קאנצ'נג'ונגה - טרק במזרח נפאל

משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתאפריל-יוני

רקע והכנות

ללא ספק נפאל היא המקום האולטימטיבי לכל מי שחפץ לצאת לטרק ארוך. בקלות תמצאו מסלולים של למעלה מעשרה ימים המשלבים נופים עוצרי נשימה יחד עם חשיפה לתרבות וחיי התושבים. רב המסלולים מוכרים, מספקים תנאים יחסית מפנקים ובחלקם מאוד מתויירים.
הטרק הזה הוא אופצייה מצויינת למי שמחפש לצאת לאזור קצת פחות מוכר. המסלול עובר דרך שדות וכפרים, יערות ופריחה מדהימה, אוכפים, אגמים, נחלים, הרבה שלג וכמובן יאקים (ועם קצת מזל גם כמה פנדות אדומות ונמרי שלג).
שמורת הקאנצ'נג'ונגה נמצאת במזרח נפאל, סמוך לגבול עם סיקים, הודו. במהלך הטרק ניתן להגיע לשני בייס- קמפ: צפוני ודרומי. הטרק אורך בין 12-21 יום, תלוי לאן רוצים להגיע.
ניתן לצאת במשלחת מאורגנת- כלומר עם אוהלים, ואנשי צוות נפאלים שיסחבו את הציוד, אוכל וכו' (יקר). אנחנו יצאנו ללא אוהלים, אפשרות שנפתחה בשנים האחרונות.
למי שבוחר לא לצאת עם אוהלים- הלינה היא לא בגסטהאוס אלא בבתים, שחלקם קוראים לעצמם גסטהאוס אבל אל תצפו לשום "מרס רול". חשוב להבין כמה דברים:
1.היינו תלויים לחלוטין בדאווה, המדריך הנפאלי, שיימצא לנו בכל לילה מקום לישון. מרבית המקומיים לא דיברו אנגלית.
2. התנאים הם מאוד בסיסיים.
3. בגלל שלא בכל מקום אפשר למצוא מקום לישון, צריך "לחבר" ימים. לכן ישנם כמה ימים בהם צריך ללכת הרבה ורמת הקושי הכללית היא גבוהה.
החוויה בטרק היא מדהימה ואותנטית. לא ילדים שרצים אליך וצעקים "מני, צ'וקלט", אלא חיי יום יום של אנשים שגרים בכפר שהוא מספר ימי הליכה מהכביש הקרוב. לאורך כל המסלול פגשנו בכמה תיירים ספורים.
ההגעה לשמורה אינה פשוטה וכוללת הרבה נסיעות ארוכות (כיומיים מקטמנדו) בלוקלים נפאלים, קצת יותר "הארד קור" מהנסיעה מקטמנדו לפוקרה...
אופן ההגעה- יוצאים מקטמנדו לבירטמונד, אוטובוס לילה של כ16 שעות. מבירטמונד לטאפלג'ונג בלוקל באס, נסיעה בת 11 שעות שכוללת עצירת לילה בפידים (ישנה אופצה לנסיעה רצופה אם עולים בשעות הבוקר המוקדמות).

יציאה לטרק דורשת פרמיט. לא קל למצוא סוכנות שתעזור בזה (ואין מה לדבר על סויסה), וכדי לקבל פרמיט חייביים לצאת לאזור עם מדריך נפאלי. לדעתנו מדריך מומלץ לטרק הזה, מקל מאוד על ההתמצאות בדרך ועל התקשורת עם המקומיים (מעבר לכך שזו הדרך החוקית!).
אנחנו יצאנו ארבעה- שלושה בנים ובת. נראה שזהו מספר אנשים אידיאלי- כך גם המחיר יוצא סביר, ויכול להיות שיותר מזה יקשה על מציאת מקומות לינה.
מזון- לא סחבנו כמעט אוכל, ואת רב הארוחות קנינו בדרך. כשאנחנו היינו עלות המנות הייתה נמוכה משציפינו ומגוחכת בהשוואה למחירים בטרק האנה פורנה לדוגמה. ככל שעולים בגובה ומתרחקים מהעיירה ממנה יצאנו מחירי האוכל עולים. בכל יום הארוחה העיקרית הייתה "דאל באט" (מנה המורכבת מאורז, קארי ועדשים), מה שהפך את המאפיות בקטמנדו לפנטזיה רחוקה.
במשך הטרק מגיעים לגבהים שמעל ל- 4500, דבר המשפיע על אופי ההליכה (בגבהים לא מומלץ לעלות מעל לכ-500 מטר סך הכל ביום). צריך להיות מודעים לתסמיני מחלת גבהים.

יום ראשון

לאחר יומיים חוויתים של נסיעות, יצאנו בצהריים מטאפלג'ונג ללאליקרקה.
הליכה של כ5 שעות. יום הליכה קל בינוני.

