טרק אגם אלה קול (מוכר כטרק הקרקול) ב4 ימים - יוני 2018 - סיפור דרך מפורט

אישתי ואני יצאנו בתחילת יוני 2018 לטרק אגם אלה-קול שבצפון מזרח קירגיסטן. טרק לא פשוט אך מדהים ביופיו שחוצה 3 עמקים יפיפיים, 2 מעברי רכסים (פאסים) מרהיבים בגבהים שמעל 3,800 מטר, עובר לאורכו של אגם מדהים בגובה 3,500 מטר ומסתיים במעיינות חמים שהרווחתם ביושר.

תאריך הטיולJune 2018
עונה מומלצתיולי-אוגוסט

רקע כללי

טרק האלה-קול קרוי על שם האגם המרכזי בגובה 3,500 מטר אליו תגיעו במהלך הטרק, יש שיקראו לטרק גם בשם טרק הקרקול על שם העיר המרכזית ממנה תצאו לטרק בין אם תבחרו להתחיל בעמק ג'טי-אוגוז ובין אם תבחרו להתחיל בעמק קרקול. העיר קרקול (נקראת גם פרז'וולאסק בחלק מהמפות) נמצאת בצידו המזרחי של אגם איסיק-קול בצפון מזרח קירגיסטן. הטרק עובר בין 3 עמקים מרכזיים: עמק ג'טי-אוגוז, עמק קרקול ועמק אלטין ארשן. כמו כן הטרק חוצה 2 מעברי רכסים (פאסים) בגבהים 3,800 מטר ו-3,900 מטר, כחלק מרכס האלטאו ורכס הטרסקיי-אלטאו המתנוססים עד לגובה של 5,300 מטר.
אומנם טרק האלה-קול הוא בין המסלולים המוכרים ביותר בקירגיסטן אך אין זה אומר כלל כי תפגשו בו הרבה מטיילים או תרגישו שאתם ב"לב התיירותי" של המדינה. לאורך המסלול תיפגשו ברועי צאן מקומיים עם עדרי הסוסים או עדרי הפרות שלהם וביורטות הקיץ שלהם לצד נחלים זורמים והרים מושלגים.

דגשים וטיפים

- מזג אויר: אנחנו יצאנו לטרק בתחילת יוני, לדעתי מוקדם מידי, נתקלנו לא מעט בחציות שלגים מיותרות ומזג האויר היה מאוד לא יציב ואילץ אותנו לפעמים לעצור באמצע היום ולפתוח אוהל לזמן מסוים עד שנפסק הגשם. שמענו ממטיילים שיצאו לטרק בחודש ספטמבר חוויות דומות ככה שהייתי ממליץ במידת האפשר לצאת בחודשים יולי אוגוסט. באותה נשימה אני אגיד שלא בלתי אפשרי לצאת אל הטרק בחודשים יוני או ספטמבר רק קחו בחשבון שרמת הקושי כנראה תעלה טיפה במידה ותבחרו באופציות האלה. מסיפורי דרך אחרים שקראתי אני מבין שגם בחודשים יולי אוגוסט יורד גשם באיזור ככה שבכל חודש שבו תבחרו לצאת לטרק תביאו איתכם ציוד אמיד לגשם וביגוד חם ללילות ולנקודות הגבוהות.
- מפה: השביל ברור ברובו לאורך המסלול אך אינו מסומן כלל למעט חציית נחל אחת וכמה שלטים אחדים בנקודות מפתח, יש לא מעט רוג'ומים לאורך הדרך אך מכיוון ותרבות הנחת הרוג'ומים היא לא דבר רווח בקרב כל המטיילים והישרדות הרוג'ומים תלויה במזג האויר לא הייתי בונה את כל תקוותי בהם אלא נצמד כמה שיותר לסיפורי הדרך. המפה שקנינו בחנות GeoId בבישקק הייתה מעודכהת לשנת 2006 והשביל המסומן בה כמעט כלל לא היה השביל שמצאנו בפועל ככה שהשתמשתי בה כנקודת ייחוס והתמצאות בלבד ולא כסיפור דרך, לאחר שחזרנו ראיתי שיצאו מפות מעודכנות אולי בהן השביל עודכן גם הוא אך עדיין הייתי ממליץ להיזהר בהצמדות למפה.
- מים: לאורך רב המסלול ניתן למלא מים, למעט בחציית הפאסים ובעמק קרקול (נחל קרקול מלא בסחף), עם זאת הייתי ממליץ להשתמש ביוד/כלור לטיהור המים בשל ריבוי העדרים לאורך המסלול (גם בנקודות הגבוהות תמצאו עדרים).
- חציית נחלים: המסלול כולל כמה נקודות חציית נחלים ללא גשרים, תביאו איתכם סנדלים לחציות רטובות או לפחות כמה זוגות גרביים להחלפה.
- חלוקת הימים: ישנן כמה אפשרויות לחלוקת הימים במסלול, לאחר שאספר על המסלול אתן את האפשרויות הנוספות עליהן חשבנו.

