EBC- האוורסט בייס קמפ

הטרק הכי מרשים שיצא לנו לעשות בנפאל, ובכלל. הוא לא זול, הוא מתויר, הוא קר, גבוה, ואין בו הרבה חמצן, אך הוא שווה כל רגע ואין נופים או מקומות שמשתווים לו ביופיים

תאריך הטיולOctober 2011
עונה מומלצתאוקטובר-נובמבר, אפריל-מאי

היום הראשון: KATHMANDU- LUKLA- NAMCHE BAZAR

ישנם שתי דרכים להגיע לעיירה לוקלה, אשר ממנה מתחילים את הטרק.
הראשונה היא בנסיעה לא קלה של בערך 10 שעות באוטובוס מקומי, עד נקודה ממנה הולכים במשך 4-5 ימים ללוקלה בדרך הכוללת לא מעט עליות וירידות.. זוהי האופציה הזולה יותר (יש שיגידו גם הבטוחה יותר).
האפשרות השנייה היא לקחת טיסה של 20 דקות שמחירה כ230 דולר (הלוך חזור) וכוללת נוף מרהיב, סוכריית טופי, צמר גפן לאוזניים והתקף לב בנחיתה.
זה המקום להזכיר ששדה התעופה בלוקלה הוא מהמסוכנים ביותר בעולם, אז עזבו אתכם בנג'י בנפאל, זה הדבר האמיתי!
אנחנו בכל אופן בחרנו בטיסה שיצאה בשש וחצי בבוקר משדה התעופה בקטמנדו, ובשמונה כבר התחלנו ללכת, אחרי ארוחת בוקר.
היום הראשון לא פשוט בעיקר בשל השינוי הקיצוני בכמות החמצן, ולכן אם נוחתים מאוחר, או לא מורגלים לגבהים , מומלץ לחלק אותו לשניים ולישון באחד הגסטהאוסים שבדרך (יש בשפע).
נמצ'ה בזאר היא עיירה ממש חמודה, מפתיעה בגודלה ובעיקר במה שיש לה להציע. כמות הגסטהאוסים, המסעדות והחנויות גדולה מאוד וזה המקום להצטייד בו אם חסר לכם משהו. רוב המטיילים נשארים בנמצ'ה יום נוסף לשם התאקלמות טובה יותר.
גובה: 3440 מ'.

היום השני: NAMCHE BAZAR- PANGBOCHE

יום בינוני. מתחיל בהליכה נחמדה עד פונגי טנגה, ומשם מתחילה עלייה של 600 מ' עד טינגבוצ'ה- כפר מקסים עם מנזר ותצפית יפה לאוורסט. התכנון שלנו היה לישון שם, אך בשל כמות האנשים הגדולה והמיעוט בגסטהאוסים, נאלצנו להמשיך עד פנגבוצ'ה, כפר עם מלא מקומות לישון, הליכה לא קשה של שעה וחצי-שעתיים.
גובה: 3930 מ'.

היום השלישי: PANGBOCHE- PHERICHE

יום קצר ולא קשה. רובו מישורי, ובסופו עלייה קטנה ואחריה ירידה לערוץ בו נמצא הכפר. כפר מקסים עם אופציות לינה בכל הרמות.
המלצה לגסטהאוס מפנק- ההימלאיה.
גובה: 4240 מ'.

יום מנוחה והסתגלות ב PHERICHE

הטרק הזה, לעומת טרקים אחרים, כולו בגובה רב ולכן חייבים להיות הרבה יותר זהירים בנושא, לא להתקדם מהר מידיי, להקפיד על ימים קצרים ולהוסיף ימי מנוחה באמצע. אנחנו ויתרנו על היום מנוחה בנמצ'ה בזאר כי חשבנו שאנחנו כבר מאוקלמות טוב אחרי טרקים קודמים, אבל בשלב הזה כבר ממש הרגשנו את ההשפעה של הגובה, התחלנו לקחת כדורים (שעזרו מאוד) והחלטנו להישאר שם יום נוסף.
עשינו טיול יום קצר לנקודת תצפית מאחורי הכפר, ממנה אפשר לראות את כפר דינגבוצ'ה השכן, אגמים קטנים שנגלים רק מהגובה ונוף יפה לרכס מסביב. הטיפוס למעלה וחזרה עוזרים מאוד להתאקלמות!

