WHR - הדרך הגבוהה מChamonix לZermatt

הWHR הוא טרק באלפים אשר מתחיל בשאמוני בצרפת ומסתיים לאחר כ-180 קילומטר שאורכים בין 11-14 יום בצרמט שבשוויץ. הטרק נחשב לאחד היפים והמאתגרים באירופה כאשר יש כ-12,000 מטר של ירידות ועליות. סיפור הדרך הזה מתאים בעיקר לאלו המעוניינים לטייל עם אוהל ובצורה חסכונית. רוב האנשים עושים את הטרק בלינה בבקתות ומידע על אפשרויות הלינה בבקתות אפשר למצוא בסיפורי דרך אחרים באתר.

תאריך הטיולAugust 2016
עונה מומלצתיולי-ספטמבר

ציוד: מבחינת התארגנות כללית למטיילים עם אוהל כמובן שיש ציוד נוסף מעבר לטיול בבקתות. הציוד הנוסף שאנחנו הבאנו זה אוהל (כמובן), ערכת בישול: גזיה, סיר, תבלינים, כפות, צלחות, כוסות, שק שינה, מז"ש ומוצ'ילה גדולה יחסית.

נסיעות: לפי הבדיקה שעשיתי מGeneva לChamonix הכי זול זה עם Easybus שרצוי להזמין כמה שיותר מוקדם כי משלב מסוים המחיר מתחיל לעלות כל כמה ימים. על מנת להגיע לואן יוצאים מהשער שממש קרוב לאיפה שאתם יוצאים מהאיסוף מזוודות לאולם הראשי, חוצים את הכביש בדרך יש איזה תחנת אינפורמיישן כזאתי עוברים אותה ומגיעים לכביש ששם עוצרת ההסעה. אנחנו הגענו ולא ראינו את ההסעה מה שגרם לדאגה אבל מסתבר שהוא נוסע הלוך חזור ברצף לכן פשוט מחכים לו והוא מגיע, לנו הוא הגיע באיחור של 5-10 דקות. את הנסיעה חזרה מZermatt עשינו ברכבת אחרי שהזמנו כרטיס סופר-סייבר שעלה 50 פרנק, את הכרטיס אפשר להזמין מראש באפליקציה או באתר ואין איתו שום בעיה בדק אותנו פקח בשתי הרכבות גם מZermatt לVISP וגם מVISP לGeneva. כרטיס סופר סייבר בדרך כלל קיים עד כמה ימים לפני הנסיעה, עד כמה שהבנתי כמות הכרטיסים לכל נסיעה מוגבלת אז רצוי להזמין מראש. מלבד הנסיעות ההכרחיות אנחנו היינו קצת בשוק ממחירי האוטובוס בשוויץ גם נסיעות יחסית קצרות יעלו לא מעט.

מים: אני אישית עשיתי את הטרק עם בקבוק של ליטר אבל אני שותה יחסית מעט, לדעתי מומלץ לקחת לפחות ליטר וחצי לימים הבעייתיים ובימים אחרים פשוט למלא פחות את הבקבוק. בגדול הרגשתי די בטוח למלא מים בכל המקומות הגבוהים שלא היה נראה שיש בקר באזור, בשירותים של בקתות, מלונות, מסעדות (גם אם כותבים שהמים לא טובים לשתייה) ובימים בהם הולכים במקומות נמוכים בדרך כלל עוברים עיירות בדרך שבהם לאורך המסלול יש שוקת זורמת שניתן למלא בה מים. מקומות שהיו בעיתיים מבחינת מים עד כמה שאני זוכר: הירידה מהFenerte D'arpette לChampex (היה מקום אחד מאוד גבולי למלא מים), ההליכה מCol Termin לcab de prafleuri, ההליכה מתחילת lac des six לcab des dix. המקום למלא מים הוא בתחילת העליה לבקתה ואחר כך המים מלאים חול עד לבקתה בנוסף אם אני זוכר נכון גם ההליכה מהבקתה לArolla היא די ארוכה יחסית ובלי מים. המקום האחרון שאני זוכר שאין מים בכלל זה ההליכה מGasenried לEuropa Hut אין מים בכלל לאורך כל היום החל מGasenried וזו הליכה ארוכה.

מזון: אנחנו כמעט את כל הטרק עשינו ללא ארוחות במסעדות. מצד אחד זה חוסך המון בכיס אך מצד שני בגלל החוסר במקומות הצטיידות מוסיף לא מעט משקל. את האוכל לשלושה ימים הראשונים קנינו כבר בארץ על מנת לחסוך קצת מהעלויות הגבוהות בחו"ל וגם כדי לקנות דברים שאנחנו מכירים. לאחר מכן בגלל שהיה יום שבת ופחדנו שבראשון יהיה סגור קנינו אוכל ל3 ימים בChampex שהספיק עד לArolla. עוד פעם אוכל לשלושה ימים בLes Hauderes עד לZinal ובגלל שרצינו לעשות יום מנוחה בGruben קנינו שוב אוכל לשלושה ימים עד St.Niklaus. במידה ורוצים לעשות את הדרך St.Niklaus לZermatt ביומיים צריך גם ב St.Niklaus להצטייד ליומיים. המקומות שבה�� ניתן להצטייד ולקנות מזון הם: Chamonix, Argentiere, Trient, Champex, Sambrancher, Le Chable, Arolla, Les Hauderes (denner), Zinal, St.Niklaus. כדאי להתכונן מראש לזה שהמחירים בשוויץ לרוב יקרים משמעותית ממה שמכירים בארץ במיוחד על פירות וירקות. בנוסף העובדה שלרוב הסופרים הם בעיירות תיירותיות לא מקלה על העניין. טיפ חשוב הוא לנסות ולחפש סניפים של החברות denner וcoop לשתי הרשתות הללו יש מותגים פרטיים והן זולות משמעותית מכל הסופרים האחרים שמגיעים אליהם. אנחנו אישית נתקלנו בDenner ב Les Hauderes (נמצא בסוף של הכביש הראשי) ובZermatt יש גם denner צמוד לקמפינג וcoop ברחוב הראשי. לפעמים חוץ מהסופרים ניתן לקנות גם לחם בבקתות אבל זה לא משהו שהייתי מסתמך עליו, אנחנו קנינו בבקתת מונט פורט ובשאר הבקתות או שלא מוכרים או שלא היה.

