ארבעה ימים מלאים במלטה - 1-5.09.19

חיפשנו יעד קרוב ומעניין לזוג. מלטה הומלצה במספר קבוצות ברשתות החברתיות. סה"כ נהנו מארבעה ימים מלאים, בתאריכים האלו לא חם מדי ואף תפס אותנו גשם חם ביום אחרון.

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתמקריאת פוסטים רבים באינטרנט, יולי אוגוסט חודשים חמים במלטה בדומה לישראל ולכן חיפשנו כרטיסים לקראת סוף אוגוסט תחילת ספטמבר ששם המעלות יותר נוחות .

מידע כללי למטייל

- תיאום ציפיות: תשאלו את עצמכם מה אתם רוצים בטיול - בטן גב,טיולים , מוזיאונים, נקודות טבע וכו'. על פי זה תתכננו את הטיול כי מלטה יודעת לתת אופציות רבות ואם לא מגיעים מוכנים, יכולים להתאכזב.
הטיול שלי היה שילוב של מנוחה לצד נקודות טבע ומים פחות התחברתי למבנים וכו' למרות שהיו נקודות יפות.

-רכב: קיימת תחבורה ציבורית טובה במלטה ונוחה , אבל עדיין לי אישית יותר נח שיש רכב צמוד אליי ואני לא כפוף לאף לו"ז.
הבעיה שהכבישים שם הפוכים אז לוקח כמה שעות נסיעה להתרגל (מגדיר את עצמי נהג ממוצע)
אם בחרתם להשכיר רכב אז ממליץ על WAZE הישראלי והטוב כי גוגל מפס יקח אתכם בדרכים לא דרכים ואילו WAZE לוקח בדרכים טובות - לא היה לי דרך קשה במהלך כל ארבעת הימים לעיתים יש דרכים צרות אבל השכרתי רכב קטן אז לא נלחצתי מכך .
בת זוגתי הייתה על הניווט ואני התרכזתי בנסיעה.
אנחנו היינו זוג אבל חושב שגם משפחה שבאה או מספר אנשים יותר נחמד עם רכב.
חוץ מוולטה לא הייתה בעיה של חנייה ( חנייה באפור\לבן לטובתנו , אסור לחנות בצהוב).
אני השכרתי מול חברת SWIFT (צירפתי קישור), היא לא הכי זולה , אבל היא נותנת במחיר שלה ביטוח על הכל. לי הם לקחו 40 יורו ליום לרכב גיר רגיל קטן. (ניתן לקחת ולהחזיר משדה תעופה- הרכב מחכה בחנייה - הם שולחים הסבר )

-סים לפלאפון: תנסו דרך קבוצות מלטה בפייסבוק לקחת מאנשים שסיימו את הטיול כי בדרך כלל נשאר להם חבילה ובשביל ניווט זה מספיק , במלון ובמסעדות לרוב יהיה ואיי-פיי.
אני אישית לקחתי ממשהי שחזרה ובמטוס מצאתי על הרצפה סים (זבל של אנשים לעיתים אוצר לאחרים) והסים הזה שירת אותי כל הטיול.
מקריאה ברשת הבנתי שאפשר למצוא כרטיס בעשרה יורו ועוד חבילת גלישה בעשרה יורו.

- טיסה: אנחנו טסנו דרך AIR MALTA , סה"כ הייתה טיסה טובה, הלוך וחזור בזמן.
ניתן לעשות צ'ק אין 24 שעות לפני ( אני מציין את זה כי קראתי בחלק מאתרים שלא ניתן, אבל לי לא הייתה בעייה.

