טיול במוסטנג, נפאל

מסע רגלי מjomsom ל lo manthang וחזרה

תאריך הטיולMarch 2018
עונה מומלצתכל עונה פרט לחורף

Mustang - The forbidden kingdom of lo.
מוסטאנג הוא השם של המדבר שנמצא מצפון לאנפורנה. חבל ארץ טיבטי שהיה סגור למטיילים עד 1992 בכלל. ומ92 פתוח לאלף מטיילים בשנה.
טיבט נמצאת היום תחת כיבוש ודיכוי סיני, וחבל המוסטאנג ניצל מכך, הוא אחד המקומות האחרונים בעולם בו יש לטיבטים חופש דת ותרבות מלא. זהו המקום הכי נידח בנפאל ואולי אחד המקומות הנידחים האחרונים בעולם... בהחלט הרפתקאה מיוחדת וראויה.

מידע טיולים כללי-
ציוויליזציה- הכפרים כאן מפוזרים בממוצע במרחק של 3-4 שעות הליכה בין כפר לכפר, ועל הדרך הראשית שמובילה בינהם עובר ג'יפ/אופנוע/טרקטור לפחות פעם בשעה... מה שאומר שאין סיכוי שתעבירו לילה במדבר וגם אם תקלעו לצרה כלשהי, אתם תמיד במרחק של שעה מציוויליזציה כלשהיא.
תקשורת- ncell לא עובד בכלל במוסטאנג, לעומת זאת nepal telecom הוא בעל כיסוי מלא לאורך כל הדרך (נכון להיום). לגבי הטענת טלפונים, מומלץ להביא סוללה ניידת גדולה (לפחות 20,000). ברוב הגסטהאוסים יגבו מכם כסף על חיבור חשמל לחדר, כך שעדיף לשלם פעם אחת ולטעון את הסוללה הגדולה.
לינה- בכל כפר בדרך ישנם גסטהאוסים, בכולם יקבלו אתכם בחיוך ענק, תה חם, מיטה נורמלית ואפשרות למקלחת חמה (דלי).
אורך המסע- רוב סוכניות הטיולים ימכרו לכם פרמיט ל10 ימים (בגלל המחיר הגבוה שמרתיע מטיילים) , אבל אתם לא מוגבלים לזה.
10 ימים נקבעו כאורך המסע המינימלי שנידרש כדי להגיע ל lo manthang וחזרה... זה אומר שחלק מהימים הם ארוכים וקשים מאוד (כמעט ואין מישור במוסטאנג, או עליה או ירידה). אם אתם לא בכושר שיא וחושבים שמסוגלים לבצע ביום אחד עליה מצטברת של 2000-2500 מטר (לא קל, בעיקר אם מכניסים את הגובה) אז בבקשה תאריכו את הפרמיט ביום יומיים (50 דולר ליום+ עלות מדריך) ופצלו את הימים הקשים לשניים. יש מספיק כפרים בדרך לעשות חניות לילה.

Day 1 Pokhara - kagbeni

אז התכנית הלכה ככה, יציאה מוקדמת בטיסה ראשונה על הבוקר לג'ומסום, טיול יומי לmoktinath, וחזרה ל kagbeni.
ואז החיים קורים וכל העסק מתחרבן, מתייצבים בשש בוקר לטיסה רק לגלות שבגלל רוחות חזקות ב jomsom הטיסה מבוטלת ואנחנו יוצאים לג'ומסום בג'יפ במקום טיסה, נסיעת בלהות של 12 שעות . באמת, אחרי הנסיעה הזו אני יכול להבין למה השב"כ השתמש בטלטולים כשיטת עינויים.
הגעתו באמצע הלילה למקום שומם וקפוא המשפחה האדיבה שהערנו אירחה אותנו ביד רחבה כולל הכנת דל באט ב12 וחצי בלילה.
מחר יום חדש.

