טרק Rota Vincetina (שביל הדייגים) פורטוגל 2019- אריה ואבלין בן-פורת

המסלול נמצא בחלק הדרומי של פורטוגל בצד המערבי הפונה לאוקינוס האטלנטי לרוב מקובל ללכת אותו מצפון לדרום מ- Porto Covo עד ל- Cape de Sao Vicente אנחנו החלטנו ללכת אותו הפוך מסיבות שונות - פרטים בפרק הבא

תאריך הטיולOctober 2019
עונה מומלצתמספטבר עד יוני

תוכן עניינים

הקדמה ומידע כללי

אנחנו רוצים להתחיל בהמלצה חמה לצאת לטרק הזה, הוא מיוחד לא קשה ומאוד מאוד יפה ומתגמל, לא הגענו עם ציפיות גבוהות והופתענו ממש לטובה!!- מבטיחים שתהנו.....

מי אנחנו? זוג שמרבה לטייל בחו"ל במגוון אופנים: טיולי תרמילאים, רכב שכור, אופניים וטרקים, בנושא הלינה אנחנו "מפונקים" ולמעט לינה באוהל ישנים בכול צורה אחרת אפשרית-לא מלונות:), בני 57 והייתי אומר בכושר טוב בזכות לא מעט ספורט שאנחנו עושים ברמה יומית בארץ, למסלול הזה הגעתי באקראי מחיפוש רעיונות לטרק שמתאים לתחילת האביב-מרץ\אפריל בסוף בשל אילוצים יצאנו אליו דווקא בסתיו.

המסלול נמצא בחלק הדרומי של פורטוגל בצד המערבי הפונה לאוקינוס האטלנטי לרוב מקובל ללכת אותו מצפון לדרום מ- Porto Covo עד ל- Cape de Sao Vicente אנחנו החלטנו ללכת אותו הפוך (היו לכך מספר סיבות) ומאוד שמחנו שכך בחרנו- כי בחלקים רבים "הרווחנו" את השמש בגב וזה ממש נפלא בשילוב עם הנופים המהממים.

לטרק יש למעשה שתי ורסיות הדרך ההיסטורית ושביל הדייגים שני המסלולים מסומנים הראשון אדום לבן והשני ירוק כחול, יש עליהם מידע טוב באינטרנט, שביל הדייגים ברובו נע קרוב לאוקינוס ונחשב לקשה יותר לעומת הדרך ההיסטורית שנמצאת ברובה בתוך היבשה והיא הרבה יותר קלה יש להם מספר חלקים חופפים, האתר של הטרק https://rotavicetina.com מצויין מכיל את רוב המידע הנדרש כולל קבצי GPX/KML למקטעים השונים כמו כן ניתן למצוא הרבה בלוגים של מטיילים שהלכו את השביל, צרפתי 3 בקישורים.

הטרק מומלץ להליכה מספטמבר עד יוני- כן רק לא בקיץ כי החום שם ממש בלתי ניסבל, אנחנו הלכנו אותו מסוף אוקטובר עד תחילת נובמבר סה"כ 9 ימי הליכה -11 ימים ברוטו (יומיים נלקחו כרזרבה כאשר אחד נוצל ליום מנוחה והשני לעצירה בשל גשם) סה"כ-165 ק"מ, נהננו ממזג אוויר מצויין 20 מעלות בממוצע, יום אחד עם מעט גשם ויום אחר קשוח עם ערפל סמיך עד הצהריים-ביום הזה הלכנו מבלי לראות הרבה-אבל גם זה מיוחד. ניתן כמובן ללכת רק חלק מהטרק רבים בוחרים ללכת 4 ימים רק את החלק הצפוני – אנחנו מאוד נהננו לבצע את כולו וגם ממליצים על כך בחום רב. לגבי העונה ממליצים לעשות באביב כי הכול יפה יותר -עדיין לנו היה כמובן מדהים - ראינו צילומים של מקומות שהיינו בהם עם כול הירוק והפריחה נראה ממש משודרג!

הטרק מאוד שונה מטרקים שעשינו בעבר אין כאן הרים ואגמים טיפוסים קשים או ירידות של מאות מטרים ואתה גם לא ממש מנותק מהציבליזציה, מדובר על הליכה שבחלקה נעה - על מצוק מדהים עם נופים מהממים ומאוד מגוונים- שקיים לאורך כול המסלול- וחלקה נעה על שבילי עפר פנימיים יותר,עוברים גם דרך חופי רחצה מדהימים שמשמשים בעיקר לגלישה-המים קררררים! יש לא מעט קטעי הליכה על חול טובעני אבל למזלנו- והיה לנו הרבה-לרוב פגשנו אותו לאחר שירד עליו גשם שגרם לו להיות מהודק יחסית. היינו מגדירים את הטרק בדרגת קושי קל עד בינוני מאוד מתאים לכאלו שנמצאים בתחילת דרכם בעולם ההליכה בטרקים.

