טרק של חמישה ימים במזרח קירגיזסטן

טיול מדהים שעשינו בתחילת דרכנו בקירגיזסטן ברכס ההרים שמדרום מזרח לאגם איסיק קול

תאריך הטיולSeptember 2012
עונה מומלצתיוני - ספט'

על האיזור של קרקול שמענו מחברים עוד לפני שהגענו לקירגיזסטן וגם קראנו קצת באינטרנט.
אנחנו התחלנו את הטיול שלנו שם מהסיבה העיקרית של מז"א.
הטמפ' באיזור הנ"ל יחסית קרה לשאר המדינה ולכן רצינו להספיק לטייל שם לפני שהמז"א נהיה בעייתי.
באיזור יש מגוון אפשרויות למסלולי טיול בצירופים שונים החל מטיולי יום ועד לטרק של שבוע ולדעתי אם מטיילים בקירגיזסטן את האיזור הזה אסור לפספס!

קרקול

קרקול היא העיר הקרובה ביותר לנק' היציאה לטרק.
לעומת בישקק שיחסית רועשת, קרקול שלווה והרבה יותר סימפטית.
אנחנו העברנו שם יום וחצי לפני שיצאנו לטרק..

דרכי הגעה:
כמו בכל קירגיזסטן, דרך התחבורה העיקרית היא מרשוטקות (מונית שרות).
אנחנו הגענו מבישקק, שם יש קו בתדירות די גבוהה לכוון קרקול שיוצא מה-NEW BUS STATION.
עלות נסיעה- כ-350 סום
*ניתן לקחת גם מונית משותפת אבל זה יעלה יותר כסף.

לינה:
אנחנו ישנו בהוסטל שהמליצו לנו חבר'ה ישראלים שפגשנו בבישקק ובהחלט גם אני ממליץ עליו בחום!
השם הוא YAK HOTEL והוא נמצא במרכז העיר ליד הכנסיה הגדולה (אי אפשר לפספס וכל הנהגים מכירים).
עלות ללילה - 350 סום לבן אדם (כולל מקלחת חמה).

הכנות

מידע:
בקרקול יש סניף של ה-CVT (משרדי מידע למטיילים) וממולו בצד השני של הכביש - סניף של Tourist info.
ב-2 המקומות ניתן לקנות מפות טיולים של האיזור ולהשיג מידע לגבי הטרקים עצמם (איפה כדאי לישון, עד מתי יש רועי צאן עם יורטות, כמה שלג יש בפס וכו'..).

אנחנו באופן אישי העדפנו את הסניף של הTourist info מכיוון שהבחורה שם היתה מאוד נחמדה ועזרה לנו המון.
בסניף של הCVT היה בחור עם פחות סבלנות אבל עובדים שם מס' אנשים, אז לדעתי בכל מקרה כדאי לעבור בשניהם ולשמוע מה יש להם לומר.
ניתן גם לקנות מפות בחנות קטנה שנמצאת בבישקק, שם הוא מוכר את המפות של כל האיזורים במדינה (kiev 107).

הצטיידות:
מכיוון שבטרק אין בקתות או מקומות לישון שהם לא אוהל, את כל ההצטיידות שלנו באוכל וציוד לטיול עשינו בקרקול.

בלוני גז - ניתן למצוא בחנות ספורט שנמצאת על הרחוב הראשי.

אוכל - בד"כ האוכל בחנויות הקטנות הוא פג תוקף...מומלץ לקנות את המצרכים בחנויות כמה שיותר גדולות ותמיד לשים לב לתאריך מאחור.

מים - אין צורך ביותר מבקבוק של ליטר וחצי לבן אדם, אפשר למלא מים מנביעות לכל אורך הטרק.

ציוד טיולים - הלילות בתקופה הזאת מקפיאים!! בייחוד בחלקים היותר גבוהים שבטרק. מהלילה השני התעוררנו כל בוקר עם שכבת קרח דקה על האוהל, מומלץ להביא ציוד טוב ומחמם!

היום הראשון - תחילת הטרק

לאחר יומיים של נסיעות והסתובבויות סוף סוף התחלנו..
התעוררנו , אכלנו ארוחת בוקר בעיר והלכנו ברגל עד לשוק הגדול שנקרא ה"MAIN BAZAR".
לנו אמרו שמשם ניתו לקחת מרשוטקה אל Jeti Oguz אבל כשהגענו לשם ניסינו לשאול ולא הצלחנו למצוא אף מרשוטקה.