- ציוד מומלץ:

נעלי מים : החופים שם ברובם מסולעים וגם בתוך המים יותר בטוח להיות עם נעלי מים .
שנורקל ומשקפת: היו כמה נקודות נחמדות אבל לא הייתי קונה במיוחד, זה לא מתקרב לחוף
האלמוגים באילת.
שמיכה: שווה להביא שמיכה מהבית שיהיה נחמד לשבת במקומות שתעצרו כי הכל סלעים או כיסאות שצריך לשלם עליהם כסף.
מטען נייד: היום אנחנו מצלמים לרוב דרך הפלא וגם מנווטים דרכו, המטען הנייד היה לי לאוויר לנשימה ולא הייתה בעייה.

-טיפ במסעדות : הזהירו שהשירות איטי , אבל תאכלס השירות היה מצוין , בכללי מדובר בעם מאוד נחמד ותמיד חייכו ועזרו .
מקריאה שלי הבנתי שנותנים עשרה אחוזים וכך נהגתי לעשות.

-קניות מזון ומצרכים: ישנם רשתות לידר בכל מלטה ושם המחירים נורא זולים ביחס לקיוסקים ולחנויות אז ממליץ לעשות גיחה לשם בתחילת הטיול.

-"גזלנים באתרי תיירות" - אני התרשמתי מהגינות של המחירים שלהם, לעיתים הייתי בחוף עם עמדה אחת של גזלן ועדיין המחירים היום נמוכים. (קוקטלים,בירה,מים זה בעיקר מה שקניתי שם)

יום א' - יום הראשון לטיול (המערה הכחולה,מרסה-שלוק, St. Peter's Pool)

נחתנו ב9:00 בבוקר בידיעה שיום א' מקומות רבים יהיו סגורים ולכן חשוב לתכנן את היום הזה כדי לא להיות מופתעים.
עם הרכב נסענו למלון (בידיעה שלא נקבל חדר אבל שישמרו על המזוודות) - אנחנו לנו באזור סנט ג'וליאן במלון גולדן טוליפ כ100 דולר ללילה עם ארוחת בוקר נחמדה.
האזור מלא במסעדות פאבים וכו' , אך חייב לציין שלא שמענו רעשים שהיינו במלון.
המלון עצמו נקי ואנחנו היינו בקומה חמישית בחדר מעוצב ויפה אבל לא נוף מרהיב.

התחלנו במערה הכחולה - ממליץ לעצור בתצפית יפה על כל האיזור ,שם גם עצרנו להצטלם עם עוף דורס וירדנו עם הרכב עוד כמה מאות מטרים לשייט של 20 דק' במערות באיזור.
העדיפות לעשות זאת מוקדם כי צבע המים מושפע מהשמש לכן עד 13:00 רואים את היופי לאחר מכן זה פחות מרשים ( עשינו דבר דומה ביוון- זקינטוס) . אישית זה היה חוויה נחמדה לא משהו משגע אבל היה נחמד לפתוח ככה את הטיול.
יש שם טיילת קטנה עם נוף לים ולהרים שווה לטייל שם , אם הגעתם בחום אפשר גם לקפוץ למים דרך הסולמות (נעלי מים אמרתי ?)

משם המשכנו ל"שוק הפשפשים" ביום ראשון ,מרסה-שלוק, הוא פתוח רק ביום א' , סביבו נמל עם סירות צבעוניות ומסעדות דגים טובות , ואווירה נחמדה מאוד.
יש כאלו שפחות התחברו מקריאת ההמלצות, אני אישית נהנתי וגם רציתי להמשיך לבריכה מסויימת אז זה כבר על הדרך.

משם המשכנו לבריכת St. Peter's Pool, עם הרכב הצלחנו להגיע קרוב מאוד לבריכה , היה שם עומס של אנשים אבל כיף לסיים את היום במים קרירים ויפים.

ומשם סיימנו את היום מבחינת אטרקציות ונסענו חזרה למלון.

יום ב' - גוזו(Daħlet Qorrot Beach,Salt Pans, Żebbuġ,Wied il-Għasri,Blue Hole)

גוזו כידוע זה אי צמוד למלטה שניתן להגיע אליו במעבורת , אין בעיה לעלות עם הרכב(התשלום יהיה בחזרה ולכן ישר עולים למעבורת) .

