מסלול ה GR20 בקורסיקה למטיבי לכת

בתאריכים 02/10/2009-13/10/2009 עשינו אני ודוד את החלק הצפוני של המסלול GR20 שכולל את 9 החלקים המעניינים מתוך ה16 של המסלול המלא שנחשב לאחד המסלולים הרגליים (לא טכניים) הקשים באירופה עד היום בגלל התוואי הקשה והמיוחד שבו הוא הוא עובר

תאריך הטיולOctober 2009
עונה מומלצתאמצע יוני- סוף ספטמבר

הכנה , איסוף מידע והשוואתו לשטח

המסלול הכללי:
אורכו של המסלול המלא שחוצה את קורסיקה הוא כ 180 ק"מ עם כ 10000 מטר עליות/ירידות מצטברות כאשר התחלה הרשמית היא בעיירה Calenzana הצפונית והסיום ב Conca הדרומית. ניתן לחלק את המסלול גם לחלק הצפוני שנמשך מ calenzana ל Vizzavona שמחולק ל 9 קטעים ונחשב לקשה ומאתגר יותר ולחלק הדרומי מ Vizzavona ל Conca שמחולק ל 6 קטעים מתונים יותר.

הגעה ועזיבה:
ניתן לקחת טיסה ישירה לNICE ומשם (בהנחה שעושים את המסלול מהצפון לדרום כרגיל) טיסה קצרה או הפלגה ארוכה ל CALVI.
מ CALVI (או שדה התעופה שנמצא מחוץ לעיר) לוקחים מונית/טרמפ ל Calenzana ומשם מתחילים את ההליכה.
המסלול הצפוני מסתיים ב Vizzavona ומשם ניתן לקחת רכבת ל AJACCIO (העיר המרכזית) המסלול הדרומי מסתיים ב CONCA וניתן לקחת אוטובוס/מונית לדשא התעופה שנמצא מחוץ לעיר ומשם טיסה חזרה.

רמת קושי:
המסלול המלא נחשב לאחד הקשים באירופה יחסית לגודלו ושינויי הגבהים בו ונעשה בממוצע ב 16 יום.
בהשוואה למסלולים דומים באורכם וסגנונם, השטח בהחלט מכיל הרבה קטעים מצוקיים ומורכבים שלא מתאימים למטיילים לא מנוסים.

מזג אוויר ושעות אור:
מזג אוויר מתאים להליכה אמור להיות בין אמצע יוני לסוף ספטמבר , אך זה משתנה משנה לשנה וגם צריך לקחת בחשבון שמדובר באי עם מצוקים גבוהים שבהם יכולות להיות סופות גשמים/ברקים/שלגים גם בשיא הקיץ וזה קורה בעיקר אחרי הצהריים.
*לנו היה מזל טוב עם המזג אוויר והיו בעיקר ימים שמשיים עד הצהריים ולאחר מכן גשמים מקומיים וערפילים.
*בתקופת אוקטובר יש כ 11:30 שעות אור והטמפרטורה הממוצעת הייתה בין 10-20 מעלות ביום ו 3- ל 10 בלילות.

אוכל ומים:
מים טובים לשתייה יש ליד (SOURCE) או בתוך כל בקתה גם כאשר הן סגורות מחוץ לעונה. ניתן גם לפלטר ממספר מקורות מים טבעיים בדרך אך לא ניתן לסמוך על כך.
אם באים בעונה אז ניתן להצטייד גם באוכל בכל בקתה (וכמובן גם לאכול שם) ובמספר נקודות אחרות על השביל כמו Asco stagnu אחרי השלב השלישי , Ski resort באמצע השלב השישי והעיירה Vizzavona בסיום השלב התשיעי.
*מחוץ לעונה זה משתנה מעונה לעונה אך כאשר עשינו את המסלול רק בקתה אחת הייתה מאויישת.

