טרק הדסקי (Dusky Trek)

9 ימים של הליכה מאתגרת אשר מתחילה מאגם Hauroko. מעבר בנופים מדהימים בשמורת הפיורד לנד, תצפית על הדסקי סאונד,לינה בבקתה לחופי הפיורד וסיום באגם Manapuri

תאריך הטיולFebruary 2013
עונה מומלצתפבואר - מרץ

דרכי הגעה

טרק הדסקי מתחיל ב-Lake Hauroko ומסתיים ב-Lake Manapuri.

ניתו לעשות אותו משני הכוונים אבל רוב האנשים מתחילים מ-Lake Hauroko בעיקר בגלל עניין ההתניידות עליו אפרט עכשיו.

תחילת הטרק -
כדי להגיע אל תחילת הטרק צריך להזמין מקום בסירה שיוצאת מאחד החופים שלאורך Lake hauroko.
יש רק מישהו אחד שעושה את זה ואת המספר שלו אפשר לקבל מה-Doc או מה-I site.
באופן רשמי השייט יוצא פעמיים בשבוע בימים שני וחמישי אבל אסור לסמוך על זה וחשוב לוודא כמה ימים מראש שבאמת יש שייט.
השייט עולה 80$ והוא כולל נסיעה על שביל עפר של כ-40 דק' עד למקום הורדת הסירה.
אנחנו הגענו עם הקפצה של חבר ולכן קבענו עם הבחור האחראי להיפגש בנק' מסוימת על הכביש, ניתן גם להזמין הסעה שיוצאת מ-Te anau.

סיום הטרק -
הטרק מסתיים ב-Lake manapuri וחצייה של האגם בסירה עולה כ-40$ ללא צורך בתיאום מראש.
הסירה יוצאת כ-3 פעמים כל יום בשבוע והשעות מעט משתנות.

בגלל שיש סיכוי סביר שיתווספו ימים לטיול בגלל מז"א, קשה לתכנן מראש את הסירה מ-Lake Hauroko ולכן מומלץ לעשות את הטרק בכוון הנ"ל.

הכנות לטרק

את המידע הטוב ביותר על המסלול ניתן לקבל מה-Doc ב-Te anau ולכן מומלץ לעבור שם ולבדוק האם יש עידכונים לגבי מצב המסלול מבחינת כמה ימי גשם היו לאחרונה ובעיות כאלה ואחרות לגבי הסימון.
בנוסף, כדאי לקנות מפה של 1:50,000 למקרה הצורך.

כל הבקתות בטרק הם Back country ולכן אם יוצאים לדסקי כדאי לעשות את ה-Hut pass.
ציוד נוסף שהייתי ממליץ לקחת זה Beacon - (משדר נ"צ לחירום - השכרה לתקופה של עד שבועיים עלתה לנו 40$ בחנות של השכרת ציוד טיולים בעיר) וגייטרס (כיסויים לרגל שמתלבשים על הנעליים ומונעים מהבוץ לחדור אליהם).

מ-Lake Hauroko לבקתת Half way (כ-4-5 שעות)

לאחר שייט של כ-50 דק' הגענו לחוף ממנו מתחילים את המסלול (קצת לפני השעה 11).
כבר בצעד הראשון על החוף התנפלו עלינו הסנדפלייס בהמוניהם ולכן הטיפ הראשון למסלול זה להיות מוכנים ב-100% בסירה עם כל הציוד ולברוח כמה שיותר מהר מהחוף!!
המסלול עובר ברובו בתוך הג'ונגל לצד נחל עם מים עמוקים וצלולים.
בניגוד להליכות "בוש" רבות שעברנו בניו-זילנד ההליכה הזאת היתה די מעניינת מכיוון שהצמחייה שונה מאיזורים אחרים והרבה יותר מגוונת.

בנוסף, הדרך עצמה יחסית מאתגרת והרבה מקומות מצריכים טיפוסים תלולים על שורשי העצים.
לאחר זמן מה מגיעים לשלט בו רשום "High water trail".
אם התקופה גשומה והנחל נראה לכם בלתי עביר כדאי ללכת לכוון שהשלט מראה ולחצות גשר כבלים.
אם אין בעיה והמים בנחל נמוכים אז פשוט חוצים את הנחל ואחרי כ-10 מ' מופיע הסימון הבא.
המסלול ממשיך במישור יחסי וברגע שחוצים את הגשר הראשון (השני אם עברתם ב-High water trail) מתחילה עליה שלקחה לנו כ-חצי שעה.

