שישה ימים מדהימים בטובקל, מרוקו

טרק של שישה ימים לפסגה הגבוהה ביותר בצפון אפריקה הצטיידות במרקש->נסיעה לאימליל-> יציאה לטרק אנחנו (אישתי ואני) טיילנו עם הציוד על הגב ועצרנו לאכול בכפרים, יש אופציה יותר נוחה של לשכור חמורים (150 דירהאם ליום, והאיש שמוביל את הפרדה משמש כמעין מדריך-הוא מכיר את הדרך ככה שלא תתברברו ולא תצטרכו מפה) ואז אפשר לסחוב גם מצרכים ולבשל בסבבה, או סתם להנות מטיול בלי תיק ענק. הסיפור דרך פורסם כשנה אחרי שטיילנו, לכן יכול להיות שיש טעויות קלות בשמות של הנחלים והכפרים - ממליץ לבדוק מול מפה

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתהעונות במרוקו דיי דומות לארץ, רק שבקיץ חם יותר. לכן טיולים בספטמבר - אוקטובר הוא אידיאלי למרוקו, כבר לא חם מאוד ולא מתויר כמו בקיץ. משער שגם טיול באביב הוא אופציה טובה, אבל לא בדקתי

הגעה ממרקש לאימליל (Imlil)

מונית (Grand Taxi) ממרקש, מאיזור באב דוקאלה, עולה כ-200 דירהאם ולוקחת כשעה וחצי. יש גם אפשרות זולה יותר של אוטובוס, אבל אנחנו נסענו ביום ראשון והאוטובוסים לא פועלים.

באימליל ישנו ב-Dar Tighola כדיי להסתגל לגובה (130 דירהאם ללילה+א.בוקר, כל ארוחה נוספת 60, טעים לאללה). תאכלס היום הראשון דיי קצר אז אפשר להספיק לצאת ממרקש ולהתחיל ללכת ישר

יום 1

סה"כ 4 שעות.

מטפסים מאימליל על הכביש עד לחציית נחל + שלט מימין Tamaret. פונים ימינה צפון מזרח (לא בנחל, יש שביל סלעי שמתפצל ממנו) הולכים 20 דק' עד לחיבור עם הכביש. מכאן הכביש עולה בסלאלום עם הפאס, וכל הדרך יש שבילים קטנים שחותכים ומקצרים את הסיבוב. בפאס יש חנות קטנה שמוכרת שתייה (30 דירהאם למיץ תפוזים סחוט ותה נענע). משם ממשיכים עם הכביש (ימינה) והולכים פחות או יותר על קו גובה במשך שעה עד לפיצול דרכים ימינה לקמפינג ושמאלה ל- Ouanskra. פונים לכפר. באמצע הכפר יש פנייה חדה ימינה-למעלה (כמעט פרסה) שמובילה ל- Tacheddirt (לא כזה ברור, כדאי לשאול). עוד 20 דקות הליכה ומגיעים לטשדירט. לינה ב-Tigmi עלתה 200 דירהאם כולל א. ערב. יש בחור בשם לחסן שעובד בטיגמי ומארח בבית שלו - דרכו יש אפשרות להקים אוהל ולאכול א. ערב ב-100 ואם רוצים גם א.בוקר אז זה 120 סה"כ. יש לו בבית חמאם שעולה 20 דירהאם בערך - מומלץ ביותר!

יום 2

סה"כ 6 שעות הליכה נטו - לא כולל עצירות

בבוקר לחסן סידר לנו פרדה ב-200 דירהאם, רק לעלייה - היציאה מטשדירט קשוחה מאוד.

מומלץ להתחיל את היום עם אור ראשון (ספטמבר זה בערך ב-7:00) כדיי לעשות את העלייה שהיא עוד מוצלת (עד 10:30). יורדים מטשדירט לנחל ועולים לנק' תחילת הטיפוס, ליד מבנה שנמצא על הכביש דרומית לטשדירט. העלייה לקחה לנו 3 שעות בלי ציוד, באמצע הדרך היא הופכת לתלולה עוד יותר .