אין הרבה שעות הליכה ביום אבל חלקן לעיתים מאתגרות בגלל החול, הנופים ממש מהממים וכול פעם שחשבנו OK מה יכול להיות יותר מיוחד פגשנו נופים צבעים וטקסטורות חדשות- בהחלט הטרק הזה מתגמל בצורה נהדרת את ההולך בו- וזו לנו היתה ממש הפתעה נעימה! סגנון ההליכה כול כך שונה ממה שאנו רגילים עשינו המון עצירות כי זה כול כך יפה שחבל לך לעזוב ולהמשיך הלאה, הרבה פעמים עזבנו את השביל וניגשנו לתצפיות מהמצוק או שבחרנו ללכת ממש על קצה המצוק-מומלץ מאוד רק בזהירות, למי שקצר בזמן ומחפש יותר אתגר ניתן כמובן לחבר מקטעים. בימי ההליכה הראשונים פגשנו מעט טרקרים אבל ב4 האחרונים פגשנו ממש הרבה כשרובם הלכו עם ציוד יום בלבד.

כול מקטעי ההליכה הם מישוב לישוב והלינה הינה בגסט האוסים-ממש פינוק, באוהלים הלינה מותרת רק באתרי קמפינג-אין הרבה כאלו-תבדקו, אנחנו הזמנו הכול דרך בוקינג כול פעם יום או יומיים קדימה היה מצויין זול יחסית ומאוד נקי ונוח, ניתן למצוא מרכולים כמעט בכול המקומות וכמובן גם מסעדות או פאבים מקומיים-תלוי בגודל הישוב-אפילו תוך כדי המסלול, המזון מאוד מאוד זול- בחזרה לארץ זה עוד יותר בולט ואפילו מרגיז!

הסימון והשילוט של השביל די טוב אבל עדיין כדאי להוריד את קבצי המסלול לטלפון לצורך התמצאות וניווט וכן לקטעים בהם קיים חוסר ודאות או חוסר בסימנים, אנחנו השתמשנו ב-Maps.me כאשר הורדתי אליה את קבצי ה-kml שקיימים באתר הטרק. צרפתי צילומי מסך של המסלול מהטלפון שלי (הנקודות הכחולות קטעי מסלול שהלכנו בהם וקבצי ה-KML למעשה לא היו נכונים).

להליכה לקחנו כ-2-3 ליטר מים לשנינו ובחלק מהימים התאפשר לנו גם למלא בדרך, מכיוון שלא היה חם וימי ההליכה לא ארוכים זה בהחלט הספיק, לקחנו בנוסף אוכל קר לצהריים. תיק הליכה אחד בלבד של 60 ליטר (שימש את שנינו) 9.3 ק"ג ללא מים ומזון-מצורף קובץ ציוד מפורט, ציוד חורף לקחנו רק מעילי גשם וכובעי צמר- רק לראשונים היה שימוש וגם זה ביום אחד בלבד.

לגבי השפה היה די קל להסתדר עם אנגלית, הפורטוגזית נשמעת ממש מוזר-חשבנו לתומנו שזה כמו ספרדית, ממש לא. בנוסף יש לשים לב שבשפה הפורטוגזית השמות מבוטאים ממש שונה מאיך שאנו קוראים אותם לדוגמא: Odeceixe-אודסישי, Rogil-חוגו' וכו'.

עלויות לזוג- ממוצע של 40 יורו ללינה חלקן כולל ארוחת בוקר ועוד כ-35 יורו כלכלה ליום, נסיעות מליסבון ולליסבון באוטובוסים+מונית לתחילת הטרק 84 יורו- סה"כ כ- 900 יורו ל11- ימים ולילות מלאים (כמובן לא כולל טיסות), טסנו עם ברסל איירליינס דרך בריסל כדי לחסוך בעלויות יצא לשנינו 670 יורו כולל מזוודה אחת בלבד לשנינו לבטן המטוס-בנוסף כול אחד רשאי להעלות למטוס תיק השוקל עד 12 ק"ג-כך שתיק ההליכה היה איתנו.

את הטרק עשינו כחלק מטיול ארוך יותר בפורטוגל היינו שבוע עם רכב מליסבון צפונה עד פורטו כולל עמק הדורו-שווה בהחלט!, לילה אצל חברים בליסבון שם השארנו מזוודה, יצאנו לטרק ל11 ימים וחזרנו אל החברים ל-3 לילות -איתם טיילנו בליסבון. לליסבון לא הייתי ממליץ להגיע באופן מיוחד היא נחמדה ויפה אבל לא מעבר לכך, הטיול ברכב וכמובן גם הטרק לעומת זאת היו מוצלחים מאוד ומהנים.

