טרק בשמורת Dovrefjell

טרק קליל יחסית בשמורה הנמצאת מרחק נסיעת רכבת פשוטה מאוסלו, שמציעה נופים יפים מאוד ומפגש קרוב עם חיות מעידן אחר

תאריך הטיולAugust 2016
עונה מומלצתיולי - ספטמבר

שמורת Dovrefjell היא שמורה יפה ומיוחדת הייחודית בכך שניתן לראות בה את ה-MuskOx, או בעברית כבש המושק/כבש-השור, בטבע (הושבו לכאן אחרי שנכחדו לחלוטין, לפני 60 שנה). מדובר בחיות מגניבות ומרשימות ששרדו בכבוד מיליוני שנים. הן מגיעות לגדלים מרשימים (חצי טון), רצות במהירות 60 קמ״ש וניחנות במזג הפכפך. ההמלצה היא לשמור על מרחק של כמאתיים מטר מהם כדי להימנע מתקיפה. ההתקלות הראשונה שלנו איתם הייתה מאוד דרמטית עם ההגעה שלהם מתוך ערפל, בריצה, מאוד קרוב אלינו ופגישה פנים מול פנים במרחק קצר. הם בחנו אותנו, נהמו והמשיכו בדרכם.

יצאנו למסלול הזה כשאחד מאיתנו עם פציעת ברך, ולכן זמני ההליכה שלנו יחסית ארוכים. אפשר בקלות לבצע את הטיול הזה ב-3 ימים. ישנה אפשרות, בהינתן מזג אוויר טוב, גם לטפס את ההר Snøhetta אותו הקפנו, שמענו שזה יפה ומומלץ.
אנחנו טיילנו עם אוהל ולרוב מעדיפים לישון בו, אבל כמובן שאפשר להסתמך על הבקתות שבדרך, לפיהן חילקנו את הסיפור. כמובן שיש עוד הרבה אופציות למסלולים בשמורה.

הגעה

היציאה לסלול היא מתחנת הרכבת הקטנה שב-Kongsvoll והסיום בתחנת הרכבת מדרומה לה Hjerkinn. מדובר בשתי תחנות קטנות שאין בסביבתן כמעט כלום. אין שם קופה, וכדי שהרכבת תעצור בהן צריך לסמן לנהג הקטר כשהוא מתקרב לתחנה (בהנחה ולא הזמנתם מראש באינטרנט). בשתי התחנות יש חדרי המתנה עם שירותים שיכולים לשמש אחלה מקום להזרק בו אם יש גשם.

מתחנת הרכבת לבקתת Rheinmen

16 ק״מ, הליכה קלה יחסית
לאחר שהגענו לתחנת הרכבת ב-19:00, התחלנו בטיפוס הפשוט והלכנו כשעה וחצי עד שמצאנו מקום יפה ונוח לאוהל. התחזית הבטיחה כמה שעות של סופה קשה למחרת החל מהשעה 10:00, ועל כן השכמנו קום והשלמנו בזריזות את המרחק עד לבקתה. השביל נוח מאוד. בדרך הספקנו לפגוש לראשונה במשפחת Musk-Ox שחצתה את הנהר ממש בסמוך אלינו. בקתת Rheinmen נחשבת לבקתה חצי מאויישת, והמשמעות היא שצריך מפתח DNT כדי להכנס אליה, שיש אפשרות ללון בה וכן שיש בה מחסן בו ניתן לרכוש מוצרי מזון בסיסיים. בפועל גילנו שמדובר באחת מן הבקתות הכי פופולריות בנרווגיה, ועל כן בעונה היא בכל זאת מאויישת על ידי מתנדב/ת, שדואגים שהכל מתנהל כשורה (כלומר שמבקרים אכן משלמים על הלינה או האוכל ושמנקים). התשלום לבקתות מסוג זה מתבצע לאחר הטיול - אמורים למלא טופס, להשאירו בתיבה ולהמתין לחיוב בעתיד. על כל פנים, מאוד שמחנו להעביר בבקתה החמימה והמצויידת את שעות הגשם הקשות, ועוד יותר שמחנו כשהתחזית שקראנו התגשמה במלואה - ולפנות ערב כבר הסופה נרגעה ויכולנו להמשיך בדרכנו. המשכנו במעלה הדרך עוד כשני ק״מ והתמקמנו בנקודת תצפית יפה מול משפחת אוקסים נוספת ללילה.

Rheinmen אל Amotdalshytta

התחלנו את היום בעלייה קצרה עד לפאס, ומשם ירידה מתונה עד לבקתה. בבקתה הצטיידנו בקצת אוכל והמשכנו בדרכנו עוד כארבעה קילומטרים, עד שהגענו לאגם המרשים Langvatnet שלמרגלות העלייה לפאס הבא - וזו הייתה נקודה מדהימה לבלות בה את הלילה!

Amotdalshytta אל Snoheim

פתחנו את הבוקר בטיפוס קצר יחסית בין בולדרים אל הפאס. מזג האוויר היה בינוני, אבל הצלחנו להנות מנוף קשוח ומרשים מאוד. מהשיא גובה התחלנו בירידה ארוכה ורצופת אגמים יפים. לאחר כשעתיים-שלוש הנוף משתנה וחוזר להיות רצוף במרבדי צמחיה נמוכה צהובה-כתומה-ירוקה, והשביל חוזר להיות מאוד נוח. כ-4 ק״מ לפני הבקתה הבחנו במשפחת אוקסים נוספת, שליחכה עשב במורד אחד העמקים, והחלטנו לרדת אליהם כדי לנסות ולצלם אותם קצת. בילינו איתם כמעט שלוש שעות, מתקרבים לאט לאט ומנסים לבנות אמון. התקרבנו עד מרחק של 30 מטרים בערך, והם נראו דיי שלווים. בהמשך הטיול שלנו שמענו סיפורים ממקור ראשון על תוקפנות מצד השוורים, אז תהיו זהירים!
בלילה, לאחר הלילות הקרים במיוחד, החלטנו לסיים את הטיול בבקתה. מדובר בבקתה מאויישת סטנדרטית, שאינה מציעה דורמס. (מחירים: לחבר DNT קרונות 240, ללא חבר 360. בירה - 85, קפה - 25, מקלחת 20, ארוחת בוקר מפנקת (120/160).
הירידה מהבקתה לתחנת הרכבת Hjerkinn מתבצעת על ידי אוטובוס שאטל של כחצי שעה שמחירו 60 לאדם. אנחנו עזבנו למחרת בשאטל של 14:30 וניצלנו את חצי היום השמשי בו זכינו כדי לחזור למשפחת כבשי המושק ולטייל עוד קצת באזור (4 ק״מ לכל כיוון עד העמק שראינו אותם ביום הקודם).

• אולי זה היה מקרי, אבל לעומת יוטנהיימן למשל היה בשמורה הזו הרבה יותר קר
  • אפשר לא לסחוב כמעט כלום ולהסתמך על הבקתות, גם ללינה וגם לאוכל
  • אי אפשר להצטייד בבלוני גז בבקתות
  • כמו בשאר המדינה, באופן כללי אפשר לסמוך על מילוי מים מנחלים לאורך הדרך. כמובן שזה לא אומר שאפשר להיות שאננים לגמרי (: