טרק בין אגמים באיזור סרי-צ'לק

טיילנו בקירגיסטן חודש וקצת. הארץ הזו קסומה ומלאה בנופים עוצרי נשימה, עדרי סוסים, חוויות אינספור ואנשים חמים ומרתקים. נספר בסיפור דרך על כל הטרקים שעשינו במדינה המטורפת הזאת!

תאריך הטיולAugust 2016
משך הטיולחודש ו- 10 ימים
עונה מומלצתאנחנו טיילנו באוגוסט ותחילת ספטמבר. לדעתנו העונה המומלצת היא יולי-ספטמבר. אך חשוב לדעת שבהרים מזג האוויר לא צפוי גם בשיא העונה ויכול להיות הפכפך.

נסיעה ארוכככה מבישקק לכפר ארקיט

לקחנו מה- osh bazar בבישקק מונית משותפת לארקיט במחיר של 1750 סום לאחד.
נסענו עד לטוש קומור (עיירה יחסית ראשית לפני שעולים עם הכביש לכיוון סרי צ'לק ולכפר ארקיט) בלי הפרעות.
בטוש קומור התברר לנו שהנהג שלנו עושה עוד כמה סידורים בדרך ולא נוסע ישר צפונה לכיוון ארקיט..
הנהג פיזר אנשים לאורך עיירות גבול עם הגבול של אוזבקיסטן, זה הוסיף עוד שעתיים לנסיעה שלא צפינו מראש.
סה"כ כל הנסיעה לקחה לנו 11 שעות (8 שעות עד טוש קומור, ועוד 3 שעות עד לארקיט).
אנחנו חושבים שעדיף לקחת מונית/ מרשוטקה עד לטוש קומור ומשם למצוא מונית לארקיט/ קיזי-קול (הכפרים באיזור סרי- צ'לק).
ישנו בארקיט אחרי השער של השמורה של סרי צ'לק בגסטהאוס עם שלט בכניסה english spoken של סביריה. הגסטהאוס בתנאים מינימליים ביותר (400 סום ללילה + בוקר וערב).

יום 1 - טרמפים לקיזי-קול

השארנו את רוב הציוד המיותר לטרק בגסטהאוס וב-9:00 התחלנו לתפוס טרמפים לצומת ממנה נוסעים לקיזי-קול (יש רק כביש אחד, אז כל רכב שעוצר מתאים). אחרי חצי שעה תפסנו טרמפ עם משאית קטנה ועלינו במאחורה שלה. ירדנו בצומת לקיזי- קול וניסינו שוב את מזלנו בתפיסת טרמפים לכיוון שרצינו (את כל הדרכים ניווטנו עם האפליקציה maps.me בטלפון). בסוף מכונית שעצרה בצומת (סביב הצומת יש מוסך קטן, חנות משקאות קטנה, ומבנה שמשמש כתחנת דלק) לקחה אותנו בתשלום של 700 סום. כשני ק"מ לפני שהגענו ליעד, הנהג הסביר לנו שנגמר לו הדלק. אחרי ויכוח קטן שילמנו לו רק 500 סום וירדנו (מעט מאוכזבים) והמשכנו ברגל. הלכנו עד שראינו שלט לצד הגשר שחוצה את הנחל שרשום בו- tourist information, חצינו את הגשר וירדנו חזרה בגדה השנייה 100 מ' עד לבית לבן. הגענו למקום ב-12:00 והחלטנו לעצור פה ללילה בגסטהאוס ולהמשיך למחרת. בגסטהאוס ישנו ב-900 סום כולל ארוחת ערב ובוקר מפנקות מאוד!! המקום גם נעים ונקי. והילדות של בעל המקום שמנהלות אותו נחמדות ויודעות מעט אנגלית.

יום 2- עד לאגם הראשון

בבוקר יצאנו מהגסטהאוס ב08:00 המשכנו ללכת במישור חיובי בשביל ג'יפים ברור מצד ימין לנחל. הבתים של הכפריים ליוו אותנו עד השעה 10:00 בערך שהם פזורים לאורך הנחל. ב-11:30 התחלנו לטפס עם השביל ג'יפים על בדרדרת, שמצד ימין מעלינו מלווים אותנו מצוקים סלעיים (ביניהם ראינו מפל רחוק). הגענו ב-12:30 לגשר עץ שבנוי למעבר כלי רכב שעובר ליד מפל אדיר. מפה העלייה נהיית יותר תלולה, עדיין בשביל ג'יפים שעושה סרפנטינות. בקצה העלייה כבר רואים את האגם (:
אנחנו הגענו לאגם ב-13:30 חציננו את הגשר שליד האגם והתמקמנו על גדת הנהר בין העצים.
ישנם כוורנים שגרים לצד האגם 3 חודשים בשנה ורודים דבש (בבית מימין לגשר ישנו בחור בשם hoolan שמדבר אנגלית, אם צריך עזרה במשהו).
אחה"צ ליד האגם היה מעונן עם רוחות חזקות שנשבו לעיתים.

