טרק סובב אזנגטה (Ausangate)

5 ימי הליכה בין לגונות, קרחונים ופסגות מושלגות באיזור נידח ומדהים של פרו

תאריך הטיולSeptember 2014
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

רקע על האיזור ואפשרויות טיול נוספות

הר האזנגטה אשר מתנשא לגובה של 6,384 מ׳ מעל פני הים ממוקם באיזור שנמצא כ-100 ק״מ דרום-מזרחית לקוסקו ומאופיין במספר פסגות גבוהות, קרחונים ואגמים מרהיבים שמקיפים אותו מכל צדדיו.
העיירה ממנה מתחילים את כל הווריאציות של הטיולים הינה טינקי אשר נמצאת בגובה של כ-3800 מ׳ ומרוחקת כ-3-4 שעות נסיעה מקוסקו (תלוי באיזה סוג תחבורה מגיעים).
באופן כללי באיזור זה תמצאו הרבה פחות תיירים משאר האיזורים ובמיוחד לא הרבה שעושים את המסלול שמקיף את ההר ב-5 ימי הליכה (כשאנחנו טיילנו היה רק עוד זוג אחד שפגשנו בדרך).

המסלול הפופולרי ביותר באיזור זה הינו טיול סוסים של 2-3 ימים אשר יוצא מטינקי, מגיע למס׳ נק׳ תצפית על ההר וחוזר בחזרה לטינקי.
כמו כן, ניתן לעשות את המסלול הזה גם ברגל ואם רוצים אפשר גם לשלב אגם אשר נמצא במרחק של יום הליכה ואמור להיות יפה.
דעתי האישית בנוגע למסלול הקצר היא שהוא לא באמת מאפשר לטעום מהנופים המרהיבים שמסביב להרים מכיוון שברובו הוא עובר באיזור כפרי ולכן אם יש זמן בהחלט עדיף לעשות את הטיול של ה-5 ימים.

דרכי הגעה

אוטובוס מקומי - האוטובוס יוצא מקוסקו מתחנה מסויימת שנמצאת מחוץ למרכז המתויר ונדרש לקחת מונית של כ-10 דק׳ עד לתחנה. איני זוכר את שם הרחוב בו נמצאת התחנה אך ניתן לקבל את המידע הזה מכל סוכנות בקוסקו או מה-Tourist information שנמצא במרכז העיר בסמוך לכיכר המרכזית.
מחיר הנסיעה הינו כ-25 סול לכוון ומשך הנסיעה יכול לנוע בין 3.5 שעות לבין 4 וקצת (תלוי בעיקר בפקקים שביציאה מקוסקו).

אוטבוס תיירים - כמו לכל האטרקציות הנוספות שקיימות מסביב לקוסקו גם לאזנגטה ניתן להזמין נסיעות/מדריכים/סוסים וכו׳ דרך סוכנויות שנמצאות בקוסקו אך בניגוד לרוב המקומות לטרק האזנגטה לא כל הסוכנויות מוציאות טיולים ולכן צריך לחפש יותר טוב. אנחנו הזמנו את הנסיעה שהייתה כלולה עם מדריך וסוסים לסחיבת הציוד דרך סוכנות בשם Marcelo שממוקמת ממש לצד הכיכר המרכזית - ממליצים בחום!!

הכנות לטיול

כמו שרשמתי קודם לכן, אנחנו תכננו את הטרק (5 ימי הליכה) דרך הסוכנות Marcelo. החבילה אשר רכשנו כללה את הנסיעות לטינקי וחזרה, מדריך + 2 סוסים לסחיבת הציוד ,כאשר המדריך גם אחראי על 3 ארוחות ביום. לנו זה עלה 540 סול לאדם אך שמענו גם שיש סוכנויות שעושות את זה בפחות (לא יודע מה איכות המדריכים).
באופן עקרוני ניתן לעשות את המסלול גם באופן עצמאי אך צריך לקחת בחשבון כמה דברים חשובים:

1 - מז״א הינו הפכפך ובעונה בה אנחנו טיילנו הטמפ׳ צונחות מתחת ל-0 בשעה יחסית מוקדמת של הערב. את הטיול שלנו התחלנו בגשם שלא הפסיק עם ראות גרועה - מה שיכול מאוד להקשות על הניווט בשטח.