הגעה

מכיוון ואנחנו טיילנו עם הרכב שלנו במרכז אסיה אני לא יכול לספר על ההגעה לעיר קרקול, ממה שאני מבין יש מרטרושקות שמגיעות מבישקק לקרקול על בסיס יומי. אנחנו שמנו את הרכב שלנו בחניה של Hostel Nice בקרקול, הוסטל מגניב עם צוות מקסים דובר אנגלית, מומלץ מאוד אם תרצו לעשות לילה לפני הטרק בעיר או לילה אחרי הטרק. את המונית הזמנו דרך ההוסטל, דבר שהתברר כמאוד משתלם כי שילמנו 900 סום עד נקודת פיצול הנחלים בה מתחיל המסלול, שמענו ממטיילים אחרים ששילמו 1000 סום עד איזור היורטות של ג'טי אוגוז (משם יש הליכה של 6 ק"מ בעמק על שביל ג'יפים בו נוסעות גם מכוניות פרטיות של מקומיים, אותה רצינו לחסוך) והתבקשו לשלם 2500 סום אם רצו להגיע עד נקודת פיצול הנחלים. ירדנו מהמונית בפיצול הנחלים קאוסקי-ג'טי אוגוז-סג'טאו בולוק לפני הגשר שחוצה את הנחל ועשינו את הלילה עם האוהל שלנו על הגדה המזרחית של נחל ג'טי אוגוז (הגדה המערבית מלאה ביורטות לאירוח).

יום ראשון - עמק ג'טי אוגוז ונחל טלטי

14 ק"מ, עליה מתונה לאורך ערוצי נחלים
מתחילים בגובה 2,200 מטר, לינה בגובה 3,000 מטר

התעוררנו ב6:00 בבוקר ליום יפיפיה ואחרי קפה יצאנו לדרך סביבות 7:00 בבוקר. בפיצול הנחלים קאוסקי-ג'טי אוגוז-סג'טאו בולוק חוצים את נחל ג'טי אוגוז על גשר רכבים והולכים על שביל ג'יפים רחב בגדה המערבית של נחל ג'טי אוגוז (כשהנחל משמאלכם), אחרי כמה ק"מ השביל חוצה את נחל ג'טי אוגוז בשנית וכעת הולכים על הגדה המזרחית (כשהנחל מימינכם). ההליכה בעמק ג'טי אוגוז היא 6 ק"מ. בפיצול הנחלים ג'טי אוגוז-טלטי שתזהו לפי בקתת רועים בגדה הצפונית של נחל טלטי ויורטה בגדה הדרומית של הנחל בצמוד לגשר, עוזבים את נחל ג'טי אוגוז ואת שביל הג'יפים לטובת שביל מטיילים, חוצים את נחל טלטי בגשר ומתחילים לטפס במקביל לערוץ של נחל טלטי בגדה הדרומית (כשהנחל משמאלכם). אחרי 6 ק"מ מהרגע שעזבתם את עמק ג'טי אוגוז תראו בקתת רועים בגדה הצפונית של נחל טלטי ולידה גשר עץ קטן, חוצים את הגשר ומשם ההליכה ממשיכה על הגדה הצפונית (כשהנחל מימינכם) עד הנקודה שבה מתחיל הטיפוס לפאס טלטי אותה תזהו לפי שלט לבן עליו כתוב באנגלית ECOTREK. ההליכה מהרגע שעזבתם את עמק ג'טי אוגוז במקביל לנחל טלטי עד הנקודה הזאת היא 8 ק"מ, אנחנו הגענו לנקודה הזאת ב15:00 בצהריים והחלטנו לעשות את הלילה כאן למרות השעה המוקדמת.

