סובב קובה - טיול של שבועיים ממזרח למערב

טיול של שבועיים בקובה שמתחיל בהוואנה, ממשיך בטיסה לבאראקואה שבמזרח קובה, ומשם עובר דרך נקודות עניין מרכזיות עד החזרה להוואנה

תאריך הטיולSeptember 2014
משך הטיולשבועיים

אישתי ואני נסענו לטיול של שבועיים בקובה באמצע חודש ספטמבר. בגלל שהזמן היה קצר ורצינו לראות כמה שיותר – דחסנו הרבה דברים לכל יום. אם מתאפשר ומתאים לכם – מומלץ להשקיע יותר זמן כדי להספיק לראות יותר מקומות ובצורה יותר רגועה.
בגלל הזמן הקצר ובגלל שהמשכנו מקובה למקסיקו – וויתרנו על החופים והתמקדנו בערים ובתרבות.
מבחינת מזג אוויר - ספטמבר זה כבר לא העונה בקובה ויש חשש להוריקנים. אצלנו מזג האוויר היה חם אבל יחסית נוח, ולא פגע בצורה כלשהי בטיול.

טיפים כלליים לקובה

1. את הטיסה לבאראקואה היה מורכב להזמין. באינטרנט לא מצאתי טיסות, והקפיטן אבי הזאב לא מצא לנו טיסה ביום שרצינו. אחרי ששלחתי מייל לחברת התעופה, הם חזרו אלי והצלחתי למצוא ישירות מולם טיסה לבראקואה ביום שרצינו. מה שחשוב זה לעשות את זה מוקדם כי זה היה מעט מורכב.
2. אינטרנט – לא היה WI-FI בכל הטיול, אז תשכחו מאינטרנט בפלאפון. בחלק מהערים מצאנו אינטרנט קפה (איטי להחריד) או אינטרנט של חברה ממשלתית (כיתוב כחול שאינני זוכר את שמו) שתמיד היה תור של אנשים מחוץ לבניין. לא יקר מידי ועובד בסדר גמור.
3. לינה:
במשך כל הטיול ישנו בקאסות. הלינה היא בבית של האנשים שמארחים אותך. זו דרך מצויינת להכיר עוד קצת מהתרבות הקובנית ולשמוע ממקור ראשון איך זה לחיות שם.
הסידור הכי נוח הוא להזמין מכל קאסה את הקאסה הבאה. בתיאום טלפוני מראש הם יבואו לאסוף אתכם מהתחנת אוטובוס/שדה תעופה / מקום אחר. ככה שלא צריך להתעסק עם להזמין מוניות ברחוב או להסתבך עם הגעה אל הקאסה.
ברוב הקאסות מכינים ארוחת בוקר וארוחת ערב. מומלץ לקחת את הארוחות הללו כי לרוב – המסעדות בחוץ בינוניות והאוכל לא מלהיב. בקאסות ממש יפנקו וישקיעו בכם...
4. סלסה – מי שיודע לרקוד – הרוויח. מי שלא – מומלץ לתאם שיעורי סלסה בתחילת הטיול. ככה יישאר לכם מספיק זמן לתרגול בערים השונות. הסלסה היא חלק מרכזי בהווי והאווירה בקובה, וכיף להתחבר לזה.
5. שפה – שנינו לא ידענו ספרדית. עוד בארץ הורדנו אפליקציה שנקראת Jibbigo – שמאפשרת להוריד (בארץ. כי זה יחסית כבד) מילון אנגלי-ספרדי לפלאפון ולעבוד איתו ללא חיבור לרשת. זה ממש עזר לנו בכמה מקרים, אבל אין בעיה להסתדר גם בלי זה.

הוואנה

היינו בהוואנה 3 לילות ו-2 ימים.
ינסו למכור לכם סיגרים ברחוב או בקואופרטיב – הם מזויפים ולא כיף לעשן אותם. תמיד יגידו לכם שיש מכירה מיוחדת ומחירים מיוחדים. אל תאמינו להם.
בלילה הראשון בהוואנה ישנו בקאסה מטילדה. מקום נחמד, אחלה חדר, מקלחת וארוחת בוקר טעימה.
בלילות הבאים ישנו בקאסה אמיליו- 25 CUC ללילה (לא כולל אוכל) – בחור מבוגר שמכור לביטלס ואוהב ישראלים. לכו למסעדה האיטלית עליה הוא ממליץ (mediterraneco).
Emilio Trespando Calzada no. 51 Esquina 13, Piso 9 Vedado. מייל: <a href="mailto:victor.molina@accs.co.cu" target="_blank" rel="nofollow">victor.molina@accs.co.cu</a>
טלפון: 053-7-8332492, נייד: 053-912764