לינה, מקלחות וגז:
בעונה המוכרזת (שמשתנה משנה לשנה בקצוות בהתאם לתחזית) הבקתות מאויישות וניתן ללון בתוכן בשיטת דורמיטורי (לינה בחדרים משותפים בגדלים שונים על מזרונים) או מחוץ לבקתות באוהלים מושכרים מהשומרים או שלכם. בתוך הבקתות יש מטבחונים עם כריים, ציוד בישול ובלוני גז כך שניתן להשתמש בהם ואין צורך לסחוב ציוד בישול.
בעונה יש מקלחות בכל בקתה אך לפעמים יש להוסיף עלות כדי לקבל מים חמים.
מחוץ לעונה רוב הבקתות עדיין פתוחות כבקתות חורף למקרה חירום אך בתנאי מחייה מינימליים כלומר ללא שומרים שמאיישים אותם ובלי אוכל/מים. חלק מהמקלחות יהיו גם סגורות מחשש לקיפאון של הצנרת בחורף.
*צריך לשים לב שהבקתות קטנות יחסית ואין שם הרבה מקומות וגם אין תחליפים לבקתות ולכן מי שלא מתכוון לסחוב אוהל חייב להזמין מקומות מראש במיוחד בשיא העונה.
*לא הצלחנו למצוא בלוני גז הברגה ב Calenzana והיו רק בלוני ניקוב.

תכננו מראש לעשות את המסלול המלא מחוץ לעונה החל מתחילת אוקטובר ולכן מקריאה של המידע שהיה זמין אז, הבננו שנצטרך לסחוב אוהלים, ציוד חורף מלא ואוכל ל11 יום. לקחנו בחשבון יומיים לגיבוי למקרה של מזג אוויר גרוע והפתעות אחרות. בסופו של דבר בגלל פיצול 2 השלבים הראשונים לשני חלקים נאלצנו לסיים את מסלול ב Vizzavona כדי לא להיתקע בשטח ובלי אפשרות לצאת בזמן.
יצא לנו מסלול סביב 90 ק"מ עם כ 7500 מטר עליות/ירידות.
הקיצו הוביל לכך שטיילנו בטיול יום לא מתוכנן סביב Vizzavona וביקרנו בשני עיירות חוף מאוד מעניינות ומומלצות Ajaccio ו Bonifacio.

הגענו בטיסה לשדה תעופה מחוץ ל Calvi אחרי הצהריים ב 01.10 ולקחנו מונית ישירות לCalenzana . כאשר הגענו לבקתה , הבננו שהיא נסגרה ב 30.9 לפי ההודעה שהייתה תלוייה במקום ולכן הקמנו את האוהלים על הדשא ליד והלכנו לחפש גז בעיירה.
לאחר חיפושים נרחבים מצאנו רק בלוני ניקוב ולכן לא הייתה ברירה אלא לקנות גם גזיה מקומית.

יום 1 - Calenzana עד מספר ק"מ לפני Refuge d'Ortu di u Piobbu

בבוקר אחרי התארגנות מהירה יצאנו לדרך ולמרות כל ההכנות בארץ (כחודשיים של טיולים והליכות בסופי שבוע) של הליכה עם ציוד על הגב במסלולים הכי קשים, הבננו היטב למה המסלול נחשב לאחד הקשים באירופה.
ההליכה התחילה בעלייה ארוכה מאוד של כ 1200 מטר ולאחריה המשיכה בהליכה על מצוקים ובולדרים.
כאשר עברנו בהרבה את הזמן המשוער והשעה התחילה ללחוץ , הבננו שנצטרך לישון בשטח והתחלנו לחפש מקום סביר עם מים זורמים. החיפוש התגלה כמאתגר בפני עצמו כי השטח ברובו מאוד הררי ולאחר זמן מה , מצאנו מקום מתאים פחות או יותר.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 1)
(Calenzana (275 m) - Refuge d'Ortu di u Piobbu (1520 m
אורך: כ 10 ק"מ עם כ 1300 מטר עליות ו 50 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 6:30 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 10 שעות ביום זה.

