טרק האוורסט בייס קמפ מג'ירי

תאריך הטיולSeptember 2013
עונה מומלצתאמצע ספטמבר עד אמצע נובמבר, ומרץ עד אמצע מאי

טרק ה- Everest Base Camp מ- Jiri

להלן תאור מסלול הטרק שעשיתי בספטמבר 2013 .
אני טיילתי לבד ללא פורטר וללא מדריך . הנפאלים לא מסמנים ולא שמים שלטים בשבילים (כנראה בכוונה, כדי שהתיירים ישכרו פורטרים ואו מדריכים) .
למרות זאת אין שום בעיה למצא את הדרך . כתבתי על פתק את שמות הכפרים שתכננתי לעבור דרכם באותו יום, והייתי שואל פוטרים מקומיים וכל מי שנקרה בדרכי, אפילו אם הוא לא הבין מילה באנגלית, הייתי שואל את שם הכפר והיו מצביעים לי על הכיוון .

יש לציין שכל כמה ק"מ יש כפר או גסט האוס שאפשר לעצור לאכול בו בצהריים, או להשאר ללון בו אחרי הצהריים . אפשר להאריך את הטרק או לקצר . כל אחד בהתאם לכושרו, וכמה הואהיא רצה ללכת כל יום .
בקשר לתקציב, מ- Jiri עד Lukla יש לקחת בחשבון כ- 10$ ליום בממוצע, ומ- Namche ומעלה 15 – 20 דולר ליום בממוצע . ככלל, עלות החדרים זניחה (0 – 2 דולר ללילה) ואת הכסף הגסט האוסים עושים מהאוכל שהתיירים אוכלים . לכן אם רוצים להשוות בין הגסט האוסים השונים בכל ישוב, יש להשוות את המחירים בתפריטי האוכל ולא כל כך משנה מחיר החדר . אבל מהתרשמות שלי ברוב הכפרים הם עושים "קרטל" , ומחירי האוכל די זהים בכל הגסט האוסים .
אם קונים ממתקים, חטיפי אנרגיה, עוגיות, בירה ומשקאות קלים כמו קולה וכ"ו, התקציב היומי יגדל כמובן .

למרות שטיילתי לבד אני כותב הרבה פעמים בלשון רבים, מפני שכל פעם טיילתי עם תיירים אחרים (היו כמה ימים שטיילתי עם ישראלים) .

יום 1

נסיעה מקטמנדו ל- Jiri . נסיעה של כ- 8 שעות באוטובוס מקומי . עלות 525 רופי . $1=100 רופי .
לפני שיצאתי לטרק, תיכננתי ללכת את הקטע מ- Jiri ל- Namche Bazar בחמישה ימים , לפי תאורי דרך שקראתי באינטרנט. בפועל הסתבר לי שהדרך קשה מאוד, ורוב התיירים הולכים את הקטע הזה ב- 7 עד 9 ימים . כמובן שאפשרי לעשות את זה בחמישה ימים, אבל צריך להגיע עם כושר הליכה טוב מאוד . אני התאמנתי בהליכה בארץ, אבל העליות והירידות בנפאל הרבה יותר ארוכות ותלולות ממה שיש בארץ .

יום 2

הליכה מ-Jiri (גובה 1,995 מטר) ל- Deurali (גובה 2,705 מטר) .
זה יום הליכה קשה ומפרך מפני שמ- Jiri עולים לפס בגובה 2,334 מטר, יורדים ל- Shivalaya בגובה 1,770 מטר, ואז עולים לפס ב- Deurali גובה 2,705 מטר .

יום 3

הליכה מ- Deurali (גובה 2,705 מטר) ל- Kinja (גובה 1,603 מטר) .
יצאנו ב- 8:40 והגענו ב- 13:30 . עצרנו לאכול ונשארנו בגלל העיפות מהיום הראשון .

יום 4

הליכה מ- Kinja (גובה 1,603 מטר) ל- Lamjura La (בגובה 3,530 מטר) .
עליה קשה של כמעט 2,000 מטר ביום ! לננו בגסט האוס Himalayan Lodge שמסומן במפות . למרות שיש שם שלט שזה ה- Lodge האחרון לפני הפס, אפשר להמשיך ללכת עוד כחצי שעה ולהגיע לפס, עליה של כמה מטרים נוספים, וללון בגסט האוס שנמצא ממש בפס .

יום 5

הליכה מ- Lamjura La (בגובה 3,530 מטר) ל- Ringmo (גובה 2,720 מטר) .
יום הליכה לא קשה במיוחד . מהפס Lamjura La יורדים ל- Junbesi (גובה 2,700 מטר), עולים ל- Phurteng (גובה 3,040 מטר), יורדים עד הגשר שלפני Ringmo ועולים בעליה תלולה מאוד (אבל לא ארוכה) ל- Ringmo .