את הימים העברנו באתרים המרכזיים ב"הוואנה וייחה" (העיר העתיקה) -
• רחוב OBISPO – מדרחוב נחמד, עם שוק קטן באמצע.
•פלאסה דה קטדרל, פלאסה וייחה, פלאסה דה סן פרנסיסקו.
•בר FLORIDITA – ממוקם בסופו של רחוב OBISPO. מקום נחמד לשבת לשתות בו מוחיטו, דאקירי או קובה ליברה.
•מוזיאון המהפכה – יחסית יקר (9 CUC) ולא היה מלהיב מידי.
•פאסאו דל פראדו – שדרה מרכזית שמסתיימת במאלקון (טיילת) – לפעמים יש בה דוכנים של אמנים עם פסלים וציורים ויצירות אחרות. מקום נחמד לשוטט בו כשמעט חם.
•קפיטוליו – כשהיינו בהוואנה הוא היה בשיפוצים ולכן לא ניתן היה לסייר בו. המבנה עצמו מרשים, אבל היה מלא פיגומים ומוקף גדרות.
•מוזיאון הרום – סיור נחמד, כולל שתייה של כוסית רום בסיום.
•בניין המסחר וקשרי החוץ – נמצא בכיכר סן פרנסיסקו – מאפשר תצפית יפה (וחינמית) על העיר העתיקה.
• מלון FLORIDA – מתקיימים בו ערבי ריקוד סלסה ומוזיקה מקומית. כניסה עולה 5 CUC וכוללת 2 משקאות חינם. למי שרוצה לתרגל סלסה – מומלץ מאוד ללכת.

באראקואה

טסנו מהוואנה לבאראקואה, ונחתנו שם בשעה 8:00.
באראקואה היא העיר העתיקה ביותר בקובה, והיא שוכנת בחלק המזרחי של אי ומוקפת כולה בטבע, עצים והרים. זו עיר קטנה מאוד, עם אווירה קסומה וכיפית, ונותנת תחושה של קובה ה"אמיתית" – צבעונית, שמחה ועם מזג אוויר נעים.
סביב באראקואה יש לא מעט טיולי יום יפים ומעניינים. בגלל קוצר זמן – נאלצנו לוותר על חלקם, והסתפקנו ביום סיור עם מדריך מקומי שלקחנו דרך הקאסה.
לינה: ישנו אצל Ykira (Casa colonial Ykira) - קאסה מקסימה עם אנשים נחמדים במיוחד. היה לנו חיבור טוב אליהם וממש נהנינו לדבר איתם ולשבת איתם בסוף הארוחות. הקאסה ממוקמת 3 דקות מהכנסייה במרכז העיר.
טלפון: +5321643881. מייל: <a href="mailto:ykira31@correodecuba.cu" target="_blank" rel="nofollow">ykira31@correodecuba.cu</a>

יום 4:
את היום הראשון בבאראקואה בילינו בעיקר בשוטטות בתוך העיר – עלינו למלון שמשקיף על העיר, הלכנו לטיילת, והסתובבנו ברחובות הקטנים של העיר.
בערב ישבנו ב-El Patio לצלילי להקה מקומית. חוץ מ-El Patio יש עוד כמה מקומות שמנגנים ורוקדים בהם, ונמצאים כולם במרחק של 50 מטר מהכנסייה.

יום 5:
ביום השני בבאראקואה נסענו לטיול עם אוסקר והנהג שאיתו YKIRA עובדת. הסיור היה מעט יקר יותר, אבל זה אפשר לנו לתפור את הסיור בדיוק כמו שרצינו.
נסענו אל כפר קטן, שם נכנסנו לבית של אישה מקומית. אוסקר הסביר לנו איך הבית בנוי ולמה הוא בנוי ככה, ודרך ככה מבינים קצת על האנשים והתרבות הקובנית.
המשכנו לבית קקאו, שם הראו לנו את התהליך של הכנת הקקאו מהקטיף ועד השיווק של הקקאו המוגמר.
משם הלכנו לסיור במטעי קקאו, עם הסברים על עץ הקקאו ועל צמחייה ועצים נוספים שמגדלים במזרח קובה. אחר כך נסענו לכפר דייגים נחמד, לראות ולשמוע איך מתנהלים החיים של האוכלוסייה שעוסקת בדייג ולא בחקלאות, ולראות איך הם חיים בכפר קטן על גדות לגונה יפה.
המשכנו לקניון יומורי (Boca De Yumuri). עשינו שם שייט בסירה בתוך הקניון והליכה קצרה ברגל עד לנקודה שבה עצרנו ונכנסו למים הנעימים.
בסה"כ – היה סיור נחמד מאוד. אוסקר מדריך מעולה, עם אנגלית ברמה גבוהה, ויורד לפרטים בהסברים שלו ועוזר להבין את החיים המקומיים בקובה. הוא נותן את הזמן בכל מקום ולא דוחק בך להמשיך למקום הבא כדי "להספיק יותר". הכל נעשה בקצב שלנו ובאווירה כיפית וקלילה.
ליצירת קשר עם אוסקר – או דרך YKIRA או ישירות מולו: <a href="mailto:oscare@nauta.cu" target="_blank" rel="nofollow">oscare@nauta.cu</a> , פלאפון - 0152612071