יום 2 - מספר ק"מ לפי הרפיוג' עד Refuge d'Ortu di u Piobbu

בבוקר אחרי לינה מתוחה ולא נוחה בזווית עדיין לא האמנתי כי לא הגענו ליעד, כי ברב המסלולים בארץ הלכנו בקצב מהיר יותר מהממוצע הרשום. הייתי בטוח שפספסנו את הבקתה ושנגיע ישירות לבקתה השנייה אך בהמשך היום הבנתי עד כמה טעיתי.
אחרי הליכה של כ 5 שעות נוספות הגענו לקראת הצהריים לבקתה Refuge d'Ortu di u Piobbu שהייתה פתוחה אך לא מאויישת.
מהסתכלות על העננים המצטברים והגשם הקל שהתחיל ללכת הבננו שכדאי להישאר בבקתה ולא להמשיך הלאה.
למרבה ההפתעה עדיין נשאר גז בבלון שהיה מחובר וכך אנחנו והחברה האחרים (בעיקר צרפתים) שהגיעו לבקתה יכולנו לשמור על הבלוני גז להמשך הדרך.

בפועל הלכנו כ 5 שעות ביום זה.

יום 3 - Refuge d'Ortu di u Piobbu עד מספר ק"מ לפני Refuge de Carrozzu

אחרי לינה טובה בבקתה ושיחות עם מטיילים צרפתים הבננו שהמסלול הולך להיות אפילו קשה יותר ומיוחד 2 השלבים הקרובים ולכן מראש החלטנו ללכת בקצב שלנו ולא למהר גם במחיר של לינה בשטח ואכן כך גם היה. אחרי שרוב היום התגלה כהליכה בין מצוקים ובולדרים הגענו למעבר הרים שבו גם החלטנו להישאר ללילה ולהקים את האוהלים.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 2)
Refuge d'Ortu di u Piobbu (1520 m) - Refuge de Carrozzu (1270 m)
אורך: כ 8 ק"מ עם כ 700 מטר עליות ו 900 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 7:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 11 שעות ביום זה.

יום 4 - מספר ק"מ עד הרפיוג' - Refuge de Carrozzu

למרות המשטח הישר יחסית, גילינו בדיאבד שלינה במעבר הרים יכולה להיות הפכפכה מאוד כי בלילה מתחילות רוחות חזקות וזה בהחלט לא מומלץ עם כי האוהלים החזיקו ועשו את העבודה היטב.
בבוקר קמנו יחסית מאוחר ולאחר התארגנות, התחלנו ללכת לכיוון הבקתה השניה.
הגענו יחסית מוקדם אך שוב התחיל גשם אחרי הצהריים ולכן ניצלנו את ההזדמנות למנוחה, רחיצת בגדים, שיחות עם מטיילים אחרים ושהייה במקום.

בפועל הלכנו כ 5 שעות ביום זה.

יום 5 - Refuge de Carrozzu - Refuge d'Asco Stagnu

היום התחיל כרגיל בטיפוס ארוך שעבר דרך גשר מברזל ולאורכו של נחל יפה וזורם. המזג אוויר האיר לנו פנים והתגלו נופים מדהימים במהלך כל הדרך.
אומנם עדיין הלכנו בקצב איטי בהרבה מהממוצע אך כנראה שהתחלנו להתרגל והספקנו לסיים את השלב המלא באותו היום.
בגלל שהגענו יחסית מאוחר, כל המקומות בבקתת חורף כבר נתפסו ולכן הקמנו אוהלים מחוץ לבקתה והלכנו לאכול ולשתות בירה במסעדה היחידה שהייתה פתוחה באתר הסקי Asco

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 3)
(Refuge de Carrozzu (1270 m) - Refuge d'Asco Stagnu (1422 m
אורך: כ 6 ק"מ עם כ 800 מטר עליות ו 650 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 6:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 12 שעות ביום זה.

