טרק שמונה ימים בשמורת aiguestortes

יצאנו שני חברים למסע של 8 ימים בשמורת "המים המתפתלים". בדרך חצינו מעברי הרים, עלינו לפסגות גבוהות, ראינו מעל 100 אגמים ובחלקם גם טבלנו, חוויה קסומה של יופי והוד שקשה להעביר עד הסוף בתמונות ומילים

תאריך הטיולJuly 2019
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

יום 0 מברצלונה לאספוט

נחתנו בברצלונה אחרי 16:00 ויצאנו עם רכב שכור לעירה Espot אליה הגענו אחרי נסיעה יפיפיה בכבישים הרריים בעשר בלילה, שבקיץ הספרדי זה אומר באור אחרון. באספוט ישנו ב: Pensió Casa Palmira כ: 70 אירו.
שכירת הרכב הוכחה כמשתלמת ויעילה בהרבה מאשר אוטובוס כשמדובר בשני אנשים ומעלה.
אספוט היא עיירה ציורית וקסומה בקרבת הכניסה המזרחית והראשית לשמורה ולכן יש שם תחנת מידע, חנויות למטילים, מסעדות ומוטלים קטנים וחמודים.

יום 1 מאספוט לבית ההרים אמיטגס REFUGI D'AMITGES

אחרי ארוחת בוקר והתארגנות יצאנו בשעה 10 מאספוט לחנית הרכב בכניסה לשמורה. בדרך ראיתי במבי קטן שברח כשעצרנו את הרכב לצלם. חנינו את הרכב הוצאנו את התיקים והתחלנו ללכת... המסע בן שמונת הימים התחיל בשביל שעולה ביער מחתני קסום בצמוד לנחל 'אסקריטה' שמנקז את הצד המזרחי של השמורה וספיקתו בערך כשל נחל הדן. מדי פעם ניתן לראות מצד שמאל מבעד העצים את הר המחט הגדול והמרשים 'אנקנטטס'. אחרי כשעה הליכה הגענו לסכר של אגם מאוריציו, שם עשינו את הקפה הראשון בטיול. יש מטיילים שבוחרים לקחת שירות ג'יפים שמעלה ישר לאגם מאוריציו אבל לדעתי זה לא מומלץ כי ההליכה ביער מקסימה ושונה מהמשך הטיול מפני שזו הפעם היחידה שהזדמן לטייל ביער עבות בגובה של פחות מ1900 מטר, כל יתר הימים הלכנו בין 2000-2900 מטר מעל פני הים. אחרי קפה באגם בחרנו את השביל שנצמד בהתחלה לאגם ועולה ישירות למפל רטרה במקום ה- gr11. שעוקף את המפל. מפל רטרה עצמתי ומרשים, לא לפספס! מהמפל המשכנו לטפס במעלה עמק רטרה אל מעבר לקו העצים שם הנוף משתנה לחלוטין, הטיפוס ממשיך ועולה מעמק רטרה לרכס ונהיה תלול יותר עד שרואים את בית ההרים אמיטג'ס. בית ההרים נמצא בגובה 2380 ושיעור העליה מהחניה כ-900 מטר. יצאנו מאספוט בעשר והגענו בשלוש לערך. מזג האוויר היה קצת סגריר וגשום עד הצהריים אבל ממש לא נורא.
ארוחת הערב באמיטג'ס הייתה נהדרת גם לטבעוני שכמותי, הלינה לעומת זאת בשני דורמיטורים גדולים 40 מיטות בכל חדר לא הייתה חוויה מלבבת.
סה"כ 5 שעות הליכה

יום 2 אמיטג'ס לקולומרס.

התחלנו ללכת בתשע, א.הבוקר ענייה ולא כלכך מתאימה לישראלים, מה שיהיה נכון גם להמשך. את ארוחת הפיקניק לא לקחנו מתוך חישוב שנספיק לצהריים בקולומרס (טעות).
ההליכה מעל קו העצים בעשביה אלפינית עוברת בין שני אגמים קטנים ועולה למעבר רטרה (2600) port de ratera במעבר רטרה השארנו את התיקים ועלינו עם פקל קפה בלבד לפסגת pic de ratera כ-2862 מטר. משם נשקף נוף מרשים ביותר דרומה לעמק רטרה ממנו עלינו, ומצד צפון הקרקסים הקרחוניים סלבורדו וקולומרס, קרקס קרחוני זה מאיין מכתש שנוצר בתחילתו של עמק, מוקף קירות הרים זקופים משלושה כיוונים ובקרקעיתו אגם אחד או אגמים רבים. הבקתות קולומרס, רסטנקה וג'וסף בלנק ממוקמות בתוך קרקס קרחוני.
הירידה מפסגת רטרה לרפוחיו קולומרס כ-800 מטר גובה הורגשה היטב בשרירי הרגליים. חשוב לדעת שעמק קולומרס נמצא מחוץ לשומרת איגווסטורטס מה שאומר שמותר להתרחץ באגמים! ובהחלט מומלץ לעשות כן. בקתת קולומרס ממוקמת לחוף אגם נפלא, הגענו בארבע אחר"צ כך שפיספסנו את ארוחת הצהריים. ארוחת הערב היית בסדר גמור ובלילה אפשר היה לשמוע את המפלים שיורדים לאגם קולומרס דה מג'ור מהחלון וזה היה נהדר.