יום שני

מלאליקרקה לפאנגפאנג דנדנה, הליכה של כ-8 שעות. רמת קושית בינונית +. במהלך היום יש מעבר באוכף גדול.

יום שלישי

מפאנגפאנג דנדה ליאמפודין, 6-7 שעות הליכה. רמת קושי בינונית.
לאורך היום יש כמה תפירות לצד הנהר, לא רציניות מידי.
בימפודין יש נקודת ביקורת לפרמיט טרקינג ואת עמדת הכניסה לשמורת הקנצ'נצ'ונגה.

יום רביעי

מיפודין לטרטונג. 10 שעות. יום קשה! (ויפיפה)
חוצים שתי פאסים גבוהים ותלולים (עלייה של כ1000 מטר כל אוכף) . את היום הזה ניתן לפצל ליומיים, או ע"י שינה באוהלים או בלצ'יה (בית בודד במעלה האוכף השני).

יום חמישי

מטארטנג לצ'ארם. 5 שעות הליכה. יום קל.
עולים 800 מטר לאורך נהר. בצ'ארם אנחנו ממליצים להישאר בבקתה האמצעית. אחלה דל באט עם יאק קארי

יום שישי

מצ'ארם לרמצ'ה. 4 שעות הליכה. יום קל.

יום שביעי

מרמצ'ה ליולנג בייס קמפ (דרומי) וחזרה לצ'ארם. שעתיים עלייה לעבר הבייס קמפ (אין צורך לעלות עם התיקים) ו3-4 שעות ירידה לצ'ארם. מגיעים לנקודה ממנה משקיפים לבסיס ממנו המשלחות יוצאות.
כדאי להתפלל למזג אוויר טוב, לצערנו לנו דווקא ביום הזה הייתה ראות לא טובה.

יום שמיני

מצ'ארם לגונצ'ה דרך מירגן לה. 11 שעות הליכה. יום קשה!
עוברים שלושה פאסים, לנו היה שלג עד המותניים!
אם אתם מטיילים עם אוהלים ניתן לפצל את היום הזה ליומיים ולישון בכפר הנטוש לרוב סלילה (לא מסומן על המפה, הנהר שעובר דרכו מסומן)

יום תשיעי+עשירי

לאחר יום לא פשוט החלטנו להשאר בכפר המקסים ליום מנוחה.
למחרת יצאנו מגונצ'ה לאמג'ילוסה. 6-7 שעות הליכה. מסתיים בעליה לא פשוטה. יום בינוני.

יום אחד-עשר

מאמג'ילוסה לצ'רוואה. 6-7 שעות הליכה. יום קל. ירידה לאורך הנהר.

יום שניים עשר

מצ'רוואה למיטלונג. 3-4 שעות הליכה. יום קל וקצר.

יום שלושה-עשר+ארבע-עשר

ממיטלונג לטפלג'ונג. 4-5 שעות הליכה. עליה בין הכפרים לנקודת הסיום של הטרק. יום בינוני.
לאחר זמן רב חוזרים פתאום ל(סוג של) ציביליזציה- כביש, בתים והמולה של אנשים. וכן, גם ארוחה שלא כוללת דאל באט. ישנו בעיירה ולמחרת התחלנו את המסע חזרה. עייפים ומאוד מאוד מרוצים.

• למי שרוצה להמשיך להודו- ניתן לעשת זאת מבירטמונד לדארג'לינג.
  • המפה של השמורה לא מאוד מדויקת, לפחות מבחינת תכסית, אבל חובה לקנות מראש בקטמנדו.
  • ניתן להביא מזרון שטח, לא תמיד יש מזרון (לנו יצא לחוות במקום גם קש, עור של יאק ועוד)
  • להצטייד מראש בקטמנדו במספיק צ'וקולוקים מפנקים, נייר טואלט, בלון גז וכו'.
  • רק בחלק מהכפרים היה שקע חשמל להטענה.
  • מים, כמו בכל הטרקים בנפאל, מטהרים בעזרת כדוריות טיהור.
  • שוקולד וריבה שקנינו מראש שדרגו את הארוחות בוקר, שהורכבו מצ'פאטי ובמקרה הטוב גם חביתה.
  • לפורטר/מדריך שלנו קראו דאווה. אנחנו ממליצים בחום לצאת איתו, ואם אפשר, ליצור איתו קשר ישרות, לא דרך הסוכנות כדי שמירב הכסף באמת יגיע אליו. dawacook@hotmail.com או 9841177449.
  • הסוכנות דרכה יצאנו נקראת "the great adventure" וממקומת מול חנות הבאגטים ביציאה מהתאמל לכיוון תחנת האוטובוס של סויסה.
  • יש להוציא מראש כסף מזומן בקטמנדו שיספיק לכל משך הטרק.