טיולים סביב הכפר שאשי

שלושה ימים סביב הכפר השקט שאשי שבמחוז יונאן. חיי כפר מסורתיים (עדיין), טיולים בנוף ירוק ונחמד לאתרים מעניינים, ובעיקר שקט ורגוע

תאריך הטיולApril 2013
עונה מומלצתמרץ-אוקטובר

על הכפר שאשי

שאשי (Shaxi) היא עיירה קטנה הנמצאת בערך באמצע הדרך בין עיירת התיירות המבוססת (והעמוסה) דאלי (Dali) ובין ערוץ דילוג הנמר - כך שהיא נקודה נוחה מאוד לעצירה בדרך במסלול התרמילאים המבוסס של מחוז יונאן. למרות זאת - הרבה פחות תיירים (זרים וסינים) מגיעים אליה, ויש בה הרבה יותר שקט וחוויה כפרית סינית מאשר בדאלי או ליג'יאנג (לפחות נכון לתקופה בה אנחנו טיילנו).
הרחוב הראשי של העיירה נראה כמו הרחוב הראשי של אלפי עיירות סיניות אחרות - זאת אומרת משעמם ומלוכלך. מתחתיו, לעומת זאת, נמצא הרובע העתיק יותר, מסודר סביב כיכר מרוצפת הפונה אל מקדש. ברובע העתיק צמחו גסטהאוסים, בתי קפה ובוטיקים - עדיין מעט, ועדיין לא מרגישים את התיירות המסחרית של דאלי, אבל זה יגיע לשם יום אחד. בינתיים - זהו אחד המקומות שהכי אהבנו בסין - וכך גם הרבה מטיילים אחרים שפגשנו. ישנם סביב שאשי כמה אופציות לטיולי יום נחמדים, שצוות הגסטהאוס בו ישנו הנגיש לנו אותם בצורה מצויינת - לא נפוץ למצוא אנשים כמוהם שמבינים תרמילאים וטיולים בסין.
כך, שלמרות שהנוף לא היה מהמדהימים ביותר בסין, והכפריים הסינים של המקום פחות "מיוחדים" מטיבטים או אנשי שבטים אחרים ביונאן וסצ'ואן, האווירה הופכת את המקום למנצח, ומאוד מאוד מומלץ למי שמגיע לאזור.

אל שאשי מגיעים במיניובוס מהעיירה הסמוכה, השוכנת על הכביש הראשי - JianChuan 剑川. הנסיעה לוקחת כ-45 דקות, ועולה 10 יואן.
אל JianChuan אפשר להגיע מדאלי, ליג'יאנג או ערוץ דילוג הנמר. אנחנו לקחנו אוטובוס מדאלי - נסענו בבוקר לדאלי הישנה (XiaGuan) - ומשם לקחנו אוטובוס ל-JianChuan. הנסיעה לקחה כשלוש שעות מדאלי החדשה, ועלתה 26 יואן. בדיעבד, הסתבר שאין צורך להיכנס לדאלי החדשה בבוקר, שכן האוטובוס ל-JianChuan עובר על הכביש הראשי ליד דאלי הישנה. פשוט בקשו מהגסטהאוס שלכם בדאלי שיסביר לכם איפה לעמוד, ושיכתבו לכם שלט גדול עם המילה JianChuan עליו. ככה תוכלו לנופף לאוטובוס ולעצור אותו כשהוא עבור - רק שימו לב שגובים מכם את מחיר הכרטיס האמיתי כשאתם עולים.