היום החמישי: PHERICHE-LOBUCHE

יום קצר, בינוני. עלייה של בערך 300 מ', לא קשה במיוחד, אך מתחיל להיות מאוד קר גם במשך היום (גם כשיש שמש) והדלילות בחמצן כבר בהחלט מורגשת!
ללובוצ'ה חייבים להגיע כמה שיותר מוקדם כי ישנם מעט מאוד גסטהאוסים והביקוש גדול! חשוב לבקש שמיכה מוקדם, מאוד קר בלילה.
גובה: 4910 מ'

היום השישי: LOBUCHE-GORAK SHEP

הליכה לא קשה של בערך 3 שעות. גם בגורק שיפ יש ממש מעט מקומות לינה ולכן כדאי להגיע מוקדם או לנסות ולהזמין מראש. בניגוד לכפרים אחרים, פה יש אפשרות של לינה משותפת אם נגמרים החדרים..
השארנו את התיקים בגורק שיפ ומשם עלינו לבייס קמפ, הליכה לא קשה של בערך שעתיים. בדרך אפשר לראות ממש יפה את הקרחון המטורף, ועם קצת מזל גם מפולות שלגים..
הבייס קמפ עצמו לא אטרקטיבי, כמו שהרבה אנשים חושבים. רוב הזמן אין שם משלחות, וחוץ מסלע גדול שמישהו כתב עליו בלורד אין שם הרבה מה לראות.. אך בעיניי עדיין שווה ביקור. בכל זאת כנראה הנקודה הכי קרובה לאוורסט שרובנו נגיע אליה בחיינו..
גובה: 5364 מ'.

היום השביעי: GORAK SHEP- LOBUCHE

קמנו השכם בבוקר ועלינו לקלה פטר- נקודת התצפית הקרובה ביותר לאוורסט.
עלייה של שעה וחצי-שעתיים, שבהחלט שווה את המאמץ! הנוף מרגש ובלתי נתפס. אם נופלים על יום עם ראות גרועה, שווה לשקול להישאר שם עוד יום ולטפס שוב למחרת..
חזרנו לישון בלובצ'ה.

היום השמיני: LOBUCHE- DZONGLHA

יום קצר מאוד. הליכה של בין שעתיים לשלוש, מאוד קלה ובעיקר יפה.
חשוב להיצמד לשביל הימני כשהדרכים מתפצלות ולוודא שממשיכים על הרכס הנכון ולא חזרה לכיוון טוקלה פס.
בדזונגלה יש רק שלושה גסטהאוסים (כשאנחנו הגענו בתחילת נובמבר, אחד מתוכם כבר היה סגור) ולכן שם באמת כדאי ולנסות להזמין מקום מראש. אנחנו ישנו באוהל בחוץ (שנתן לנו הגסטהאוס) והאמת שזה היה אחד הלילות היותר חמים בטרק.
גובה: 4830 מ'.

היום התשיעי: DZONGLHA- GOKYO צ׳ולה פס.

יום ארוך ולכן חשוב להתחיל מוקדם בבוקר. אם יש מזג אוויר רע, לא כדאי לצאת! אנחנו הצטיידו מראש באוכל המגסטהאוס לצהריים.
העלייה לפס לא קשה, מצריכה קצת טיפוס לקראת הסוף וכדאי לעקוב אחרי החצים הירוקים על הסלעים שעוזרים בהתמצאות.
הפס עצמו הוא הליכה מדהימה של כמה מאות מטרים על קרחון מכוסה שלג. חשוב לעקוב אחרי העקבות, ולא לנסות לפרוץ דרך חדשה. כדאי להצטייד במקלות ואם יש, גם במשפרי אחיזה לנעליים.
הירידה מהפס לא כזאת נוראית כמו שכולם מפחידים, הדרך אינה מסומנת ופשוט צריך לרדת לאט ובזהירות. ואם אפשר להשתדל להניח את הרגל במקום הנכון..
מהכפר DRAGNAG חשוב לשאול את המקומיים לאן ממשיכה הדרך כי המפה משקרת.
לנו לקח שעתיים מהכפר לגוקיו, הליכה מאוד מיוחדת על קרחון. יש הרבה רוג'ומים בדרך וסה"כ הדרך דיי ברורה. מומלץ לעבור את הקרחון בקבוצה של כמה אנשים ולהיות מאוד ערניים כי החול מכסה את הקרח וזה מחליק בטירוף!
גוקיו היא המקום הכי טוב שאפשר לאחל לעצמך היום הארוך הזה ויש בה מלא מקומות חמודים לישון בהם.
גובה: 4790 מ'.