ניווט: אומנם ניתן כמעט לכל אורך הטרק להסתמך על השילוט אך לדעתי חובה לשלב איזשהו סוג של מפה לצורך התמצאות בשטח ובפיצולים מבלבלים. בנוסף רצוי להכיר יעדים נוספים מלבד זה של סוף היום כי במרבית הימים השלטים מכוונים למרחקים קצרים יחסית ולא ישר לסוף היום.

את הימים אתאר כפי שאנחנו עשינו אותם ואציין מקומות בהם ניתן לעשות אפשרויות נוספות.

יום 1 - Chamonix ל Argentiere

את היום התחלנו בנתב"ג בשעה 6 בבוקר ואחרי טיסה עם קונקשן באיסטנבול הגענו לג'נבה ב14:10. מי שמעוניין יכול בסניף הדואר בשדה התעופה לעשות סים מקומי שוויצרי. לאחר שההסעה שהייתה אמורה לצאת ב15:15 קצת התעכבה ב16:50 הגענו לתחנת האוטובוס המרכזית בChamonix. מכיוון שרצינו עוד באותו יום להגיע לקמפינג ב Argentiere הלכנו מהר לקנות גז ומים שאותם ניתן למצוא לאורך הרחוב הראשי. על מנת להגיע אליו מתחנת האוטובוס חוצים את הגשר לצד השני של הנהר ופונים ימינה, הרחוב הוא גם הדרך ליעד הבא . Argentiere אנחנו הלכנו בתחילה קצת יותר משעה לאורך הכביש ולאחר מכן כאשר מצד ימין יש תחנת אוטובוס יחסית בולטת ראינו את הסימון הראשון של המסלול אשר הוביל אותנו לשביל בתוך היער שעולה ל Argentiere. קל לפספס את הסימון ולהמשיך על הכביש לכן כדאי לשים לב. העלייה הובילה אותנו יחסית לקצה של Argentiere מה שגרם לנו לעוד הליכה יחסית ארוכה עד לאתר הקמפינג שאליו הגענו כבר בחושך. על מנת להגיע לקמפינג מהיציאה מהשביל הלכנו כקילומטר חזרה על הכביש הראשי עד שהגענו לכיכר גדולה שממנה כבר יש שילוט. הקמפינג מכיל שירותים, מקלחות חמות עד השעה 22:00, ומתחם דשא עם שיפוע די מבאס בעלות של 7 יורו לבן אדם.

יום 2 - Argentiere לles grands

את השביל ניתן למצוא ממש מאחורי הקמפינג וכדאי לשאול בבוקר את הפקיד בקבלה איך להתחבר אליו. מהקמפינג ההליכה היא בעלייה יחסית מתונה ביער עד לעיירה le tour, בהתחלה עוקבים אחרי השילוט ל Argentiere ומשם אחרי שילוט לle tour. בעיירה le tour יש שתי אפשרויות לעלות לcol de balme ברכבל או לעלות ברגל בשביל של כשעתיים שעולה מתחת לרכבל. העלייה היא בעצם הפס הראשון של הטרק ולדעתי היא לא מאוד נוראית, בנוסף יש אחלה מקום לעצירה באמצע לתצפית יפה. אנחנו סיימנו את העלייה בדיוק לארוחת צוהריים ומנוחה ארוכה של יותר משעתיים. בעיקרון לסיום היום יש כמה אופציות שהרשמיות בינהן הן Trient וCol de la Forclaz. ב col de balme השביל מתפצל ואפשר או לרדת ירידה חדה לעמק לעיירה Trient אותה רואים מהפס או לעשות עיקוף שלדעתי מומלץ דרך בקתת Les Grands שבמידה ועושים אותו היעד המומלץ למי שללא אוהל הוא לדעתי Col de la Forclaz מכיוון שהוא חוסך ירידה מיותרת. מכיוון שאנחנו ביום הבא תכננו ללכת דרך Fenetre D'arpette החלטנו ללכת עד בקתת Les Grands ולהקים שם את האוהל. שאנחנו הגענו לבקתה בסוף אוגוסט הייתה משפחה מברן שאמרה שהיא באה לשבוע לתחזק אותה ועד כמה שהבנו יש משמרות לתחזוק הבקתה, אנשים אחרים שעברו בזמנים אחרים לפעמים נתקלו בבקתה נטושה. בכל מקרה לדעתי לא אמורה להיות בעיה להקים אוהל מחוץ לבקתה אנחנו ביקשנו מהם ולא היה להם ממש איכפת, הם גם היו נחמדים והזמינו אותנו לאכול את ארוחת הערב שבישלנו בתוך הבקתה, הביאו לנו מים חמים לשטיפת הכלים ואכסנו את התיקים שלנו באחד החדרים. בנוסף הלינה במקום מאפשרת תצפית מדהימה בשקיעה על הקרחון והפסגות ממול. אופציה נוספת היא לרדת שעה נוספת על לchalet du glacier ולישון ממש מתחת לפס. מי שבוחר ביום לאחר מכן ללכת בוריאנט של Bovine עדיף לדעתי להגיע כבר לקמפינג שנמצא בCol de la Forclaz.

