נפאל עם ילדים - סובב אנפורנה ופון היל

25 יום בנפאל, עם 2 בנות (7.5 ו4.5) 20 יום טרק, 130 ק"מ הליכה, 38 שעות נסיעה, 21 שעות טיסה, 2 פורטרים-מדריכים, 80 צ'אפאטי ו40 סוכריות על מקל...

תאריך הטיולApril 2019
עונה מומלצתמרץ-מאי ספטמבר-נובמבר

מדובר בטרקים המפורסמים והמתויירים ביותר שיש, ובצדק!

הרבה גבות הורמו כששמעו על התכנית לעשות את טרק "סובב האנפורנה" עם הבנות (תבור בת 7.5, ותלם בת 4.5), אבל בהכירנו אותן לא היה לנו שום ספק שהן מסוגלות וייהנו מאד מהחוויה הבלתי נשכחת.

קצת קשה להעריך את אינסוף הרגעים בטיול כזה וכמה הם מגבשים את המשפחה. היה מדהים לראות את השמחה והחיבור הפשוט שיש בין הבנות לילדים הנפאלים - לשחק מחבואים, תופסת, בנייה באבנים או להמציא ריקוד בלי לדעת אף מילה בשפה של מי שנמצא מולך.

המסלול כולו שופע כפרים ומקומות לינה. המסלול מסומן היטב והדרך נוחה (מספר מקומות בודדים של שבילים באמת צרים או סכנת מפולות).
היום הבעייתי היחיד (מבחינתנו) הוא היום של הפס - 5416 מ' - Thorong La. אותו אין אפשרות לקצר או לחלק - והוא לפחות 11 ק"מ, עם טיפוס של כ600 מ' וירידה מעברו השני של כ1700 מ'. הליכה של כ12 שעות בקצב הבנות שכל כולה כל שלג-קרח (למרות שטיילנו בדיוק "בעונה", היה הרבה מאד שלג - קרמפון חובה).
*ספוילר - בסופו של דבר, באזור גובה 5000 מ' הסתובבנו, חזרנו לכיוון manang, ומשם ברכב עד פוקרה.

למחרת יצאנו לטרק נוסף, Poon Hill - שם התכוונו לסיים את הטרק המקורי - 4 ימים בנופים שונים לחלוטין.
יומיים מנוחה בפוקרה ובאגם בגנס, עוד יום בקטמנדו קצת מקדשים והביתה...

הליכה:
תיכננו את אורך הימים, מרחקי ההליכה והפרשי הגבהים בהתאם למה שהן רגילות מטיולים בארץ (עד 10 ק"מ הליכה, עד 1000 מ' הפרשי גובה). הם אוהבות ללכת ואין צורך בעצירות ארוכות. האיקלום שלהן לגובה היה מצויין, טוב יותר משל המבוגרים, לדעתי. בפועל היו ימים שהלכנו כתף אל כתף עם מטיילים בני 20, פעם הם לפנינו ופעם הם אחרינו.
לקחנו שני פורטרים-מדריכים 18$ לפורטר ליום - נותנים להם את התרמיל הגדול והולכים עם תיק יום קטן. נתנו טיפ על 20 יום טיול עוד 110$ לכל אחד. היו באמת אלופים.
ניווט מאד פשוט, סימון ברור בשטח, הרבה מאד תיירים ומקומיים שניתן לשאול. שמנו לגיבוי קובץ GPX בשעון. מפה של האזור קיבלנו בסוויסה.

