האי האינאן באופניים

תאריך הטיולNovember 2015
עונה מומלצתנובמבר עד מרץ

רקע כללי

לא הרבה אנשים מכירים את האי האינאן, אני למעשה לא שמעתי עליו לפני שהגעתי לסין. על אף שהאי מהווה יעד בילוי פופלארי בקרב הסינים, תיירות החוץ עדיין לא הגיעה אליו והדבר יוצר מצב בו מצד אחד יש הרבה מה לראות ולעשות ומצד שני האי עדיין נשאר אותנטי וזול לטיול. שטח האי הוא 34,000 קמ"ר והוא מונה כ8 מיליון תושבים, רובם האנים ויש כמה אלפי בודהיסטים ומוסלמים.
מזג האוויר באי הינו טרופי ומשתנה בהתאם לעונות. בחורף (מרץ עד אוקטובר) זהו הקיץ, הטמפ הממוצעת הינה 27-30 מעלות ויש הרבה מונסונים. העונה הטובה יותר היא החורף, מנובמבר עד מרץ בה הטמפרטורות יורדת לסביבות 21-25 מעלות.
אנחנו הגענו לאי בנומבר כך שעדיין היה דיי חם וקצת גשם אבל נהננו מיתרונות האוף סיזן שעליהם אפרט בהמשך. לפני שצוללים למסלול חשוב לי להגיד שאני אמנם מאד ממליץ על המסלול אבל זה סוג טיול לא פשוט (אך אפשרי ביותר) גם מבחינה פיזית, וגם מבחינת מזג האוויר שיכול להיות הפכפך, לפעמים מאד חם וצריך להיות מוכנים גם למונסונים, במיוחד אם באים באוף סיזן.

למה לבוא להאינאן?

אחרי חודשיים טיול בסין הגעתי לאי האינאן. לא היה לי מושג למה לצפות ומה הולך להיות שם ואני חייב להגיד שהתאהבתי באי הזה. מצד אחד זה עדיין סין ויש הרבה תרבות סינית מעניינת, אך שונה מאד ממקומות אחרים ומצד שני מזג האוויר הוא טרופי ויש אגוזי קוקוס , פירות וחופים מדהימים. כמעט בפעם הראשונה בטיול בסין שהרגשתי שאני באמת נמצא עם המקומיים ולא בערי תיירים או מקומות שנבנו סביב תיירים. חציית האי על האופניים הייתה גולת הכותרת של הטיול, שילוב של ספורט, עם סוג טיול המאפשר הרבה עצמאות וחופש. את הטיול עשיתי עם אבא שלי שהגיע לבקר אותי כחלק מטיול גדול שליי בעולם. מה שהפך את החוויה למיוחדת עוד יותר.

המסלול בכלליות

האי האינאן ידוע בסין כאי לרוכבי אופניים, גם בלונלי פלאנט רשום כמה מילים על זה. הסיבה לכך היא העובדה שהדרכים בו יחסית נוחות ומזג האוויר נוח וגם גודלו הקטן המאפשר לחצות אותו מקצה לקצה בפרק זמן קצר של 5 ימים.
ישנם שני מסלולים פופלאריים באי. שניהם יוצאים מעיר הבירה, Haikou שנמצאת בצפון האי לעיר הנופש הפופלארית Sanya שנמצאת בדרומו
המסלול הראשון חוצה את מרכז האי, אמור להיות יחסית אתגרי ועובר דרך ג'ונגלים. אותו לא עשיתי ולכן אין לי יותר מדי מה להגיד עליו.
השני הוא מסלול של 380 ק"מ אשר הולך לאורך חופו המזרחי של האי ועליו אפרט.
הרעיון הכללי של המסלול הוא נסיעה בכביש פרובינציאלי, כלומר כביש לא ראשי אשר עובר בערים וכפרים קטנים באי. רוב הדרך מישור עם עליות וירידות מתונות והלינה היא בכפרים וערים בדרך.
הכביש הינו אמנם כביש פעיל עליו נוסעות מדי פעם מכוניות ואופנועים, אבל בגלל שיש Highway מהירה מהאיקו לסניה רוב המכוניות לא מגיעות לשם ולכן יש קטעים רבים של נסיעה בכביש ללא מכוניות כלל. בנוסף ישנם הרבה רוכבי אופניים סינים אשר עושים את המסלול ולכן ישנה מודעות גדולה לנושא בקרב הנהגים.