2 - השבילים לא מסומנים, ובחלקים רבים מאוד לא ברורים ומתפצלים למס׳ שבילים קטנים. בנוסף לכך, המפה הכי טובה שאנחנו מצאנו הייתה ברזולוציה של 1:140,000 מה שלא באמת מאפשר לנווט בקטן כדי למצוא את השביל.

3 - רוב הטרק נע בגבהים שבין 4400 - 5200 (כולל 4 פסים) מה שהופך את המסלול למעייף יותר ועם פוטנציאל למחלת גבהים. לא מומלץ לצאת לבד אם זה הטרק הראשון בגבהים.

*אם החלטתם לצאת לטרק לבד חשוב מאוד להצטייד במכשיר GPS לא צורך הנווט (ניתן להוריד מהסיפור דרך הזה את הקבצים עם הנ״צ שאנחנו הקלטנו).

למי שלא מתכנן לצאת לבד -
אנחנו לא הכרנו אופציות אחרות ולכן הזמנו את הטיול דרך סוכנות. ניתן להתקשר או לשלוח מייל באופן ישיר למדריך (Cirilo) ולקבל מחיר טוב יותר וללא העמלה שמשלמים לסוכנות (הוא לא דובר אנגלית).
מבירור קצר שעשיתי עם Cirilo שאגב, אנחנו היינו מאוד מרוצים ממנו. המחירים שהוא לוקח הם:

1 - טיול עם מדריך + סוסים שלוקחים את הציוד + 3 ארוחות ביום + אוהל = 450 סול לבן אדם ל-5 ימים
2 - השכרת 2 סוסים + בן אדם שמגיע איתם (לא כולל ארוחות ואוהלים) = 110 סול ליום (לכל הקבוצה).

תחילת הטיול - הגעה לעיירה tinqi ונסיעה במונית ל-upis

אנחנו החלטנו להגיע בערב שלפני תחילת הטיול בשביל להתרגל לגבהים לפני היציאה לטרק, במקום לנסוע מאוד מוקדם בבוקר ולהתחיל את הטיול אחרי טלטלות ממושכת באוטובוס.
לאחר נסיעה די ארוכה של כ- 4 שעות הגענו לבסוף לעיירה טינקי.
בעיירה יש מרכז אחד די צנוע ובו חנויות ומס׳ דוכני אוכל ומסעדות. לפי השמועות יש שם גם מקומות לינה אם נדרש, אך אנחנו לא ראינו ברגעים הקצרים שהיינו שם.
סירילו חיכה לנו בתחנת האוטובוס וקיבל אותנו בחום עם הגיענו. לפני שנכנסנו למונית, חיכינו עוד כ-חצי שעה כדי שיסיים לערוך את הקניות הרבות לטרק ולמצוא מונית שתסכים לנסוע בדרך האפר התלולה והלא מתאימה לרכב פרטי בגשם השוטף שלא הפסיק לרדת כבר כמה שעות.

לבסוף אחרי שכמעט כל הנהגים סרבו לעלות עד לבית של סירילו, נהג אחד הסכים והתחלנו במסע לעבר הכפר upis אשר לווה בתמרונים מאוד מרשימים של הנהג ולעתים גם ירידה מהרכב כדי שהוא יוכל לעבור את המכשולים. עלות הנסיעה הייתה 40 סול (מחיר שסוכם מראש מול הסוכנות) והיא נמשכה כ-שעה.
בניגוד לציפיות הנמוכות שלנו מחדר השינה שנקבל (היינו בטוחים שלא יהיו מיטות), חדר האירוח בביתו של סירילו היה ברמה גבוהה עם מיטות נוחות ואפילו מצעים נקיים.

היום הראשון - מ-upis ל-banos termales

את יום זה מתחילים בד״כ מטינקי וההליכה עד לUpis לוקחת כ-שעתיים וחצי. מכיוון שאנחנו הגענו בערב שלפני, את החלק הזה עשינו עם מונית.
לאחר ארוחת בוקר טובה בביתו של סירילו, הגיע אחיו, מריו אשר ילווה אותנו בימים הקרובים כמדריך.
אורזים את הציוד על הסוסים ומתחילים לזוז.
יום זה היה קצר מאוד גם בגלל שקיצרנו טווחים יום לפני אך גם מכיוון שמז״א היה גשום וערפילי והנק׳ לינה המתאימה אחרי banos termales הייתה רחוקה מדי ליום שכזה.
בסה״כ הלכנו קצת פחות משעתיים עד לנק׳ הלינה בה הקמנו את האוהלים וגם התרחצנו מעט במעיינות החמים שהיו שוממים מאנשים.
עלות כניסה למעיינות אשר מתוחזקים על ידי אחד המקומיים היא 5 סול לבן אדם.