הגעה מליסבון ל-Sagres הישוב הקרוב ביותר לתחילת המסלול

מליסבון לקחנו אוטובוס מספר 94 של חברת Reda Express היוצא מ-Seta Rios Bus Station -כרטיסים הוזמנו באינטרנט 42 יורו לשנינו מאוד נוח- נסיעה, רובה ככולה על האוטוסטרדה, של 4 שעות ללא עצירה אפילו לפיפי:) (יש שרותים באוטובוס)-קחו איתכם נישנושים, הגענו בערב לעיירה ללינה שהזמנו ב-Aparmentos Atalaia היה סביר לא ממליץ, יצאנו לבירה וקצת נישנושים, העיירה עצמה לא גדולה עם מרכז המכיל מספר פאבים ומסעדות משמשת נקודת לינה ויציאה לגולשי גלים בעיקר, יש סופר מרקט נחמד.

היום הראשון: מ- Cape de Sao Vicente ל- Vila do Bispo שעות הליכה נטו 3:55 - יום קל

לאחר קנייה בסופר ארוחת בוקר קלה לקחנו מונית שהזמנו בקיוסק בכיכר המרכזית בכניסה לישוב 9 יורו ונסיעה קצרה של 6 ק"מ לקייפ (למעוניינים יש אפשרות ללכת את המקטע הזה במסלול מסומן קרוב למצוק) הגענו ב9:10 והכניסה למתחם רק ב10:00 (עד 18:00) לא היתה לנו סבלנות להמתין למרות שהמקום נראה מקסים מבחוץ ולכן התחלנו ללכת על המסלול.

היה יום שמש מדהים והנופים מהמצוק בשילוב עם צבע המים הכחולים היה מהמם, לא נצמדו לשביל אלא למצוק כדי להיות בקשר עין טוב יותר עם הנופים, הליכה לא קלה על הרבה אבנים אבל שווה את הנוף כך כ-2:15 שעות נטו.
בשלב מסוים עוזבים את קו החוף והולכים על דרך עפר רחבה ונוחה עוד כשעה וארבעים נטו כאשר בחצי שעה האחרונה מתחברים לכביש שיורד ל- Vila do Bispo העיירה קצת מוזרה במרכז בית קפה ופאב יש סופר LIDL ענק וחדש-500 מ' משם- הפתעה נעימה.

אנחנו מראש החלטנו לישון מחוץ לעיירה כדי ללכת קצת יותר ולקצר את היום שלמחרת, ישבנו לקפה ועוגות טעימות במרכז לאחר מכן עשינו קניות ב-LIDL והמשכנו על המסלול עוד כחצי שעה ללינה בבית שנמצא בשום מקום ממש הזוי אבל היה נחמד וכלל גם אפשרות לארוחת בוקר טובה מאוד-מומלץ- נמצא ממש על השביל ונקרא Abrigo das Nortadas חדרים חדשים מקלחת משותפת ונקי מאוד.

היום השני מ- Vila do Bispo ל- Carrapateira שעות הליכה נטו 4:15 - יום קל

מהישוב יוצאים על דרך עפר שנעה במקביל לכביש כחצי שעה ולאחר מכן ממשיכה עוד שעה וחמש דקות עד להגעה למצוק-הליכה פשוטה ונוחה, מכאן מתחילים הנופים המטורפים והכיפיים כאשר שוב לא תמיד נצמדנו לשביל אלה יותר למצוק בשלב מסוים עוברים לדרך עפר המתרחקת מקו החוף וחוזרת אליו בירידה מאתגרת לחוף מדהים בשם Praia da Muracao עד כאן עוד שעה וחמש דקות.
עולים מהחוף המיוחד הזה להליכה לחוף הבא Praia do Amado מלא גולשים וקבוצות של בתי ספר לגלישה הפנינג אחד גדול עזבנו את השביל והלכנו על החוף היה נוח ונחמדבקצה הצפוני יש מסעדה פעילה וניתן למלא מים עד כאן עוד 55 דקות.

עולים מהחוף על כביש עד לתצפית יפה ומסעדה לידה השביל מכאן חותך פנימה לתוך היבשה ל- Carrapateira אם הולכים בדרך אזי מהחוף יקח בערך 40 דקות הליכה עד הישוב, החלטנו להמשיך ללכת על קו המצוק-לא על הכביש ההקפי ונהננו מכול צעד נופים ותצפיות מטורפות מאוד מומלץ לאחר כ1.5 ק"מ פנינו מזרחה על דרך עפר רחבה לישוב למעשה הוספנו לנו עוד כחצי שעה הליכה שברוטו היתה כפולה כי אי אפשר היה שלא לעצור המון וגם לצלם כול מטר כמעט.