יום שני - חציית פאס טלטי וירידה לעמק קרקול

12 ק"מ, טיפוס תלול עד לפאס טלטי וירידה עד לעמק קרקול
מתחילים בגובה 3,000 מטר, גובה שיא 3,800 מטר, לינה בגובה 2,500 מטר

יום ארוך! קמנו ב5:00 בבוקר ואחרי קפה יצאנו סביבות 6:00 בבוקר להתחיל את הטיפוס אל פאס טלטי. השביל מטפס בצורה תלולה מהנקודה בה ישנו במקביל לערוץ בגדה הדרומית (כשהנחל משמאלכם), אנחנו לא מצאנו את השביל עצמו אלא ממש נצמדנו לערוץ עד לנקודה שבה ראינו שביל, מטיילים אחרים שפגשנו התחילו את הטיפוס על השלוחה שמדרום לערוץ בסבך (לדעתי פחות מומלץ). כשהנחל שובר חזק ימינה (דרום מזרח) תראו ערוץ שמתחבר מצפון מזרח, זאת הנקודה שבה צריך לחצות את הנחל ולהתחיל לטפס על השלוחה שמדרום לערוץ שהתחבר. אל תתפתו לחצות את הנחל לפני השבירה החזקה ימינה ולטפס על השלוחה שמצפון לערוץ שמתחבר. מכאן השביל ברור ומטפס בצורה מאוד תלולה עד הפאס, החלק הירוק יהפוך בהדרגה לסלעי עד שבסוף יופיע לפניכם פאס טלטי, הנוף מהפאס מרהיב ושווה את הטיפוס הלא פשוט שאומנם אורכו רק 3 ק"מ אך לנו לקח 5 שעות. מהפאס יורדים בשביל ברור לכיוון נחל טלטי, בהתחלה הירידה חדה ותלולה ולאט לאט היא מתמתנת. כשפוגשים שוב את נחל טלטי הולכים על הגדה הצפונית שלו (כשהנחל מימינכם) עד שהנחל עושה פניה חדה ימינה ומיד שמאלה (קדימה תראו ערוץ נוסף מתחבר לנחל מדרום), שם חוצים את נחל טלטי והולכים לזמן קצר על הגדה הדרומית שלו (כשהנחל משמאלכם) עד נקודת חיבור הערוצים. בנקודת חיבור הערוצים צריך לחצות שוב את נחל טלטי, כאן ייתכן והחציה תדרוש הרטבת רגליים, אנחנו מצאנו מקום נוח יחסית לחצות עם מינימום הרטבה. חוזרים ללכת על הגדה הצפונית של נחל טלטי (כשהנחל מימינכם), הנחל נפתח לכר מרעה והשביל חוצה איזור סבוך עם שיחים נמוכים וקוצניים, ברגע שהנחל נפתח שוב לכר מרעה חפשו חצים אדומים על הסלעים (אם תלכו על השביל יהיה קשה לפספס אותם) שיכווינו אתכם לחצות את נחל טלטי, גם כאן ידרשו הרטבות רגליים אבל זוהי הנקודה לחצות את הנחל מכיוון ובהמשך השביל נעלם בגדה הצפונית. מנקודת החצייה ממשיכים ללכת על הגדה הדרומית (כשהנחל משמאלכם), בהתחלה השביל יורד במתינות מעל הנחל ואז הוא נכנס לחלק מיוער ויורד בצורה תלולה עד לעמק קרקול. הירידה מפאס טלטי עד עמק קרקול היא 7 ק"מ. כשמגיעים לעמק קרקול השביל מוביל שמאלה על הגדה המערבית של נחל קרקול (כשהנחל מימינכם), אחרי חציה של 2 יובלים קטנים על גבי בולי עץ השביל הופך לשביל ג'יפים רחב וממשיכים ללכת עליו בגדה המערבית של נחל קרקול (כשהנחל מימינכם) עד Krakol Alpine Camp/Base Camp עוד 3 ק"מ. אנחנו ישנו ק"מ 1 לפני המחנה כדי לא לשלם כסף על הקמת האוהל שלנו, יש אפשרות לישון במחנה עצמו ביורט (350 סום לאדם) או באוהל שלכם (150 סום לאוהל). בכל מקרה תצטרכו לעבור במחנה כדי לשלם לריינג'ר 250 סום לאדם כניסה לשמורה (ממה ששמענו הוא מתצפת על מטיילים אז אל תנסו להתחמק מזה). במחנה יש גם נקודה נוחה למילוי מים מערוץ שמגיע ממערב (משמאל) לנחל קרקול, נחל קרקול עצמו מלא בסחף ככה שתצטרכו להגיע לנקודה הזאת למילוי מים.