אוכל:
ברוב הגסטהאוסים התפריט הוא סטנדרטי ודומה - המחירים באופן כללי עולים ככל שעולים בגובה.
תמיד יופיע דאלבאט Dal Bhatt (אורז, תבשיל עדשים, תפוחי אדמה וירקות בקארי, מין חמוצים או איזה רוטב חריף וסוג של קרקר מטוגן). נהוג לקבל ריפיל מפנק בין אם סיימת או לא. מנה משביעה. כ400-600 רופי. לרוב יש גם צ'יפס, פיצה, ספרינג רול, מומו, תפוחי אדמה בכל מיני סגנונות ועוד כל מיני...
יש גם בירות (500-600 רופי לבקבוק) או יין מתוצרת מקומית (כ100 רופי לכוס).
ארוחת בוקר מנצחת של ביצים קשות, צ'אפאטי ודבש, דיסת קוואקר או לחם טיבטי (לחם מטוגן מתקתק). מנת צ'פאטי זה 2 צפאטים וביצים זה 2 ביצים. שאריות מארוחת הבוקר תמיד שימשו אותנו בהמשך המסלול.
בקטמנדו ופוקרה גם מסעדות מערביות - יש הכל מהכל.

ציוד:
היה לנו כבר הכל מהארץ. כמעט הכל ניתן לקנות בת'אמל במחירים מצויינים, פרט אולי לתיק גדול או נעלי הליכה. לשים לב לאיכות המוצר ותלוי ביכולת המיקוח.
קרמפונים פשוטים להליכה על קרח סביב 1000 רופי - לא תמיד צריך, תלוי בעונה ובכמות השלג.
מקלות הליכה - מאד עוזר! 500-1000 רופי לאחד.
מכשיר ניווט לוויני - Inreach של Rescue1 - לתפיסתנו פריט חובה! הודעות/מיילים בלבד. ניווט נוח. 3.5$ ליום. להזמין מראש. איסוף בנתב"ג בכניסה לטרמינל 3, קומה 1.
פנסים וסוללות ספייר. Power Bank לחירום. בכל המקומות היה חשמל, לא צריך בד"כ מתאם - תקע ישראלי מתאים בתצורה רופפת.
מעיל פוך, חולצה תרמית, מעיל ומכנס נגד גשם, חולצה מנדפת, כובע חם, כפפות, משקפי שמש...
ערכת קפה (לא השתמשנו כמעט, ניתן להשיג בכל כפר או חצי כפר כוס צ'אי).
בקבוק קשיח של ליטר (כדורי כלור מתאימים לליטר).
עזרה ראשונה - פלסטרים, יוד, לויקופלסט, כדורי דיאמוקס לגובה, אקמול. מד חום. תחבושת אישית ותחבושת אלסטית.
כיסויי גשם לתיקים. אבקת כביסה.
שקש"ים לא לקחנו, אלא ליינרים מפליז. היה מצויין. בכל מקום היו מספיק שמיכות.
סים מקומי Ncell להרים, Namaste לנמוכים. 10$ בערך. שילוב של השניים נותן כיסוי די טוב לטרק. יש Wifi בהרבה מקומות.

לינה:
כמעט לכל אורך טרק סובב האנפורנה, ניתן למצוא את "הדיל הישראלי" - משלמים על אוכל, אבל לא על הלינה. בטרק הפון היל ובמקומות הבודדים שלא היה הדיל המחירים נעו בין 200-500 רופי ללילה לחדר עם 3 מיטות שאפשר להצמיד. בפוקרה וקטמנדו מחיר סביב 15-20 דולר לחדר נחמד.
המקום היחיד בו נתקלנו בעומס היה בטרק הפון היל בTadapni - לא היו שם מיטות פנויות, ולכן המשכנו לכפר הבא. הפון היל טרק יותר מתוייר וצפוף - כדאי בעונה לסגור מקום מראש באמצעות הפורטר או הסוכנות.

מזג אוויר:
היינו באמצע העונה. מזג האוויר מצויין ברוב ימי הטרק. חשוב להדגיש שהטרק מתחיל באזור טרופי - חם ביום ונעים בלילה. ככל שעולים בגובה האוויר נעשה יבש וקריר. בלילות ולפנות בוקר קר מאד. ב6 ימים מתוך 20 ירד גשם וברד - רק בשעות צהריים המאוחרים עד הערב. מעיל ומכנס נגד גשם מומלץ מאד.