Carrapateira עיירה קטנטנה אבל יש בה הכול אפילו פיצריה מצויינת ומומלצת בחום מספר בתי קפה וסופר קטנטן, אנחנו ישנו ב- Casa da Estela חדר נהדר ונקי אסטלה המארחת בעלת לב ענק שמה בפרוזדור ובמקרר מלא מצרכים להכנת ארוחת בוקר ושתיה חמה ממש פינוק-המקום מומלץ בחום רב!!

היום השלישי: מ- Carrapateira ל- Arrifana שעות הליכה נטו 4:25 - יום קל עד בינוני

מכאן יש שתי חלופות להליכה שתלויות בגובה המים בנחל-מותנה בגאות של הים ו\או בכמות משקעים-שנשפך לאוקינוס צפונית לישוב (חשוב לברר!!) אם המים נמוכים כפי שקרה לנו אזי הרווחנו מסלול מקסים והלכנו עם הסימונים לכיוון צפון מערב, אם לא ניתן לחצות, יש מסלול עוקף שעולה תחילה לכיוון צפון צפון מזרח חוצה את הנחל כנראה על גשר ומתחבר לשביל המקורי בקצה הצפוני של החוף החולי.

יצאנו ממקום הלינה עם שמש ממש נעימה והתחלנו בקטע קשה של חול עמוק עד שחצינו את הכביש משם דק עץ מוביל ממש עד הנחל שלמזלנו היה יבש לחלוטין ולכן יכולנו לחצות אותו מיד עם ההגעה אליו (כעקרון השביל ממשיך לאורכו עד השפך ושם אמורים לעבור) חצינו את החוף החולי לאורכו דיונה יפיפיה ועלינו בטיפוס קצר למצוק: הנוף דרומה מכאן ממש מיוחד, הליכה בדרך חולית של 1.5 ק"מ לאורכו ואז עוזבים אותו לדרך לא פחות חולית הנכנסת פנימה ליבשה עד שמגיעים לישוב קטנטן ולמעשה לנקודת מגע עם הדרך ההסטורית- עד כאן שעתיים ורבע נטו.

ממשיכים על דרך רחבה ונוחה במגמת ירידה, היו כמה ג'יפים שטרחו לאבק אותנו, עד למצוק עם נוף מדהים לקו החוף ולמפרץ למטה עם סלע ענק שעומד כמו מיגדל במים, מכאן ירידה חדה ומפותלת לחוף Praia do Canal עצרנו לארוחה טובה וקפה (ערכת הקפה זה הפינוק היחידי שאנחנו סוחבים תמיד) היו שם מספר רכבים וגולשים במים החוף עם אבנים עגולות שעושות רעש של גילגול כול פעם שמגיע גל- עד כאן שעה וחמש דקות נטו.

מטפסים חזרה בשיפוע חד למצוק על דרך עפר רחבה וממשיכים בדרך קצת משעממת עד לכביש הגישה ל- Arrifana 2 ק"מ הליכה עליו והגענו די קרוב למרכז הישוב-הוא די גדול ופרוס על שטח נרחב, אנחנו ישנו ב- Arrifana Ocean View Guest House אומנם רחוק מהחוף אבל קרוב למסעדות וסופר מרקט, מקום מדהים עם חדרים מקסימים מקלחות משותפות מטבח ענק לאורחים וגם סלון גדול הכול חדש ומתוחזק ברמה ממש גבוה- מצחיק אבל היינו שם היחידים בכול המבנה כך שזה היה לנו כמו בית פרטי ענק, בעלי המקום גרים בקומה למטה והם ממש מקסימים ארוחת הבוקר היתה מעולה-מומלץ בחום רב!!

היום הרכיעי: מ- Arrifana ל- Aljezur , שעות הליכה נטו 4:50- יום קל עד בינוני –הקטע על הכביש בסוף מייבש

יצאנו מהישוב לכיוון צפון מערב על דרך עפר שחיברה אותנו למסלול ממש על המצוק משם מתחילים לדשדש בחול עד ללחורבת מצודה ונקודת תצפית מיוחדת-שווה ללכת עד לקצה- Ponta da atalaia היו שם דייגים שדגו עם חכות מהצוק כ20-30 מ' מהים מדהים! בכלל בכול הטרק ראינו דייגים עם חכות הנמצאים במקומות הזויים שלפעמים לא ניתן להבין איך הם הגיעו אליהם- עד כאן שעה ורבע הליכה נטו.

מכאן השביל ממשיך כ- 3 ק"מ כול הזמן לאורך המצוק בחול לא נעים אבל הנוף כרגיל מדהים עד אשר מגיעים לנמל דייגים קטן הדרך הופכת לרחבה מאוד ופעם ראשונה ללא מצוק כמעט רק לקטע קצר לא לדאוג, המצוק ממשיך עד לחוף החולי- Praia da Clerigo –עד כאן עוד שעה הליכה נטו.
יורדים דרך ריכוז בתים הרוב לאירוח ומספר מסעדות והולכים על מדרכה בעלייה שוב לצוק בשלב מסוים עוזבים את הדרך הנוחה והביל עושה סיבוב מוזר על קצה המצוק על דרך משוננת עד תניה ותצפית מדהימה נוספת של חיבור נהר Aljezur לאוקינוס וחוף חולי ענק צפונית לו, המשכנו על דרך רחבה לכיוון דרום מזרח מקביל לנהר עד למסעדה הצופה על הנוף המדהים- עצירת חובה לבירה ובוטנים-ממש שחיתות- עד כאן 35 דקות נטו.