יום 6

הליכה מ- Ringmo (גובה 2,720 מטר) ל- Kharikhula (גובה 2,040 מטר) .
גם זה יום הליכה קשה ומפרך מאוד מפני שמ- Ringmo עולים לפס ב- Taksindu (גובה 2,930 מטר), יורדים עד הגשר שלפני Jubing, הגשר בגובה 1,510 מטר, ירידה תלולה מאוד של כמעט 1,500 מטר , ועולים לכפר Kharikhula (גובה 2,040 מטר) .

יום 7

הליכה מ- Kharikhula (גובה 2,040 מטר) ל- Surke (גובה 2,290 מטר) .

יום 8

הליכה מ- Surke (גובה 2,290 מטר) ל- Namche (גובה 3,440 מטר) .
יום הליכה קשה וארוך מאוד .

יום 9

יום מנוחה ב- Namche . לא הייתי צריך להתרגל לגובה, אבל הייתי צריך לתת מנוחה לשרירים אחרי 7 ימי הליכה שרובם קשים ומאומצים .
עלינו לכפרים Kumjung ו- Kunde שנמצאים בגובה כ- 3,880 מטר ממש מעל Namche . יום טיול קל ומהנה מפני שיש שם תצפית שאומרים שביום טוב רואים ממנה את האוורסט (כשאנחנו הגענו היו עננים ולא ראו כלום), והכפרים נחמדים מאוד .

יום 10

הליכה מ- Namche (גובה 3,440 מטר) ל- Pangboche (גובה 3,930 מטר) .
מ- Namche עולים לגובה 3,550 מטר ואז יורדים ל- Phungi Tanga שזה גשר בגובה 3,250 מטר, ושוב פעם עולים 600 מטר ל- Tengboche בגובה 3,860 מטר .
ב- Tengboche יש מנזר טיבטי יפה מאוד שכדאי להכנס ולראות אותו מבפנים .
הרבה מאוד תיירים נשארים ללון ב- Tengboche, אנחנו הלכנו עוד כשעה עד Pangboche .

יום 11

הליכה מ-Pangboche (גובה 3,930 מטר) ל-Dingboche (גובה 4,410 מטר).
עליה לגבעה מעל לכפר Dingboche להתאקלמות . (עליה של כ – 500 מטר) .

יום 12

הליכה מ- Dingboche (גובה 4,440 מטר) ל- Chukung (גובה 4,730 מטר) .
הליכה ל-Island Peak B.C. ולאגם שנמצא מעבר לרכס שלאורכו הולכים .
לצערי לא יצא לי לטפס ל- Chukung Ri בגלל עננות כבדה שהיתה ביומיים שהייתי שם .

יום 13

הליכה מ- Chukung (גובה 4,730 מטר) ל- Lobuche (גובה 4,910 מטר) .
הליכה דרך Kongma La . אני הלכתי לבד לגמרי בפס הזה . זו טעות שלא הייתי חוזר עליה . חציית הפס Kongma La קשה מאוד ולוקחת 7 עד 10 שעות הלכה מפרכות .
מעט מאוד תיירים חוצים את הפס הזה . הרוב חוזרים ל- Dingboche מטפסים ל- Tokla וממשיכים ל- Lobuche . הדרך הזו הרבה יותר קלה ולוקחת כ- 6 שעות .
רצוי לשכור מדריך פורטר בכפר Chukung (עלות כ- $25) שילך אתכם לפחות עד אחרי הסלעים שמעבר לפס . או לחלופין למצוא תיירים אחרים וללכת לפחות 2 אנשים יחד . בכל מקרה כדאי לשכור מדריך, מפני שהשביל בפס הזה לא הכי ברור, בלשון המעטה . את ה- Kongma La לא חוצים פורטרים מקומיים וקבוצות .
כמו כן כדאי מאוד להתחיל ללכת ביום הזה מוקדם בבוקר, כבר ב- 6:30, כדי לסיים כמה שיותר מוקדם . בהרבה ימים כבר ב- 12 בצהריים מתחילים העננים לכסות את הפס . עלי ירד שלג ב- 12 בצהריים . השלג מרטיב את הסלעים וזה מקשה על ההליכה מפני שהסלעים חלקים .
בכל מקרה, הנוף יפה מאוד, ואם אתם בכושר סביר מומלץ לחצות את הפס .

יום 14

יום מנוחה ב- Lobuche . נחתי מפני שכאב לי מאוד השריר הקדמי בשוק ברגל (השריר השוקתי הקדמי) ופחדתי שיתפתח שבר הליכה . הכאבים התחילו כמה ימים קודם, אבל התגברו מאוד כנראה
בגלל המאמץ של ההליכה בעליות והירידות הארוכות והתלולות של הפס . יום המנוחה הזה כמובן לא מחוייב המציאות . בכל מקרה, אחרי יום המנוחה הכאבים בשריר פחתו מאוד וכמעט נעלמו ככל שהמשכתי ללכת בימים הבאים .
יש לציין שהרבה מטיילים עושים יום מנוחה או כמה ימי מנוחה במהלך הטרק מכל מיני סיבות .