פנאי:
יש הרבה זמן. טרמינלים, נסיעות, בערב, כשמחכים לאוכל או ביום מנוחה...
מה שעבד מצויין בשבילנו זה קלפים, טאקי, מחברת ציור לקטנה , מחברת יומן מסע לגדולה וספר.

כסף:
דולר=110 רופי=3.65 ש"ח במועד הטיול.
כרטיסים עלו 3500$ לארבעתנו. וכל שאר הטיול מקצה לקצה עלות דומה.
אפשר להוציא בATM בפוקרה וקטמנדו. באנו עם דולרים מהארץ.
סוכנויות הטיולים מקבלות גם דולרים וגם רופי נפאלי. לטרק יצאנו עם מספיק רופי לכל הטרק. בחישוב גס 50 דולר ליום על אוכל ולינה. נסיעות, קניות ציוד, תשלום לפורטרים - בנפרד. חשוב שיהיה כסף ביטחון לכל הדברים הנוספים.

חיסונים:
לילדים מחוסנים באופן מלא בהתאם לגילם צריך רק "טיפוס הבטן". חשוב...

יום 1 - טיסות ומנהלות בקטמנדו

טיסת לילה מנתב"ג לדלהי, קונקשן של 4 שעות והמשך לקטמנדו (אין צורך בויזת מעבר בהודו, הכל עם Air India).
אפשר להחליף כסף בשדה, עמלות קצת גבוהות. עדיף לחכות ולעשות בסוויסה.
ויזה לנפאל ל30 יום - 40$ למבוגר מעל גיל 10.
מונית מהשדה לת'אמל - 700 רופי.
הגענו לסוויסה האדום, נפגשנו עם deb. מנהל מקצועי איכפתי ודואג - סגרנו את כל הפרטים האחרונים, זכינו ב2 פורטרים-מדריכים מעולים, שהם הורים לילדים בעצמם פרים ובלבהדור.
permit + tims - 42$ למבוגר, ילדים לא משלמים. צריך 3 תמונות פספורט, יש כמה מקומות שאפשר לעשות את האישורים - אבל חשוב מאד לעשות לפני שיוצאים לטרק.
ציוד שלא צריך לטרק ארזנו - שולחים לפוקרה לסניף של סוויסה האדום שם. ללא עלות.
עוד סיבוב השלמת קניות בת'אמל, מעיל פוך לבנות 1000 רופי.
מסעדה מומלצת Or2K לנחיתה רכה...
מלונות יש הרבה, סביב 20$ לחדר.

יום 2 - מקטמנדו לSyange

יציאה ב8:00 מסוויסה לתחנת המוניות ומשם מיניוואן לבסיסהר Besisahar - כ-4 שעות נסיעה (8$ לנפש, משלמים גם על הפורטרים). ומשם ג'יפ עד Syange עוד כשעתיים נסיעה. 3000 רופי לג'יפ.
הכפר בגובה 1100 מ' מעל פני הים.

יום 3 - Syange to Tal

עלינו לתצפית במפל מרהיב, 10 דק הליכה. המשכנו בגיפ כשעה עד chiamje ומשם ב09:30 התחלנו את הטרק!
המסלול מסומן היטב, חלקו שביל צר על מדרון הערוץ, ומסתיים בעליה של כחצי שעה.
הגענו מוקדם, הסתובבנו קצת בכפר, יש מבשלת יין אורז. יין חם, שהם מכינים במקום, מזכיר את הרקיה מהבלקן...
ארוחת ערב ספרינג רול ירקות ודאלבאט מצויין, הבנות טרפו עוד ריפיל ועוד ריפיל...
כ5 ק"מ, 4.5 שעות הליכה. 1700 מ' מעל פני הים.