Day 2 Kagbebni - chhuksang

יום קליל ומגניב, ישנו עד מאוחר ויצאנו ב9 לדרך.
אחרי kagbebni נכנסים לforbbiden kingdom.
מכאן ואילך אנחנו במוסטאנג, שלום טיבט, להתראות נפאל.
מתחילים לנוע צפונה לכיווןlo manthang.
בדרך, במקומות שהדרך נפתחת ואנחנו לא בחסות ההרים אני נפגש לראשונה ברוחות המפורסמות של המוסטאנג. רוחות צולפות וקרות שנושאות חול.. כל פיסת עור שלא מכוסה כואבת (זה כמו נייר זכוכית על העור)
לא ראינו אף מטייל אחר על השביל היום, נראה שאנחנו לבד כאן... וזה כל הקסם
טיפ יומי-שרוולים ארוכים וכובע עם שרוך שאפשר לשפצר לתיק אחרת תגידו שלום לכובע.

Day 3 Chhuksang- syangmochen

יום קשוח לפנינו, ה"כפר" (3 מבנים) שאנחנו אמורים להגיע syangmochen , נמצא 1000 מטר מעלינו, אבל בדרך לשם נצטרך לעלות ולרדת 3 הרים נוספים. מה שאומר שמחכה לנו טיפוס של בערך 2500 מטר ביום אחד. טיפוס מכובד לכל הדעות. 8 שעות שיפועים קיצוניים. עם כל הר שעלינו הנופים השתנו והפכו למדהימים יותר ויותר. ועם כל הר שירדנו הכח אזל יותר ויותר.
את העלייה האחרונה לכפר עשיתי במצב קשיש, לאט לאט ובצעדים קטנים. אין מה לעשות, איך ליאניני אומר "לא באנו להינות"
קנקן תה עם נענע שקיבלתי בגסטהאוס החזיר לי את הכח שהשארתי על הדרך.
גם היום לא פגשנו מטיילים אחרים ורק חופן של מקומיים. האיזור הזה מופלא בכלום יש בין כפר לכפר. והאנשים שמקיימים כאן חיים מופלאים עוד יותר
הטיפ היומי- הרבה מים, צאו מוקדם ותרבו בעצירות.

Day 4 Syanmochen-tsarang

יצאנו מוקדם בבוקר ומייד מתחילים בטיפוס שלא נגמר, שהגענו לשיא הגובה המדבר נפתח לפנינו ויכולנו לראות את כל רכס האנפורנה מדרום והמדבר הפראי מצפון, כמו שטיח ענק במיליון גוונים של חום וצהוב... היה שווה את העליה. בכלל היום הזה מתאפיין, כרגיל, בעליות וירידות ומדבר בתולי מהמם.
אחרי ארוחת צהריים בכפר ghami אנחנו ממשיכים בטיפוס צפונה, הרוח הידועה של אחר הצהריים הגיע לבקר, ואנחנו עוצרים מהר כדי לעלות על ציוד מגן (כיסוי פנים, ג'קט חם, כפייה אם יש) הרוח קרה וחזקה מאוד (כמו להוציא את הראש החוצה בכביש 6..תנסו פעם). הרוח צולפת בנו, לעיתים דוחפת אותי למעלה בעלייה ולפעמים משב פתאומי מפיל אותי הצידה.. הכל חלק מהחוויה.
הפתעה! באמצע הסופה אנחנו פוגשים 2 מטיילים, הזרים הראשונים שאני רואה מזה 4 ימים, מוסטנג היא המקום הכי נידח בנפאל ואולי אחד המקומות הנידחים האחרונים בעולם.
אחרי עוד כמה עליות וירידות הכניסה ל tsarang מבורכת. בכל פעם שאני לוקח פניה ופתאום רואים מבנים ועצים ומים באמצע השממה הזו אני מתמלא הערכה לאנשים הבאמת טובים שגרים כאן... ואולי גם קצת קנאה.
טיפ יומי- תנסו את האוכל הטיבטי, הוא טעים מאוד ובריא. אל תתקבעו על הישן והמוכר, האוכל המקומי מעולה