יום 15

הליכה מ- Lobuche (גובה 4,910 מטר) ל- Gorak Shep (גובה 5,140 מטר) .
זו הליכה של כשעתיים . מ- Gorak Shep הלכתי באותו יום ל- Everest Base Camp (גובה 5,364 מטר) . הליכה לא קשה של כשעתיים לכל כיוון .

יום 16

עליה ל- Kala Patthar (גובה 5,550 מטר) . רצוי לעלות כמה שיותר מוקדם כדי שהעננים לא יסתירו את הנוף . הרבה תיירים מתחילים לעלות לפני 5 בבוקר .
אחרי שירדתי מה- Kala Patthar שלמתי בגסט האוס, והלכתי לכפר Dzongla (גובה 4,830 מטר) . הכפר שלפני ה- Cho La פס . אחרי הכפר Lobuche השביל מתפצל .
יש ללכת בשביל הימני . השביל השמאלי מוביל לכפר Tokla . אבל גם אם טועים זה לא נורא, מפני שאפשר לחצות את העמק והנחל בין השבילים די בקלות .

יום 17

הליכה מ- Dzongla (גובה 4,830 מטר) ל- Gokyo (גובה 4,790 מטר) .
חציית ה- Cho La פס . הפס הזה קצת קל יותר מה- Kongma La . לוקח כ- 5.5 שעות להגיע מ- Dzongla לכפר Dragnag שזה הכפר שאחרי הפס . אני הגעתי ל- Dragnag בשעה 13:30, אז אכלתי מרק באחד הגסט האוסים והמשכתי ל- Gokyo .
ה- Cho La פס הוא אוטוסטרדה יחסית ל- Kongma La . עוברים בו פורטרים מקומיים, קבוצות תיירים ומשפחות .
ההליכה מ- Dragnag ל- Gokyo לוקחת כשעתיים .

יום 18

טיפוס ל- Gokyo Ri . התחלתי בטיפוס ב- 5:30 והגעתי לפסגה בערך ב- 8 בבוקר . לרוע המזל זה היה יום מעונן עוד מהלילה . חיכינו בפסגה עד בערך 10:30 (כמה ישראלים. התירים מהמדינות האחרות התיאשו די מהר וירדו חזרה לכפר) . העננים לא התפזרו ובשום שלב לא ראינו את הפסגות של ההרים מסביב, אבל הצלחנו לצלם כלפי מטה . ירדנו חזרה לכפר, אכלתי בגסט האוס, והלכתי לאגם הרביעי והחמישי . לוקח כשעה וחצי לכל כיוון מ- Gokyo עד האגם החמישי, בהליכה מהירה יחסית .

יום 19

הליכה מ- Gokyo (גובה 4,790 מטר) ל- Nanche (גובה 3,440 מטר) .
הלכתי דרך העמק . לא דרך Renjo La . ההליכה דרך העמק קצרה יותר, אבל לא בטוח שקלה יותר מאשר דרך הפס . רוב הדרך היא ירידה, אבל מ- Phortse Thanga שבגובה 3,680 יש עליה תלולה של 300 מטר עד Mong La שבגובה 3,980 מטר .

יום 20

הליכה מ- Nanche (גובה 3,440 מטר) ל- Lukla (גובה 2,840 מטר) .
יצאתי מ- Nanche ב- 8:30 בגלל שהיה גשם ולא רציתי להרטב . והגעתי ל- Lukla ב- 13:45 . למזלי איך שהגעתי, נחת מטוס שהביא תיירים מקטמנדו, והספקתי לתפוס איתו את הטיסה חזרה לקטמנדו . הייתי הנוסע היחיד במטוס חזרה לקטמנדו .

נסיעה מנמל התעופה לטאמל בקטמנדו : נהגי המוניות בנמל התעופה מבקשים 600 רופי לנסיעה לטאמל בקטמנדו (רובע התיירים בעיר) . אם נוחתים עם עוד תיירים אפשר לחבור ולסוע 3 - 4 יחד .
אם במקרה אתם לבד (כמו שקרה לי בחזרה מ- Lukla) , תתעקשו שאתם משלמים רק 300 רופי לנסיעה, ובסוף יצרפו אותכם למונית עם נוסעים אחרים , לא בהכרח תיירים, ותשלמו 300 עד 350 רופי . יש סדרנים שדואגים לשלוח את הנוסעים למוניות לפי סדר מסויים, ויש נהגי מוניות עצמאים שניגשים לנוסעים בעצמם .