יום שלישי - טיפוס לאגם אלה קול

6 ק"מ, הליכה קצרה בעמק קרקול וטיפוס תלול מאוד לאגם אלה קול
מתחילים בגובה 2,500 מטר, לינה בגובה 3,600 מטר

בדיוק כמו אתמול קמנו ב5:00 בבוקר ואחרי קפה יצאנו לדרך סביבות 6:00 בבוקר. אחרי הליכה של ק"מ 1 על שביל הג'יפים בגדה המערבית של נחל קרקול (כשהנחל מימינכם) הגענו לKrakol Alpine Camp/Base Camp שם מילאנו מים בערוץ הקטן שמגיע ממערב (משמאל) לנחל קרקול ורצינו לשלם כניסה לשמורה, מסתבר שבתחילת יוני עוד אין פקחים שמקפידים על תשלום לשמורה אז יצא שלא היינו צריכים לשלם. מיד אחרי המחנה יש ערוץ נחל שמגיע ממערב (משמאל) וצריך לחצות, נקודת החצייה על גבי גשר עץ קטן היא 100 מטר במעלה הערוץ. מיד אחרי החצייה מגיעים לגשר גדול שחוצה את נחל קרקול לגדה המזרחית שלו שם מתחיל הטיפוס לאגם אלה קול, אם בחרתם להתחיל את המסלול מעמק קרקול זאת נקודת ההתחלה שלכם אליה אפשר להגיע עם מונית או בהליכה מהעיר קרקול. השביל מתחיל לטפס בתלילות בחלק מיוער, לעיתים יוצא אל חלקים חשופים וחוזר לחלק המיוער, כשמסתיים החלק המיוער תתחילו לראות כיתובים כחולים על הסלעים שיכווינו לבקתת מטיילים עם "סאונה" ו"בר". אחרי 10 דקות הליכה וירידה לנחל מגיעים לכמה שלדי בקתות (אלה לא הבקתת מטיילים), עוד 10 דקות הליכה ומגיעים אל בקתת המטיילים האמיתית, שם תמצאו מקומיים שמפעילים את הבקתה. הגובה בבקתת המטיילים הוא 2,950 מטר וההליכה מעמק קרקול לכאן היא 3 ק"מ. מכאן מתחיל הטיפוס המאוד התלול אל עבר אגם אלה קול, השביל ממשיך בצורה ברורה על הגדה הצפונית של הנחל (כשהנחל מימינכם) ונהייה תלול יותר ויותר ככל שתעלו, לקראת סוף הטיפוס תאלצו להעזר בידיים שלכם ובסופו יתגלה אליכם האגם המדהים! ההליכה מבקתת המטיילים לנקודה בה יתגלה אליכם האגם היא 2 ק"מ אך לוקחת זמן, אנחנו הגענו אל האגם ב16:00 אחר הצהריים, אחרי 2 עצירות ארוכות שכפה עלינו מזג האויר הלא יציב בעליל ביוני. מהנקודה שבה נגלה אליכם האגם השביל ממשיך לטפס ולא יורד אל האגם, ישנו שילוט לEco Tour Camp שבו תוכלו להעביר את הלילה אבל אם בחרתם לא לישון שם או למלא מים באגם אין סיבה שתרדו עם השביל שמוביל למטה. אנחנו בחרנו לעשות את הלילה ליד אחד ממחסות הרוח מאבנים בנקודה שבה האגם נגלה לפניכם בסוף העליה. אני מאוד ממליץ לעשות את הלילה באגם, גם בגלל המנוחה בין הטיפוס לאגם לטיפוס לפאס אבל בעיקר בגלל הכיף שבלהתעורר לנוף אגם בגובה 3,500 מטר שאגב היה קפוא כשאנחנו הגענו אליו.

