עמק ה-Nu Jiang

טיול בעמק ארוך ומבודד במערב יונאן, בין טיבט לבורמה. נהר רחב שזורם בין צוקים מחודדים מכוסי יער, כפרים ציוריים, ופסגות מושלגות מעל הכל

תאריך הטיולApril 2013
עונה מומלצתאפריל - אוקטובר

על העמק

עמק ה-Nu Jiang הוא חלק משמורת שלושת הנהרות. נהר ה-Nu שבמרכזו זורם מצפון לדרום על פני מאות קילומטרים מטיבט לבורמה, דרך החלק המערבי של מחוז יונאן. בעמק גרים בני מיעוטים נוצריים, חלקם בכפרים הבנויים מעץ וצפחה. יש בעמק אינספור הזדמנויות לטיולים קצרים וארוכים יותר לתצפיות מדהימות, כפרים מבודדים, וטרסות חקלאיות במקומות בלתי אפשריים.
אפשר לבלות בו הרבה זמן - אנחנו היינו שבוע. לא כדאי לתכנן על פחות, בגלל הדרך הארוכה פנימה והחוצה ממנו.
העיירה BingZhongLuo הייתה הבסיס שלנו לטיול בעמק. בסיפור דרך זה משולבים שני טיולים - טיול יום (או יותר) לכפר QiuNaTong, שנמצא צפונה במעלה העמק, וטרק של יומיים לכפר Dimaluo. בנוסף עשינו טיול יומי כשהגענו סביב BingZhongLuo, וישנן עוד אפשרויות רבות באיזור.
ישנה אפשרות לצאת מהעמק מזרחה בצורה רגלית, כשלושה ימים בהם עוברים את ההרים, אל איזור Deqen (שם נמצא טרק היובנג), וכך לחסוך שעות נסיעה רבות, ולהינות מטיול שאמור להיות יפה. את הטיול אפשר לעשות עם מדריך בלבד, וכשהיינו בעמק המעברים היו חסומים בשלג שעדיין היה גבוה מדי.
ישנה אפשרות לעבור רגלית או בנסיעה ארוכה במונית לעמק ה-Durung, שנמצא מערבית לעמק ה-Nu. העמק הוא מובלעת קטנה של יונאן המחוברת לבורמה, ונמצאים בו שבטים שהיו מקעקעים את פני הנשים בעבר. זו אמורה להיות חוויה מיוחדת - כשאנחנו היינו באיזור עדיין אי אפשר היה לעבור ברגל בגלל השלג, ולא רצינו לנסוע במונית.

פרטים טכניים

ההגעה לעמק מצריכה שעות ארוכות של נסיעה. הכניסה לעמק היא מחלקו הדרומי, והחלק היפה ביותר שלו הוא הצפוני - מאות ק״מ נסיעה לאורך הנהר.
אנחנו לקחנו אוטובוס לילה (מיטות) מ-Kunming, בירת מחוז יונאן ל- Fugong. האוטובוס יוצא מתחנת האוטובוסים המערבית פעמיים בערב (18:30,19:30), אורך בין 14 ל-17 שעות ועולה 235 יואן. הזמנו כרטיס ערב מראש דרך הגסטהאוס שלנו בקונמינג בעלות של עוד 15 יואן לאחד, אך עשה רושם שלא היה חובה.
הגענו ל-Fugong בסביבות תשע בבוקר. לאחר הנסיעה הארוכה החלטנו לנוח לילה בעיירה לפני שנמשיך - ועשינו טיול קצר מעליה ממזרח, לאורך אמת מים שנכנסת לתוך ערוץ יפה. למרות זאת, היא פחות מעניינת מהחלק הצפוני של העמק - לכן אם יש לכם כוח, תוכלו להמשיך כבר באותו היום. מ-Fugong, צריך לקחת את האוטובוס של 10:30 ל-GongShan, כשלוש שעות נסיעה. מ-GongShan עולים ישירות על אוטובוס קטן שמחכה ויוצא ל-BingZhongLuo - כשעה נוספת של נסיעה (12 יואן). בדרך נכנסים לשמורת טבע, וכמו בכל שמורת טבע סינית צריך לשלם. המחיר הוא 100 יואן לאדם (כרטיס סטודנט מקנה 50% הנחה).
BingZhongLuo היא בסיס נוח לטיולי יום ויותר מכך, והיא עיירה נחמדה יותר, באיזור יפה מאוד של העמק. בבינגז'ונגלו ישנו בגסטהאוס של Alou (האכסנייה היא חלק מ-YHA). העובדים נחמדים, המקום נחמד וישם להם מפות סכמטיות של האיזור, והם יכולים לייעץ לכם לגבי טיולים. האנגלית של הבחור שעובד שם לא מדהימה, לכן כדאי להיעזר ב-Google Maps לפני היציאה (יש להם אינטרנט טוב). הלינה באכסנייה עלתה לנו 30 יואן ללילה לאחד. לטיולים שעשינו באיזור יצאנו על פי עצתו של העובד באכסניה.
כדי לצאת מהעמק עלינו על ואן ל-GongShan (שעלה 10 יואן, וארך כשעה), משם אוטובוס ל-Fugong, ומשם אוטובוס של השעה 16:00 לדאלי. הנסיעה היא באוטובוס Sleeper, שמגיע באמצע הלילה לדאלי החדשה (Xiaguan). כשמגיעים כולם נשארים לישון באוטובוס עד 6:30 בבוקר, אז אפשר לצאת מהתחנה ולקחת אוטובוס עירוני לדאלי הישנה.