יום 3 - מLes Grands לChampex דרך Fenetre D'arpette

לאחר בירור ביום הקודם עם החברה בבקתה הבנו שהתחזית ליום הבא היא גשם קל בבוקר וכבד אחר הצהריים ולאחר התייעצות איתם יצאנו מוקדם בבוקר לכיוון הפס. התחלנו את היום בירידה תלולה מהבקתה ביער לchalet du glacier ולאחר ארוחת בוקר התחלנו לעלות לכיוון הפס בתקווה להשיג את הגשם. על אף התקווה כשלנו במשימה וחלק גדול מהעלייה עשינו בגשם רציף לא מאוד כבד אבל מספיק על מנת שנהיה רטובים לחלוטין וקפואים מקור. למזלנו ממש בסיום העלייה הגשם פסק והעננים היו גבוהים כך שיכולנו בפס להחליף לבגדים חמים ולהביט על הנוף. לדעתי העלייה בגשם היא אפשרית עם קצת זהירות על אף שלמיטב הבנתי הספר לא ממליץ על כך. אני חושב שהיא בעיקר לא מומלצת למי שרוצה לרדת מהפס לכיוון chalet du glacier. אחרי מנוחה קצרה בפס התחלנו בירידה הארוכה והמתישה לChampex. בגלל העייפות הירידה לקחה לנו לא מעט זמן ולקראת 17:30 הגענו לקמפינג בכניסה לChampex די מותשים ורצנו לסופר שבעלי הקמפינג אמר לנו שפתוח עד השעה 18:00 לקניית ארוחת ערב. הקמפינג הוא מהטובים שהיינו בהם מכיל איזור מקורה לבישול, חנות קטנה עם מחירים יחסית סבירים, מכונה ומייבש כביסה, מקלחות חמות ושירותים. העלות היא 15 פרנק.

יום 4- מChampex ל Le Chable

אחרי היום השלישי הקשה למי שהולך דרך הוריאנט היום הרביעי הוא יום מנוחה נהדר. אנחנו ניצלנו את הזמן בבוקר ואחרי ביקור במאפייה יצאנו לדרך באיזור 9. היום הוא יום נחמד שמתחיל בירידה יחסית חדה על שבילים רחבים עד ל Sambrancher, אנחנו עשינו לא מעט הפסקות ארוכות על מנת להנות מהנוף. ב Sambrancher מי שצריך יכול להצטייד, לנו לא היה צורך ופשוט חצינו את הכפר. אם אני לא טועה הנק' היחידה למלא מים לאורך היום היא ב Sambrancherאז כדאי למלא כי אחריה מתחילה עלייה בשביל שמגיע עד לLe Chable. למטיילים עם אוהל היום הזה הוא קצת בעייתי כי אין שום קמפינג באזור, לדעתי האופציה הטובה ביותר היא להקים את האוהל איפשהו לפני ההגעה ללה שאבלה בשעה מאוחרת במקום שלא יפריע לאף אחד ולהתקפל בבוקר. אנחנו ביום הזה החלטנו לקחת חדר במקום יחסית חדש b&b la baraque שהסכים להכניס את שלושתנו לחדר זוגי עם מיטה ענקית ב85 פרנק כולל ארוחת בוקר שהביאו לנו בלילה הקודם מכיוון שביום לאחר מכן יצאנו מוקדם. צמוד למלון יש פאב מסעדה ששייך לו ומציע הנחה סמלית לישנים במלון.

יום 5- מ Le Chable לCabane du Mont Fort

מבחינת הגבהים היום החמישי נראה כיום קשה ביותר אך בדיעבד הוא לא היה נורא בכלל. אנחנו שטיילנו בלי הספר לא ידענו שרשום ביום הזה להתעלם מהשילוט וכמו חברה אחרים לפנינו "התברברנו" והגענו לVerbier. בעיקרון השילוט מכווין לעלייה ביער שסוטה מערבה וכביכול מרחיקה מהיעד הסופי. אומנם לא הלכנו דרך השביל המקורי אך לפחות כפי שזה נראה במפה השביל עולה כולו ביער וההליכה שעשינו דרך Verbier דווקא הייתה נחמדה ביותר. אחרי העלייה לעיר הגענו למאפייה עם מרפסת ונוף מדהים על העמק שעצרנו בה ל"second breakfast" ולאחר מכן חצינו את העיר לכיוון Clambin. צריך לשים לב טוב בעיקר כי אין כמעט שלטים ורוב הדרך מסומנת בחצים על הרצפה וסימונים צהובים על הקירות. אחרי היציאה מהעיר הליכה קצרה ביער מביאה ל Clambin ומשם ממשיכים את הטיפוס לכיוון הבקתה. היום עצמו בגדול הוא עלייה מתמשכת בתוך יער על שבילים רחבים עד שעוברים את קו העצים ומגיעים לנוף המרשים שמשקיף על העמק מהרכבל. משם השביל ממשיך יחסית במישור לאורך העמק ומסתיים בעלייה האחרונה לבקתה. על אף שהיום נראה כמו עלייה מטורפת בפועל הוא יום סביר, אנחנו עלינו עם לא מעט עצירות לאורך הדרך ולא לקח לנו יותר מדי זמן. שהגענו לבקתה ביררנו האם ניתן להקים אוהל ליד והאחראי אמר שלא אמורה להיות בעיה רק ביקש שנתרחק 200 מטר. בגלל שראינו שהשטח מסביב לבקתה לא ממש מתאים לאוהל החלטנו להתחיל קצת מהירידה של מחר, אחרי כ20 דק' ירידה מגיעים לעמוד חשמל שלידו יש אחלה משטח לאוהל ויופי של נוף בשקיעה.

