צלילה בפיליפינים - שבוע באי מלפסקואה (Malapascua)

שבוע של סתלבט וצלילות באי הקטן מלפסקואה בצפון Cebu

תאריך הטיולApril 2014
עונה מומלצתכל השנה

מלפסקואה הוא אי קטן הנמצא במרחק שייט של שעה מצפון האי Cebu. יש לו את כל מה שצריך לחופש מושלם- מקום קטן עם אווירה כפרית, אקזוטי ומעט נידח, אולם עם התענוגות של חשמל, אינטרנט ואוכל טוב. חופים יפים, ים מושלם, אנשים נחמדים וצלילות משובחות.
זה אחד האיים שנפגע קשה בטייפון Yulanda, אך נראה שבעיקר בזכות היותו מוקד תיירותי הוא מצליח להשתקם יחסית מהר. כשביקרנו הכל פעל כרגיל ובאווירה טובה, אולם נזקי הסופה היו בכל פינה באי- הריסות, עצים שנפלו, סירות שנפגעו.

הגעה

מאיה, הכפר ממנו יוצאות סירות לאי, נמצא כארבע שעות נסיעה מסבו סיטי. אוטובוס מקומי למאיה עולה 163 פסו ויוצא כל חצי שעה (אם אנחנו לא טועים במשך 24שעות ביממה) מטרמינל האוטובוסים הצפוני (North Bus Station). אפשר גם לקחת מונית פרטית, כאשר גם בדרך חזור יחכו במזח מוניות כדי לקחת אתכם חזרה.
ההפלגה לאי נעשת בסירה שמתאימה לכ-30 אנשים ואורכת כחצי שעה. המחיר הרשמי הוא 80 פסו לאדם, ואם יש צורך כתלות בגאות אז 20 פסו נוספים לסירה קטנה. במאיה ינסו לשכנע אתכם לקחת סירה לבד בעלות הרבה יותר גבוהה בטענה שייקח הרבה זמן עד שתצא הסירה כי צריך הרבה אנשים וכל מיני סיפורים. תהיו חזקים, ותתעקשו על מחיר סביר.
אנחנו למשל, היינו באותה סירה עם זוג תיירים ששילמו 300 פסו כדי לצאת עכשיו מבלי לחכות, ובפועל הם חיכו בסירה הגדולה יחד עם כולם.

אתרי צלילה במלפסקואה והסביבה

מלפסקואה היא נקודת יציאה מעולה ליופי של אתרי צלילה. באתרים הנמצאים בקרבת החוף תמצאו בעיקר דגים קטנים, חשופיות, דיונונים וסוסוני ים. באתרים הרחוקים יותר, אליהם יוצאים עם סירה לשייט של חצי שעה עד שעה, תפגשו בסבירות גבוהה כרישי שועל, מנטות ואפילו פטישנים. אנחנו עשינו בסה״כ 6 צלילות, ולמעט אחת שהייתה מעט מאכזבת כולן היו פשוט מצוינות!

Gato Island -
האי Gato הוא אי קטנטן, מצוקי כולו הנמצא במרחק של 45 דק׳ שייט ממלפסקואה. מוקדי העניין העיקריים בו הם כרישי ריף מסוג White Tip Shark, צלילה בתוך מנהרה החוצה את האי מצד לצד והרבה מאוד חיות קטנות ביניהן Ghost Pipe Fish, Pigmy Seahorse ועוד.. אנחנו צללנו באי שתי צלילות שהיו נהדרות.
את הצלילה הראשונה התחלנו בירידה לאיזור סלעי וראינו מתחת לאחד הסלעים חמישה כרישים ישנוניים. בהמשך נהנינו מהמון אלמוגים רכים סגולים, נחשי ים גדולים, מורנות, לפחות 5 Ghost Pipe Fish וסוסון ים פצפון אחד.
הצלילה השניה הייתה צלילת המנהרה. התחלנו בירידה לעבר המנהרה שהופכת חשוכה לחלוטין בנקודה אחת ומיד אח״כ רואים את היציאה. מעבר לחוויה של צלילה מתחת לאי, ביציאה מהמנהרה רואים בדר״כ כרישים ריף שוחים. אנחנו ראינו אחד שעשה סיבובים בפתח המערה והיה מאוד יפה. בהמשך ראינו שני דיונונים גדולים מאוד ששחו לידנו כמה דקות טובות לפני שנעלמו.