יום 6 - Refuge d'Asco Stagnu - Refuge de Tighjettu

השלב הנ"ל נחשב לאחד השלבים הקשים, היפים והמאתגרים במסלול כולו, אך חשוב מאוד לברר את תנאי מזג האוויר לפני ההליכה כי בתנאי גשם/ערפל כבד ההליכה יכולה להיות מאוד מסוכנת. במקביל אלינו הלך זוג הולנדים (כשעה לפנינו) שסיפרו לנו כי הבחורה איבדה אחיזה ונפלה כ 3 מטר על הגב, אך למזלה על התיק ולא על אבנים ולכן זה נגמר בכאבים ופרישה מהמסלול בלבד בהמשך הדרך.
מוקדם מאוד בבוקר קמנו עם כולם וישבנו לשתות קפה עם כמה צרפתים והולנדי אחד נמרץ במיוחד שהתלהב מאוד מהריח והטעם של הקפה הטורקי של עלית שעשינו. יצאנו לדרך והתקדמנו לעבר רכב הרים הנוסף שציפה לנו ובמיוחד קטע שנקרא Cirque de la Solitude שבו יורדים כ 300 מטר בירידה מאוד תלולה בעזרת החזקת אבנים, יתדות, שרשראות ועזרים אחרים בדרך ולאחר מכן עולים בצד השני כ 300 מטר גם כן באותה השיטה. קראנו בפורום שבאחת הבקתות נהוג לשים דגלי מדינה של המבקרים במקום ומשום מה חשבנו שכבר פספסנו את ההזדמנות בבקתה הקודמת. כדי לא להישאר בידים ריקות, טיפסתי כ 100 מטר נוספים קרוב לפסגה של Cirque de la Solitude כדי לקשור את הדגל ובפועל הסתבר שמדובר ב Refuge de Tighjettu בסוף השלב הנ"ל. לאחר מספר שעות נוספות ושלב מתיש במיוחד שבו הצלחתי לקרוע את אחת הכפפות בהחזקת השרשראות, הבנתי שאנחנו לא נספיק להגיע לבקתה בזמן לפני החושך ולכן התקדמתי בקצב מהיר לכיוון הבקתה, הקמתי את האוהל במהירות, השארתי בו את התיק וחזרתי לעזור לדוד לרדת במהירות האפשרית עם פנס חזק שהאיר את הדרך, סיימנו את השלב קצת אחרי כניסת החושך ועדיין היינו מרוצים שכך הסתיים.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 4)
(Refuge d'Asco Stagnu (1422 m) - Refuge de Tighjettu (1683 m
אורך: כ 8 ק"מ עם כ 1000 מטר עליות ו 750 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 6:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 13 שעות ביום זה.

יום 7 - Refuge de Tighjettu - Refuge de Ciottulu di i Mori

לפי התכנון , זה אמור היה להיות השלב הכי רגוע עד עכשיו ולכן לקחנו את הזמן בבוקר ואחרי קפה וארוחה טובה יצאנו לדרך.
השטח בהחלט תאם לציפיות והתחילו להתגלות יותר ויותר שטחים פתוחים עם נהרות זורמים ושדות ירוקים. לקראת הערב הגענו לבקתה ובה נשארנו עד ליום למחרת.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 5)
(Refuge de Tighjettu (1683 m) - Refuge de Ciottulu di i Mori (1991 m
אורך: כ 13 ק"מ עם כ 600 מטר עליות ו 100 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 4:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 9 שעות ביום זה.

יום 8 Refuge de Ciottulu di i Mori עד למלון Hotel Castel de Vergio

לאחר ניסיון קודם עם שלבים קשים וארוכים, כאשר נודע לנו כי יש סיכוי לגשמים אחרי הצהריים, החלטנו לחלק את השלב הנ"ל לשני שלבים מראש וכך הלכנו כ 6 שעות בשטח בינוני-קשה עד לאתר הסקי שבו גם נמצא המלון Hotel Castel de Vergio ובו מצאנו חדרים ללינת לילה וגם ארוחה מצויינת לערב/בוקר. זו הייתה גם הזדמנות לעשות כביסה, מקלחת חמה ולנוח בהתאם.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 6)
(Refuge de Ciottulu di i Mori (1991 m) - Refuge de Manganu (1601 m)
אורך: כ 14 ק"מ עם כ 650 מטר עליות ו 1050 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 8:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 6 שעות ביום זה.