לאחר שהבנו שהדרך החידה להתקדם תהיה עם מונית רגילה, שאלנו כמה נהגים לגבי המחיר ולאחר כמה דק' של התמקחות אחד הנהגים הסכים לקחת אותנו ב-500 סום עד לנק' ההתחלה של הטרק (מופיע על המפה), כ-30 דק' נסיעה.
הנהגים מכירים את זה כ-sanitarium (בית הבראה).
ב-Tourist info נאמר לנו שבמקום יש מעיינות חמים אבל כשהגענו לשם לא מצאנו שום דבר...באמת ניסינו!

הדרך עצמה מדהימה וממש לפני ההגעה מגיעים לתצפית על הסלע האדום הענק שחצוי לשניים ובאמצע צומח יער (תמונה מאוד מפורסמת בקירגיזסטן), שווה לבקש מהנהג לעצור לכמה דק'.

ההליכה מתחילה בגדה המזרחית של הנחל על שביל ג'יפים, עוברים מס' בתים ולאחר מכן מתחילים ללכת בצמוד לנחל.
אנחנו הלכנו כ-שלוש שעות, עד שנמאס לנו מהגשם והחלטנו לעצור ולהתחיל להקים את האוהלים על שפת הנחל.

היום השני

היום הזה כבר ניראה אחרת...שמיים כחולים כמעט ללא עננים ושמש שלאט לאט התקדמה לתוך הוואדי וחיממה אותנו.
לדעתי היום הזה היה אחד היפים שהיו לנו בקיריגיזסטן, בעיקר מבחינת הנוף.
ממשיכים ללכת על השביל ג'יפים עד שמגיעים למין עמק ירוק מדהים!! עם מעט יורטות והמון סוסים וכבשים.
המקום דרש את זה שנאכל שם ארוחת בוקר, אז לא היתה ברירה ומצאנו לנו פינה נחמדה ליד הנחל.

המסלול ממשיך בתוך הוואדי לכוון דרום מזרח, עד שמגיעים לצומת V בנחלים (ממש מעל הפיצול יש מס' בתים של רואי צאן) וממשיכים במעלה הנחל לכוון צפון מזרח.
מנק' זו השביל נהיה צר ומתאים רק לסוסים והולכי רגל.
עוד קצת הליכה...ארוחת צהריים....ממשיכים ללכת ומגיעים לנק' שהבחורה מה-Tourist info המליצה לנו לישון בה.
עוד עמק נחמד אם נוף מדהים להרים מושלגים.

היום השלישי - שלג..שלג..שלג

את היום הזה אני יתחיל לספר מהסוף.
18:45 - עברנו את הפס לפני כ-40 דק', אנחנו בגובה של כ-3400 מ', לא מפסיק לרדת שלג כבר כמה שעות טובות ולא נישאר עוד הרבה זמן לאור.
מה עושים? אין ברירה , צריך למצוא מקום על השלג להקים את האוהל ולקוות שעד הבוקר הסופה תיגמר.

את היום הזה ארבעתנו זוכרים טוב מאוד בגלל שהוא היה יום ארוך וקשה.
היום התחיל עם מז"א מדהים כמו ביום שלפני.
שביל ההליכה ברור וממשיך במעלה הנחל עם נופים מדהימים ועוצרי נשימה.
לאחר מס' שעות של הליכה מגיעים לשלט שכתוב עליו ברוסית ואם מסתכלים מהצד השני, מגלים שגם באנגלית...
רשום שם משהו על להשאיר את המקום נקי.
אנחנו איבדנו בערך שעה על התברברות מהנק' הזו, מכיוון שהשביל עליו הלכנו כל היום ממשיך ישר באופן די ברור אבל בדיעבד גילינו שברגע שמגיעים אל השלט צריך להסתכל שמאלה, לראות רוג'ום אבנים גדול וזאת הנק' ממנה מתחילים את העלייה אל הפס.

את העלייה התחלנו בערך ב-1300 בצהריים.
כבר אז התחיל להתענן ולרדת מעט גשם אבל לא משהו רציני מידי.
השביל ברור מאוד והתוואי שלו עובר בגדה המזרחית של הנחל (לא כמו בשרטוט במפה 1:100,000).
הטיפוס מתחיל בערך ב-2800 מ' וכבר משם מרגישים שהעביר יותר דליל.
הנופים מדהימים , ראינו לא מעט סוסים פראיים שפשוט נמצאים בהרים בלי אף אחד, סנאים שמתרוצצים בין השיחים ועופות דורסים.

את הלילה העברנו ארבעתנו באותו האוהל כדי לשמור על חום בגלל שהטמפ' ליד הפס היא מאוד נמוכה בלילה.
למחרת שקמנו והסופה חלפה, גילינו כ-חצי מטר של שלג פודרה במקומות בהם יום לפני היה 10 ס"מ.
הנעליים שלנו קפאו בלילה וגם כל מה שהשארנו מחוץ לאוהל.