Monad Shoal -
האתר המפורסם ביותר במלפסקואה, ובצדק. זהו אי קטן טבוע, בעומק של בערך 18 מטרים, הנמצא במרחק כמעט שעה שייט ממלפסקואה. זהו האיזור בו רואים את כריש השועל (Treaser Shark) היפה - כריש שמפורסם בגלל זנבו הארוך ועיניו הגדולות. רואים אותם מוקדם בבוקר, והצלילה מחייבת יציאה לשייט לפני הזריחה וירידה למים ממש עם עלית השמש. לא תמיד רואים את הכרישים אבל הסיכויים דיי גבוהים. אנחנו תפסנו יום מצוין וראינו למעלה מעשרה פרטים. הם יחסית סקרנים ונוטים להתקרב, והם פשוט יפייפיים!
באותו איזור, באתר צלילה סמוך, עשינו צלילה נוספת בנקודה עם סיכויים טובים למפגש עם מנטות. לצערנו המנטות לא הגיעו לנקודת הניקוי, ולא ראינו אף אחת. כפיצוי המדריך מצא Mantis Shrimp ענק, שרימפ גדול מאוד וצבעוני בשעות הלילה. אנקטודה מעניינת לגביו היא שהוא מסוגל ליצור גל הלם בעזרת הזרועות שלו שיכול להרוג דגים קטנים, ואפילו לשבור עדשות של מצלמות תת ימיות!

Lapus Lapus -
אתר צלילה הנמצא סמוך לחופי מלפסקואה. רואים שם בעיקר חיות קטנות ואלמוגים יפים. אנחנו עשינו באתר צלילה אחת בשעות הצהריים והיה דיי מאכזב. ראינו כמה חשופיות סגלגלות יפות אבל הריאות הייתה גרועה ממש והיו זרמים מבאסים.

Lighthouse -
אתר צלילה על חופי האי, אליו יוצאים לצלילות שקיעה במטרה לראות הזדווגות של דגי Mandarin. האתר סמוך מאוד ל- Lapus Lapus ואחרי החוויה המאכזבת של לאפוס לאפוס דיי התלבטנו אם לצאת לצלילה באותו ערב. לשמחתנו החלטנו לצאת והייתה צלילה פשוט מדהימה!
את תחילת הצלילה הקדשנו לדגי המנדרין. פשוט חיכינו ליד האלמוגים בהם הם חיים עד לרגע ההזדווגות. הם מאוד מפחדים מאור אז נשארנו עם פנסים כבויים. אחרי 10 דק׳ של המתנה הזוג הראשון התחיל בריחוף האלגנטי מחוץ לאלמוג ומיד עם הדלקת הפנסים ברח חזרה פנימה.
בהמשך הצלילה המדריך שלנו שהיה חד מאוד מצא חמישה סוסני ים גדולים ויפים, נחשי ים וחשופיות. לקראת סוף הצלילה זכינו להפתעה אחרונה - מצאנו דיונונים פצפונים באורך של סנטימטר אחד! אפשר היה ממש להחזיק אותם מעל היד ולראות אותם עושים את כל התנועות המוכרות מדיונונים גדולים עם זרועות הצייד הננסיות שלהם.

