טיול טבע בסלובקיה

משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתקיץ

יוצאים לדרך

באוגוסט 2014 נסענו שלוש משפחות עם ילדים בגילאי שמונה עד שתיים עשרה לטיול בדגש טבע בסלובקיה. הטיול התחלק לשלושה חלקים: הרי הטטרה הנמוכים, גיחה לפולין (קראקוב) וחזרה לסלובקיה להרי הטטרה הגבוהים ולגן העדן הסלובקי

6/8
טיסת ערב עם Up לבודפשט. לינה בבית מלון ליד שדה התעופה

הרי הטטרה הנמוכים

7/8
מונית חזרה לשדה התעופה, לקחנו את הרכבים מחברת ההשכרה. קיבלנו Suzuki SX4מפנק, אבל בגלל דיסק שניתקע ברדיו-דיסק ולא הפסיק לטרטר החלפנו לסיאט טולדו 
יצאנו באיחור אופייני צפונה, לכיוון סלובקיה. אחרי כשעה וחצי אמרנו להתראות להונגריה וברוכים הבאים לסלובקיה.
נסיעה לא ארוכה והגענו ל-Banska Stiavnica , עיירה קטנה וחמודה. אין משהו מיוחד לעשות, הסתובבנו קצת, ביקרנו במתחם ימי הביניים שליד המצודה, ירינו בחץ וקשת והצלפנו באוויר בשוט (טוב, רק קובי באמת הצליח). ארוחת צהריים מאוחרת והמשכנו ל- Banska Bystrica, עיר עם מדרחוב יפה ונעים. המשכנו צפונה ובשעה מאוחרת (מה שעתיד להפוך להרגל בטיול) הגענו לדירה שהזמנו - Apartmany Poliak (Dechtarska 91, demanova, Liptovsky Mikulas). בית עם שלוש דירות, אחת בכל קומה, הדירות מאוד גדולות ויפות. נמצא בעיירה קטנה ליד העיר Liptovsky Mikulas ששוכנת ליד אגם מלאכותי גדול.

8/8
נסענו לעיירה Terchova, בכניסה לעיירה ישנו מלון בשם Diery ממנו מתחילים מספר מסלולים בשמורת הטבע Narodny park, כולל טיול בקניון Diery עצמו. המסלול מקסים. הדרך עוברת ביער לאורך נחלים זורמים, כשבדרך עוברים מעל גשרים רבים ומטפסים בסולמות מעל מפלים. פשוט מקסים. במקום להגיע חזרה לרכב שחנה ליד המלון טעינו בדרך והגענו לעיירה בצד השני של הפארק, רכבת צעצוע שמקיפה את הפארק החזירה אותנו למלון Diery.

המשכנו לטירה בשם Orava שנמצאת ליד Oravsky Podzamok. כשהגענו הטירה כבר הייתה סגורה, מהעיירה היא נראית מרשימה. ראינו כבר מספיק טירות כך שלא הרגשנו החמצה.

9/8
ביקרנו בבית הכנסת ב- Liptovsky Mikulas. בית הכנסת נראה יותר כמקדש יווני מאשר בית כנסת.
המשכנו לכפר Vlkolinec. כפר שכל בתיו בנויים מעץ ויחודו בכך שעדיין גרים בו. הבתים יפים והכפר נמצא בעמק משגע. אחרי שוטטות קצרה בכפר הילדים מצאו גן שעשועים, הם עצרו לשחק ואנחנו נחנו בנוף המדהים.

המשכנו לרכבל שעולה להר בשם Hrabovo. שכרנו קורקינטים למבוגרים. הרעיון הוא לעלות להר עם הרכבל ולגלוש למטה עם הקורקינט. כל הקבוצה עלתה ודווקא כשהגיע תורנו, כשכבר ישבנו בקרונית של הרכבל, עם הקסדות על הראש, הרכבל התקלקל. הורידו אותנו מהרכבל, ואת החצי שעה שלקח לחבר'ה לגלוש מההר אני העברתי בתור לקבלת הזיכוי על הגלישה שלא הייתה. ליד הרכבל יש אגם מלאכותי יפה.