מהפאס ל-Tizi Likemt יש ירידה בלתי נגמרת עד שמגיעים לאזיב לקמט אחרי שעה: רואים נך עם מים שמשאל שמתחבל לנחל שתחתנו. כשהשביל מתחבר לנחל הולכים על הגדה הימנית שלו עד שמגיעים ל-Azib Likemt. יורדים בין הטרסות, על השביל, על פי הסימון ועד שמגיעים לאסיף טיפני. יש שם, על גדת הנהר, מעין מכולת/מסעדה/מקום לינה עם שירותים ומקלחת בתשלום (2/5 דירהם), טג'ין קטן/גדול (50/100 דירהם) ותה נענע גדול ב-10 דירהאם. מקום יפה על הגדה ומתאים מאוד להקמת אוהל.

הסימון דרך הוא על ידי נקודות, חיצים אדומים, פסים כתום צהוב לבן, פסים לבנים.

יום 3

סה"כ 6.5 שעות נטו - לא כולל עצירות

יום מתון ודיי קל אך ארוך. חוצי את הנחל ולאחר 100 מטר השביל מטפס שמאלה (דרומה) על השלוחה. טיפוס של 20 דק' ואז ירידה לנחל אסיף נ'טינזי. הנחל יפה ומלא בפינות יפות ובריכות שאפשר לעצור בהן. קחו בחשבון מבחינת זמנים, שווה לצאת קצת קודם ולעצור שם. ההליכה בנחל אורכת כשעתיים, יתכן ותפגשו ברועי צאן וכלבים עצבניים בדרך.. תמשיכו ללכת ותתרחקו מהעדר והם יניחו לכם. לאחר השעתיים האלה השביל מטפס מימין לנחל (מאוד ברור) אל עבר הפס. עלייה לא קשה של 20 דק'. משם הולכים על השלוחה בערך באותו הקו גובה. איך שיורדים מהפס יש שביל ימינה לכפר שנמצא ממש מתחת לשלוחה, ושביל שפונה שמאלה ועליו נלך. בערך חצי שעה הליכה ומגיעים לפיצול שבילים: דרום ודרום-מזרח. שניהם מגיעים ל-Amsouzert. בעצתם של רועי צאן מקומיים המשכנו ישר (הפיצול הדרומי) על שלוחה אחרת, שהביאה אותנו בירידה של 1300 מטר, בלי טיפה של צל לכפר כלשהו ואחרי עוד 20 דק' הליכה לאמסוזרט. [אפשר היה לקחת גם את הפיצול הדרום מזרחי (שמאלה) שממשיך על אותו קו גובה שבו הלכנו מאז הפס, שניהם מובילים לאותו מקום. הפיצול הדרומי הוא ללא סימון לבן (אך שביל ברור) והפיצול הדרום מזרחי הוא עם סימון לבן]

בדרך שבחרנו קצת קשה למצוא את אמסוזרט, מהכפר הראשון ממשיכים עם הדרך הלא סלולה שמחברת בין הכפרים, אחרי בערך 20 דק' יש עיקול חד ואחריו (100 מטר) ירידה לא ברורה לכפר. מדובר על העיקול כאשר ממש נמצאים קרוב לאמסוזרט, אל תתבלבלו עם העיקול החד שיש ישר ביציאה מהכפר הראשון. התחברנו לנחל שהגיע מימין וירדנו עד סוף הכפר לגסטהאוס של עומר. 150 דירהאם לאדם לא.ערב+בוקר+לינה+מקלחת חמה. מתחת לגסטהאוס יש בחור שמוכר שתייה על גדות הנחל, ממש נחמד. אפשר לקנות ממנו גם לחם ירקות ופירות להמשך הדרך. (רכילות מקומית: הוא אבא של הבחור שפתח את המקום באסיף טיפני).

יום 4

יורדים לנחל מהגסטהאוס אחרי א. בוקר מפנקת, חוצים אותו ופונים ימינה על דרך 4x4 ברורה מאוד, שתקח אתכם בעלייה של שעתיים וחצי אל מעל האגם. יש שם בחור שמוכר שתייה ותה. בכפר האחרון Ait Garten, שנמצא שעה מאמסוזרט יש קפה בתי קפה, גסטהאוס וקמפינג למי שרוצה לנח או להאריך את יום מספר 3. בבית הקפה האחרון בכפר, מצד שמאל, מול המפלים "Chef Cafe Resuarant - Hassan Siesta Facebok" היה בחור שרק רצה להזמין אותנו לתה ושיחה על החיים - היה ממש נחמד ונעים - מומלץ.