Day 5 Tsarang- lo manthang

קמנו לבוקר מושלג. אם חשבתם שגשם במדבר זה קסום, עדיין לא ראיתם מדבר מושלג... למרות הקור יצאנו לדרך, יום קצר ורגוע יחסית, 4-5 שעות של הליכה עד לו מנטנג. נכנסנו בצהריים בשערי העיר העתיקה הזו. אחרי ארוחת צהריים טובה. יצאנו לשוטט בכל המקדשים כאן. רובם עומדים כאן באותה צורה כבר 600-700 שנה.
לו מנטנג הוא המקום הראשון שבאמת פוגשים זרים, כולם מתנקזים הנה, למרות שרובם ככולם הגיעו ברכבים ואופנועים, כולם תיירים- כמעט ואין טיילים.
טיפ יומי-תלמדו מה ההבדל בין טיילים לתיירים

Day 6 Lo manthang - chhoser- lo manthang

יום מנוחה וטיול יומי לchhoser כפר קטן שעתיים שלוש הליכה לכל כיוון.
כאן נמצאות המערות החצובות בהר שם חיו והתבודדו נזירים במשך אלפי שנים
צפןנית לכפר אפשר לראות את גבול טיבט (סין) צופה עלינו. ישנם כמה מקדשים שאפשר לבקר בהם, סה"כ יום נחמד. ארוחת צהריים זריזה וחזרה לlo manthang למנוחה נדרשת לפני יום ארוך וקשה שמצפה לנו מחר.
טיפ יומי- למי שהדרך לכאן היתה קשה יכול לוותר על יום המנוחה הזה והטיול לchhoser, ולצאת לדרך חזרה דרומה כבר היום. לרווח את הדרך חזרה לחמישה ימים במקום ארבעה

Day 7 Lo manthang - ghami

יום ארוך, יצאנו ב7 וחצי לדרך. התכנית היתה לחזור בדרך אחרת מזו שבאנו בה, צפונית יותר, שתעבור דרך מנזר כלשהו (שכחתי את שמו) אבל כמו תמיד לחיים תכניות אחרות. בערך שעתיים לתוך המסע הגענו לחסימה אדירה של השביל. כל הגיא היה חסום במפולת אדמה וסלעים (כנראה מרעידת האדמה האחרונה). בנסיון לעקוף את הגיא שהלכנו בו, הגענו חזרה לשביל הראשי המוביל לlo manthang. המשכנו בה בדרך הראשית והארוכה בה הגענו. העיכוב בבוקר גבה מאיתנו שעתיים מיותרות ורק ב 5 אחה"צ סיימנו את העליה המתישה ל ghami.
6 מטיילים נוספים פגשנו היום,יותר מטיילים ממה שראיתי כל הטיול ביחד. יום"עמוס" על השביל.

Day 8 Ghami-samar

חוזרים ופנינו דרומה, משאירים מאחורינו את המרחבים האינסופיים של המדבר ועוברים לטיפוס מפרך ובלתי נגמר בערוצי הנחל... יום ארוך וקשה, 8 שעות של עליות מרובות וקצת ירידות.
הפתעה נעימה מחכה לנו ב samar, הגסטהאוס בו אנו מתאכסנים Himali lodge, המקום הכי נחמד והכי מטופח בכל המסע הזה. אנחנו מגיעים בשעת אחר צהריים בדיוק בזמן בה המשפחה (המורחבת) בעלת המקום מתיישבת לתה של אחר צהריים, אנו מוזמנים להצטרף, תה ומאפים טיבטים כיד המלך ושיחה קולחת בשפה שאני לא מבין. חלון קטן למפגש משפחתי שיגרתי במשפחה מקומית.