10/8
נסיעה דרומה בדרך צרה בעמק Demanovska Dolina לכיוון מערת קרח ונטיפים - Demanovska ladova J. . המערה יפה, אולם יש בה רק אולם אחד עם קרח והוא קצת קטן. הרגשנו שהמערה היא יותר מערת נטיפים מאשר מערת קרח. קצת בהמשך הכביש ישנה מערת נטיפים נוספת.

המשכנו בנסיעה קצרה בעמק עד לרכבל שעולה להר Chopok. כשהתחלנו לעלות ברכבל השמים התכסו עננים, הרוח עלתה והתחיל לרדת גשם קל, שבפסגת ההר הפך לגשם, רוח, קור מקפיא וראות של מטרים בודדים. כדי להעביר את הזמן בתקווה שבינתיים הענן יתפזר ומזג האוויר ישתפר עצרנו במסעדה שבתחנת הרכבל לקפה ועוגה. אחרי כשעה מזג האוויר אכן השתפר קלות, אבל רק קלות, לי זה הספיק כדי להודיע שמזג האוויר משתפר ואפשר להעמיס את התרמילים ולרדת למטה ברגל, אבל דעת הרוב קבעה שהדרך למטה עוברת ברכבל (יש מסלול נחמד שיורד מהתחנה העליונה לרכבל האמצעי), כמובן שכשהגענו לתחנה האמצעית השמיים התבהרו...

המשכנו בנסיעה קצרה לקצה העמק, ל- Tarzania, פארק חבלים סלובקי. יש לא מעט פארקי Tarzania בסלובקיה. אנחנו מאוד נהנינו בפארק זה.

11/8
ליד מיקולאס יש שני פארקי מים גדולים, אנחנו בחרנו ב- Gino שליד Besenova, פארק מים שהתגלה כבחירה מצויינת. כיאה למדינה שרוב השנה יורד בה משהו – גשם או שלג, כמעט כל הפארק מקורה, המים חמים והמגלשות מצוינות.
בערב ארוחת פרידה מקובי ועלמה שיחזרו מחר לבודפשט ומשם ארצה.

פולין

12/8
ארוחת בוקר משותפת שהפכה כבר למסורת, נפרדנו בעצב מהדירה ומהרי הטטרה הנמוכים. שושי גילתה שיש כנסיית עץ שנמצאת לא רחוק ולא סימנו עליה V, מהר מאוד השלמנו את הפער וקיבלנו אישור להמשיך בטיול צפונה לכיוון פולין. התחלנו בדרך נוף משגעת, כביש 584. אחרי כשעה וחצי עברנו את הגבול, האירו הפך לזלוטי, הבדיחות על הפולניות יצאו מהשק, וכעבור זמן קצר הגענו ל- Zakoppane. עיירת סקי ונופש פולנית, מדרחוב נחמד, קצת עמוס ומאוד תיירותי. עברנו בעוד כנסייה מעץ ובבית הקברות הסמוך והיפה. נראה שרק בפולין משלמים כסף להיכנס לבתי קברות (ושוב חזרנו לבדיחות על הפולניות...) בינתיים, שושי, שסוף סוף הגיעה למחוז ילדותה של אימא נמצאת בעננים. המשכנו לקראקוב. אנחנו ישנים במלון דירות בשם Kazimierz Secret שברחוב Jozefa 34. הדירות מקסימות. המלון נמצא ברובע היהודי, מרכז הבוהמה של קראקוב, בתי קפה ומסעדות לרוב, המון שלטים ותפריטים בעברית.
המלון מומלץ בחום www.kazimierzs-secret.com