יום 4 - Tal to Dharapani

ביצים קשות, צפאטי עם דבש ועוד צפאטי ריק לדרך...
מול Dharapani נשקף נוף המנסלו, ובמפגש הנהרות יש כפר ובו מקדש הינדי. אירוח לבבי פופקורן ופולי סויה ויין אורז תמורת 100 רופי.
בגסט האוס בו ישנו היתה משפחה חביבה וילדים ששיחקו עם הבנות. היה אדיר!
6.7 קמ, כ- 5 שעות הליכה. 1860 מ' מעל פני הים.

יום 5 - Dharapani to Timang

לחם טיבטי, סוג של לחם מטוגן מתקתק, ביצים קשות.
לאחר כ4 ק"מ חוצים את הכפר דנקיו ולאחריו היום מתחיל טיפוס לTimang, עליה מכובדת, שביל רגלי ודרך עפר לסירוגין.
קינוח מומלץ סניקרס רול, סניקרס עטוף בבצק מטוגן.
7.1 ק"מ, כ-7 שעות. 2750 מ' מעל פני הים.

יום 6 - Timang to Chame

יצאנו ב09:00. הליכה של 45 דק' בערך עד upper tanchock על דרך העפר, ומשם מתחיל השביל הרגלי. עוד כ45 דק' ומגיעים לlower tanchock. פאי תפוחים מומלץ.
הגענו ל chame, בסביבות 14:30.
מעיינות חמים - הליכה של כ15 דק' בהמשך הדרך מביאה אותנו לגשר, חוצים אותו ויורדים מעט במורד הנחל למעיינות החמים. יש כמה בריכות שניתן לווסת את הטמרטורה בעזרת הכנסת מים קרים מהנהר. היה פשוט מעולה.
גסט האוס מאד נחמד nurpuling. במרכז חדר האוכל יש אח חם בצורה מוגזמת. אוכל מעולה.
8.3 ק"מ, 5.5 שעות. 2700 מ' מעל פני הים.

יום 7 - Chame to Dhukur Pokhari

יצאנו ב8 לאחר כ45 דק הגענו לטלקיו. בסביבות 12 הגענו לBratang, כפר קטן ובו ווילת הקיץ של הנשיא. מאפייה נחמדה ומיץ תפוחים, אבל זו לא בדיוק העונה...
עוד קצת פחות מ3 שעות והגענו לdukhor pokhari לkamala hotel. הדרך לסירוגין שביל רגלי ודרך עפר.
10.7 ק"מ, כ-7 שעות. 3190 מ' מעל פני הים.
היום הארוך ביותר עד עכשיו. הבנות הלכו מעולה. השלוגיות לאורך הדרך נתנו להם המון מוטיבציה...

יום 8 - Dhukur Pokhari to Lower Pisang

יום קצרצר לפנינו. יצאנו סביב 8:30 אל עבר השביל העליון לupper pisang. הגענו מעט לפני 12:00 לכפר, השקפנו על הנוף וירדנו לlower pisang. גסט האוס בוב מרלי בקצה הכפר ליד פארק בודהה. מקום מגניב, אחלה אנשים ואחלה מוזיקה... אכלנו נחנו ויצאנו לסיבוב אצל בודהה וסתם בכפר. סוף סוף ראינו כמה יאקים...
אפשר לתכנן אחרת, את חלוקת הימים והמרחקים. חשוב לשים לב לנושא הגובה (לא לישון יותר מ500 מ' מהלילה הקודם). ישנו בLower בהמלצת המדריך כי יש לו שם חברים והיה מעולה, אבל אין סיבה אמיתית. הירידה/עלייה בין שני הכפרים כ20 דק'. בלילה ירד גשם וסערת ברקים אך התעוררנו ליום בהיר.
4 ק"מ , 3.5 שעות. 3200 מ' מעל פני הים.