יום רביעי - חציית פאס אלה קול וירידה למעיינות החמים בעמק אלטין ארשן

12 ק"מ, טיפוס תלול אך נוח יחסית לפאס אלה קול וירידה לעמק אלטין ארשן
מתחילים בגובה 3,600 מטר, שיא גובה 3,900 מטר, לינה בגובה 2,500 מטר

הבוקר באגם היה קשה יותר מהבקרים הקודמים, קמנו אל נופו המדהים של האגם עם שכבה של 2-3 ס"מ שלג על האוהל שלנו. השלג המשיך לרדת במהלך הבוקר כמעט עד הצהריים ככה שתכננו לצאת לדרך ב6:00 בבוקר אבל בפועל יצאנו ב8:00 בבוקר. מהנקודה שבה ישנו (הנקודה בסוף העליה שבה האגם נגלה אליכם) השביל ממשיך לטפס אל עבר הפאס, אל תרדו עם השביל המוביל לEco Tour Camp אלא אם כן אתם רוצים למלא מים מהאגם אחרת בהמשך תצטרכו לטפס חזרה אל השביל שנמצא ב2/3 גובה של השלוחה. השביל ברור ואחרי טיפוס קצר ותלול הוא הולך לאורך האגם (כשהאגם מימנכם) בעלייה מאוד מתונה על 2/3 גובה של השלוחה, מאמצע הדרך כבר אפשר לראות את הפאס ולקראת סוף הטיפוס הוא נהייה תלול שוב בהדרגה אבל אחרי הטיפוס לאגם התלילות שלו נוחה יחסית. הנוף מהפאס הוא מרהיב ושווה להגיע אליו בשלב מוקדם של היום כשהראות טובה. ההליכה מנקודת השינה עד לפאס היא 3 ק"מ ולנו היא לקחה שעתיים. הירידה מהפאס מתחילה בחלק קצר אך לא נעים בשלג ובדרדרת שיכול להיות מסוכן, תפעילו שיקול דעת בבחירת הנתיב שלכם ותעשו את החלק הזה בצורה איטית ובטוחה (לנו זה לקח שעה). סיפורי דרך מספרים על 2 נתיבים לירידה מהפאס, אחד מימין לפאס (שאולי יותר נכון לקחת אותו) ואחד לשמאלו, ביוני הפאס היה חסום לחלוטין מהצד המזרחי שלו ברצועת שלג בעובי של מטר ככה שאנחנו לא הצלחנו לזהות שום שביל ובחרנו לרדת מהצד השמאלי של הפאס אחרי שזיהינו עקבות מטיילים בשלג. כשמסתיים החלק המאוד התלול חוצים נחל רדוד והשביל יורד במתינות בגדה הצפונית של הנחל (כשהנחל מימינכם). אחרי בערך 5 ק"מ ישנה בקתת רועים בגדה הצפונית של הנחל והשביל יוריד אתכם לחצות את הנחל, כאן ידרשו הרטבות רגליים, אנחנו בחרנו לעבור לסנדלים ולחצות רטוב לחלוטין במקום לנסות לזגזג על האבנים. מנקודת החצייה השביל ממשיך על הגדה הדרומית של הנחל (הנחל משמאלכם) ונכנס לחלק מיוער ותלול יותר בו הוא מתפצל להרבה שבילים שכולם מובילים למטה לאותו מקום. כשהיער נפתח למרעה ישנו פיצול V, אנחנו לקחנו את השביל הימני על פי הסיפור דרך שהלכנו לפיו (אני מאמין שגם השמאלי יורד למטה אבל למען האמת לא ראינו אותו מתחבר חזרה אלינו). השביל ממשיך לרדת בצורה תלולה עד לעמק אלטין ארשן, ההליכה מהפאס עד לעמק אלטין ארשן היא 7 ק"מ. כשמגיעים לעמק השביל לא יורד עד נחל אלטין ארשן אלא פונה שמאלה והולך בתוך החלק המיוער שמעל הגדה המערבית של הנחל (כשהנחל מימינכם), מיד אחרי שהשביל פונה שמאלה יש 3 יובלים קטנים שצריך לחצות על גבי גשרי עץ. אחרי חציית היובלים השביל מטפס טיפה ומתרחק עוד יותר מהנחל וממשיך להוביל אתכם בחלק המיוער שמעל הגדה המערבית של הנחל (כשהנחל מימינכם) עד שאחרי 2 ק"מ הוא יורד חזרה לנחל אלטין ארשן ופוגש גשר שחוצה את הנחל ומוביל אתכם לכפר אלטין ארשן. אנחנו הגענו אל הכפר ב16:00 אחרי הצהריים.
בכפר יש כמה גסטהאוסים, רק ל2 מתוכם יש מעיינות חמים. אנחנו הקמנו את האוהל שלנו בElza GuestHouse, משפחה מקסימה שנותנת למטיילים להקים אוהל אצלהם בשטח בחינם, יש אפשרות לישון ביורט (500 סום לאדם) או באחד החדרים שבקומה השניה של הבית שלהם (שהייתה בשיפוץ אז אני לא יודע להגיד מחיר). ארוחת ערב מפנקת תעלה לכם 200 סום לאדם וארוחת בוקר תעלה לכם 150 סום לאדם, אנחנו בחרנו בשמחה לאכול את 2 הארוחות. בגסטהאוס יש מעיין חם פרטי (הטוב מבין ה2 בכפר ממה שהבנו ממטיילים אחרים) שאליו תוכלו להיכנס תמורת 200 סום ליום לאדם (כניסות מרובות), כל כניסה היא לשעה ולפעמים יש תור אבל אל תפספסו את ההזדמנות לשבת במעיין החם הפרטי שלכם שהרווחתם ביושר עם בירות וחטיפים שתוכלו לקנות אצל אלזה בחנות.