יום 6:
נסיעה מבאראקואה לסנטיאגו דה קובה. את הכרטיסים הזמנו דרך YKIRA. היא דאגה שישמרו לנו כרטיסים ונשלם עליהם בתחנה. האוטובוס יצא בשעה 14:15 והנסיעה נמשכה 5 שעות. תחילת הנסיעה יפה מאוד – מטפסים על ההרים שעוטפים את באראקואה ונוסעים בנופים יפים מאוד.

סנטיאגו דה קובה

העיר השנייה בגודלה בקובה. נמצאת בחלקה המזרחי של קובה. בסנטיאגו דה קובה יש הרבה צעירים שמגיעים ללמוד באוניברסיטה המקומית, ולכן העיר יחסית צעירה ותוססת. העיר נחשבת כבסיס המהפכה הקובנית.
הגענו לסנטיאגו דה קובה בערב, לאחר הנסיעה מבאראקואה. הנהג של הקאסה אסף אותנו מתחנת האוטובוס והביא אותנו אל
הקאסה של גלאדיס – הקאסה ממוקמת במרכז העיר, במרחק הליכה מהכל. גלאדיס מכינה אחלה אוכל, ויושבים לאכול על הגג של הקאסה שלה, עם נוף נחמד לעיר ולנמל.
כתובת: Bartolomé Masó No. 552, Santiago de Cuba מייל: <a href="mailto:gdcastillo20@yahoo.es" target="_blank" rel="nofollow">gdcastillo20@yahoo.es</a> , טלפון – 5322625479
יצאנו בערב ל-Casa de la truba – נמצאת קרוב לכיכר סספדס (10 דקות הליכה מהקאסה). מקום שמח עם אחלה מוזיקה. מעט מתוייר, אבל עדיין שווה ביקור.

יום 7:
יום הסתובבות בעיר. הלכנו לכיכר סספדס – מקום מרכזי בעיר. מרכזת בתוכה הרבה מההיסטוריה של קובה, וסביבה יש מבנים מעניינים ויפים.
אחרי הכיכר – ירדנו לכיוון הנמל דרך סמטאות ורחובות צרים. בדרך עברנו דרך שוק פירות וירקות נחמד.
בהמשך שכרנו נהג (25 CUC ) שיקח אותנו ל- Castilo del morro – מבצר גדול ומרשים שנמצא על צוק של 60 מטר מעל הים בכניסה למפרץ של העיר. המבצר משקיף על האוקיינוס, הנמל , הכפרים ואי קטן. הביקור במבצר נחמד, ויש שם גם כמה תצוגות מעניינות.
Cayo Granma – - אי קטן שמגיעים אליו עם מעבורת בשיט של 15 דקות. ממש נחמד לעשות סיבוב באי, ואם יש זמן – לשבת לארוחה באחת ממסעדות הדייגים שהוקמו עליו
Cementerio santa ifigenia – " - חלקת גדולי האומה" של קובה. בכל חצי שעה נערך שם טקס חילופי משמר כבוד. הטקס מתקיים באנדרטה המתומנת הגדולה שנמצאת משמאל לכניסה הראשית.
יום 8:
הצטרפנו לשתי ארגנטינאיות שפגשנו ברחוב, ושכרנו נהג צמוד ליום שלם ב-60 CUC (כנראה שאפשר להתמקח ולשלם פחות. יצאנו לטיול מחוץ לעיר -
Granjita siboney – מוזיאון קטן שקשור למהפכה. אם אתם לא מדברים ספרדית – אין לכם מה לחפש שם. אין שם אנגלית בשום מקום.
Gran Piedre – נקודת תצפית יפה מאוד של ההרים והג'ונגלים שבסביבתה של סנטיאגו. עולים עם האוטו בכביש ארוך ומפותל, מטפסים קצת במדרגות ועולים לגוש סלע ענק בגובה של 25 מטר. כדאי לעלות לשם בבוקר, לפני שהנוף מתכסה בערפילים.
La Isabelica – אחוזת מטעים מרשימה עם מוזיאון קטן שכולל הסברים על ההיסטוריה של האחוזות שהעבידו עבדים בגידול קפה. מגיעים לשם בהליכה קלילה מ-Gran Piedre.
Jaradin Botanico – גן בוטאני נחמד, שעורכים בו סיורים (אפילו באנגלית) עם הסברים על הצמחים השונים. בגן יש מינים רבים של סחלבים ושל ציפורי גן עדן.
El Porvenir – מקום ממש מגניב. מדובר בבריכות שחייה שנוצרו מהטיה של הנהר, ואפשר להתרחץ שם כמו בריכת שחייה רגילה. יש שם מסעדה עם אוכל ושתייה, וכמובן מקומיים עם בקבוקי רום לרוב. מי שרוצה – יכול לרדת לנהר עצמו ולהיכנס לבריכה טבעית עם מפלים קטנים.
חזרנו לקאסה, התארגנו ויצאנו לתחנת האוטובוס, משם לקחנו אוטובוס לילה לטרינידד שיצא בשעה 19:30.