המסלול ממשיך לכיוון דרום על שביל חולי המתחבר לשכונת מגורים ומכאן על כביש אספלט 4.5 ק"מ מיבשות לפחות יש מידי פעם קצת נוף לכיוון העמק בו זורם הנהר –עד כאן שעה ורבע הליכה נטו, עוברים לדרך עפר שיורדת מהר לעמק הנהר ומטפסת שוב לתוך החלק העתיק של Aljezur סמטאות צרות ויפות אבל המקום ביום ראשון היה ממש נטוש, העיירה בנויה משני חלקים הישן מערבית לנהר והחדש מזרחית לו כחצי קילומטר ישנו בחלק החדש ב-Guesthouse ALareira סוג של מלון קטן קצת ישן אבל כלל גם ארוחת בוקר טובה-סה"כ סביר, יש סופר מרקט ענק כולל קצת אוכל מוכן 300 צפונית מהלינה- הישוב עצמו די משעמם ואין משהוא מיוחד לעשות בו.

היום החמישי והשישי (הפסקה): מ- Aljezur ל- Odeceixe , שעות הליכה נטו 5:35 –קל עד בינוני

יצאנו לדרך לאחר בוקר טובה בגסט האוס יום יפה בחוץ תחילה חזרנו חזרה לחלק הישן של העיירה חוצים בשביל זה את הנחל על גשר יוצאים מהעיירה על דרך עפר ומתחילים טיפוס חד של 100 מ' לגובה מימין כלביה ענקית -הכלבים לא נראו משהוא-מליון נביחות עלינו, לאחר הטיפוס הקצר ממשיכים על דרך רחבה עד שמגיעים לעיירה- Rogil- קטע קצת משעמם עד כאן 1:50 שעות נטו, העיירה פרוסה לאורך רחוב ארוך ויש בתי קפה מסעדות ולפחות 4 סופרים קטנים הצטיידנו קצת ויצאנו מהעיירה הליכה שטוחה בין איזוריים חקלאיים ומספר בתים-חריג לנוף שהיינו רגילים אליו עד עכשיו, מגיעים שוב למצוק המקסים שלנו כמובן כרגיל לתצפית מדהימה-עד כאן שעה הליכה נטו.

מכאן ממשיכים לאורכו על שביל חולי מאוד,לאחר הליכה של ק"מ אחד השביל פונה ימינה לכיוון דרום מזרח ומבצע סוג של הקפה כמו האות ח- של 2 ק"מ, אנחנו החלטנו פשוט להמשיך לאורך המצוק ולוותר על הסיבוב הזה- המחיר ששילמנו זו חציה של ערוץ עמוק אליו יורדים בחדות ועולים בחדות-היה שווה במיוחד בשל הנופים-אבל וזה חשוב אם בערוץ היתה זרימה של מים אזי לא בטוח שהיה אפשר לחצות-לשיקולכם.

ההליכה ממשיכה בחול הטובעני -לא קל אבל לפחות הנופים עוצרי נשימה עד לחיבור לכביש הליכה קצרה עליו ומגיעים לנקודה מיוחדת מאוד של חיבור נהר Seixe לאוקינוס נוצרה שם לשון יבשה חולית ענקית והשילוב עם צבעי הכחול של המים והמצוק מהמם!!- עד כאן עוד שעתיים הליכה נטו. יש מסעדה ובית קפה נחמדים מאוד ספסלים לישיבה מול הנוף ומה יותר טוב מזה לעצור לארוחה עם בירה צוננת מול הנוף המטורף הזה- ביום ההליכה הבא נהיה בצד השני של הנהר על המצוק.

אנחנו ירדנו קצת למטה בין כול חדרי הארחה שיש שם וחזרנו חזרה בעליה חדה ברחוב יפה למסלול מכאן ההליכה על כביש-לא נורא בכלל -במקביל לנהר והנוף נחמד, לאחר שני ק"מ עוזבים את הכביש לדרך עפר שמקצרת במעין מיתר עד ל- Odeceixe סה"כ עוד 45 דקות של הליכה נטו.