יום 3 קולומרס לרסטנקה

יצאנו לדרך בשמנה ועשרים וכעבור כשעתיים הגענו למעבר פורט דה קלדס 2560 מטר ובאחת וחצי כבר הגענו לרפיוחיו רסטנקה, מרחק מה אחרי הפס הייתה פניה ימיה לפסגת מוטרדו עליה החלטנו לוותר הפעם. מצד שני לא ויתרנו על קפה בפס וליד אגם cap de port לפני הירידה לאגם רסטנקה והרפיוחיו שלצידו. אגם רסטנקה מותר לרחצה ויש אפילו ירידה נוחה למים, ארוחת הצהריים הייתה מצויינת. יום קל, 5 שעות הליכה כולל עצירות, כ-400 עליה לפס ופחות מ-600 מטר ירידה לרסטנקה שנמצאת בגובה 2000 מטר. בקתת רסטנקה ישנה ולא מלבבת אבל בהחלט גם לא נוראה, אגם הבדולח לחופה לעומת זאת מקסים ביופיו.

יום 4 רסטנקה לונטוסה + עליה לאגם Lac del mar

כיוון שבערב הסתבר שמעל הבקתה יש אגם גדול בשם Estanh del mar או Lac del mar דרכו לא נוכל לעבור למחרת, קמתי מוקדם ובשש ורבע עליתי 250 מטר לצלם את האגם וירדתי חזרה לארוחת הבוקר. לקראת 8 יצאנו לדרך, בחרנו את הדרך הארוכה לונטוסה שמסתבר שכמעט אף אחד לא עולה בה למרות שבמפה שלנו סומנה כדרך ראשית, ממעבר טומניה בגובה 2600 מטר נגמר הצבע הצהוב למסמן השביל ורק רוג'ומים של אבנים העידו שאנחנו לא הראשונים שהולכים בדרך הזאת. העליה תלולה מאוד ובחלקה מדלגים על סלעי גרניט גדולים וחוצים קטעי שלג (אמצע יולי!). התצפית מהפס יפה מאוד, משם ירדנו ירידה די תלולה לאגמים טומניה Dalt ו- Baix (תחתון ועליון) באגם העליון טבלנו טבילה הגונה (למרות שברגע שעברנו את הפס חזרנו לתחום השמורה) ושחינו לאי שבמרכז האגם. משם הליכה קלילה לבקתה, בשעה 14:30 הגענו לונטוסה בזמן לארוחת צהריים, ונטוסה ללא ספק הבקתה היפה והמושקעת ביותר עד כה, 2215 מטר, ממוקמת מעל אגם מקסים.

יום 5 ונטוסה לאסטני לונג

יצאנו אחרי ארוחת הבוקר ב-7:45, העליה למעבר (Contraix (2750 לקחה כשלוש שעות, חלקה הראשון במעלה נחל מקסים וחלקה האחרון בדילוג על סלעי גרניט ומעבר שלוגיות כמו ביום הקודם. בסיפורי מסע אחרים וגם בעבור מטיילים שפגשנו ההליכה על הבולדרים נחשבה לקשה ומסוכנת אבל אנחנו מצאנו את זה מהנה ושונה, יש משהו מדיתטיבי בצורך להישאר דרוך ומרוכז בכל צעד. מהפס הדרך מטה ארוכה אך נוחה ומהנה, רובה הגדול לאורך נחל בשם Barranc שמימיו קרים מאוד ומצריך אומץ לרחצה. עם שינוי הגובה משתנה גם הנוף ונתקלים בפריחה משגעת של מגוון פרחים ביניהם טיגר לילי וסחלבים ואחר כך נכנסים לתוך יער מחטני כשמדי פעם אגם אסטני לונג היפיפה נראה למטה, האגם יפה גם מקרוב וממנו ניתן לראות את הפס ממנו ירדנו. בקתת אסטני לונג לאומת האגם קטנה ומאכזבת מכל בחינה. לא נורא לילה אחד וממשיכים. הגענו לבקתה לקראת שלוש אחרי 7 שעות הליכה נינוחה והפסקות לקפה ורחצה בנחל.