ישנו בשאשי בגסטהאוס המעולה (הטוב ביותר שישנו בו בסין) - Horse Pen 46, שנמצא בכיכר המרכזית של הכפר העתיק. החדרים אדירים, המחירים מצויינים (50 יואן לחדר זוגי מגניב עם שירותים ומקלחת חמה בחדר!), והצוות פשוט יודע את העבודה. הם ישמחו להמליץ לכם על טיולים או דרכים אחרות לנצל את הזמן, ולעזור לכם לתכנן את המשך הטיול בסין - הם באמת יודעים המון. הם אנשים נחמדים ומעניינים - כדאי להצטרף פעם אחת לארוחת ערב "משפחתית" של הגסטהאוס (20 יואן לאדם). ביום שבת הם מוציאים סיור מודרך - את אחד הטיולים המתוארים פה עשינו בסיור כזה. הסיור באווירה טובה, מאפשר לפגוש מטיילים אחרים שהגיעו לכפר (בדר"כ נחמדים) ו-הוא בחינם! הם אפילו לקחו אותנו בכניסה האחורית לגן לאומי שהוא בדרך כלל בתשלום!

העדפנו לעלות לרחוב הראשי של העיירה כדי לאכול - שם יש מסעדות "מקרר" סיניות רגילות, עם אוכל טעים במחירים זולים - יחסית לבוטיקים בכפר העתיק, ויחסית לבכלל.

בימי שישי יש שוק בעיירה - הגענו בדיוק אליו. זהו אחד השווקים הצבעוניים והנחמדים שראינו בסין - אנשים מגיעים מכל הכפר מסביב לקנות, למכור, או לעבור טיפולי שיניים - אם אתם יכולים להגיע בשישי לפני 14:00 - מומלץ. זו גם הזדמנות טובה לקנות פירות - בשאר השבוע קשה למצוא אותם בעיירה.

טיול יום ל-Shibao Shan

שיבאו-שאן הוא הר קדוש הנמצא לא רחוק מהעיירה שאשי. על ההר אתר בתשלום, בו שרידי מקדשים עם פיתוח אבן. רוב המטיילים הסינים (והזרים בעקבותיהם) נוסעים אל ההר במונית, משלמים על הכניסה לאתר (סכום לא מבוטל), מסתובבים בו וחוזרים במונית.
אנחנו יצאנו בסיור מודרך של הגסטהאוס משאשי, כך שהרווחנו גם את הטיול הרגלי היפה דרך גבעות מיוערות, וגם טעימה בחינם מהמקדשים והאתרים הארכאולוגיים על ההר.
יצאנו מהגסטהאוס, והתחלנו ללכת צפונה, במקביל לכביש הראשי. המדריך הוביל אותנו דרך השבילים של הכפר והשדות הצמודים לו, שההליכה בהם נעימה יותר מאשר לאורך הכביש - ראו מפה. פנינו שמאלה אחרי שעברנו את הכפר הראשון שהיה משמאל לכביש. המשכנו עד קצה הכביש, והגענו לפתח של ואדי. מסלול הטיול מטפס על השלוחה השמאלית של הואדי, עושה סיבוב על הרכס, ויורד חזרה מהשלוחה הימנית.
הטיפוס קל וקצר - ישנו קטע קטן בו מטפסים על סלע, בשאר הזמן הולכים בשביל נוח דרך היער. בשלב מסוים השביל עולה מעל הואדי, וממול נשקף מתחם מנזרים פעיל (לא ארכיאולוגי). כן השביל מטפס במדרגות חצובות בסלע, דרך כמה מרפסות תצפית קטנטנות, אל ראש השלוחה.
בסיום הטיפוס, עם הקפת רכס הגבעות הקטן, התחברנו למגרש החנייה של האתר. מכאן ירדנו בשביל מוסדר, שעובר בכמה ביתנים מוצלים (סביבם יש הרבה זבל). כשראינו את תחתית הואדי ממנה התחלנו את הסיבוב עזבנו את השביל המסודר וירדנו אליה.
חזרנו אל הכפר במהירות תחת גשם פתאומי שהתחיל לרדת.
בסך הכל יום טיול נחמד מאוד - מומלץ לצאת לסיור המודרך אם אתם נמצאים בכפר ביום שבת.