יום 9 - Lower Pisang to Ngawal

יצאנו לקראת 0900 חזרה לכיוון upper pisang, חלפנו על פני אגם יפה, הדרך יחסית שומרת קו גובה, עד שמגיעה למרגלות Gyharu. ואז מתחיל טיפוס מכובד בסוויצ'בקים אל הכפר. עלייה לא קלה בכלל, אבל גם לא כל כך ארוכה. כ400 מ' טיפוס. בסיום העליה סטופה (מקדש) עם נוף מדהים!!! לשם הגענו ב12:30.
משם שביל רגלי לאורך המדרון, עליות וירידות קטנות. עד לכפר Ngawal, אליו הגענו ב15:00. מעט אחר כך החל לרדת גשם מעורב בשלג.
10 ק"מ, 6 שעות. 3670 מ' מעל פני הים. יום יחסית קשה אבל נוף מדהים!!

יום 10 - Ngawal to Manang

יצאנו סביב 08:30, חצינו את הכפר.סטופה עם גלגל ענק! במרכז יש צומת עם מספר דרכים לכיוון מננג - אחת שמטפסת, אחת שחוצה ויורדת במתינות ואחת שיורדת ישר לעבר שדה התעופה ומשם לאורך הנחל. בחרנו באמצעית. , וירדנו בדרך עפר וקצת שביל רגלי על עבר Munji. שם הדרך מתחברת לדרך שלאורך הנהר. סביב 1130 הגענו לBragha, וכעבור עוד 45 דק' אל Manang. לינה בAlpine home.
9.1 ק"מ, 7 שעות. 3550 מ' מעל פני הים.

יום 11 - Manang

יום מנוחה בManang, יורדים מהכפר, חוצים את הנהר, עליה קטנה לאגם 15 דק מהכפר ועליה יפה לתצפית מרהיבה, עוד חצי שעה עלייה שיש בה גם מסעדה קטנה. הטיפוס בסוויצ' בקים עם די הרבה שלג והבנות הלכו כמו גיבורות. היה מדהים.
פגשנו לראשונה משפחה ישראלית עם 5 ילדים שמטיילת כבר כמה חודשים במזרח...
קנינו קרמפונים בהמלצת והפחדת כאלו שכבר עשו את הפס. 2000 רופי ליחידה.
כ4 ק"מ, 4 שעות. 3550 מ' מעל פני הים.

יום 12 - Manag to Yak Kharka

היום מתחיל בטיפוס לgunsang , מומלץ לעצור לתה/מנוחה נוף מטורף.
ממשיכים בעליות וירידות קטנות עד לyak kharka בגובה 4030 מ'. בדרך ירד עלינו שלג, חוויה אדירה. ישנו בdream home מקום מעולה, דיל ישראלי. חשמל סולארי. טעינה בתשלום.
9.4 ק"מ, 7 שעות. 4030 מ' מעל פני הים.

יום 13 - Yak Kharka to Thorong Phedi

היום מאופיין בעליה מתונה משולבת בעליות פחות מתונות. נוף מדהים. הגובה נותן אותותיו. בעליות ההליכה איטית. קצת לפני thorong phedi השביל הולך למרגלות דרדרת. יש לשים לב לאבנים שטסות במורד מלמעלה, וגם איפה מניחים את הרגל - לפנינו הלכה שיירת חמורים, אחד החמורים החליק לערוץ וכנראה שבר את הרגל. החמרים ירדו למטה, אספו את הציוד שלו, אך לא הצליחו לחלץ אותו משם.
thorong phedi זה כבר לא ממש כפר אלא פשוט 2 גסטהאוסים גדולים. הגובה 4450 מ'.
7 ק"מ, 5 שעות. 4450 מ' מעל פני הים.

יום 14 - Thorong Phedi to High Camp

אחרי לילה בלי הרבה שינה, אבל כולם מרגישים טוב, התחלנו לעלות לhigh camp. עליה שרובה בשלג, עם קטעים של שביל עקלתון בעפר. חוויה מעולה.
כשעתיים עלייה והגענו. הסתובבנו עוד קצת באזור הגסטהאוס גובה 4900.
1.5 ק"מ, שעתיים וחצי. 4850 מ' מעל פני הים.