סה״כ - 5.1 ק״מ, 99 מ׳ עלייה, 41 מ׳ ירידה

היום השני - מ-banos termales ל-חניון לילה ראשון

אחרי שלושה ימים רצופים של גשם וראות גרועה שליוו אותנו עוד מקוסקו, סוף סוף התנקו השמיים וקמנו ליום מדהים וחמים עם ראות מעולה שאיפשרה לנו ליהנות מהנופים המשוגעים שליוו אותנו לאורך היום.
ביום זה עוברים 2 ״פסים״ - שניהם לא גבוהים מדי ולא תלולים מדי אך בכל זאת יש לא מעט מטרים של טיפוס.
היום מתחיל בעלייה מתונה שלאט לאט הופכת ליותר תלולה ומסתיימת בפס קטן בגובה של 4,850 מטר.
מהפס מתחילים לרדת לכוון אגם מרהיב אשר שוכן למרגלות ההרים. מריו המדריך, שהלך לפנינו לאורך כל המסלול מצא מקום טוב לארוחת צהריים באמצע הירידה ופינק אותנו במרק, לחם,סלט אבוקדו ותה.

מהאגם מתחילה העלייה לכוון הפס השני, העלייה מתונה מאוד אך די ארוכה.
מנק׳ התצפית בשיא הגובה (5000 מ׳) ניתן לראות כבר את האגם ואת המשטח הגדול אשר משמש כחניון לילה. בחניון יש גם מבנה אשר משמש את המקומיים ללינה ויכול להיות גם מועיל במז״א בעייתי.
תאונה מצערת קרתה לסוס שלנו ביום זה כאשר הוא דרך לא טוב על אבן חדה ומשם ואילך צלע עד לנק׳ הלינה, שם המדריך השאיר אותו לאחד הבחורים המקומיים שרעה את עדר הלמות שלו כדי שיטפל בו ויתן לו לנוח. אנחנו נשארנו עם סוס אחד עד לסוף הטרק.

סימון שביל - השביל אשר יוצא מ-banos רחב וברור מאוד עד ההגעה לאגם הראשון. משם ישנם מס׳ שבילים שמתפצלים לכוונים שונים ולנו לא היה כל כך ברור לאן ללכת אלמלא המדריך היה איתנו. חשוב לזכור שההקפה של האגם היא מדרום (הגדה שרחוקה מההרים).

סה״כ - 14.8 ק״מ, 826 מ׳ עלייה, 603 מ׳ ירידה

היום השלישי - מחניון לילה ראשון ל-חניון לילה שני

ביום זה מגיעים לגובה הגבוה ביותר שמגיעים בכל הטרק - 5200 מ׳.
התעוררנו לעוד יום יפה אחרי לילה מקפיא שבו הטמפ׳ בתוך האוהל היתה 2 מעלות ומחוצה לו כמה מעלות מתחת לאפס.
תחילת הטיפוס ל״פס״ מתחילה כבר לאחר 2 דק׳ הליכה כאשר יוצאים מהמישור שמשמש כחניון לילה. אם אתם עושים את הטרק ללא מדריך חשוב לדעת שהשביל אשר מוליך לכוון הפס אינו ברור כל כך והרבה שבילים קטנים אשר מטפסים לכוונים שונים יכולים מאוד לבלבל. במקרה הזה, קצת קשה לתאר איפה עולים…הסימון במפה מדויק ולכן כדאי להסתכל על השביל בתצלום הלווין.

העלייה לפס תלולה יחסית והגובה לא מקל על הריאות אך הנוף הנשקף מן הפס מדהים ופותח עוד איזור נוף חדש שמשתנה מנוף מעט מדברי לנוף סלעי עם יותר שלג ויותר קרחונים.
מהפס ישנה ירידה ארוכה וממושכת שמסתיימת בעמק אשר מתגוררות בו מס׳ משפחות. מהעמק, עלייה יחסית מתונה לכוון צפון אשר נמשכת עוד כ-שעה עד להגעה לנק׳ הלינה האחרונה בטרק שלא נמצאת בסמוך לכפר.