ישנו ממש בכניסה לישוב ב- חדרי אירוח Sol Mar חדר גדול נקי ארוחת בוקר טובה בעלי המקום ממש חמודים- מומלץ בחום רב. החלטנו לקחת יום הפסקה למנוחה צבירת כוחות וגם סתם פינוק-למה לא?, העיירה ממוקמת על מעין גבעה קטנה מול העמק בו עובר הנהר, ניתן לטפס למעלה לתצפית מתחנת הרוח וגם סתם יפה לטייל ברחובות החמודים והאותנטיים, יש הכול בעיירה מספר מסעדות בתי קפה בית מרקחת ולפחות שני מרכולים-היה נחמד מאוד לעשות יום הפסקה ומקום הזה-ממליצים בחום.

היום השביעי- (שישי להליכה): מ- Odeceixe ל- Zambujeira do Mar שעות הליכה נטו 4:40 - קל עד בינוני, הרבה קטעי חול.

יצאנו לדרך מאוששים לאחר יום ההפסקה הנפלא שיצא לנו בלילה קצת טיפטף גשם מעולה בשביל ההליכה בחול, יוצאים על כביש לכיוון מזרח לאיגוף קטן על מנת לעבור על גשר גדול את ערוץ הנהר ממשיכים את ההליכה בכביש בתוך העמק עד שרואים כבר את הבתים על החוף שעברנו בינהם שלשום, מכאן עוברים לדרך עפר שמטפסת בחדות למצוק וממנה לשביל חולי עד לתצפית מטורפת נוספת -הפעם מצפון-של שפך הנהר לאוקינוס עד כאן שעה ועשר דקות נטו הרוב על כביש.

המסלול ממשיך על המצוק כמובן בחול הטובעני אבל עם נופים מפצים עד לתצפית על נמל דייגים של העיירה הקטנטנה Azenha do Mar יורדים בחדות לחציית ערוץ ועולים חזרה לתוך העיירה, יש סופר קטן לא ראינו האם פתוח בכלל ובית קפה נפלא ישבנו לקפה ועוגה טעימה- אמרתי מחירים זולים? הכול יחד 4 יורו לא להאמין עד כאן 50 דקות נטו.

המשך המסלול לאורך המצוק הפעם החול לפחות לא טובעני בשלב מסוים עוזבים את המצוק לאיגוף בצורת ח -כנראה של שטח פרטי – ההליכה חמודה עוברת דרך מנהרת צמחיה וחוזרת שוב למצוק במקביל לגדר בתוך צמחיה, לנקודת שממנה ניתן לתצפת דרומה לחוף מדהים וצפונה להמשך החוף המחורץ- עד כאן שעה הליכה נטו.

המשך ההליכה בתוך נוף קצת שונה הרבה צמחיה ומקורות מים גשרי עץ ולא מעט עליות וירידות חלק מהדרך חולית וחלק כורכרית עד חוף Paraia do Carvalhal חצינו את הערוץ המוביל אליו -המסעדה שם היתה נטושה-וטיפסנו לתצפית על המצוק מצפון לחוף, למטה היו מספר חברה שהשתזפו בשמש הנעימה- עד כאן 50 דקות נטו.

הדרך משיכה בדשדוש בחול עוברים מעל למספר חופים יפים ביותר וגם צמוד לגדר של איזה סוג של חי בר עם יענים ועוד חיות מטפסים בגרם מדרגות ארוך מעץ ובשלב מסוים מתגלה Zambujeira do Mar שיושבת במיקום מדהים ממש על המצוק ענק מעל חוף חולי מדהים לא פחות, לפני ההגעה יורדים לחציה של ערוץ עם ריח לא משהוא ומטפסים בכביש לתוך העיירה- ישוב לא קטן נראה כמרכז תיירותי עם כמות מכובדת של מסעדות בתי קפה ולפחות סופר מרקט אחד גדול- עד כאן עוד 50 דקות נטו. ישנו ב- Casa da Praia חדר פרטי עם מקלחת קטנה צמודה ומטבח משותף- היה סביר לא יותר.

היום השמיני-(שביעי להליכה): מ- Zambujeira do Mar ל- Almograve שעות הליכה נטו 5:10 -יום קשוח רק פסיכולוגית

טוב כאן קצת נגמר לנו המזל עם מזג האוויר קמנו לערפל מטורף עם 100% לחות והיינו בטוחים שזה יתפוגג די מהר כמו שאנחנו רגילים בארץ, יצאנו למסלול לקטע קצר על חול לאורך המצוק בקושי היה ניתן לראות קצת את קו המים ובטח לא לדבר על נוף- צעדנו ממש בתוך ענן , די מהר עוברים לקטע מיבש של 2.5 ק"מ על כביש ללא קשר עין עם החוף-בלי קשר לערפל, הגענו בסופו לכפר דייגים קטנטן Entrada da Barca היו שם שתי מסעדות סגורות והכול נראה יחסית נטוש עשינו עצירה ארוכה מאוד על המצוק מתוך תקווה שמשהוא ישתנה-אבל הערפל סרב לזוז והמשיך ל"שבת" עלינו- עד כאן 50 דקות נטו.