יום 6 מCabane du Mont Fort לCab de Prafleuri

היום השישי הוא לדעתי אחד משני הימים הקשים והמרשימים ביותר לטרק וכדאי להגיע מוכנים. אנחנו יצאנו מוקדם אבל בגלל טעות שלי לקחנו את השביל הלא נכון לCol Termin וכדאי לשים לב. בעיקרון לCol Termin יש שילוט כפול אחד אדום ואחד כחול שההפרש בניהם הוא שעה הליכה. השביל הכחול נחשב לשביל מאתגר ומסוכן כך שכדאי אני מניח ללכת בו רק במזג אוויר טוב אבל לא הלכנו בו אז אני לא יודע להגיד מה טיבו. אנחנו לקחנו את השביל האדום מה שהוביל להליכה של שעה נוספת שהייתה קריטית ביום הארוך הזה. ההגעה לCol Termin הוא טיפוס קליל יחסית וברובו מישור כאשר מגיעים לפס שווה לדעתי להניח את התיקים ולעלות לתצפית שנמצאת ליד וקשה לפספס אותה. מהפס עוזבים את הנוף לעמק של היומיים הקודמים ומתחילים בחציית הרכס לכיוון Cab de Prafleuri. אומנם מCol Termin ניתן לראות כבר את הפס הבא Col de Louvie אך הוא רחוק יותר מכפי שנראה והדרך כוללת לא מעט הליכה על בולדרים. חשוב לשים לב שלאורך הדרך לא בטוח שתהיה אפשרות למלא מים וכדאי למלא כמה שיותר קרוב לCol Termin.

לאחר הטיפוס לCol de Louvie מגיעים לנוף יחסית ייחודי במסלול של הGrand Desert, אנחנו בחלק הזה נתקלנו בשלג בפעם הראשונה במסלול אבל כולו כבר היה יחסית דרוס על ידי האנשים שהלכו לפנינו ואין צורך ביותר מהליכה זהירה. מCol de Louvie מתחילים ירידה קצרה יחסית שמסתיימת בחציית נחל רחב וקפוא, האמיצים יכולים לנסות לחצות על האבנים ומי שלא יכול להחליף לסנדלים ולחצות פשוט בתוך הנחל. אחרי הנחל מתחילה עלייה חביבה יחסית על בולדרים עד לפס הגבוה ביותר בטרק Col de Prafleuri, המסלול לאורך העליה מסומן בסימון האדום על האבנים ובנוסף במקלות גבוהים יחסית לשלב בעונה בו המסלול מכוסה בשלג. בעיקרון הדרך עולה ברובה עם חצייה של קצת מעברים בשלג ולבסוף לפני העלייה האחרונה יש ירידה של כ150 מטר רק כדי לטפס אותם חזרה. אנחנו לפס הגענו בשעה ממש מאוחרת כבר רגע לפני השקיעה לכן אחרי עצירה יחסית קצרה התחלנו בירידה התלולה לכיוון הבקתה. בגלל שטיילנו עם אוהל והיה מאוחר פשוט חיפשנו את המקום הראשון שניתן להתמקם בו עם האוהל ועצרנו לאחר הירידה התלולה הראשונה שמגיעה לאזור שטוח לחלוטין וליד נחל זורם שם מיקמנו את האוהל ללילה. בעיקרון גם מתחת לבקתה יש איזור יחסית שטוח שלא אמורה להיות בעיה להקים בו אוהל. חשוב לשים לב שהיום הזה הוא ללא ספק ארוך וקשה ויחד עם זה יש נופים מדהימים ששווים עצירות ארוכות. לכן כדאי להתחיל את היום לדעתי כמה שיותר מוקדם.