יום 9 - Hotel Castel de Vergio עד Refuge de Manganu

לאחר שינה טובה והתארגנות מהירה יצאנו לדרך עם ערפל כבד שישב באזור וליווה אותנו במהלך החצי הראשון של היום. הקטע הנ"ל התחיל בהליכת יער נעימה והמשיך עם שדות ירוקים, גשרים שונים ונופים מרהיבים. אחרי הצהריים הגענו לבקתה Manganu ובה פגשנו שוב חלק מהמטיילים שראינו מתחילת המסלול.

בפועל הלכנו כ 8 שעות ביום זה.

יום 10 - Refuge de Manganu - Refuge de Pietra Piana

שלב זה הוא אחד היותר מעניינים בשביל לדעתי בגלל שהוא משלב נופים שונים וחדים מאוד , מסלול הליכה מאתגר, אך לא קשה מדי ואגמים שונים בדרך בכל מקום. רוב המשקל של התיקים שכלל אוכל כבר ירד ולכן יכולנו להתקדם בקצב מהיר יחסית ועדיין להנות מהנופים המדהימים. לקראת סוף היום הגענו לבקתה נוספת בשם Pietra Piana שבה גם ישננו.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 7)
(Refuge de Manganu (1601 m) - Refuge de Pietra Piana (1842 m
אורך: כ 10 ק"מ עם כ 850 מטר עליות ו 600 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 6:30 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 10 שעות ביום זה.

יום 11 - Refuge de Pietra Piana - Refuge de l'Onda

קמנו בבוקר מוקדם ויצאנו לדרך לאחד השלבים היותר מיוערים עד כה. בשלב זה היו הרבה נחלים זורמים, יערות ירוקים והרבה פטריות מסוגים שונים. רוב המסלול היה בינוני והתקדם במגמת ירידה ולכן לא היווה קושי מיוחד. בסופו של יום הגענו לבקתה l'Onda שבה גם ישננו.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 8)
(Refuge de Pietra Piana (1842 m) - Refuge de l'Onda (1430 m
אורך: כ 10 ק"מ עם כ 500 מטר עליות ו 900 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 5:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 7 שעות ביום זה.

יום 12 - Refuge de l'Onda - Vizzavona

התחלנו את ההליכה מוקדם בבוקר והקור העז ששרר במקום הפתיע אותנו קצת אחרי שרוב הימים היה מזג אוויר נעים. המים במקומות שונים על הדרך קפאו בלילה והפשירו רק לקראת הצהריים. ככול שהמשכנו לרדת, כך גדלה כמות היערות במקום ולאט לאט התקרבנו ל Vizzavona. בעיירה עצמה הסתבר שהכל סגור מחוץ לעונה ורק מלון אחד, תחנת רכבת ומספר חנויות קטנות פעלו במקום.
לקחנו חדר במלון הקטן והלכנו לטייל בעיירה. לאחר מכן ישבנו על המפות והתוכנית להמשך ואחרי שהבנו שלא ניתן לסיים את המסלול המלא (נשארו עוד 6 שלבים ו 4 ימים) וגם לא ניתן כנראה לחתוך באמצע , החלטנו לבלות יום נוסף בטיול יום סביב העיירה הנוכחית ולנסוע לעיירות נוספות על האי.

סטטיסטיקה לפי הספר: (שלב 9)
(Refuge de l'Onda (1430 m) - Vizzavona (920 m
אורך: כ 10 ק"מ עם כ 700 מטר עליות ו 1200 מטר ירידות .
הערכת זמן: כ 6:00 שעות ללא הפסקות.

בפועל הלכנו כ 9 שעות ביום זה.

טיול יום ביערות Vizzavona

אחרי ארוחת בוקר טובה השארנו את התיקים הגדולים במלון, ביררנו מתי יש רכבת לAjaccio והלכנו לטייל ביערות סביב העיירה בטיול יום בהתאם לשלטים ומפה. היו הרבה ירוק, צומח ופטריות מסוגים שונים בכל מקום ורואים היטב את ההכנות של הרשויות המקומיות לקראת החורף הבא בגיזום עצים, פינוי מעברים והכנות אחרות של ציוד. לאחר מספר שעות חזרנו לעיירה, אספנו את הדברים ועלינו
על הרכבת.