בגוזו עשיתי שיעורי בית וסימנתי מקומות רבים שאני רוצה להגיע אליהם ( בעיקר טבע וים ופחות מבנים ומוזיאונים)
אני חושב שסימנתי מקומות רבים מדי ולכן במהלך היום החלטתי להתמקד ב3-4 מקומות ולהנות מהם ולא לרוץ מנקודה לנקודה .
התחלנו את היום בDaħlet Qorrot Beach ( לא יודע אם האוטבוס מגיע אליו) , חוף שיש ירידה עד הים עצמו מים יפים ונקיים, כיף לשבת שם ולשתות בירה מול הנוף היפה שהמפרץ מספק.
יש שם קיוסק אחד והמחירים סבירים וטובים.
משם המשכנו לSan Blas- לא מומלץ , בזבזנו את הזמן בירידה קשה לשם והמים לא היו יפים או מיוחדים (לשם השוואה בעצירה הקודמת שציינתי , לדעתי הרבה יותר יפה ונגיש).
רצינו להגיע לנקודת תצפית על כל איזור רמלה - מבחינת ניווט לא הצלחנו אבל לדעתי זאת נקודה יפה על האיזור.
המשכנו לעצירה קצרה במכרות המלח Salt Pans, Żebbuġ, שגם אפשר להנות לפני מחוף יפה(Xwejni Bay- לא עצרנו שם) .
ולאחר מכן עצרנו בנקודה הכי יפה לטעמי במלטה Wied il-Għasri מדובר בערוץ שנכנס מהים ויוצר מראה יפה של טבע ומים בצבע מיוחד , הוא איזור מוכר אבל אין עליו עומס והיינו מספר בודד של אנשים. (אין שם קיוסק, נורא פסטורלי ונקי) .
משם המשכנו לחלון הכחול (שאמנם נפל ) אבל האיזור עצמו עם נוף יפה וצמוד אליו יש לגונה עם מערה שאפשר לשחות אליה ומסעדה נחמדה לסיים את היום. (Inland Sea Divesite &Blue Hole)
משם חזרנו למעבורת ונסענו חזרה למלון, התשלום מתבצע בחזור.

גוזו היא נקודה יפה מאוד וצריך לבוא אליה מוכנים כי אם משקיעים בה רק יום אחד, צריך לבוא ממוקדים (3-4 נקודות לטעמי) .
אם יש לכם טיול ארוך יותר ואתם אוהבים טבע ונקודות מים מגוונות הייתי ממליץ על לינה שם.

יום ג'- Valletta + Cafe del mar

את היום הזה לקחנו קצת באיזי , הגענו לוולטה ( המקום היחידי שקצת לקח זמן למצוא חנייה) .
בדיעבד הייתי לוקח מדריך או עושה שיעורי בית יסודיים יותר על העיר הזאת.
ישנם מבנים יפה ונוף יפה מנקודות מסוימות התחלנו בקפה בגני בארקה עליוניים וב12:00 צפינו בהדמייה של ירי התותח (סה"כ נחמד) , הסתובבנו ברחובות הצרים של העיר ועשינו הפסקה מהחום בכך שהכלנו לצפות קצת בסרטון 5D שהסביר על המלחמות והיסטוריה.
שהרגשנו שמיצינו יצאנו לשייט לשלושת הערים, שיט קצר יחסית ונחמד להפוגה מההליכות.
לאחר ארוחת צהריים בטיילת waterfront יצאנו מהיער ליעד הבא ( אני חושב שהטיילת הזאת הרבה יותר יפה בלילה , לנו זה לא הסתדר ) .