יום 15 - High Camp to Yak Kharka

קמנו ב03:30 לארוחת בוקר קלה. ארגנו את הציוד כך שפורטר אחד סוחב את שני התיקים ופורטר אחד את תלם במנשא שהבאנו מהארץ.
ב05:00 בבוקר התחלנו לטפס אל הפס. היה קר מאד (סביב מינוס 5 עד מינוס 10), וכמויות השלג גדולות מאד. כ20 דק' לתוך העלייה הבנות התלוננו מאד על הקור והבנו שזה מה שמצפה ב9 השעות הקרובות (לפחות). החלטנו לרדת חזרה לHigh Camp, ולאחר לבטים ארוכים מאד החלטנו לחזור למטה. עד לנקודה ממנה נוכל לקחת ג'יפ חזרה לפוקרה - להמשיך אל טרק הפון היל.
8.1 ק"מ , 7 שעות. 4000 מ' מעל פני הים.
חשוב לציין שאנחנו לא מצטערים לרגע ולקחנו החלטה מושכלת. בטיחות קודם כל. עם זאת, לדעתי זה אפשרי, עדיף לצאת עם הזריחה - האוויר מתחמם ב5-10 מעלות. ביגוד חם הוא קריטי או אפילו לעטוף בשק"ש ילדה על פורטר. וקרמפונים חובה.

יום 16- Yak Kharka to Ngadi

הליכת בוקר בירידה מתונה אל מננג, ומשם תפסנו גיפ ב24k רופי לבסיסהר. כ7 שעות נסיעה בהן חולפים על כל תוואי הטרק, מזווית מעט אחרת.
עצרנו לשינה בנאדי Ngadi. מזג האוויר שונה לחלוטין ממה שהיה בשבוע האחרון, ממש טרופי...
Samun hotel גסט האוס מעולה!
9.4 ק"מ , 4 שעות. 925 מ' מעל פני הים.

יום 17 - Ngadi to Pokhara

המשכנו עם הגיפ עוד 45 דק בבוקר עד בסיסהר ומשם ואן לפוקרה 2800 רופי. נסיעה של 4 שעות.
פוקרה היתה סואנת וגשומה.
משום שזה לכאורה טרק נוסף צריך לעשות פרמיט וטימס חדשים. עשינו בסוויסה האדום ב42$ למבוגרים.
צהריים אכלנו שניצל וצ'יפס אצל "דפנה".
ערב בRoad House פיצות מצויינות ב500-600 רופי וליטר וחצי בירה מהחבית ב1400 רופי. לגיוון לאחר הדאל באט הנצחי מהטרק...היה מעולה...
כביסה "תל אביב" מעל סוויסה, 100 רופי לקילו. ריח לימון. מצויין.

יום 18 - Pokhara to Ghandruk

נסיעה של 4 שעות בג'יפ - 6000 רופי. לכיוון הכפר kimche. עברנו אותו לכיוון הכפר Ghandruk, באחד מעיקולי הדרך כק"מ לפני הכפר התחלנו ללכת ברגל. ישנו במלון viewpoint hotel. בראש הכפר, גבוה, תצפית מעולה לannapurna south. מאד נחמד, משפחה קצת הזויה. גשם חזק התחיל ממש איך שהגענו לכפר. בהמשך יתברר לנו שזו השגרה של הצהריים המאוחרים.
1.5 ק"מ, שעה וחצי. 2000 מ' מעל פני הים.

יום 19 - Ghandruk to Banthanti

יצאנו בשעה 9. היום מתחיל בעליה מתונה, בג'ונגל. חלפנו סביב 13:00 את הכפר Tadapani, שם תכננו לישון, אך בגלל שלא היו שום מיטות פנויות המשכנו לכפר הבא. הדרך יורדת לערוץ ומטפסת בצד השני.
הגענו בשעה 15:00 banthanti. חצי שעה אח"כ התחיל גשם כבד וברד!!! ישנו בsunrise lodge - משפחה מאד נחמדה.
7.7 ק"מ, 6 שעות. 2700 מ' מעל פני הים.