בצער רב המשכנו לצעוד בערפל הסמיך יורדים ממש לתוך נמל הדייגים שבו ניתן לראות מלא סוגים של מלכודות שהם מניחים בים וכמה סירות, המסלול נע על דרך עפר נוחה עד ל- Cavaleriro –קיצרנו ע"י הליכה במעין מיתר בק"מ את הדרך שעולה תחילה צפונה וחוזרת דרומה לישוב בגלל שלא היה טעם ללכת באפלה הזו סתם, הישוב קטנטן אבל עם בית קפה חמוד ביציאה איך לא עצרנו לקפה עם עוד מטיילים ומקומיים שישבו שם, מרחנו את הזמן בתקווה שהערפל יחליט לזוז קצת-ללא הצלחה כמובן--עד כאן 1:45 שעות נטו.

הדרך חוזרת שוב לכיוון המצוק ועוזבת אותו להליכה בחורש רחוק מהמים מתחברים שוב למצוק והולכים ממש על השפה שלו בחול לא סימפטי בכלל עד לנמל דייגים –Porto Das Lapas das Pombas , רק מכאן התחיל הערפל קצת להתפוגג ויכולנו לראות משהוא מהנוף- עד כאן 1:40 שעות נטו.

עוברים לאוטוסטרדה ממש רחבה ופעם ראשונה אנו הולכים די בגובה המים-ממש מוזר, עוברים ליד 3 חופים ומהאחרון יוצאים לשביל יפה הנע שוב על המצוק עד לחוף Paraia da Foz dos Curicos שם השביל שובר לכיוון דרום מזרח לעבר Almograve- עד לכאן עוד כמעט שעה נטו.

העיירה מאוד קטנה וקומפקטית הרוב מתרכז סביב הכיכר המרכזית-מסעדה טובה ומומלצת Sabores e Mar יש גם בתי קפה ולפחות שני סופרים קטנים, ישנו ב- Al Casa das Androinhas יקר ביחס למה שמקבלים אבל התנאים בסדר.

היום התשיעי והיום העשירי (הפסקה)– (היום השמיני להליכה): מ- Almograve ל- Vila Nova de Milfontes, שעות הליכה נטו 4:50- קל-בינוני

בלילה ירד לא מעט גשם וגם בבוקר כשהתעוררנו אבל למזלנו כשיצאנו לדרך הכול נרגע והגשם הזה ממש ברכה להליכה על חול טובעני-מקטין לפחות בחצי את קושי ההליכה. מתחילים קטע קצר על כביש ולאחר מכן עוברים לדרך עפר לפניי המצוק איך לא עוברים לחול-אהובנו, ההליכה לאורך מצוק יחסית נמוך ורובה ככולה בחול כמובן-שוב למזלנו רטוב, יש מספר מקטעים שקצת מתרחקים פעם שדות גידול דשא ופעם איגוף של מגדלור בדרך ירדנו להליכה נעימה ממש על החוף למקטע של 1.5 ק"מ ב-Praia do Brejo Largo השביל כמובן נע למעלה במקביל, אוגפים מבנה של מגדלור- עד כאן שעה וחצי נטו.

ההליכה ממשיכה לאורך המצוק עד שמתחילים לראות את Vila Nova de Milfontes בשלב זה עזבנו את השביל ונצמדנו לקו המצוק יש שם אבנים סלעים וצורות חול מאוד מיוחדות כשהגענו ממש קרוב ל-Praia das Furnes אי אפשר היה לרדת לחוף בגלל גובה המצוק נאלצנו לפלס דרך לכיוון מזרח ולחזור לשביל המקורי-עדיין היה שווה ומומלץ מאוד!-עד כאן עוד 1:40 שעות נטו.

מבצעים איגוף קטן ומתחברים לדרך שיורדת לחוף הדרך ממשיכה במקביל לחוף אבל רחוק מהמים כאשר את הים מסתירה דיונה מוגבהת, עוברים ליד מסעדה בשם Oasis מלאה באנשים וממשיכים קטע קצר על הכביש במקביל לנהר Mira מכאן פונים ימינה לסינגל- עד כאן 40 דקות נטו.

עולים בסינגל בין עצי שעם עד לחיבור לכביש עליו צועדים לחציה של הנהר על גשר ענק –נוף מדהים למטה- מגיעים לכיכר ופונים שמאלה עדיין על כביש לתוך Vila Nova de Milfontes במקביל לנהר הפעם מצידו הצפוני, ישוב ממש ענק המון חנויות בתי עסק מרכולים מסעדות ומה לא, מלא באנשים-כול ימי הטרק יחד לא ראינו כול כך הרבה, לינה הזמנו במיקום חבל"ז ממש באזור המרכז העתיק יותר ב-Sol da Vila-מומלץ בעיקר בשל המיקום, - עד כאן עוד שעה נטו.