לאחר יומיים די עמוסים, החלטנו ללכת ל- Cafe Del Mar כניסה 20 יורו עם מיטה רגילה, מדובר במתחם עם 2 בריכות על הים (צמוד לאקווריום ) , נהנו מהקוקטלים של המקום(קצת יקר ממה שהתרגלנו) , ונשארנו עד השקיעה שזאת חוויה בפני עצמה. ( בקשר למגבות אנחנו הבאנו מהמלון תמורת פיקדון אבל אני מאמין שגם במקום עצמו ניתן לקבל עם פיקדון).
כזוג נורא נהנו שם וממליץ בחום ( ביום ראשון יש שם מסיבת בריכה אבל לנו לא הסתדר ללכת כי זה היה ביום הנחיתה) , מומלץ להכנס לאתר כדי לראות איזה אירועים יש .

יום ד' - לגונה הכחולה + מדינה + מסאג' תאילנדי זוגי.

אז האטרקציה הכי מוכרת במלטה (לגונה כחולה באי קימונו) , נסענו די מוקדם כדי להספיק להנות מהמקום לפני שהוא מתמלא בכל תיירי האי.
בניגוד לגוזו אתה מחנה את הרכב ליד הנמל ויוצא בסירות קטנות לאי (יש חברות רבות אני הזמנתי מחברה co-op באינטרנט , אבל אין בעיה להגיע לשם ולקנות)- עושים קצת סיבובים במערות כחולות נוספות.(לא משהו מלהיב)
הלגונה יפה בעיקר בשמש אז בהתחלה השמש הסתתרה ולא הבנתי מה היופי בה ואז שהשמש יצאה ובתעם של המים השתנו עימה והיופי התגלה.
אנחנו הגענו עם שמיכה ותפסנו מקום על הסלעים ( יש אפשרות גם לשלם על כיסאות) , כאן אני חייב לציין שגם שהיה עומס לא הרגישו את זה במים.
המלצה נוספת , תשחו לצד השני יש שם מסלול קצר למעלה ורואים דברים יפים מצידו השני של ההר וגם בתצפית על הלגונה. ( ממליץ גם על שנורקל ומשקפת ככה יותר קל לשחות את זה ).
ישנם קיוסקים רבים בלגונה וגם המחירים סבירים מאוד, יש שם אננס שבוחרים קוקטייל שאמנם הוא יקר יותר מהרגיל (10 יורו).
מי שלא רוצה להשקיע יש אחלה קוקטלים בכוסות אני המשכתי עם הפינה קולדה מהאננס.
לאחר מספר שעות החלטנו לחזור במעבורת , ומשם נסענו למלון להתארגן למדינה.

נסענו למדינה החל מעט גשם שלא קלקל את האווירה, מדינה היא מקום קטן ופשוט התהלכנו ברחובות בלי מפה או משהו ונהנו ממספר חנויות (אומנות) והיופי של הרחובות - מזכיר את ירושלים אבל הרבה יותר מטופח ונקי , וברוב הרחובות אין מכוניות דבר שמוסיף עניין ויופי למקום.
ישנם בתי קפה ומסעדות עם תצפית על מלטה מומלץ לשלב את זה , ואם ניתן להשאר לתוך הלילה,מדינה מקבלת מראה אחר.

לאחר שנהנו ממדינה , קיבלנו המלצה על siam לטובת מסאג' זוגי והחלטנו לסיים ככה את הטיול שלנו המחירים סבירים ( 40 יורו לשעה ) , היה טוב מאוד ומרענן. (המזגן לטעמי היה קר מדי אבל חוץ מזה אין הערות).

ובעצם ביום חמישי על הבוקר יצאנו לטיסה אז לא יצא לנו לעשות משהו , אני חיפשתי טיסה בחמישי בערב אבל לא מצאתי וזה בזבוז של יום כי כבר שילמתי על המלון .

סה"כ מלטה מלאת אטרקציות גם לזוגות וגם למשפחות עם ילדים .
רצינו לעשות עוד מספר דברים אבל לא רצינו להעמיס על הטיול.
גוזו מאוד מהנה ויפה והעם המלטזי חייכן ומסביר פנים , בקושי שמעתי צפצוף בכביש במהלך כל הנסיעות שלי .