טיול ל-QiuNaTong

QiuNaTong (מבטאים צ'וּנָאטוֹ) הוא כפר שנמצא צפנו מבינגז'ונגלואו, בערוץ צדדי המתנקז לנהר ה-Nu, לא רחוק מהגבול עם טיבט. הכפר יפה מאוד, ויום ההליכה אליו יפה גם הוא, גם אם הולכים לאורך הכביש.
מבינגז'ונגלו יצאנו עם הכביש לכיוון צפון. במהרה מגיעים לכפר נוסף, בו כנסייה יפה. ממשיכים לאורך הכביש כשעה בדרך יפה, עם מעוק מרשים ונופים יפים לנהר ולהרים המושלגים שמעל. לאחר כשעה רואים ממול את הכפר WuLi - כפר יפה, של בתי עץ אופיניים עם גג צפחה, בין שדות חיטה ירוקים. מעט לאחר מכן מגיעים לגשר גדול החוצה את הנהר - וחוצים איתו לצד השני. הדרך ממשיכה צפונה, עוברת כפר עם נקודת בידוק של הצבא, חוצה שני גשרים. מיד אחרי הגשר השני יש לפנות ימינה, בדרך בטון העולה לצ'ונאטו.
כשלוש שעות לאחר שיצאנו הגענו לצ'ונאטו. הכפר ציור מאוד, עם בתים מסורתיים בין שדות חיטה, גבעות ירוקות ותלולות מעליו, ונוף להרים מושלגים. ישנו בכפר בגסטהאוס (יותר Homestay) של AhBai, שמסומן על המפה. הוא היפה מבין שתי האכסניות שבכפר. החדרים נחמדים, המשפחה גם כן, והאוכל שהם מכינים טעים. לינה, ארוחת ערב ובוקר עלו 70 יואן לשני אנשים (מחיר זול ביותר!).
ביום לאחר מכן נשארנו בצ'ונאטו, ושוטטנו בגבעות ובנקודות התצפית שמעליו - יום רגוע ויפה. יום לאחר מכן חזרנו בטרמפ לבינגז'ונגלו.
בעל האכסנייה בבינגזו'נגלו המליץ לנו לחזור רגלית דרך הכפר QuBi, לאחר שביקשנו ממנו אפשרויות רגליות לחזרה. לא הצלחנו למצוא את הפנייה לכפר כלל - אם תרצו לנסות לעשות את הסיבוב, התעקשו על הוראות מדיוקות, ותנו להעזר ב-Google Maps.