יום 7 מCab de Prafleuri לArolla דרך Cab Des Dix

היום עצמו בעיקרון מתחיל מCab de Prafleuri אבל אנחנו התחלנו אותו חצי שעה לפני הבקתה. לאחר ירידה עד הבקתה ועוד טיפוס קטנטן עליה התחלנו את העלייה לCol de Roux העלייה לפס על הבוקר היא עלייה קלילה יחסית לפסים בטרק ולא צריכה לקחת יותר מחצי שעה במקסימום כאשר מהפס ניתן כבר לראות את Lac Des Dix המרשים. מהפס השביל יורד בחדות ומתחבר להליכה לאורך האגם. אנחנו החלטנו לנצל את היום החם ולהיכנס לטבילה מרעננת באגם הקפוא. מי שרוצה להיכנס יש איזור יחסית מישורי לאורך השביל עם חוף קטנטן ונחמד יחסית באמצע האגם ששווה לרדת בו. לאחר שטבלנו המשכנו לאורך האגם עד לסופו ולאחר שסיימנו ללכת גם לרוחבו הגענו לעלייה לכיוון Col de Riedmatten וCab Des Dix. למרות מה שמסומן במפה בה נראה שהפיצול הוא ממש לאחר תחילת העלייה בפועל הפיצול הוא לאחר עלייה די רצינית ואי אפשר לפספס אותו. אני אישית חששתי קצת כי זה לא הסתדר לי עם המפה ולא הבנתי למה אין פיצול בשביל. מהפיצול ניתן לבחור בדרך הישירה לArolla דרך Col de Riedmatten שנמצאים ממש אחד ליד השני או לעשות את העיקוף המתגמל לCab Des Dix. חשוב להבין שהליכה לCab Des Dix למרות שהספר מסיבה לא ברורה טוען שאורכת אותו זמן כמו ההליכה דרך Col de Riedmatten היא עיקוף משמעותי של עוד כשעתיים.

לאחר הפיצול מי שמחליט להגיע לבקתה שההגעה אליה מאוד מומלצת לדעתי, צריך לקחת את השביל הימני ולהתחיל לטפס עד לבקתה. העלייה סך הכל לא נוראית אבל לאורך כל העלייה המים מלאים חול ולכן צריך למלא ממש למטה כבר שמתחילים לעלות אחרי האגם. אנחנו אחרי מנוחה נדרשת בבקתה עם הנוף המרהיב שנשקף ממנה על הקרחונים וארוחת צהריים ניסינו להבין איפה השביל שמסומן במפה וגילינו להפתעתנו שהוא כולל הליכה על קרחון. לאחר שהרגיעו אותנו שאין שום בעיה ירדנו מהבקתה והלכנו בחלק שלדעתי הוא החלק המורכב והטכני ביותר במסלול. ההליכה על הקרחון היא דווקא החלק הפשוט והנחמד שבו, ההליכה מסומנת לאורך כל הדרך בסימונים כתומים וסך הכל ההרגשה מאוד יציבה. לאורך הדרך חוצים שלושה נחלים שצריך טיפה ללכת לאורכם על מנת למצוא נק' חצייה בטוחה ולאחר שמסיימים את החצייה מתחיל החלק המורכב יותר של העלייה לכיוון Col de Riedmatten על בולדרים לא יציבים. את החלק הזה בהליכה יש צורך לעשות בזהירות ולשים לב איפה דורכים מכיוון שיש לא מעט דרדרת של אבנים והטיפוס מרגיש לא בטוח במיוחד.

סך הכל הדרך מהבקתה עד הפס אומנם לא ארוכה אך בשל החלק הטכני שבה לקחה לנו כשעתיים. אחרי הפס מתחילה ירידה ארוכה ומעייפת עד לArolla. אנחנו הגענו לArolla ממש עם החשיכה ממש שבורים וחוץ ממסעדה אחת בשלבי סגירה לא הייתה נפש חיים בעיירה. במזל הסכימו במסעדה להכין לנו סנדוויצ'ים וישנו בדורמס שלהם ב30 פרנק ללילה. בגלל שהיינו כבר קצת מחוץ לעונה הדורמס היה ריק לחלוטין מלבדנו. ביום למחרת מכיוון שרצינו לנוח מהיומיים הקשים ירדנו למטה לקמפינג של Arolla בערך עוד 15 דק' הליכה והעברנו שם את כל יום המחרת. העלות של הקמפינג היא 11 פרנק וסך הכל קמפינג חביב עם בעלים נחמד, חנות קטנה מקלחות (מים חמים בתשלום נוסף), שירותים ומכונת כביסה. בArolla גם אפשר להצטייד - יש שם גם סופר וגם מכולת שאנחנו גילינו שהמכולת באופן מפתיע יותר זולה מהסופר. בכל מקרה שווה את הקניות הרציניות לעשות יום אחרי בles hauderes שם יש סניף של Denner.

יום 8 מArolla עד אמצע הפס Col de Tsate

בעיקרון על פי המסלול המקורי המסלול של היום הזה הוא מסלול קליל מArolla לLa Sage, אנחנו לאחר המלצתו של הבעלים של הקמפינג בArolla החלטנו לנצל את האוהל וללכת ישירות לכיוון Col de Tsate על מנת להקל על העלייה של מחר מה שהתברר כטעות אך עם זאת חוויה. את היום מתחילים לאורך הכביש בירידה לכיוון Les Hauderes. ב Les Hauderesגילינו לראשונה את הסניף של Denner שהוא זול משמעותית משאר הסופרים במהלך הטרק והצטיידנו בו לשלושה ימים הבאים. מכיוון שהחלטנו לעשות את הואריאנט דרך Col de Tsate לא הייתה לנו סיבה להגיע לLa Sage וכבר מ Les Hauderes התחלנו לעלות לכיוון La Forclaz ו Col de Tsate. לאורך העלייה הזו גם אין הרבה מקורות למילוי מים, אנחנו שאלנו מישהי נחמדה שישבה במרפסת שלה ב La Forclaz איפה אפשר למלא מים והיא הזמינה אותנו למלא בשוקת שיש לה בחצר האחורית. מ La Forclaz נכנסים ליער ומתחילים לעלות עם השילוט לכיוון הפס.