סימון שביל - מלבד הטיפוס לפס שבו השביל בכלל לא ברור, תוואי ההליכה הוא מאוד פשוט (יורדים לוואדי, ממשיכים עד לעמק ומטפסים לכוון צפון) ולכן גם אם לא מוצאים בדיוק את השביל, עדיין אפשר להסתדר בלי בעיות.

סה״כ - 11.3 ק״מ, 630 מ׳ עלייה, 600 מ׳ ירידה

היום הרביעי - מחניון לילה שני ל-Pachanta (Banos termales)

יום זה הוא בעצם היום האחרון שנמצאים ממש בלב הנופים המדהימים של הר האזנגטה ובסופו מגיעים לכפר Pachanta המתוייר שאליו מגיעים כל התיירים שמגיעים לאיזור.
מתחילת היום ממשיכים את העלייה המתונה שהחלה עוד ביום לפני ולאט לאט מטפסים לכוון הפס. מבחינת קושי הטיפוס אפשר להגיד שהפס הזה הוא השני בקושי (לאחר הפס של ה5200 ביום לפני) ובשיא הגובה מגיעים בערך ל5100 מ׳.
מההגעה ל״פס״ כמעט כל הדרך עד ל-Pachanta הינה בירידה ולמרות שמתחילים לחזור לציוויליזציה מספר אגמים לצד הדרך ממשיכים לספק מראות מדהימים עם הנוף ההררי והמושלג שמאחוריהם.

את הלילה האחרון ניתן להעביר באוהל בחניון שנמצא בסמוך למעיינות החמים או באחד ההוסטלים שמקיפים את החניון.
כשאנחנו הגענו חניון האוהלים היה מלא וחדר עם מיטות די מפנקות עלה 10 סול לבן אדם, מה שלא השאיר הרבה מקום להתבלטות.
המעיינות החמים הם 2 בריכות שמתמלאות מנביעה טבעית באיזור. הכניסה עולה 5 סול לבן אדם - אחלה דרך לסיים טרק מדהים.

סימון שביל - ביום זה הדרך יחסית ברורה. לאחר הפס ישנם מס׳ צמתים של שבילים, הדרך ל- Pachanta היא פשוט ישר לכל הזמן וירידה עם הוואדי הרחב שב-2 גדותיו ממוקמים בתי הכפר.

סה״כ - 17.5 ק״מ, 535 מ׳ עלייה, 775 מ׳ ירידה

היום החמישי - מ-Pachanta ל-tinki

היום האחרון של הטיול הינו חצי יום הליכה עד לטינקי על שביל מאוד נוח שבאיזשהו שלב הופך גם לכביש לרכבים וחזרה באוטובוס עד לקוסקו.
האוטובוסים יוצאים מהתחנה המרכזית (איפה שיורדים) בתדירות די גבוהה אך לא אחידה. סירילו שקיבל אותנו בתחילת הטיול הצטרף אלינו ביום האחרון במקום אחיו מריו וליווה אותנו עד לתחנת האוטובוס ודאג שנעלה על הקו הנכון.

סימון שביל - ההליכה עד לטינקי ברובה על השביל הראשי אך ישנם קיצורי דרך שמובילים ממש אל מרכז העיר (כדאי להסתכל במפה).

סה״כ - 11.8 ק״מ, 73 מ׳ עלייה, 590 מ׳ ירידה

• בתקופה הזאת של השנה הטמפ׳ נמוכות מאוד, מומלץ להביא שק״ש טוב ומספיק בגדים חמים.
  • מים - יש לשים לב שבמקומות הנמוכים יחסית המים מגיעים פעמים רבות מאיזורים בהם מגדלים את המרעה. מומלץ לחפש נחלים נקיים שמגיעים ישירות מההר ולא ממעלה הוואדי.
  • גבהים - למי שלא מרגיש טוב בגבהים כאלו מומלץ מאוד לקחת כדורים נגד מחלת גבהים עוד לפני תחילת הטרק ולהגיע לילה לפני ל-Upis.
  • מס׳ טלפון של סירילו: 984495578 , אימייל:Cigohotrek@hotmail.com
  • את הטיול הנ״ל ניתן לעשות גם ב-4 ימים, אך מומלץ לקחת ספיירים למז״א.