טיול ל-Dimaluo - היום הראשון

הטיול העיקרי שעשינו באיזור היה הטיול מ-BingZhongLuo ל-Dimaluo - כפר שנמצא בואדי קטן יותר ממזרח לעמק ה-Nu. שימו לב שמערכת השבילים בעמק מפוצלת ומבלבלת, המפות סכמטיות, הכפריים אינם דוברים אנגלית ואינם קוראים סינית. ניווטנו בעיקר על ידי שמירה על כיוון הליכה כללי, ונעזרנו מעט בכפריים יותר תקשורתיים שפגשנו. על כן כנראה אי אפשר יהיה לעקוב אחד לאחד אחר סיפור הדרך שלהלן, אלא להשתמש בו כמדריך כללי.
יצאנו בבוקר מהאכסניה, בשביל שמקצר את הדרך אל הנהר, על פי הכוונתו של העובד במקום. ירדנו בשבילונים היורדים מהכפר אל הנהר, במגמה להגיע אל הגשר התלוי החוצה אותו, שניתן לראות מלמעלה. חצינו את הגשר, ומיד פנינו ימינה, מבלי לעלות לכפר שמעליו.
הלכנו בשביל על גדת הנהר המזרחית לאורכו. לאחר זמן לא ארוך הגענו לפיצול - שביל אחד פונה ימינה, ויורד בשלוחה הבולטת אל הנהר, אל הכפר הנמצא "בסיבוב הראשון של נהר ה-Nu". אנו פנינו שמאלה, בשביל החותך את השלוחה וממשיך דרומה לאורך הנהר. לאחר זמן קצר הגענו לכפר WangQi (王旗). מכאן היינו אמורים, על פי הוראות הגסטהאוס, לפנות דרום מזרחה בשביל שעוזב את גדת הנהר וכבר מתחיל לעלות לכיוון הרכס המפריד מהעמק של -Dimaluo. על פי המפה הסכמטית של הגסטהאוס, הפיצול נמצא לפני הנחל הזורם דרך הכפר אל נהר ה-Nu. פספסנו את הפנייה, והמשכנו על השביל לאורך הנהר דרומה.
נצמדנו לשמאל אחרי שיצאנו מהכפר, והגענו לכפר JiuTong (九统), שנמצא כבר מעט מעל השביל הנמוך שצמוד לנהר. הכפר מבוצבץ ועני והמקומיים כמעט אינם קוראים, וודאי שלא מדברים אנגלית. לבסוף, לפי הכוונתם, עלינו לראש הכפר, לפינה הדרומית בקצהו הגבוה (הנקודה מסומנת במפה). מכאן התחילה עלייה בשביל מזגזג, שנמשכה כשעה וחצי שעתיים.
עם העלייה הגענו לכפר נוסף, בו מעט בתים הפזורים לאורך הרכס. המשכנו למעלה, דרום מזרחה, עם הדרך הראשית בו, עד שנגמרה בשני בתים. עקפנו אותם, והמשכנו בשבילים מתפצלים ביער. כל הזמן שמרנו על הכיוון אל עבר הפס - שכבר נראה באופק - גבעה לא מיוערת הנמצאת דרומה מהכפר. חלק זה של ההליכה היה על שבילים צרים, וכלל פניות רבות - על כן כאן סיפור הדרך שלנו פחות מדויק, ויש ללכת על פי הכיוון הכללי.
לבסוף עלינו אל הפס - ממנו נשקף נוף לפסגות מושלגות משני הצדדים, ואל עמק ה-Dimaluo, מהצד השני. בחרנו לישון באוהל בפס מכיוון שהיה יפה. בכפר שלפני הפס (כשעה הליכה ממנו) כבר הזמינו אותנו לאכול ולישון, וישנו גם כפר מיד אחרי הפס - כך שמי שאין לו אוהל בקלות יוכל להתארח בבתי המקומיים.

טיול ל-Dimaluo - היום השני

מהפס ירדנו בשביל הברור לצד השני. השביל מתחבר לשביל מרוצף בטון, שמהווה הדרך הראשית של הכפר שבראש הרכס. אל תפנו אליו - יש לרדת בדרך עפר מזגזגת למטה (לרוב יהיו עקבות של אופנועים - ולרוב הן מובילות בכיוון הנכון לכביש). לאחר כשעה וחצי של ירידה תלולה, מגיעים עם הדרך לגובה נמוך מעל נהר ה-Dimaluo. מכאן ממשיכים עם השביל לאורך הנהר, עד שנכנס לכפר יפה שנמצא עליו. חוצים את הגשר מעל הנהר, ומגיעים ישירות לכפר Dimaluo.
בכפר ישנו בביתו של Aluo - הבעלים של הגסטהאוס בבינגז'ונגלו. אלוּ ובני משפחתו מאוד נחמדים, התנאים בביתו מאוד בסיסיים כשהיינו (למרות שהיה באמצע שיפוצים, כך שיכול להיות שהיום המצב אחר). לינה, ארוחת ערב ובוקר אצלו עלו 96 יואן לשניים.
בבוקר יצאנו בטרמפ עם הכביש מהכפר אל הכביש הראשי שבעמק ה-Nu.

• כלבים הם מטרד באיזור העמק (כמו במחוזות יונאן וסצ'ואן בכלל). מומלץ להצטייד במקלות הליכה גם להגנה עצמית מפניהם, ולא להסס לזרוק אבנים. כדאי לשקול להתחסן נגד כלבת בארץ - ברצינות, אנחנו כמעט ננשכנו, ופגשנו מטיילת שננשכה והייתה צריכה להגיע בדחיפות לעי
  • כדאי להביא ציוד נגד גשם - בעונה בה טיילנו היו כמה ימי גשם. הגשם לרוב חלש ומאפשר טיול עם מעיל גשם וכיסוי נגד גשם לתיק.
  • אם ישנים באוהל כדאי להביא אמצעים לטיהור מים. אם לא אין צורך - בכל הגסטהאוסים והבתים ישנם מים רתוחים שאפשר למלא ולשתות.