הבקתה ממוקמת כ-50 מ' מהנחל וחשוב לדעת שיש בתוכה המון! סנדפלייס בגלל חורים ברשתות ובמסגרת של הדלת.
כשחזרנו מהטרק דיווחנו על זה ל-DOC והם אמרו שהבעיה מוכרת וזה ברשימת הדברים לטיפול. מקווה בשביל הבאים בתור שזה באמת יתוקן.
אם אתם בכושר טוב ובקצב הליכה מהיר אפשר לדלג על הבקתה ולהמשיך ישר לבקתה הבאה - תוספת של כ-4 שעות.
בדיעבד, רק בגלל מצב הסנדפלייס הנוראי בבקתה היינו עושים את זה.

מבקתת Half way לבקתת Roes (כ-4 שעות)

אחרי התארגנות בזמן שיא בזכות הסנדפלייס שדאגו להשקמה ולא עזבו אותנו עד ליציאה מהבקתה התחלנו את היום השני.

היום יחסית קצר (לנו לקח כ-4 שעות כולל עצירות עד לבקתה) ובהחלט אחד הימים היפים שבטרק.
ההליכה ממשיכה את אותו הנוף המיוער של אתמול בהליכה לצד הנחל.
לאחר קצת פחות משעתיים מגיעעים לגשר כבלים הראשון. ממנו עוד 30 דק' עד לגשר השני ומשם מתחילה העלייה על הרכס שמסתיימת רק בבקתה.
לאט לאט מתחיל להתגלות הנוף מסביב ואגמים צצים בכל פינה.

הבקתה נמצאת כ-40 מ' מאגם קטן ונקייה מסנדפלייס!

אחרי ששמנו את התיקים בבקתה המשכנו למסלול צידי שמגיע אל אגם גדול (Lake Roe) - הליכה של כ-10 דק' לכל כוון, אחלה מקום להפסקת קפה.
למי שמעוניין לעוד קצת הליכה מעניינת, מהחלק הצפוני של האגם יוצאת שלוחה לכוון צפון מזרחי עליה ניתן לטפס ולהשיג תצפית מעולה! על כל האיזור.
אין מסלול מסומן אבל יש כמה רוג'ומים בודדים לאורך העליה.
אנחנו טיפסנו כ-50 דק' עד לגובה של כ-1300 מ' אבל למי שממש רוצה אפשר גם להמשיך יותר למעלה עד לפסגה, אני מעריך שזה לוקח עוד כ-50 דק' של טיפוס.

מהתצפית ניתו לראות את כל המסלול שעברנו עד עכשיו וחלק נכבד מהמסלול של מחר עם עוד מאות אגמים גדולים וקטנים שנמצאים על הרכס.

מבקתת Roes לבקתת Loch maree (כ-5 שעות)

את היום הזה עשינו לאחר לילה נוסף שהעברנו בבקת Roes מכיוון שבחוץ הכל היה ערפל ולא רצינו לעבור את היום שנחשב הכי יפה בטרק עם ראות של 10 מ'.

בדיעבד, ההחלטה היתה טובה. התעוררנו ליום יפה עם ראות טובה ואני אכן מסכים עם כל מילה טובה שאמרו לנו על היום הזה ואוסיף שהוא אחד הימים הכי יפים שהיו לי בניו זילנד.
ההליכה מתחילה במגמת עליה במשך של כשעה וחצי לצד אגמים רבים.
כמעט לאורך כל היום הולכים על השלוחה שיורדת לכוון ה-Dusky sound ולאט לאט מתגלים עוד ועוד חלקים מהשמורה עד שבנק' הכי גבוהה רואים את ה-Dusky sound בעצמו (אחלה מקום לארוחת צהריים).
משם מתחילים לרדת עד שחוזרים להליכה בין העצים.

הירידה נהיית תלולה יותר ויותר ככל שמתקדמים עד שלקראת הסוף יש מקומות שממש תלולים ומצריכים היעזרות בחבל.
בקתת Loch maree ממוקמת כ-10 דק' הליכה מסוף הירידה ליד נחל ואגם מיוחד עם המון אווזים וסוגי ציפורים שונות.
הנחל שאותו חוצים כדי להגיע לבקתה מוצף בימים גשומים ובשביל זה יש קצת לפני הנחל מקום מכסה למקרה שאי אפשר להגיע לבקתה.