לוגיסטיקה

זה אולי הדבר שקצת מורכב בטיול מסוג זה. מכיוון שהאי עדיין לא בנוי לתיירות חוץ, הפן הלוגיסטי הינו קצת יותר מורכב ולכן אפרט כמה דברים שעשויים מאד להקל עליכם.
השכרת אופניים וציוד.
ישנה חברה בשם inn 517 אשר מציעה שירות של השכרת אופניים בהאיקו והשארתם בסוף המסלול בסניה, כך שלא צריך להסחב עם האופניים שמגיעים ולמצוא דרך יצירתית להחזיר אותם בעצמכם. בנוסף הם יציידו אתכם בקסדה, ריפוד לכסא, ערכת תיקון פנצ'רים והכי חשוב זה שקים לציוד שמרכיבים על סבל האופניים. המחיר סביר לגמרי, לשבוע שילמנו 350 RMB כולל החזרת האופניים להאיקו.
מקום ההשכרה בוא בעצם הוסטל שניתן גם לישון בו יחסית בזול (45 לדורמס, 140 לחדר זוגי) ויש להם סניף נוסף בסניה וגם בחלק מהערים שעוברים בהם בדרך. לפי דעתי לא חובה לישון שם ואפשר לקבל תמורה טובה יותר בשביל אותו כסף. בנוסף אתם משאירים את כל המזוודות והמוצ'ילות שם בשמירת חפצים (חינם) ונוסעים עם תיק קטן רק עם בגדים, בגד ים, מצלמה ותעודו
517 לא מופיעים בלונלי פלאנט וחיפוש בגוגל העלה רק תוצאות בסינית. אני הגעתי אליהם דרך מישהי שהיתה שם שבוע לפני וסיפרה לי על המקום והיא הגיעה אליו דרך הבננה הוסטל בהיאקו. לפי מיטב הבנתי הם המקום היחיד באי שמשכיר ציוד איכותי ורציני ואפשר לסמוך עליו.
במקום גם תקבלו מפה של הדרך עם המסלול, למרות שמומלץ ביותר לנווט בעזרת האפליקציה MAPS ME וGPS. במפה אומנם מופיעים הכבישים אבל על אף שהנסיעה היא כמעט כל הדרך על אותו הכביש בדרך כל השלטים בסינית וגם עוברים בתוך ערים וזה די מבלבל לפעמים ולכן GPS הוא מאד חשוב עד חובה במסלול הזה.
מבחינת בחירת מקומות לינה אני ממליץ מאד להשתמש באפליקציה Ctrip. כפי שציינתי מקודם באוף סיזן (שלדעתי יוצא כמעט כל השנה חוץ בחגים ובסביבות מרץ אפריל) ניתן למצוא "מציאות" מבחינת מקומות לינה. לדוגמא ישנו במלון 5 כוכבים ב200 RMB ללילה בחדר זוגי. עד היום לא ברור לי איך המחירים היום כל כך זולים אבל באמת אם את משקיעים קצת יותר מהמינימום אפשר לישון שם בריזורטים שלא נופלים מיערות הכרמל ובראשית, ואני לא צוחק.
איך שאנחנו עשינו את זה, כל יום עשינו בוקינג בCtrip למלון בעיר הבאה.
מבחינת הגעה ויציאה מהאי יש טיסות פנים מאד זולות להאינאן. אנחנו טסנו הלוך מGuilin ב500RMB וחזרנו בטיסה לShenzen שעלתה 200 RMB. יש גם אופציה לנסוע לאי באוטובוס אבל זה נראה לי כלבת. מסניה חזרה להאיקו חזרנו ברכבת שלקחה שעתיים ועלתה 100 RMB.

המסלול

נחתנו בשדה התעופה בהאיקו ומשם לקחנו מונית ל517 שנמצא בכתובת
Building A5 xiwan villa, Xinbu island, meilan district, ממליץ לכם לדבר עם בעל המקום לפני בטלפון הסיני 18289360470
הגענו לשם, חתמנו על ציוד ואופניים והתאפסנו על המסלול. למחרת בבוקר יצאנו לדרך.
לא אפרט בפרוטרוט על המסלול כי ב517ת ידעו לתת לכם הכל מסודר על מפה. כעיקרון הרכיבה היא 70-80 ק"מ ביום, לקח לנו בערך 6 שעות כולל הפסקת צהריים ומבחינת קושי היה סביר, לא בלתי אפשרי (אבא שלי רציני בקטע, אני לא רכבתי איזה חצי שנה לפני והסתדרתי) אבל היה ממש חם אז פשוט יצאנו כל יום ב7 בבוקר והגענו בסיביבות 12-1 ואז נחנו במזגן שעתיים להתקרר והיינו כמו חדשים. עשינו גם יום הפסקה אחרי יומיים רכיבה במקום מדהים שנקרא Boao שיש בו ריסורטים משוגעים בזול, מעיינות חמים, וחוף בתולי. המסלול שלנו בסופו של דבר נראה כך:
יום 1 - 80 ק"מ haikou - wenchang
יום 2 - 70 ק"מ לboao
יום 3 - יום מנוחה- מעיינות חמים
יום 4 -90 ק"מ לxinlong - מעיינות חמים
יום 5 - 67 ק"מ לlingshui
יום 6- 74 ק"מ לsanya
ימים 7-8 - מנוחה וסטאלבט בסניה.

יש שעושים את היומיים האחרונים כיום אחד, לדעתי לא מומלץ.
ממליץ גם לתת כמה ימים בסניה בסוף, טיפה יותר יקר אבל מקום מדהים.

סיכום

אני מאד ממליץ על המסלול, עשיתי אותו עם אבא שלי שבא לבקר אותי במהלך טיול ארוך בעולם כך שהחוויה היתה מיוחדת מאד. לדעתי המסלול הוא "מציאה" מכיוון שהוא משלב רכיבת אופניים, חופים ונופים מיוחדים, אותנטיות וחשיפה לתרבות הסינית האמיתית מכיוון שהמקום מאד לא מתוייר והכל במחירים מאד זולים באופן יחסי לסין ולפי דעתי גם במקומות נוספים בעולם.
עם זאת צריך לזכור שלטיול מסוג זה צריך לבוא בראש של "הרפתקה" וגם שזה שבוע לא קל פיזית.
תודה רבה למיה שוהם שעשתה את המסלול שבוע לפני והכינה את הקרקע עבורי ובזכותה הצלחנו לעשות זאת..