תכננו ללכת למחרת את היום האחרון ואז לישון לילה ב-Porto Covo ויום אחרי לנסוע באיזי לליסבון, אבל אז גילינו שיש למחר תחזית לגשם רציני גם בערב ירד כבר גשם טוב, החלטנו לשנות את התוכנית ולהשאר כאן לילה נוסף ואז כשנגיע ל- Porto Covo לנסוע לליסבון עוד באותו ערב, טיילנו למחרת בעיירה יש מסלול הליכה חמוד מהחניה של המעגן מערבה בנו דק חמוד מעץ עם כמה גרמי מדרגות משם המשכנו על החוף ולאחר על הכביש לנקודה בה נמצא שפך הנהר ואנדרטה Premio Utoia ישבנו למטה במסעדה לקפה מול הנוף המהממם-גשם בסוף ירד מעט בעיירה אבל ראינו המון עננים שחורים מדרום ומצפון לנו- כך טוב שעצרנו ליום מנוחה במקום מה שהעיירה ממש נחמדה.

היום האחד עשרה-תשיעי להליכה: מ- Vila Nova de Milfontes ל- Porto Covo, שעות הליכה נטו 4:55- בינוני (עם החול יבש יהיה קשה)

בערב ירד שוב קצת גשם וגם בלילה קמנו לתחזית לא וואו מבחינת גשם להיום, יצאנו בדרך עפר החולפת מעל לנמל דייגים די גדול ולפניו כבר עברנו למעילים הגיע חזית שחורה ומפחידה מהאוקינוס למזלנו היינו רק בשוליים שלה אז קיבלנו רק טיפטוף, נהיה די קריר לכן המשכנו ללכת עם המעילים,הסיפור חזר על עצמו בהמשך היום לפחות 3 פעמים-מישהוא כנראה אוהב אותנו למעלה:), המסלול נצמד ממש לקצה של המצוק ומאוד חולי-ברכנו את הגשם שירד עד עכשיו ממש הציל אותו מלדשדש בחול טובעני והיה המון היום!!
לאחר 2:25 שעות הליכה הגענו לרצועת חוף חולי ארוכה ביותר ירדנו אליה במדרגות עץ נוחות והלכנו על החוף עצמו חול מהודק ונוח-כיף ומגוון בשלב מסוים עלינו חזרה למצוק והתחברנו שנית לשביל-עד כאן עוד כ-45 דקות.

השביל הפעם ממשיך על דרך רחבה אבל שוב ממש עמוסה בחול הגענו למצודה –.....Forte de Nossa נקודת תצפית נפלאה על האי ממול והפסקת קפה על הגזייה שלנו אפילו יצאה סוף סוף השמש וקיבלנו צבעים מטורפים של ים כחול כחול וחול צהוב צהוב- עד כאן עוד 55 דקות.

מהמצודה המסלול יורד לחוף-פעם ראשונה בכול הימים של הטרק ונע בתוכו-אין כמעט סימונים-מטפסים בקצה שלו שוב למצוק וממשיכים לאורכו כאן הוא ממש נמוך אבל הצבעים והשילוב עם השמש היה מדהים, נכנסו לעיירה שנראת מאוד תיירותית ומרוכזת ברובה לאורך רחוב ארוך היורד ישר לאוקינוס–עד כאן עוד 50 דקות.

ישבנו לבירה ונישנוש בבית קפה לא רחוק מתחנת האוטובוס ומשם הלכנו להתקלח בתשלום בקמפינג שבמרכז העיירה כיף להיות נקיים, חזרנו שוב לשתות עכשיו קפה טוב עם עוגה, השארנו את התיק במקום ועשינו סיבוב אחרון ברגל לקצה המצוק לומר שלום לטרק הנפלא שכול כך נהננו ממנו.
אוטובוס ישיר לליסבון לא הצלחתי להזמין באינטרנט כי היה מלא ונאלצנו לקחת סוג של מאסף אותה חברת אוטובוסים קו 81 עלות 15.6 יורו לשנינו- היתה אמורה להיות נסיעה של שעתיים בישיר שלוש במאסף בסוף נתקענו בפקקים בגלל יום ראשון ולקח לנו 4 שעות-מטורף!! ללא עצירה לפיפי אפילו ונהג שלא מסכים לעצור וכמובן ללא שרותים באוטובוס, היה ממש קשוח.
החברים אספו אותנו לבית שלהם בעיר

• לבוש והנעלה: בגדים קלים ונוחים, מעיל גשם דק, נעלי ספורט בלבד-אין צורך בנעלי הרים.
  • ציוד: אם ישנים בגסט האוסים אין צורך במגבת-סבון ושמפו כדאי מעט, מקלות הליכה מיותר לחלוטין, כובע חובה וקרם הגנה