מבקתת Loch maree לבקתת Supper cove ובחזרה (כ-6 שעות לכוון)

בקתת Super cove שוכנת לחופו של ה-Dusky sound.
ההליכה לשם היא אופציונלית וניתן להמשיך לסיום הטרק גם מבלי להגיע אליה.
לדעתי מומלץ להגיע לשם כדי לחוות קצת את הפיורד עצמו ואולי אפילו לעשות שם יום מנוחה למרות שאת הזווית הטובה ביותר על הפיורד רואים בתצפית של היום שלפני.

ההליכה מתחילה בהליכה קצרה לצד האגם Loch maree ולאחר מכן עליה די תלולה של כ-20 דק'.
המשך המסלול לא כל כך נוח ומצריך המון דילוגים בין שורשי העצים ולקראת סופו שוב עליה יחסית תלולה שמסתיימת בירידה לכוון הבקתה.
לאורך המסלול יש 8 גשרי כבלים שעל חלקם אפשר לוותר במידה והנחלים במצב רגוע.
מהגשר השמיני יש כ-2 דק' עד הליכה עד לבקתה.

הבקתה עצמה ממוקמת במקום מעולה עם ירידה נוחה אל החוף.
למי שמעוניין בארוחת דגים - זה המקום!
קל מאוד לדוג בפיורד ולא צריך יותר מחוט וקרס.
אנחנו אספנו צדפות בחוף, שמנו אותם כפיתיון ותפסנו 7 דגים בזמן ממש קצר.
האתגר הכי גדול בדיג זה לא לתפוס את הדגים, אלא לשרוד את העמידה בחוץ בזמן הסנדפלייס מסתערים.
כשאנחנו ישנו בבקתה היו שם כמה חוטים וכמה קרסים אבל אי אפשר לדעת כמה זמן הם יחזיקו מעמד ולכן מומלץ להביא בתיק.

בנוסף, בפיורד יש כרישים, דולפינים ועוד חיות ים מעניינות שאפשר לראות.
אנחנו לא הצלחנו למצוא, אבל חבר'ה שהיו שם יום לפני ראו להקת דולפינים ממש קרובה לחוף.

מבקתת Loch maree לבקתת Kintail (כ-6 שעות)

רוב ההליכה ביום זה אינה נוחה וכרוכה בקטעים די רבים של בוץ ודילוג בין שורשי עצים. לכן יום זה נחשב לאחד הימים הקשים של הטרק - בייחוד בימים גשומים.
ההליכה די מישורית ועוברת לצד הנחל Seaforth River.
מידי פעם מגיעים לנק' תצפית על גדת הנהר כשברקע ההרים שמסביב.

לקראת סוף המסלול מגיעים לאגם קטן - משם נותרה כ-שעה עד לבקתה.
הבקתה במצב טוב וללא סנדפלייס.

מבקתת Kintail לבקתת West arm

בבקתת Kintail העברנו 2 לילות בגלל יום גשם.

למחרת כשיצאנו כבר לא היה גשם אבל עדיין היה יום אפרורי עם עננים יחסית נמוכים שהפריעו לתצפיות ובגלל זה החלטנו לחבר יומיים של הליכה ליום אחד.
ההליכה מ-Kintail ל-Upper spey hut נחשבת לאחד הימים היפים בטרק.
ביום זה חוצים ופס שאת העליה אליו מתחילים כבר אחרי כ-20 דק' של הליכה.
העליה די תלולה ועצם זה שהקרקע היתה רטובה לא הקל על הדרך.

הפס מספק תצפית יפה על על 2 הנחלים שיוצאים ממנו וניתן גם לעלות ללא תיקים לפסגה שנקראת Mt memphis בטיפוס של כ-שעתיים (הלוך-חזור) לפי זמני ה-DOC כדי להרוויח עוד קצת נוף.
מכיוון שהיום שלנו היה מאוד מעונן לא היה טעם לעלות לתצפית ומשם המשכנו למטה עד לסוף המסלול לבקתת West arm

לנו לקחו שעתיים וחצי של טיפוס עד לפס ועוד כ-שעה וחצי ירידה לבקתת Upper spey. משם עוד 3 וחצי שעות עד לבקתה האחרונה בהליכה מהירה.
אם מטפסים את Mt memphis (קיבלנו המלצות ששווה לעשות את זה) לא כדאי להמשיך עד לסוף המסלול אלא לישון ב-Upper spey.

כ-30 דק' לפני הבקתה המסלול המסומן של הדסקי מסתיים וממשיכים ללכת בכביש עד לשלט שמורה לכוון בקתת West arm.
מבקתת West arm הולכים כ-10 דק' עד לרציף של הסירות, שם לוקחים את המעבורת חזרה ל-Manapuri.