חזרה לקרקול

מהכפר אלטין ארשן השביל ממשיך בעמק אלטין ארשן עד הכפר אקסו עוד 15 ק"מ, רוב הדרך על הגדה המזרחית של נחל אלטין ארשן (כשהנחל משמאלכם) ולקראת סופו חוצה לגדה המערבית של הנחל (כשהנחל מימינכם) ומסתיים במפגש של השביל עם הכביש שמוביל לאקסו. ממה ששמענו ממטיילים שהלכו את הדרך הזאת היא לוקחת 4-5 שעות. במפגש עם הכביש עוברות המרטרושקות שנוסעות לקרקול ועולות 25 סום לאדם. אנחנו בחרנו לקחת מונית (ג'יפ סובייטי ישן) מאלטין ארשן לאקסו שעלתה לנו 3500 סום (לכל המונית), מחיר יקר אבל לחלוטין מצדיק את הנסיעה הקשוחה והלא נעימה שאורכת כשעה וחצי. אם עוד נותר לכם כוח אחרי 4 הימים של הטרק אני הייתי ממליץ ללכת ברגל לאקסו, גם חוסך לכם את המחיר היקר של המונית וגם חוסך לכם את הנסיעה הלא נעימה והקופצנית. הדרך עצמה היא לאורך עמק אלטין ארשן היפיפה, אומנם הדרך לא מוצלת אבל היא בירידה מתונה לאורך הנחל, אולי אפילו הליכה רגועה ונכונה לשחרור השרירים לאחר הטרק.

אפשרויות נוספות לחלוקת הימים בטרק

1. יום ראשון - עמק ג'טי אוגוז ונחל טלטי / יום שני - חציית פאס טלטי ושינה בכר המרעה כ5 ק"מ אחרי הפאס / יום שלישי - ירידה לעמק קרקול וטיפוס עד בקתת המטיילים בגובה 2,950 מטר / יום רביעי - טיפוס לאגם, חציית פאס אלה קול ושינה בכר המרעה כ4 ק"מ אחרי הפאס או יום ארוך עד אלטין ארשן / יום חמישי - יום קצר לאלטין ארשן עם אפשרות להמשיך כבר באותו יום עד לאקסו (אחרי טבילה במעיינות החמים כמובן)

2. יום ראשון - עמק ג'טי אוגוז ונחל טלטי / יום שני - חציית פאס טלטי ושינה בכר המרעה כ5 ק"מ אחרי הפאס / יום שלישי - יום קצר למנוחה בין העליות, ירידה עד "קרקול בייס קמפ" בעמק קרקול / יום רביעי - טיפוס לאגם, חציית פאס אלה קול ושינה בכר המרעה כ4 ק"מ אחרי הפאס / יום חמישי - יום קצר לאלטין ארשן עם אפשרות להמשיך כבר באותו יום עד לאקסו (אחרי טבילה במעיינות החמים כמובן)