק האלאקול בקיץ ובחורף היא משמשת כעיירת סקי.
בקרקול הסתובבנו בין הגסטהאוסים, חיפשנו חדר זוגי נחמד במחיר סביר. החדרים הזוגיים היו יחסית מלאים או בחלק מהמקומות לא מזמינים לישון בהם.. חדרי דורמס יש בשפע ובמחירים זולים מאוד. קרקול יחסית מתויירת בגלל הטרקים שקיימים סביבה ולקח לנו קצת זמן למצוא חדר זוגי פנוי שגם היה נעים ללון בו.
ישנו במקום מאוד מומלץ ומפנק (אווירת עיירת סקי), אבל לא זול. argo guest house עלה לנו 1000 סום לחדר מהמם עם מקלחת ושירותים + ארוחת בוקר מערבית. זה מקום משפחתי ובעלת המקום מקסימה ודוברת אנגלית!
עד שהתמקמנו, כבר רוב המקומות היו סגורים, ב-17:00 נסגרו הסוכנויות טיולים- eco tours, cbt, tourist information.

יום 1 לטרק מג'טי אוגוז

בבוקר התחלנו סידורים לקראת היציאה לטרק בצהריים ל-5 ימים מג'טי אוגוז עד לאלטין ארשן (המעיינות החמים).
קנינו מפה ב- eco tours וקיבלנו ממנו הסבר תמציתי על הטרק. הזמנו ממנו נהג שהקפיץ אותנו עד לעומק השטח בעמק ג'טי אוגוז ב-1200 סום.
עשינו קניות לטרק בשוק הקטן במרכז העיירה.
יצאנו עם הנהג ב- 11:30 מקרקול. הנהג הוריד אותנו איפה שכבר לא יכל להתקדם עם המכונית שלו בפיצול ערוצים הגדול במפה (בדרך עברנו את הכפר ג'טי אוגוז וצילמנו את ההרים האדומים היפים בו) ומשם התחלנו ללכת ב-13:00 (בתחילת ההליכה היו סביבנו הרבה יורטות תיירותיות, סוג של רזורטים מקומיים).
הלכנו בעמק על דרך ברורה עד שהגענו למחנה יורטות בודד ב-15:00 שם נשארנו ללון. התארחנו אצל המשפחה בתשלום צנוע (500 סום לאדם כולל ארוחות) וקיבלנו יורטה פרטית וארוחת ערב שכללה מרק בורשט מצויין ומלא נשנושים ותה (ביניהם ראש כבש לנישנוש..). העברנו את שאר היום עם המשפחה וכיבוי האורות היה ב-20:00.

יום 2 מעמק ג'טי אוגוז עד לעלייה ל- tilti pass

יצאנו ב-8:00 אחרי תה ונשנושים ביורטה.
ב-8:30 הגענו לפיצול ערוצים (התאפסות ע"י בית עץ משמאל לשביל וגשר). פנינו ימינה לעמק ג'טי אוגוז והורדנו את התיקים קצת אחרי הפיצול.
הלכנו בעמק רחב הידיים שעתיים הלוך חזור משמאל לנחל. הנוף מהמם ויש קצת יורטות בדרך. חזרנו לתיקים, אכלנו צהריים ויצאנו לכיוון טילטי פס ב-11:30 שוב בשביל ברור יחסית שהולך בצד הימני של העמק.
בהליכה הגענו לפיצול ערוצים גדול עם נחלים ואחריו משמאל (כק"מ קדימה) יש גשר לחצייה לגדה השמאלית (קל לפספס).
משם המשכנו בגדה השמאלית עד שלט לבן (שנמצא במקום יפייפה בעמק!), בו צריך לפנות שמאלה בין הרבה ערוצונים ולהתחיל בטיפוס אל הפס.
החלטנו לטפס 150 מטר ואז להקים אוהל (במחשבה שנייה, היינו ישנים בעמק בגלל הנוף המרהיב).
הקמנו אוהל בסוף העלייה התלולה הראשונה ב-17:00 וירד מבול בחצי שעה האחרונה של ההליכה (ירד גשם לסירוגין כל הלילה עד 8:00).

יום 3 טיפוס ל tilti pass ורידה לעמק שלפני אגם אלאקול.

חיכינו שהגשם יפסק ויצאנו לדרך ב- 9:30.
עלינו בשביל יחסית ברור מימין לנחל, לאחר חצי שעה חצינו את הנחל עם השביל (נקודה אחרונה למילוי מים). המשכנו בעלייה תלולה, שנעשתה מתונה בהמשך וחזרה להיות תלולה לקראת ההגעה לפס. הגענו לפס בגובה 3800 ב-12:00, עשינו עצירת תמונות ושוקולד והתחלנו לרדת.
הירידה מתחילה בין שלוגיות מתונה ונוחה. עצרנו לצהריים בפיצול נחלים עם נחל גדול מימין. אחרי זה הירידה עוברת בתוך בולדריה וקצת קשה לעקוב אחרי השביל. חשוב לשמור על קו גובה יחסית גבוה מהנחל ומאמצע הבולדריה מתחילים רוגומים שמסמנים את הדרך (לאורך כל הירידה הולכים מימין לנחל!). סיימנו את הירידה ופגשנו את הנחל המרכזי ב-16:30. הדרך הופכת לדרך גיפים ומתחילים לראות הרבה אוהלים. אנחנו המשכנו ללכת עד 18:00 והגענו לגשר שדרכו חוצים ומטפסים לאגם אלאקול.
זה היה יום מקסים ביופיו! והלכנו לישון יבשים (: בגובה 2500.