היום העשירי: יום מנוחה בגוקיו

עשינו טיול יום לגוקיו רי.
טיפוס תלול של שעתיים שבהחלט שווה את המאמץ. נוף מטורף לקרחון שחוצים, לרנג'ו פס לכל הרכס של האוורסט ולאגמים מסביב. בהחלט שווה להקדיש לזה יום!
יש עוד הרבה טיולי יום קצרים שאפשר לעשות באזור..

היום האחד עשר: GOKYO- NAMCHE BAZAR

יום ארוך של כמעט 10 שעות הליכה, לא קשות, עם נוף מדהים שעושה חשק ללכת.
בעלי הגסטהאוס בגוקיו לא האמינו שנצליח להגיע עד נמצ'ה, ואומנם כבר היה קצת חשוך כשהגענו, אך עשינו זאת.
לא להאמין, אבל נמצ'ה בזאר מרגישה כמו מינימום ניו יורק אחרי כל הימים האלה! ולכן במהלך כל הטרק זכרו כי יש עוד תקווה לקפה טוב בסוף...

היום השניים עשר: NAMCHE BAZAR- LUKLA

יום לא ארוך, יצאנו בסביבות 8 והגענו עד 3, בזמן לאשר את הטיסה למחרת.
היום הראשון והאחרון הם שני הימים שהכי עמוסים במטיילים לאורך הדרך, מה שקצת הורס את החוויה השקטה של סוף הטרק.. אך הבשורות הטובות הן שהטמפרטורות חוזרות להיות שפויות.

היום השלושה עשר: טיסה מלוקלה חזרה לקטמנדו

כן. אנחנו עדיין בחיים.

• בגדים חמים וכמה שיותר! ביגוד תרמי, מעיל טוב, שק שינה מינוס כמה שיותר, כפפות!!!!
  • אנחנו לא שכרנו פורטר, אבל המשקל בהחלט משחק תפקיד בטרק הזה, בנוסף לגובה ולקור. לכן חשוב לארוז בחוכמה ולא לקחת שטויות! עם זאת, אל תתקמצנו על בגדים טובים וחמים.
  • הטרק עצמו יקר מכל שאר הטרקים בצורה מורגשת והמחירים קופצים בצורה מוגזמת. כדאי להצטייד מראש בנייר טואלט (הרבה ושיהייה רך באף), חטיפי אנרגיה, פירות יבשים, ממרחים ועוד דברים משמחים..
  • כדאי להביא מנעול משלכם! יש הרבה סיפורי גניבות, בעיקר בגבהים. אנחנו לא נתקלנו
  • חוץ מהרנג'ו פס (שאותו אנחנו עשינו) ישנם עוד שני פסים. אחד לפני שבייס קמפ, שנחשב פס קשה, והצ'ולה פס, אחרי גוקיו שאמור להיות מדהים ביופיו. ניתן להאריך את הטרק ולהוסיף או לוותר על מה שרוצים..
  • זה לא הטרק להיות בו גיבורים. מספר מסוקי הפינוי שעברו לנו מעל הראש בכל יום וספר האנשים שפגשנו בדרך שהסתובבו וירדו באמצע בשל מחלת גבהים, גבוה מאוד. קחו כדורי גובה ובעיקר- קחו את הזמן!
  • קחו בחשבון ששדה התעופה בלוקלה יכול להיסגר גם למשך שבוע בגלל מזג האוויר, ולכן לא כדאי לקבוע טיסה חזרה לארץ יום למחרת לדוגמא, כי אולי תמצאו את עצמכם מבלים שבוע בלוקלה בלי שהתכוונתם..