יום 6 אסטני לונג לקולומינה

תחזית מזג האוויר סיפרה שמהצהריים צפוי גשם, מצוידים בחליפות סערה לא התרגשנו מהדיווח, מה גם שלא הייתה לנו אפשרות לשנות תכנית.
7:30 יצאנו לדרך, אחרי 300 מטר במורד העמק הבנו שפספסנו את הפניה לשביל שעולה דרומה בעמק Dellui למעבר עם אותו שם. העליה בתחילתה מתונה מאוד בתוך יער ורק שהסתכלנו בייסומון האלטומטר בנייד הבנו שעלינו 400 מטר לאגם Dellui שם עשינו קפה והמשכנו בעליה התלולה לפס. מהפס נוף משגע והעננים באופק רק מוסיפים לנוף ולא מאיימים עדין.
בירידה מהפס תפס אותנו הגשם, בהתחלה טפטוף ואח"כ מבול שהטביע לנו את הנעליים. בדרך חצינו אגמים גדולים ובמטושטש הבנו שאנחנו מפסידים נוף משגע אותו יכולנו לשאר בקושי מבעד לסערה. בשעה 12:30 הגענו לרפיוחיו קולומינה וזו הייתה הפעם היחידה שהזמנים שלנו ירדו מהזמנים בשילוט הדרך בזכות הסערה. קולומינה, בקתה יפיפיה אך סחופת רוחות ממוקמת בגובה 2400 מטר מעל עמק עמוק. הבקתה מתוקה ומעוצבת ויש לה מרפסת נוף משגעת. כיוון שהגענו ראשונים זכינו במקלחת חמה ללא תור לחמם את עצמותינו מהגשם שחדר אליהם.
עליות מצטברות מלונג לקולומינה 830 מטר

יום 7 קולומינה לג'וזף מריה בלנק (יוסי מרים הלבן)

הסערה חלפה לה ומזג האוויר היה קר אך בהיר. הולכים לחוף אגם קולומינה ואגם Estany del mar המכונה כך על שם גודלו, חוצים פס מקומי קטן לאגם סאבורו ועולים למעבר סאבור עליה תלולה מאוד אך קצרה. בדרך מטה עוברים ליד אגם גדול ויפיפה בשם Delat ועוד אגם קטן בו פגשנו שני זוגות ישראלים ועשינו חפלה ישראלית של קפה ופרות יבשים. היה זה היום עם מספר האגמים הרב ביותר והתחלנו לחשוב שכבר ראינו הכל כשלפתע!!!! בלי שום הכנה מוקדמת נפתח לנו הנוף לקרקס פגוארה על אגמי הבדולח היפיפיים כשבאמצע, על לשון יבשה במרכז אגם פגוארה נראית בקתת ג'.מ. בלנק היפיפיה (2315). מראה זה היה ללא ספק השיא של הטיול. יופי מרגש שאין באפשרותי להסביר במילים וגם התמונות המצורפות לא ימחישו עד הסוף.
הבקתה עצמה היא ללא ספק היפה וטובה ביותר מכל בחינה שהיא, בקתה שאמנם מוגדרת כמקלט הרים אבל יכולה בקלות לשמש גם כבקתת נופש לכמה ימים.

יום 8 ג'וזף בלנק לאספוט

יום אחרון יום עצוב. הדרך למטה לחניון בכניסה לשמורה בו השארנו את הרכב עוברת על דרך יער רכב רחבה שהבהירה לנו הבהר היטב שזהו הטיול נגמר ויורדים מההרים הגבוהים אל מתחת ל2000 מטר ומשם חזרה הביתה. היה יער הייתה פריחה אבל האווירה הייתה כבדה. בדיעבד עשינו שגיאה, יכולנו לחזור על עקבותינו ולקחת את שביל CF לכיוון צפון מערב, שביל שחוצה מעבר הרים, מקיף את הר המחט אנקנטטס ויורד לאגם מאוריצי. לא נורא הבטחתי לעצמי שאחזור לאיגווסטורטס לטיול נוסף.

• שכירת הרכב הוכחה כיעילה ביותר ומשתלמת ביותר למרות שהיינו רק שניים.
  • אנחנו סגרנו את כל הלינות ב-20 לפברואר וזה היה פנטסטי. כל מי שסגר באביב נאלץ לשנות מסלול בהתאם לרפיוחיוס הפנויים.
  • אם התיק שוקל יותר מעשרה קילוגרם סימן שלקחתם יותר מדי ציוד
  • כדאי לקחת סנדלי הליכה נוחות בנוסף לנעלים
  • בלון גז קטן הספיק לנו לשמונה ימים. (ע.ע. נס פח השמן)
  • קרם הגנה ומשקפי שמש ציוד חובה
  • לא צריך יותר מליטר מים לאדם. שתינו מהנחלים, האגמים והפונטים בדרך
  • באופן מפתיע ברפיוחיוס מתחשבים בטבעונים וצמחונים והאוכל היה נהדר.
  • אין צורך בשק"ש אבל כדאי לקחת שרוול בד במקום מצעים.