אנחנו בהמלצתו של בעל הקמפינג מאתמול רצינו להגיע עד לאגם שהוא כ-300 מטר לפני הפס שם הוא טען שיש נוף מרהיב והשטח שטוח ומתאים לאוהל. מה שבעל הקמפינג לא ידע לספר לנו הוא ש50 מטר מתחת לאגם יש רפת של פרות. אנחנו הגענו לאגם שבהחלט יש אחלה נוף והצלחנו למצוא מקום יחסית שטוח לאוהל, אבל בשעה 8 שאנחנו בדיוק באמצע ארוחת ערב פתאום הקיף אותנו עדר ענק של פרות. מסתבר שבתקופה הזו של השנה הפרות מסתובבות שם בכל האזור ובכל ערב עולות למפלס העליון איפה שהיינו. הפרות האלה שלא פוחדות מבני אדם בכלל הלכו ישר לכיוון האוכל שלנו והתחילו לאכול אותו ועל הדרך הרסו לנו קצת ציוד שבמזל יצאנו יחסית בזול ושום דבר חשוב לא נהרס. הרועה צאן של העדר שעבר לידינו כמה פעמים במהלך הערב לא חשב לספר לנו על זה ושרצתי אליו לספר לו שהפרות שלו הורסות לנו את הציוד ולבקש שיזיז אותם קצת הוא ענה לי "that’s what they do". מה שקרה בפועל הוא שבחושך עם פנסים היינו צריכים להתחיל לעלות את הפס למקום שהפרות לא מגיעות אליו ולחפש בחושך מקום מספיק שטוח על מנת להניח את האוהל. בסוף הסתדרנו לא רע ויצאנו עם חוויה אבל בכל מקרה הרעיון של להתחיל לעלות את הפס מעולה אך כדאי לחפש מקום רחוק מהרפת על מנת להקים את האוהל. זוג אחר שישן באזור חצה את האגם וירד מעט למטה והיה להם לילה שקט.

יום 9 מאמצע הפס Col de Tsate עד Baragge de Moiry

אחרי הלילה הטראומתי הקודם קמנו מוקדם בבוקר וסיימנו את החלק האחרון של הטיפוס של הפס שנותר לנו והתחלנו בירידה לכיוון Cabane de Moiry. שימו לב שעד מתחת לבקתה אין אף שלט שמכווין אליה לכן צריך להכיר את הנק' האחרות בדרך. אחרי הירידה מהפס מגיעים לפיצול שממנו 2 הדרכים מובילות לחניה ששם מתחילה העלייה לבקתה. אנחנו בחרנו את הדרך לכיוון Lac du Glacier וכבר בשעה 11 בבוקר היינו באגם לפני העלייה לCab de Moiry. לאחר התלבטות האם לעלות לבקתה דבר שדורש הליכה הלוך חזור התקבלה ההחלטה הנכונה מאוד בדיעבד שעולים. העלייה לבקתה לא מאוד קשה וצפויה לארוך פחות משעה והחצי כאשר הנוף ממנה על הקרחון ללא ספק מפצה. אחרי ארוחת צהריים ובירה בבקתה, יחד עם ההבנה שלא יהיה ניתן להקים אוהל באיזור הבקתה מכיוון שכל האזור מלא בולדרים התחלנו לחשוב היכן נסיים את היום. הרעיון הראשוני שעלה הוא לרדת בזריזות למטה ולתפוס את האוטובוס האחרון לאותו יום מהאגם שמתחת לבקתה לZinal (נק' הסיום של היום הבא) מכיוון שיש בה קמפינג ולחזור ביום הבא לאותה נק' עם האוטובוס ולעשות את היום עם תיקים קלים. על אף שהרעיון מפתה שהגענו לאוטובוס הסתבר לנו שעלות הנסיעה לכל כיוון היא 19 פרנק לנסיעה של 40 דק'. מכיוון שהסכום היה נראה לי מוגזם לחלוטין החלטנו להמשיך לBarrage de Moiry ולבחון את האופציה של לינה באזור או בבקתה. אחרי הליכה של עוד כשעה לאורך אגם de Moiry המדהים הגענו לסכר (Barrage) וגילינו לצערנו שאנחנו בבעיה.

בעל המסעדה שמסתבר שהוא גם בעל הבקתה טען שהבקתה מלאה ושלא כדאי להקים אוהל באזור. לאחר עוד שיחה איתו שניסינו להסביר לו שאנחנו תקועים הוא הציע או לעלות מעל סימון כתום לכיוון הפס שניתן לראות אותו מהמסעדה ולישון מעליו שם השטח הוא כבר לא שטח פרטי או לתפוס טרמפים לעיירה הקרובה Grimentz. מכיוון שהיינו עדיין קצת בטראומה מהלילה הקודם החלטנו ללכת על האופציה של טרמפים ל Grimentz אבל בדיעבד אחרי שטיפסנו את הפס ביום אחרי אפשר בקלות להקים אוהל איפה שבעל המסעדה הציע לנו. אנחנו אחרי טרמפ מהיר במיוחד ל Grimentz התמקמנו במלון קריסטל אחרי שהסברנו לאחראי את מצבנו הציע לנו דיל מעולה. בסופו של דבר שילמנו 35 פרנק כל אחד וקיבלנו חדר זוגי ועוד חדר יחיד במלון ברמה גבוה כולל ארוחת בוקר טובה. ב Grimentz יש גם סניף של רשת הסופרים coop שהיא גם מאוד זולה למי שבמקרה יגיע.