ביקור בעיר Ajaccio

לקראת הערב אחרי נסיעה ברכבת באחת הדרכים המפותלות ביותר שראיתי, הגענו לעיירה והלכנו לחפש צימרים.
מצאנו במהרה צימר מעניין בתוך בניין ישן שבו בעלת הבית משכירה דירות ולמטה מחזיקה מטבח וטבח פרטי. הסתבר בדיאבד שהמקום מוכר מאוד ובעלי מקצועות חופשיים רבים כמו עורכי דין, מנהלי עסקים ואחרים באים ללון שם ולהנות מאווירה טובה וארוחה ביתית. ישבנו לאכול עם כולם ובהחלט נהנינו מהסיפורים, האוכל והיין שהיה במקום.
בבוקר הלכנו להסתובב בעיירה וגילינו שיש הרבה מה לראות במקום מעבר למה שחשבנו. את רוב היום בילינו בהליכה לאורך הים לכיוון האיים bloody islands וביקור במגדלור שמשקיף על הים ומספר את הסיפור של הספינות הרבות שטבעו באזור. לקראת הערב אחרי ביקור בפאבים המקומיים, חזרנו לצימר ואחרי ארוחת ערב מעולה נוספת נגמר עוד יום.
בבוקר למחרת המשכנו לטייל בעיירה במרינה והעיר העתיקה עד הצהריים ואז אספנו את הדברים ונסענו באוטובוס לעיירת חוף מעניינת בשם Bonifacio

ביקור בעיר Bonifacio

כבר בזמן הנסיעה באוטובוס היה נראה מרחוק שהעיר Bonifacio היא מיוחדת במינה. זוהי עיר שבנויה על צלע הר שנאכל בחלקו על ידי הים (החלק העתיק של עיר) וזה יצר מראות מדהימים מהצד. הגענו לעיירה די מאוחר ולכן התארגננו על צימר במקום והספקנו לטייל מאט בעיר החדשה לפני הלינה. למחרת בבוקר הלכנו לטייל בעיר העתיקה ובדרך ראינו שיירת מכוניות ארוכה מאוד שנעה לכיוון העיר. הסתבר שיש תערוכת מכוניות בשם "מכוניות הזמן" שבה בעלי רכבים מיוחדים מכל הזמנים מהישנים עד לחדשים ביותר נוסעים לכל אורך אירופה לתקופת זמן מוגדרת ונשארים בכל עיר ליום אחד בחניון מוגדר כדי להראות את האוסף שלהם לכולם. אחרי סיבוב ארוך בעיר העתיקה ומצפור שמשקיף אליה, חזרנו לעיר החדשה דרך חניון המכוניות המיוחדות וגילינו כי הגיעו רכבים נוספים שלא ראינו מקודם.

ביקור בעיר NICE

בבוקר לקחנו אוטובוס לשדה התעופה ב CONCA ומשם טסנו ל NICE.
ניס עצמה היא עיר מודרנית ומפותחת מאוד לתיירים ולכן היו בה הרבה בתי מלון, מסעדות , חופים, בתי קזינו ואטרקציות רבות אחרות לתיירים. בהחלט היה מה לראות וכך העברנו את היום בטיול עירוני וישיבה בפאב מקומי בערב.

יום למחרת עלינו על הטיסה חזרה לארץ וכך הסתיים טיול מעניין ומיוחד.

לסיכום

למרות כל ההפתעות והשינויים בדרך, יצא לנו טיול מוצלח במיוחד שיזכר להרבה שנים קדימה.
זה היה טיול שטח רציני ראשון (ובהחלט לא אחרון) למטיבי לכת שבו השתתפתי בחו"ל ולמדתי ממנו רבות להמשך הדרך.
הטיול הנ"ל גרם לשינוי בחשיבה בנושא המשקל , התכנון ואיסוף המידע לטיולים הבאים.