Day 9 Samar- chhuksang

קמנו לבוקר מושלג, samar כוסתה בשלג ועננים כבדים איימו עלינו מצפון. למזלנו היום הוא יום קצר, המרחק לchhuksang הוא רק 3 שעות, רובו בירידה. הקור והעננים שירדו עלינו מצפון בליווי גרגורי רעמים דחפו אותנו מהר בירידות ותןך שעתיים הגענו לעמק הרחב של הkali gandaki. אפשר כבר לראות את היעד שלנו על שדותיו המוריקים והdhaulgiri שתמיד מעליו. לקחתי לעצמי רגע בירידות להזכר בדרך הארוכה שעברנו, בפעם הראשונה אני מרגיש את הסוף.
השעה היתה רק 10 וחצי בבוקר שהגענו לגסטהאוס, ואיזו הפתעה חיכתה לנו... חדר מערבי עם חשמל ומקלחת רותחת, אפילו עשינו כביסה לביגוד המצחין שלנו.. העברתי את הצהריים עם קנקן תה ואמיר דדון על הגג של הגסטהואס... אושר.

Day 10 Chhuksang-muktinath

ישנן 2 דרכים להגיע לmuktinath, אחת יורדת דרומה לאורך הנהר ואז חותכת מזרחה לאורך הדרך הראשית (מסומן היטב במפה). הדרך השניה חותכת באלכסון לכיוון דרום-דרום מזרח ישירות בקו אוירי דרך gyu la pass.. בחרנו בשניה. יוצאים לדרך מוקדם ומיד מתחילים לטפס, gyu la נמצא 1000 מטר מעלינו והטיפוס ארוך ולא נגמר, לפעמים כל מה שנשאר לעשות זה להוריד את הראש לנגן איזה שיר מעצבן בראש ולחפור כל הדרך למעלה. את הצעדים האחרונים לפס עשיתי מבלי לדעת מה מצפה לי.... הנוף שנפתח בבת אחת פשוט עצום, כל האנפורנה והדילגירי פרוסים לפנינו בלבן בוהק... והם ענקיים. התיישבנו על הרצפה בדממה בוהים בנוף המשוגע הזה, מתחתינו בעמק אפשר לראות את muktinath משמאלינו אפשר לראות את הירידה של הפס של סובב אנפואנה, אחרי 10 ימים בהם ראיתי אולי עוד עשרה מטיילים, הערב אני אדבר עברית סוף סוף . והפעם אני באמת מרגיש,פה על הפס, שאני משאיר את מוסטנג מאחורי. להתראות טיבט, שלום נפאל.

Day 11 Muktinath- kagbeni

הפרמיט שלנו למוסטאנג הוא ל10 ימים בלבד, אבל נק' הביקורת נמצאת בקגבני. ז"א שהתחילו לספור לנו את עשרת הימים ביום השני לטיול, ברגע שעברנו את קגבני. ועלינו לחזור לקגבני להחתים יציאה עד שעה 15:00.
המרחק לא גדול, 3 שעות הליכה בערך. אפשר ללכת על הדרך הראשית מערבה ואז צפונה לאורך הנהר או שאפשר לחתוך דרך השטח צפון-מערבה ישירות. אין שביל מסומן שמוביל צפון מערבה אבל המדריך אומר שהוא מכיר את הדרך ומוביל אותנו דרך ההרים ישירות. בדרך אנחנו עוברים דרך שדה של מאובנים, אם עד היום ראינו אחד או שניים ביום, כאן כל אבן שלישית היא מאובן ימי, חלקם גדולים מאוד.
מגיעים לקגבני מוקדם יחסית ובדיוק בזמן, כמה דקות אחרי שהגענו מתחיל לרדת גשם שוטף. קינוח מצוין לטיול, יושבים עם קנקן תה צופים בגשם צובע את המדבר באפור כהה.
מחר נצעד את הדרך הקצרה דרומה לג'ומסום... ומשם איש איש לדרכו וזיכרונותיו.