יום 10 מBarrage de Moiry לZinal

את היום התחלנו בטרמפ שתפסנו מהר מאוד חזרה לBarrage de Moiry. למי שמתחיל את היום מהסכר היום הוא מהימים הקלים של הטרק. בסך הכל העלייה לCol de sorebois יחסית נוחה ומהפס יש תצפית של 360 מעלות שהיא מהיפות בטרק. מהפס מתחילה ירידה מתישה במיוחד לZinal שלדעתי מומלץ לעשות אותה לאורך דרך העפר. אנחנו אחרי עצירות ארוכות במיוחד בפס ולאורך הירידה הגענו לקמפינג בZinal. הקמפינג כולל מסעדה נחמדה ולא מאוד יקרה, שירותים ומקלחות והעלות היא 10 פרנק לאדם. חשוב לדעת שZinal היא עיר מיוחדת אשר מציעה למי שישן בשטחה רכבל, אוטובוס ובריכת שחייה חינם. האופציה הזו מאפשרת לדוגמא למי שמעוניין לקחת את האוטובוס מCab de Moiry לZinal וביום למחרת לעלות ולרדת מZinal לCol de sorebois לעשות את מרבית הדרך ברכבל.

יום 11 מZinal לGruben

מZinal לGruben על פי הספר ניתן להגיע ב3 דרכים שונות ש2 מהם מפצלות את היום ליומיים. אנחנו ויתרנו על הפיצול והחלטנו ללכת דרך Forcletta. היום מתחיל בעלייה ארוכה לאורך הפס שמתחילה ממרכז Zinal, עולה ביער ולאחר קצת הליכה מישורית שהיא שינוי מרענן מתחילה העלייה האחרונה לForcletta. הירידה מהפס לכיוון Gruben בדומה לרוב הירידות בטרק הזה גם היא ארוכה ומתישה. חשוב לשים לב שלאחר שעוברים את הכפר הקטן בדרך השביל מתפצל וניתן לרדת לGruben ב2 דרכים למרות שהשלט מצביע רק על אחת. ניתן לראות בברור ולבחור בין השביל הרחב שמתפצל ימינה בירידה חדה לעמק או להמשיך ישר עד שמגיעים ממש מעל Gruben ולרדת ישירות דרך היער. כדאי לשים לב שהדרך שיורדת בחדות הופכת לשביל שקל לפספס שפונה לתוך היער ולכן כדאי לשים לב טוב לסימונים. הדרך השנייה שממשיכה ישר לדעתי פחות עדיפה מכיוון שהיא מוסיפה עוד עלייה מיותרת שאפשר להימנע ממנה וגם נראה לי שהדרך הראשונה מהירה יותר.

אנחנו בגלל שלא היינו סגורים על הסימון בדרך שיורדת ישירות לעמק הלכנו בדרך השנייה וירדנו ממש לתוך Gruben. מכיוון שהגענו די גמורים החלטנו שביום למחרת אנחנו נחים. את האוהל הקמנו ממש ביציאה מהיער ליד הנחל אחרי שהתייעצנו עם מישהי מקומית שאמרה שאין שום בעיה. ביום למחרת לקחנו כבר מקומות בדורמס במלון המקומי על מנת להעביר את היום בכיף ולתת לגוף מנוחה. העלות שם היא 43 פרנק ללילה בדורמס בלי ארוחות ו63 לחצי פנסיון. אנחנו הופתענו קצת לרעה מהדורמס שכולל מזרונים צפופים ביותר על הרצפה אבל לשמחתנו בסוף היינו היחידים בחדר. סך הכל אין שום דבר בעיירה אבל המלון והמסעדה ששייכת לו יחסית חביבים.

יום 12 מGruben ל St.Niklaus

היום הזה מתחיל בטיפוס לפס האחרון בטרק Augstbordpass. לנו אחרי יום המנוחה העלייה הרגישה יחסית קלילה וסיימנו אותה בזריזות. העלייה שמתחילה ממש מהמלון בדומה למרבית העליות בטרק מתחילה בעלייה ביער ולאחר מכן כוללת קצת בולדרים. מה שכן בשונה מהימים האחרים שיא היום הוא לא בפס אלא רק בחצי הדרך למטה, לאחר שיורדים וחוצים שביל בולדרים יחסית ארוך מגיעים לתצפית על העמק שבסופו של דבר מוביל לZermatt. הנוף שמשקיף על העמק והפסגות הוא ללא ספק מהיפים ביותר בטרק. ביום הזה הירידה ל St.Niklaus היא כמעט בלתי נגמרת וארוכה גם יחסית לטרק. אנחנו בגלל שהתחיל גשם החלטנו לוותר על השעה האחרונה של הירידה ולקחת את הרכבל בעלות של 12 פרנק שהוריד אותנו עד ל St.Niklaus. גם עם הרכבל הירידה ביום הזה די רצינית ולוקחת זמן.