אי אפשר לחזות את המז"א בהרים ולכן הדרך הכי טובה להמנע ממצבים כאלה היא להתחיל לטפס את הפס בשעות מוקדמות כדי שגם אם מתחילה סופה יהיה אפשר להמשיך ללכת באור עד שמגיעים לוואדי השני.

עכשיו שחם כמובן שזאת היתה חוויה מטורפת, באותו זמן זה היה קצת פחות כיף..

היום הרביעי

הסופה נגמרה אבל עדיין ירד מידי פעם שלג.
השביל נעלם לגמרי וההליכה היתה איטית מאוד בגלל השלג העמוק והרך.
בחלק המערבי של הוואדי עובר נחלול קטן ובדיעבד אחרי לא מעט תפירות שלו הבנו שהשביל עובר כל הזמן מזרחית אליו.

הכל היה מושלג...גם כשהגענו לנחל קרקול , גילנו שהכל מכוסה שלג.
מסתבר שירד המון שלג בכל האיזור וגם העליה לאגם Ala kul והפס שאחריו לכוון אלטי ארשן היה מלא בשלג ומטיילים חזרו בטענה שזה מאוד מסוכן.
התקדמנו עוד קצת, בתוך הוואדי לאיזור בלי שלג והקמנו את האוהלים ללילה אחרון בטרק.

היום החמישי

קמנו לבוקר מדהים, השמיים היו נקיים והשמש חיממה כמו שצריך.
תחילה של שבוע עם מז"א מצוין..
ההליכה ממשיכה בתוך נחל קרקול לכוון העיר.
בסוף היום מגיעים לתחילת כפר קטן, שם מצאנו מישהו שהיה מוכן לקחת אותנו לעיר בתמורה ל-350 סום.

אופציות לטרקים באיזור

אנחנו תיכננו להתחיל מJETI OGUZ ולסיים באלטין ארשן (כפר עם מעיינות חמים), תו"כ מעבר ליד האגם Ala kul.
המז"א שינה את התוכניות אבל לדעתי אם יש זמן אז המסלול הזה יכול להיות מדהים.
בנוסף,
אפשר להתחיל את הטרק מ-Kyzyl suu' , מה שמאריך את הטרק בעוד יום-יומיים.

טרק נוסף שמסומן במפה 1:100,000 נמצא מעט דרומית לטרק הנ"ל והוא חוצה מס' קרחונים.
ע"פ ה-CVT ניתן לעשות אותו רק בזמנים יותר מוקדמים בעונה ויותר ממומלץ לקחת מדריך (נשמע טרק טוב).

כמובן שאפשר גם פשוט להיכנס לתוך נחלים שמחוץ לשבילים המסומנים במפה אבל לא ניראה לי שמומלץ לעשות פסים שאין בהם שביל ולכן תמיד צריך לחזור חזרה על אותו מסלול.

אלטין ארשן

מכיוון שלא רצינו לפספס את המעיינות החמים באלטין ארשן, לאחר שהגענו לקרקול חזרנו למלון יאק טורס והסתבר לנו שהבעלים שם הוא אח של ולנטין, הבעלים של הוסטל באלטין ארשן.
הוא התקשר לאחיו והזמין לנו רכב מסחרי ישן שלקח אותנו לשם.
הנסיעה יחסית זולה (200 סום לבן אדם).

גם להוסטל באלטין ארשן קוראים יאק טורס והוא אומר שיש לו את הבריכה החמה הכי גדולה בכפר.
ניתו גם להזמין ארוחת בוקר וערב אבל לדעתי זה מיותר כי האוכל לא היה משביע ודי יקר.

מי שמתכנן לעשות את הפס מהצד של אלטין ארשן, צריך לקחת בחשבון שהיום הוא ארוך מאוד! וצריך ללכת בקצב מהיר כדי לראות את האגם ולהספיק לחזור באור.
אם ירד שלג לפני אז אני לא ממליץ לעשות את זה. אחד האמריקאים שישנו איתנו בגסט האוס עבר שם לילה קשה כשבסוף הוא לא הצליח להגיע לפס והלך 4 שעות בחושך בחזרה לגסט האוס.

• אם לא מתמקחים על המחירים של המוניות - משלמים כפול
  • מרשוטקות - מקובל לקחת כסף על התיקים, משתנה בין הנהגים
  • לונלי פלנט - יכול לעזור מידי פעם אבל המחירים לא כל כך מעודכנים ואפשר להסתדר מצוין בלעדיו