Kimud Shoal -
אתר צלילה שלא צללנו בו, אבל נכתוב קצת ממה ששמענו מצוללים אחרים. זה אתר של צלילה במים כחולים, בעומק של עד 40 מטרים. זו נקודה שאפשר לראות בה להקות של פטישנים, אבל הסיכויים לא מאוד גבוהים. דיברנו עם מספר צוללים שחזרו משם, אחת מהם ראתה להקת פטישנים גדולה אבל האחרים הסתפקו בהמתנה במים כחולים. פטישנים לא הגיעו אליהם אבל קבוצה אחת זכתה למעבר קרוב של מנטה ממש לקראת העליה לסירה.

מועדוני הצלילה באי

יש באי מספר מועדונים שנראים גדולים ומקצועיים. אנחנו בחרנו ב-Dan’s Divers והיינו מאוד מרוצים. זה מועדון קטן עם אווירה יותר שכונתית. הם היו נחמדים, הכי זולים והמדריך המקומי היה מצויין. בניגוד למועדונים אחרים, אנחנו בחרנו בדיוק לאן ומתי לצלול, לפי מה שהתחשק לנו ולא לפי לו״ז של המועדון. בכל פעם שיצאנו ראינו צוללים של מועדונים אחרים מצטופפים יחד בסירות בעוד אנחנו יצאנו כמעט תמיד עם סירה וצוות פרטי בלי צוללים נוספים. חוץ מהמדריך היו עוד 3 אנשי צוות שדאגו להכל (וזה תענוג שסוחבים לך ומרכיבים לך הכל). למי שמחפש אווירה של מועדון עם הרבה צוללים ומקום נחמד להעביר חווויות וכדומה Tresher Shark Divers נראה אחלה אופציה.
עלויות:
צללנו ביחד 12 צלילות, מה שהקנה לנו הנחה כחלק מחבילה של 10+ צלילות.
כל צלילה: 1000 פסו.
כניסה יומית לשמורה: 150 פסו.
צלילת לילה/גאטו איילנד: תוספת של 400 פסו.

לינה

יש דיי הרבה אופציות לינה באי. חלקן נמצאות במועדוני הצלילה שעל קו החוף וחלקן מעט פנימה בכפר עצמו. המחירים למקומות הזולים בכפר נעים בין 300-800 לחדרים נחמדים. על קו החוף המחירים מתחילים מ- 1200 פזו. אנחנו ישנו במקום שנקרא K5, במחיר 500 פזו ללילה, ונמצא ממש מאחורי מועדון Treaser Shark Diving. היו שם פעם הרבה חדרים, חלקם מקש, אבל אחרי הטייפון רק שני חדרי בטון שרדו. החדרים ממש מפנקים וכוללים שירותים ומקלחת קרה ומרפסת מגניבה ממש. באופן מפתיעה היה שם גם WiFi מהיר במיוחד.

אוכל

יש באי מבחר מסעדות ברמות מחיר שונות. למרות הדעות השליליות ששמענו על האוכל בפיליפינים, אנחנו נהנו מאוד. מלא פירות, שייקים, דגים טריים, פירות ים, אורז… מה צריך יותר?
המסעדה הכי פופולארית, ובצדק, היא המסעדה של Ging-Ging. זול, אווירה טובה וממש טעים! הכי אהבנו את מנת הפיש-קארי (לארוחת בוקר וערב) ומרק דגים. יש גם אחלה פנקייקים, חביתות וסנדביצ׳ים למי שעוד לא התרגל לדגים על הבוקר (מחיר מנה ממוצע 100 פזו).
מקומות מומלצים נוספים - מסעדת Kiwi, מעט יותר יקר אבל אוכל מושקע וטעים (180 פזו למנה). על החופים תמצאו דיי הרבה מסעדות שלרוב משמעותית יקרות יותר ומרגישות פחות אוטנטיות. יש גם כמה Eateries בכפר, שהם הכי זולים אבל עם אוכל בינוני - הכל עם מלא שמן, המון חזיר ומעט דגים. בכפר הקטן תמצאו גם מאפייה עם לחמניות מפתיעות, ודוכנים שמציעים פירות שמגיעים מ- Cebu בכל יום.