אנחנו אחרי ההגעה ל St.Niklaus הלכנו כ-10 דקות לכביש הראשי שמוביל לGrachen ותפסנו טרמפ על מנת להגיע לקמפינג שמרוחק כ-15 דקות נסיעה מ St.Niklaus. כדאי לשים לב שהקמפינג הוא לא בעיר Grachen אלא בעיירה Nietergrachen שממוקמת לפני העיר. אנחנו שהגענו לקמפינג גילינו אותו ללא נפש חיה. הקמפינג עצמו כולל המלון שצמוד אליו היה שומם לחלוטין. במזל היה לנו סים מקומי שאפשר לנו להתקשר לבעלים שאמר לנו להתמקם איפה שאנחנו רוצים והוא יגיע ב6 על מנת לפתוח לנו את השירותים והמקלחות של הקמפינג. על אף הדיוק והקפדנות השוויצרים בפועל הוא הגיע מתישהו במהלך הלילה אחרי שכבר הלכנו לישון. חשוב לציין שאנחנו היינו שם ב31 לאוגוסט שזה כבר קצת מחוץ לעונה וסביר שבאמצע העונה המקום יותר מלא. בכל מקרה שהקמפינג פתוח הוא ככל הנראה ברמה יחסית גבוה.

יום 13 מGrachen לZermatt דרך Eurupa Hut

לאחר דיון בערב של היום הקודם ביום הזה החלטנו להתפצל. ההחלטה שהתקבלה היא שאנחנו רוצים להגיע לZermatt בכל מקרה עד סוף היום על מנת להנות ממנה בעוד יומיים שנשארו לפני הטיסה ואני העדפתי להגיע ביום ארוך דרך בקתת אירופה בעוד שהחברים שטיילו איתי העדיפו את הדרך בעמק. על מנת להצליח להגיע לZermatt באותו יום יצאתי לדרך מוקדם וכבר ב6 וחצי התחלתי לעלות לכיוון Gasenried. לצערי שהגעתי גיליתי שהסופר המקומי נפתח רק ב8 ונאלצתי לחכות חצי שעה. השילוט מGasenried טוען שהדרך עד לבקתה היא כ6 שעות ו20 דקות, בפועל יש בעיה בשילוט ולקראת סוף הדרך מתווספת לשלטים חצי שעה נוספת שלא ברור מאיפה היא הגיעה. חשוב להדגיש שהדרך לבקתה היא טכנית יותר משאר החלקים בטרק ולכן יש ללכת אותה בזהירות. הדרך מתחילה בטיפוס ארוך ביער שהוא החלק הפשוט ויוצאת לנוף שמשקיף על העמק ורכס ההרים שהלכנו לאורכו ביום הקודם. לאחר עוד טיפוס קל ניתן להגיע לתצפית יפה וקרובה מאוד לקרחון עם שביל צד קצרצר. לאחר חלק זה העלייה יחסית מתמתנת אך היא כוללת הליכה על שביל צר מאוד ועוד הליכות ארוכות מאוד באיזורים שאין שביל אלא רק בולדרים. לי הדרך בקצב מהיר ארכה כולל עצירות של כשעה, 5 שעות ו45 דקות לבקתה והיא כוללת חצייה של גשר מפחיד במיוחד כחצי שעה לפני הבקתה, הסיבה היחידה שחציתי את הגשר היא העובדה שהוא נבנה בשוויץ. הבקתה בסך הכל ממש נחמדה ועצרתי בה כשעה וחצי לאכול צהריים ולהתרענן.

מבירור עם בעלת הדירה הבנתי שנכון ל2016 לא ניתן ללכת ברצף בדרך הגבוה מהבקתה לZermatt (בכל מקרה כמובן שאי אפשר ללכת ביום אחד מGrachen לZermatt דרך שם) אלא יש צורך לרדת כמחצית הדרך לRanda ירידה של כ600 מטר ולעלות משביל אחר על מנת לעבור את הגשר שקרס. אני בכל מקרה ירדתי ישירות לRanda בשביל דרך היער ולאחר שחציתי אותה הלכתי לאורך הנחל בעמק עד לסוף הטרק בZermatt בהליכה שאורכת להערכתי עוד כ3-3 וחצי שעות. דעתי האישית היא שהיום הזה אומנם מאתגר ונחמד אבל בסוף אין בו חידוש גדול מבחינת הנוף. אם הברירה היא בין לעשות את הדרך ביומיים לבין יום טיול בZermatt לדעתי האופציה של הטיול בZermatt עדיפה. אם אתם מרגישים שאתם בכושר טוב ההליכה ביום אחד אפשרית אבל צריך להתכונן לכך שהיא לא קלה ואני הגעתי לZermatt כבר די גמור. את הלינה באותו לילה עשינו בקמפינג בZermatt שהוא בסך הכל סביר ונמצא ממש בסוף השביל. העלות שלו היא 13 פרנק ללילה שהיא זולה משמעותית מכל אופציה אחרת שניתן למצוא ללינה בZermatt. בלילה האחרון לפני הטיסה ישנו בדורמס של מלון Banhof שהוא ברמה גבוה מאוד עם מטבח מדהים בעלות של 40 פרנק.

Zermatt

בZermatt יש המון אופציות לטיולי יום קלילים שיכולים להוות אחלה יום לסוף הטרק. אנחנו בחרנו בשביל חמשת האגמים שקראנו עליו באינטרנט ומאפשר תצפית מצוינת על הMatterhorn. על מנת לחסוך בעלויות עלינו ברכבל רק כמחצית מהדרך ולאחר מכן עלינו עוד 300 מטר בעלייה שארכה כחצי שעה. מהרכבל השביל משולט בבירור ואפשר להסתדר בו בקלות עם המפה שמקבלים בtourist information.