יום 3- חציית הפס וסיום באגם השני

יצאנו מהאגם ב-8:30, העלייה מתחילה אחרי הגשר בכיוון דרום-מערב. העלייה מטפסת לצד האגם על השלוחה. אחרי חציית הגשר שליד האגם אין שביל ברור שעולה על הגבעת דשא, ובין העצים הוא מתגלה. טיפסנו ועברנו את השלוחה, בסיומה יש נביעה מסומנת בעצים שמגנים עליה שנבעה בזמן שאנחנו טיילנו. בהמשך יש מזלג וואדיות, אנחנו לקחנו את המזלג השמאלי וטיפסנו בו מצד ימין לנחל על השלוחה. יש הרבה שבילי פרות מטעים בדרך ועולים בכיוון כללי למעלה. עלינו מימין לסלע גדול עם מפל בתוכו ומשם משכנו עוד שמאלה עד לפס.
הגענו לפס מעט דרומה יותר מאיפה שהשביל מתחיל לרדת בטעות. ולקח לנו זמן למצוא את השביל היורד האמיתי (גם פה יש הרבה שבילי פרות מטעים בדרדרת שיורדת). אנחנו תפרנו לכיוון הדרך הברורה במדרון תלול עם דרדרת וזה הרגיש מאוד לא בטוח! (לא מומלץ בכלל!! לכו על האוכף ותמצאו את השביל האמיתי, גם אם לא טיפסתם למיקום המדוייק!).
**ממדריך שפגשנו בסוף הירידה, הבנו שלקראת סוף העלייה לפס צריך למשוך ימינה (צפונה) וצריכה להיות דרך ממש ברורה ומפולסת מהפס עצמו למטה.
מהדרך הבנויה והמפולסת מאוד פשוט לרדת את הירידה. היא מושכת לאט לאט דרומה לכיוון האגם הקטן שרואים מהפס, עד שהיא מתחברת לדרך ג'יפים שמגיעה עד לאגם הקטן ולחורשת צפצפות הקטנה שלצדה. ישנה נביעה ישר מהאדמה כמה מטרים לפני החורשת צפצפות שנשפכת אל האגם.
אנחנו הגענו לאגם ב14:30 (עם שעת בירבור שלנו בפס), היום הזה אמור לקחת 5 שעות בערך.

יום 4- הליכה לאגם הגדול בסרי צ'לק

קמנו לשמיים כחולים ליד האגם הקטן. פגשנו שם משפחה קירגיזית שגרה בארה"ב ובאה לביקור מולדת והתחלנו את היום איתם. היום עובר בין אגמים קטנים שרואים על המפה ואגם אחד מעט יותר גדול לפני האגם הענק, שאותו עוברים מצדו השמאלי (אנחנו עשינו ביום הזה קיצורי דרך עם המדריך של המשפחה, אבל הדרך הולכת על דרך ג'יפים ברורה כל הזמן). באגם הגדול של השמורה יש כניסה ממוסחרת עם קצת דוכנים ושביל שיורד לשפת האגם. לפה מגיעים כל התיירים המקומיים עם המכוניות. מפה התחלנו לחזור חזרה על הדרך ג'יפים לכיוון ארקיט (הכפר בו השארנו את הציוד המיותר שלנו). הדרך ארוכה, עוברות הרבה מכוניות ואנחנו עצרנו טרמפ עם מרשוטקה מלאה בקירגיזים שיכורים ועליזים שלקחו אותנו עד לארקיט, הגענו לגסטהאוס ב-14:00.
נשארנו את הלילה אצל סביריה (רק כי הדברים שלנו היו שם.., סביריה היא אישה נחמדה! אבל המקום שלה מינימלי מאוד). בהסתובבות שלנו בארקיט ראינו גסטהאוס יפה ונקי של ה- CBT, ב-500 ללילה+ 350 סום לארוחת ערב.

*למחרת לקחנו מרשוטקה מוקדם מאוד בבוקר מרקיט לצומת מרכזית בדרך לארסלנבוב ומהצומת לקחנו עוד מרשוטקה עד לארסלנבוב.