יום 4 טיפוס לאגם אלאקול

יצאנו ב-9:30 (בלילה ירד גשם עד 8 בבוקר). חצינו את הגשר (גשר בנוי ומצויין (: ) והתחלנו לטפס בין העצים. העלייה הייתה לעיתים תלולה ובסופה יש בולדריה שאחריה מגיעים לבית עץ ישן ליד הנחל. הגענו לשם ב-11:30 מילאנו מים ונישנשנו. המשכנו בטיפוס ב-12:00, המשך העלייה ניהיה יותר ויותר תלול שבסופה זה דרדרת תלולה ואז מופיעה האגם המטורף!! הגענו ב-15:00 לאגם.
התמקמנו בתחילתו של האגם באחד מ"המחסות" אבן לאוהלים. מילאנו מים מהשפך של האגם ויוגי אפילו טבל.
למחרת גילינו שהחלטנו נכון ללון בתחילת האגם, אחרי זה אין מקומות נוחים בגובה השביל והאגם יחסית רחוק למטה.

מאגם אלאקול לאלטין ארשן

יצאנו לדרך ב-8:30 עם שמיים כחולים על הדרך שהולכת בגובה משמאל לאגם. הלכנו לאורך האגם כל הזמן במישור חיובי עם עליות קטנות עד שהגענו לטיפוס פס בגובה 3900. הטיפוס הסופי לפס היה ממש בשיירה עם הרבה תיירים (זו שיא העונה). הגענו לפס ב-10:30 הצטלמנו ואכלנו שוקולד (:
שימו לב! הירידה מהפס היא לא מול איפה שנגמרת העלייה. הוא יותר במעלה הרכס ורואים שביל ברור בתוך דרדרת (לא תלול כמו השבילים הפיראטים שממש מול סוף העלייה). התחלנו לרדת ב-11:00 ויש נקודת מילוי מים ראשונה בסוף הדרדרת. הירידה יחסית מתונה לאורך כל הדרך עד לעמק.
לאורך הירידה השביל חוצה לימין (בתק' שלנו היה שביל ברור לחצייה) חצינו את הנחל ב-14:00, אין חצייה מסודרת מעל הנחל, אבל המים רדודים.
הגענו לכפר אלטין ארשן ב-16:00. ההליכה בעמק עד לכפר היא משמאל לנחל המרכזי, יש בדרך לאחר כמה יורטות נחל לחצייה עם גשרים מאולתרים שהם טיפה יותר גבוהים מאיפה שהשביל הולך.
בכניסה לאלטין ארשן יש גשר טוב! ולפניו מפה קטנה עם מיפוי הגסטהאוסים והמעיינות המוסדרים.
אנחנו ישנו ביאק גסטהאוס שהוא מומלץ, קצת בהמשך אחרי הגשר והלכנו למעיינות ששייכים אליו (המעיין בתוך בקתה עם גג כחול ליד הגשר, אחלה בריכה ומים חמים!). 250 סום ללילה, 250 סום לארוחת ערב ו200 סום למעיינות החמים שהיו רק שלנו (:

מאלטין ארשן חזרה לקרקול

ישנה אופציה לעלות על טיוליות שטח שיוצאות מאלטין ארשן בערב לקרקול בתשלום.
אנחנו בחרנו לקום בבוקר למחרת וללכת ברגל עד לכניסה לכפר Ak-suu ומשם לקחת מרשוטקה לקרקול.
הדרך הולכת על דרך גיפים גדולה בתוך עמק יפה עם נחל זורם.
הגענו בצהריים חזרה לקרקול מרוצים ונרגשים מהטרק היפייפה שסיימנו!

• מים! קירגיסטן היא מדינה שופעת במקורות מים. חשוב לשים לב להצטייד עם מספיק מים לפני פסים ומקומות גבוהים בהרים בהם אין מים למילוי. אנחנו טיהרנו את המים בנחלים המרכזיים ובערוצים היותר קטנים ומרוחקים שתינו ישר מהטבע (:
  • אפליקציית maps.me- אפליקציה נהדרת להתמצאות במדינות בכל העולם. עובדת על גיפיאס ללא אינטרנט. היא מכירה את כל הרחובות והכפרים הקטנים ואפילו מסומנים בה שבילים של טרקים פופולרים (אך היא לא טופוגרפית). מסומנים בה בתי עסק, גסט האוסים ועוד הרבה דברים מועילים.
  • אפליקציית המפות הסובייטיות נהדרת להתאפסות על המיקום והדרך בטרק. המפות בה הן כמו המפות שניתן לרכוש בבישקק מתקופת השלטון הסובייטי.
  • ה- green hostle בבעלות אלה ובעלה בבישקק, מקום טוב ונעים לנחיתה ראשונה בקירגיסטן. בדיעבד, היינו ישנים כאן בפעם הראשונה שהגענו לבישקק!