טיול יום לשלוש הבריכות

זהו טיול יום נוסף אליו יצאנו בכוחות עצמנו. קיבלנו הוראות ומפה סכמטית מצוות הגסטהאוס - שגם המליץ על הסיבוב.
יצאנו מהדלת האחורית של האכסניה, וחצינו את הנהר. חצינו את העמק לאורך אמת המים, דרך שדות אורז יפים. נכנסו לכפר שמולנו, ופנינו שמאלה. המשכנו עם הדרך הראשית הסלולה העולה דרך הכפר. בשלב מסוים הדרך מתחברת לאמת מים קטנה היורדת מההר למעלה - המשכנו לעלות בצמוד אליה.
העליה ממשיכה, לעתים בתלילות, עם התוואי של אמת המים. לאחר כשעה וחצי של הליכה דרך היער, המלא בפריחת רודדנדרון, הגענו לאוכף רחב, בו שני אגמים יפים, ובית ביניהם. מאחורי הבית אגם שלישי, שהיה יבש כשטיילנו שם. ניתן לבקש מיושבי הבית ארוחת צהריים בתשלום.
לאחר שנהינו מהאגמים ירדנו חזרה בדרך בה באנו - בדרך ראינו יונק דומה לחמוס הניזון מפרחי הרודדנדרון - Yellow Throated Marnet.
זהו טיול של כחמש שעות, נחמד ביותר.

טיול אופניים לברכת הדרקון הלבן

בעצת צוות האכסניה יצאנו לטיול אופניים קצר בעמק בו שאשי נמצאת. זוהי דרך נחמדה לראות את העמק והכפרים שבו, וקצת מחיי הכפריים. גם למסלול זה ישנה מפה באכסניה, והם ישמחו לתאר לכם את הדרך ולהמליץ על הנקודות היפות בה.
את האופניים שכרנו מהאכסניה - וקצת התאכזבנו. האופניים היו במצב רע, ומחיר ההשכרה ליום היה יקר - 20 יואן לזוג. עם זאת, לא נראה לנו שאפשר למצוא אופניים מתפקדים יותר בכפר, אז שמרנו את התלונות לעצמנו..

יצאנו מצדו הצפוני של הכפר אל הכביש הראשי, ופנינו שמאלה-דרומה. לאחר זמן קצר, פנינו ימינה אל הכפר השני שעברנו בדרך - זיהינו את הפנייה לפי מבנה גובה ולבן, עם קומה שנייה בצורת פגודה הנשקף מהכביש. רכבנו לקצה העליון של הכפר, שם היה מקדש קטן. במקדש נאמר לנו שנמצא דלתות עם פיתוחי עץ יפים, וגן של צמחי מרפא סינים - פרויקט קהילתי שנוצר לרווחת התושבים. הגן כבר לא היה שם - רק שרידי עציצים מיובשים, ודלתות המנזר לא היו שוות את העלייה... הכפר היה נחמד, לעומת זאת.
חזרנו לכביש הראשי, והמשכנו איתו דרומה. הנוף נפתח בהמשך הדרך, ותוך כדי רכיבה השקפנו על שדות האורז בעמק, על הכפרים המסורתיים שבתיהם בנויים בוץ, ועל התושבים.
לאחר כשעת רכיבה איטית, הכביש עובר ליד גשר אבן עתיק, ולאחר מכן מתחיל לטפס בסרפנטינות. לאחר שלושה פיתולים (אם אני זוכר נכון) ישנה פנייה שמאלה, משולטת בשלט בטון גדול. רכבנו אתה אל תוך כפר, עד שהגענו למכולת בצד ימין. מעט לפני המכולת עליה חדה בשביל צר, המובילה לבריכת הדרקון הלבן - פינה יפה בה בריכת מים, והרבה פרחי רודדנדרון. חזרנו בדרך בה הגענו.

• עיקר האטרקציה בשאשי היא שנעים שם - בניגוד להרבה מקומות יפים בסין. נצלו את זה, שוטטו ותהנו.