כשמגיעים לאגם, בסוף הטיפוס, יש עוד שעה של עיקוף האגם מצפון עד שמגיעים לאתר קמפינג-מסעדה-חנות שנמצאים בפינה הצפון מערבית של האגם. אפשר לישון שם או להמשיך שעתיים וחצי של עלייה בדרך לא סימפטית לאזיב נאווסיף, לישון באוהל ליד הנחל והמפלים. הדרך מהאגם עולה לואדי הימיני (הצפוני). יש שני נחלים שמתנקזים ממערב לאגם - כדיי לא להתבלבל, הולכים על החלק היבש של האגם לכיוון הואדי, ונצמדים לגדה הימנית (צפונית). ההליכה לא נעימה על סלעים ואין סימון ברור. אחרי חצי שעה של הליכה יש שביל שחותך לגדה השמאלית, עם סימון. משם מתחיל טיפוס של שעתיים בדרך לא מסומנת היטב אך עם רוג'ומים, שמזגזגת בין צידי הנחל עד לחיבור של שלושה ואדיות: מצפון מזרח, ממערב ומצפון מערב (זאת שהולכים בה). יש שם נחלים קטנים וגרפיטי לבן. יש שם מקומות להקים אוהל ולמלא מים מהנחל.

יום 5

טיפוס אינטסיבי מאוד עד לפס, לקח לנו 3 שעות. היינו קצת איטיים כי לא הרגשנו טוב. הסימון מאוד ברור. אחרי הפס יורדים בשביל נחש כ-400 מטר ואז יורדים על קו גובה צפונה (ימינה) עד לרפיוג'י כשעה וחצי. מאמצע הטיפוס לפס ועד הרפיוג'י יש רוח חזקה וקר מאוד, גם בספטמבר חשוב להביא ביגוד חם ונגד רוח.

לינה ברפיוג'י לאדם 105 דירהאם בדורמס. א.בוקר/צהריים/ערב 30/50/70 דירהאם בהתאמה. יש גם אופציה לקמפינג. המקום נקי נעים וטעים.

יום 6

שעתיים וחצי עלייה לפסגה - אנחנו יצאנו ב7:45 והיה מזג אוויר מושלם.
1:50 ירידה חזרה לרפיוג'י

מהרפיוג'י לאימליל יש דרך שכולה ירידה, לקח לנו כמעט 4 שעות. יש מקומות בדרך לאכול ולשתות. כשמתחברים לכביש ממשיכים ישר, עוברים את ארמוד ואחרי הכפר יש ימינה-למטה לכיוון הנחל.

סיכום לינה ומזון

יום 1: טשרדירט - אפשר לישון ב-Gite/קמפינג. יש מקום לאוכל ומים. אפשר גם לישון בקמפינג שבתחילת העלייה - אין שם כלום חוץ ממבנה קטן.

יום 2: ישנים באזיב ליקמט, קמפינג במקום חופשי / אפשרות למקום סגור בתשלום. יש מקום לקנות אוכל,תה ושתייה וישנים ליד מקור מים

יום 3: ישנים באמסוזרט, גסטהוס/קמפינג, יש איפה לאכול ולהצטייד.

יום 4: ישנים באזיב נאווסיף, אין כלום, מלבד מפלים למילוי מים. אפשר לישון בלק דיפני (שם יש אוכל) אך זה יגרום ליום 5 להיות קשה מאוד

יום 5: ישנים ברפיוג'י בדורמס/אתר קמפינג, יש ארוחות חמות.

• הצטיידות לטרק מומלץ לעשות בשוק במרקש, באיזור הלא תיירותי שקרוב ל-Bab Doukalla ובסופרמרקט מחוץ לחומה - יש שם הכל.
  • המדריכים במרקש ניסו לשכנע אותנו שהטרק קשה מידי כדיי שנצא איתם, אל תאמינו!
  • רק לרשת IAM-MOR יש קליטה סלולרית ברחבי הטרק, אבל לא תמיד לאינטרנט
  • מפה מומלץ לקנות באימליל - יש שם חנויות טיולים יד שנייה שזולות בהרבה מאשר מרקש. מפה עולה שם 100-140 דירהאם.