יום 20 - Banthanti to Ghoperani

התחלנו את הבוקר ב08:20 בטיפוס במעלה הערוץ כ300 מ' טיפוס, וקצת פחות משעתיים אחכ הגענו לDeurali. עוד שעתיים הליכה על הרכס מביאה לתצפית יפה (3100 מ') ממנה רואים את הפון היל, ואז מתחילה ירידה רבת מדרגות עד גורפני.
הגענו למלון Dhaulagiri
7.3 ק"מ, 5 שעות, 2900 מ' מעל פני הים.

יום 21 - Ghoperani to Ulleri

קמנו ב03:45, התחלנו לעלות ב04:30. כניסה לפון היל 100 רופי למבוגר. שעה ו10 דק' עלייה רצופה מדרגות והמוני תיירים עד פסגת הפון היל (3210 מ' מעל פני הים). צבעי זריחה ושמים נקיים מעננים.
ירדנו כ40 דק' חזרה למלון, ארוחת בוקר. סביב 8 התחלנו לרדת לUlleri. קצת פחות מ4 שעות.
מUlleri לקחנו ג'יפ לפוקרה. 4500 רופי. נפרדנו בהתרגשות מהמדריכים...
ארוחת ערב בor2k. מסעדה ים תיכונית טובה ברחוב הראשי.
11 ק"מ, 6 שעות.

יום 22-23 - פוקרה + אגם בגנס

יום מנוחה, cafe java. ארוחת בוקר מעולה!! הפוך, שקשוקה, קרפ נוטלה, שוקו, סלט ישראלי...
אחה"צ יצאנו לאגם בגנס begnas tal. מונית 1200 רופי. שעה נסיעה. אגם יפה והרבה יותר נקי מהאגם של פוקרה. רגוע ושקט. אזור majikuna בגדה המזרחית. גסט האוס מעולה sarita. בימים כתיקונם כנראה הומה ישראלים, אך היום כולם נסעו לפוקרה לליל הסדר. היה מושלם!!
מנה מעולה דג מושט בגריל!!!! קינוח מומלץ hello sarita פגז של גלידה, בננה מטוגנת, אוריאו...
עוד יום מנוחה, ירידה לאגם, רחצה (אחלה מים, נעימים ודי נקיים), השכרת סירה 500 רופי לשעה.
ארוחת צהריים דגים, שניצל, מילקשייק, להסי בננה....
בערב חזרנו לפוקרה, לתפוס נסיעת לילה לקטמנדו. כרטיסים להזמין מראש. יש ב1000-1500 רופי אוטובוס לילה שיוצא ב20:00 מסוויסה האדום. ההבדלים במחירים משקפים את רמת האוטובוס. אוטובוס יום ב800 רופי יוצא ב07:30. נסיעה לא קלה אבל אפשר לישון די טוב והיא בטוח עדיפה על פני הנסיעה ביום... כ9 שעות נסיעה.

יום 24 - קטמנדו

Swayambunath סוואימבונאת' - מקדש הקופים, 200 רופי למבוגר. באמת המון קופים, טקסים ומקהלות. מרשים.
Pashupatinath פשופטינאת' - שריפת גופות, 1000 רופי למבוגר. לא ראינו שריפת גופות, מקדש פחות מרשים לדעתנו. קופים חצופים לקחו לתבור חבילת אוריאו מהיד.
הליכה של רבע שעה מהת'אמל לכיכר דורבר לראות את הקומארי, הילדה הקדושה, ועתיקות, מוזיאון.
מסעדה מומלצת - or2k. כן, יש גם בקטמנדו.
לינה בBag Packers - חדר 2000 רופי

יום 25 - טיסות לארץ

מונית 700 רופי מהמלון לשדה, 25 דק'. כדאי 3 שעות לפני.
אפשר להשאיר בסוכנות ציוד מיותר עבור מטיילים אחרים (סים מקומי, כדורי גובה וטיהור מים....)