13/8
נסענו למכרות מלח ב- Wieliczka (בפרברי קראקוב). חשבתי לתומי שיהיה סיור בעוד מכרה, שעה ואנחנו חזרה באוטו. הופתעתי ובגדול. המכרה ענק, כ-300 ק"מ, עומק של 130 מטר מתחת לפני האדמה, כשהביקור מתבצע בכ- 3 ק"מ בלבד. הסיור הוא בן שעתיים וחצי , בדרך עוברים באולמות ענקיים, ליד אגם תת קרקעי, וכמובן כנסיות מרשימות במעבה האדמה. מדהים.
חזרנו לקראקוב, הפעם למרכז העיר, התחלנו בארמון Wawel וממנו המשכנו לכיכר המרכזית באזור העתיק - Stare Miasto .

הרי הטטרה הגבוהים

14/8
בבוקר עצרנו במפעל של שינדלר, מדריך ישראלי שפגשנו בכניסה אמר שאין עניין מיוחד בתצוגה בתוך המפעל, גם כך מיהרנו אז הסתפקנו בהתרשמות מבחוץ, סימנו V נוסף ברשימה, והתחלנו בנסיעה לכיוון הגבול הסלובקי. אחרי כשלוש שעות הגענו לעיירה Cerveny Klastor שבפארק פניני. מהעיירה יוצאים לשייט רפסודות על הנהר לאורך 10 ק"מ. קצת לפני שהגענו לפארק התחיל לרדת גשם, בהתחלה נבהלנו וחשבנו לבטל, אבל אחרי שראינו שכל הסירות יוצאות כרגיל החלטנו לצאת, למזלנו גם הגשם כמעט נפסק. רק בהמשך הטיול נבין שגשם מסמל את אמצע הקיץ בסלובקיה, וסלובקי ממוצע לא נרתע מקצת גשם. הנהר הוא הגבול בין סלובקיה לפולין, גדה אחת שייכת לסלובקיה והשנייה לפולין. אחרי כשעה וחצי של שייט רגוע הגענו לעיירה בסוף המסלול, מכאן אפשר לחזור לרכבים שבתחילת המסלול עם אופניים או בהליכה ברגל בשביל מקסים לאורך הגדה או באוטובוס. חלקנו בחרו בדרך הקלה - כרכרה עם סוס לכפר הסמוך ומשם אוטובוס, וחלקנו בחרנו ללכת ברגל. השביל מקסים, הולכים ביער בדרך טובה לאורך הנהר. כמובן שברגע שהתחלנו ללכת הגשם התחזק ואת רוב הדרך הלכנו בגשם כשרק העצים משמשים לנו מחסה. דווקא היום השארנו את המטריה ברכב, ריקי קיבלה מטריה משושי ואני שילמתי את מחיר השיכחה. בדרך פגשנו זוג פולני חביב, דיברנו על המצב בישראל, על פולין ועל עוד דברים שלא ברומו של עולם, הבחור סיפר שהם באו לכאן כבר מספר פעמים אבל זו הפעם הראשונה שהם באים לכאן בקיץ ויורד גשם, לקח לי מספר רגעים להפנים שאנחנו בקיץ...
סיימנו עייפים ונסענו למלון בעיירה בשם Zdiar

15/8
קמנו ליום יפה. נסענו ל- Tatranska Lomnica, שממנה תכננו לעלות עם רכבל ל- Lomnicky stit, כמובן שפסגת ההר הייתה מכוסה בעננים כך שעלינו רק לתחנת האמצע של הרכבל שנמצאת ליד אגם Skalnate pleso, כמובן שהעננים כיסו גם את גובה זה, כשעמדנו על גדת האגם אפשר היה לראות מטרים ספורים ממנו בלבד. מצד אחד הרגשנו החמצה קלה, מהצד השני ראינו כבר הרבה אגמים (ובסלובקיה יש מהם ב-כ-מ-ו-י-ו-ת) והחוויה של אגם בענן הייתה מיוחדת.
מהאגם הלכנו בשביל מסומן באדום לכיוון מפלי Hrebienok שמעל Stray Smokovec. הדרך יפה מאוד, כל המסלול מרוצף באבנים גדולות מהאזור. לקראת סוף המסלול מגיעים למספר מפלים, המשכנו עם הסימון הירוק לאורך הנהר וזכינו למספר מפלים נוספים. יפה מאוד. המסלול אמור לקחת פחות משעתיים, אנחנו היינו איטיים יותר...
מ- Hrebienok ירדו בפוניקולר ל- Stray Smokovec. לחלופין אפשר להמשיך עם הסימון הצהוב לאורך הנהר עד ל-Tatranska Lensa, מומלץ.
המשכנו עם הרכב לאגם נחמד בשם Strbske pleso