טרינידד

יום 9:
טרינידד היא אחת הערים היפות בקובה. עם אווירה מעט אירופאית, רחובות מרוצפים בחלוקי נחל, ובתים צבעוניים ויפים. התמקמנו בקאסה – El Xique – של קרלוס ומריסל. הקאסה נמצאת בכתובת Jose marti 354. טלפון – 0153772774.
הם זוג ממש חמוד, איכפתי ודואג. מפנקים עם אוכל טעים ושולחן אוכל עם בריזה על הגג. המיקום של הקאסה מצויין, והיא נמצאת 10-15 דקות הליכה מהכיכר המרכזית.
עיקר האטרקציות נמצאות בכיכר המרכזית. אם הולכים מהכיכר לכיוון קאסה דה לה טרובה יש מדרחוב עם שוק ומלא דוכנים נחמדים. ליד הכיכר יש מגדל פעמונים שאפשר לטפס אליו למעלה ולראות נוף יפה של הכיכר והעיר.
יום 10:
הרכבת לעמק העבדים הייתה בתיקונים, ולכן לקחנו לשם מונית.
התחלנו ב-mirador de la loma del Puerto – נקודת תצפית יפה מאוד על כל העמק.
המשכנו ל-manaca iznaga - כפרון עם מגדל של 7 קומות שמתצפת על העמק והסביבה.
לצערנו גילינו שאין קו ישיר בין טרינידד לויניאליס, אבל כשיוצאים מתחנת האוטובוס ופונים שמאלה ואז שוב שמאלה – מגיעים לסוג של תחנת מוניות. שם אפשר להזמין מונית לויניאליס. המונית עלתה 30 CUC לאדם. הזמנו מונית למחרתיים בבוקר.
בערב – יצאנו לכיכר המרכזית, לקאסה דה מוזיקה. אחלה הופעה, מאוד מושקעת ועם הרבה נגנים. המקום מתוייר ועמוס אנשים, אבל האווירה ממש כיפית.

יום 11:
לאחר ארוחת הבוקר הלכנו לתחנת המוניות ושכרנו מונית ב-30 CUC לנסיעה ל-Topes de collantes. נסענו בעלייה במשך כ-30 דקות עד שהגענו לשמורה. הכניסה לשמורה לא זולה (9 CUC) . לאחר שנכנסים – הולכים כשעה ורבע עד שמגיעים למפל ולבריכה. הבריכה יפה וקרירה, ויחסית מתויירת. לאחר שמיצינו – עלינו במשך כשעה בחזרה למונית.
המלצה: יש בטרינידד מקום שנקרא El-Cubano. זוהי בריכה טבעית עם מפל, שדומה לבריכה ב-Topes de collantes. לא היינו ב-El Cubano אבל מהתמונות זה נראה די דומה. לדעתי – עדיף לנסוע ל-El Cubano. זה ממש קרוב (5 דקות נסיעה) ולא שונה בהרבה ממה שרואים ב-Topes de collantes. חוסכים גם נסיעה ארוכה, גם מחיר כניסה גבוה, וגם הליכה ארוכה בעליות וירידות. אפשר להגיע ל-El Cubano גם עם סוסים או אופניים.