גן העדן הסלובקי – Slovanska Raj

16/8
נסענו למבצר Spisky Hard שליד העיירה Spisske podhradie. המבצר מקסים, ממוקם על גבעה ונראה מרחוק. היום השמש באמת חייכה אלינו ואנחנו התענגנו על כל רגע. מהמבצר עצרנו בדרך במרכז העיירהLevoce, נחמד.
נסענו למלון בעיירה Hrabusice שנמצאת במקום אידיאלי ליציאה למסלולי הטיול בגן העדן הסלובקי. למרות שהמיקום של העיירה אידיאלי לביקור בגן העדן הסלובקי, למעט מספר מלונות קטן העיירה נטולה תשתית תיירותית, יש רק מסעדה אחת, שביום האחרון ביקרנו בה וגילינו שהיא דווקא די נחמדה.

17/8
נסיעה של מספר דקות ל- Podlesok ממנה יוצא ומסתיים המסלול בקניון ה- Sucha Bela. המסלול מתחיל בעליה של כשעתיים בקניון וירידה של כשעה וחצי בשביל אחר. ההליכה בקניון מקסימה - הולכים בתוך נקיק ביער עם נחל זורם, במסלול עשרות גשרים מעץ המשמשים כמעברי מים ועוד מספר סולמות ארוכים שמטפסים על מפלים זורמים. מקסים.
העלייה בנחל לקחה לנו כמעט ארבע שעות, הקבוצה הייתה עייפה והחלטנו לרדת חזרה באופניים שניתן לשכור במקום, במקום להמשיך עם המסלול ברגל (רק אני רציתי להמשיך בירידה ברגל כמתוכנן). סימן מבשר רעות לתוכנית של מחר.

18/8
נסיעה קצרה ל- Cingov, ממנה התחלנו בעליה קלה של כשעה ביער עד ל- Tomasovsky vyhlad - מרפסת על סלע שבולט מעל קניון בעומק של כמאה וחמישים מטר. מזג האוויר מקסים והראות מעולה. כיף גדול. אחרי הפסקה לאוכל ותמונות ירדנו לנהר. מנקודה זו דקל, נדב ואנוכי המשכנו מערבה לכיוון Polesok לאורך נחל בשם Prielom Hornadu וכל השאר חזרו למכוניות ב- Cingov. ההליכה לאורך הנחל לקחה כשלוש שעות, בניגוד למסלול של יום האתמול הפעם ההליכה רגועה לאורך הנהר, מספר גשרים ומעברים מעל מצוקים נמוכים, עדיין יפה מאוד.

19/8
נסיעה בדרך צרה ומקסימה ל- Biele Vody שליד Dedinky. התחלת הליכה בקניון Zejmarska Roklina וירידה לאגם במסלול הירוק. ההליכה ביער לאורך נחל קטן עם טיפוס בסולמות. נחמד, לא מדהים. שעתיים. בדרך חזרה מהאגם לרכבים פגשנו את חברים מהארץ. עולם קטן.
פיצה אחרונה בשמש נעימה שלא ראינו כמותה כבר זמן רב ונסיעה של כארבע שעות למלון שליד שדה התעופה של בודפשט.

20/8
טיסה הביתה. זהו, תם ונשלם.