ויניאליס וסיכום הטיול

יום 12:
התחלנו בנסיעה של 6 שעות מטרינידד לויניאליס. הגענו לויניאליס לקאסה של רודריגז - Gonzalo Rodrigues Duarte – קאסה נחמדה מאוד, עם כניסה נפרדת ויחידת דיור נפרדת. האוכל מעולה והמיקום מצויין. אישתו של הבן מדברת אנגלית טובה ותעזור לכם לתאם סיורים, טיולים או מנהלות אחרות. כתובת: Rafael Trejo #123. טלפון: 84 52 69 048
ויניאליס היא עיירה ציורית וקטנה (יש בה 2 רחובות) ונמצאת פחות משעה נסיעה מפינר דל ריו וכ-4 שעות נסיעה מערבה מהוואנה.
סביב העיירה יש הרי אבן גדולים שפזורים בתוף עמק רחב וירוק שמלא בשדות של טבק.
במרכז העיר יש כיכר קטנה עם כנסייה ו-Casa de la cultura – שם מנגנים כל ערב מוזיקת סלסה, ויש הופעות עם רקדנים ואש (תביאו כסף קטן כי הם כל הזמן עוברים ומבקשים שתתנו להם טיפ).
את יומנו הראשון בויניאליס בילינו בשיטוט בעיירה ובין הבתים הציוריים שבה.
דרך הקאסה קבענו טיול סוסים למחר בבוקר, ובערב יצאנו לCasa de la cultura- לתרגל את כישורי הסלסה שפיתחנו בקובה.

יום 13:
טיול הסוסים התחיל באיסוף ברכב מהקאסה ונסיעה לחווה.
בחווה הסבירו לנו על התהליכים של ייבוש עלי הטבק והדגימו לנו איך מגלגלים סיגרים. לאחר מכן יצאנו
לרכיבה של כ-3 שעות שבמהלכה רכבנו בין שדות ירוקים, עצים, גבעות נמוכות ובקתות עץ ישנות. המשכנו לבריכה עם מים נעימים אליה נכנסנו כדי להתקרר קצת מהחום הכבד. ומשם רכבנו לביקתה בשדות שם הסבירו לנו על תהליך ההכנה של הקפה המקומי.
לקראת שקיעה עלינו למלון Jimenezשנמצא כ-3 ק"מ מהכפר. יש שם נוף מדהים של העמק וההרים, ואפשר להזמין שתייה ולשבת ולהינות מהנוף.

יום 14:
לקחנו מונית להוואנה שהייתה ממש זולה ביחס למה שהציעו לנו ברחוב (טלפון – 58342013). עלה לנו 50 CUC לזוג, כשמראש קבענו עם הנהג שאנחנו נוסעים להוואנה עם מספר עצירות בדרך-
הציור הפרהיסטורי – אין סיבה טובה להיכנס לאתר עצמו. מבחוץ רואים יותר טוב את כל הקיר.
מערת האינדיאנים – נחמד מאוד. הולכים קצת ברגל בתוך מערת נטיפים יפה, ואז עולים על סירה ועושים שייט קצר בנהר תת קרקעי עם מלא נטיפים מסביב.
נסיעה ל-SOROA – אחת ההפתעות החיוביות של הטיול. מפל – Salton – ממש שווה וממש יפה.
נסיעה ל-Las Teresas – הגענו למקום והיה גשם שוטף, אז לא עצרנו שם. המקום אמור להיות נחמד מאוד, עם אומגות, טרקים ועוד.

לסיכום: הטיול בקובה היה מהטיולים המיוחדים שעשינו. התרבות והחיבור לאנשים ולאווירה הופכים את הטיול שם לחוויה שונה ממה שחווינו עד היום.
בקובה יש קסם והמון היסטוריה. רואים בצורה ברורה את זה שפעם הייתה פה מדינה מפוארת, שפשוט קפאה בזמן בעשרות השנים האחרונות. ומצד שני – מרגישים בכל מקום את השינוי שהמדינה עוברת, ולכן כדאי לנסוע אליה בהקדם, לפני שהיא "תתקלקל"ותהפוך ליותר ויותר מערבית.
הקובניים נחמדים מאוד. וינסו לעזור לכם כשתבקשו. רובם אינם מדברים אנגלית, אבל מהשיח איתם תצליחו לרוב להשיג את מבוקשכם ולקבל תשובות.