טאבאן בוגד

טרק יפהפה במערב מונגוליה- האלטאי המונגולי.

תאריך הטיולAugust 2017
עונה מומלצתיולי-אוגוסט

מבוא

הטרק יפה ומגוון ברמה בינונית. טרק שמצריך 9 ימים כולל נסיעות בחלק הקזחי של מונגוליה. את הטרק צריך לארגן דרך אחת הסוכנויות באולגי ומצריך פרמיט ומדריך/מכשיר איתור מונגולי.
התחלנו את הטרק בשער הצפוני של השמורה וסיימנו באגם חוטון ( אפשר גם הפוך).
הגעה- חייבים לצאת מאולגי וחייבים ג'יפ או ואן שיקח ויחזיר אותך. מה שיוצר מונופול ומעלה את המחירים. לאולגי אנחנו הגענו מאלטאי הרוסי.
אנחנו עשינו את כל הארגונים דרך travelers guesthouse באולגי. אני חייב לציין שכל עניין האישורים והמדריכים היה סיפור קצת לא נעים ומפוקפק.
שילמנו 250 דולר על מכשיר איתור ועוד 200 דולר פיקדון ו 10 דולר לפרמיט לאדם ו 260 דולר על הסעה. את כל הדברים האלו יבדקו לכם בכניסה לשמורה ובכל זאת שהיה לנו מה שצריך ניסו כל הזמן לרמות אותנו ולנסות לגרום לנו לשלם על מדריך תוך כדי הטיול.
ציוד- סחבנו ציוד ל 8 ימים טיול ומלבד שלושה ימים שיתאפשר לאכול ביורטות בוקר וערב (אוכל מונגולי) תצטרכו לבשל הכל. ציוד חם נחוץ ביותר כי באוגוסט הטמפ צונחת הרבה מתחת לאפס בלילה.
בחישוב של הכל יצא לנו משהו כמו 14 דולר לבן אדם ליום כולל הכל.
אנחנו חברנו לעוד זוג ישראלים שעשו את חלק מהמסלול כדי לחסוך עלויות של הנסיעה.
ניווט- השתמשנו בסיפור דרך וב soviet military maps.

יום א-ג

יצאנו בשבע בבוקר עם ואן מאולגי ועשינו את הנסיעה לשער הצפוני של השמורה. הנסיעה מאד יפה אורכת כשש שעות על שביל עפר. הגענו בצהריים לשער הצפוני שם קיבלנו את המכשיר איתור מהריינגרים ובדקו לנו את הפרימטים ודרכונים. אחרי המתווכחות איתם שאנחנו לא צריכים גם מדריך והתקשרות לסוכנות טיולים שעבדנו איתה שיחררו אותנו.
מכאן ועד south gate השתמשנו בסיפור המצוין של עמרי קאופמן (טבאן בוגד 4 ימים מעגלי) רק לא ברור איפה הוא החליק שם על השלג.

יום ד

חוצים את הנהר על הדרך ג'יפים שמשם ממשיכה לאורך הנהר ולאט מתפסת על הגדה. אל תנעלו נעליים כי מצפה לכם עוד חציית נחל אחת ליד היורטות שתראו מעליכם כבר מהסאופ גייט. השביל ממשיך לטפס ועובר חלקים ביצתיים ואחרי היורטות הוא הופך לשביל הולכי רגל ומזגזג שם בשבילי חיות. מולכם תראו עוקף רחב שמאחוריו מתחבא אגם יפה שתגיעו אליו בהמשך. השביל עולה בנחל קטן ממש לפני העוקף הרחב ומשם יורדים לכיוון האגם עד שתתחברו עם דרך ג'יפים שוב. פונים ימינה והולכים עם הדרך ג'יפים עד שיתחיל נחל בצד ימין של העמק. שם אתם תעזבו את הדרך ג'יפים ותרדו בנחל בשביל צר. השביל יקח אתכם לתוך הנחל הגדול וכבר תראו את המחנה גרים (יורטות) ופשוט תכוונו לשם.
זמן הליכה- 5 שעות

יום ה

השביל המוביל לפאס נמצא בדיוק מאחורי הגרים אבל צריך לעשות עיקוף קטן מימין כדי להימנע מביצה ( בקשו הכוונה). השביל מטפס על השלוחה הארוכה שמסומנת ברוג׳ומים גדולים. באמצע השלוחה יורד לנחל ומשם מטפס בסללום לפאס. בפאס סטופה, חוצים את הרמה שלמעלה, ומשם יורדים בנחל. הנחל הקטן יביא אתכם לנחל גדול יותר שתתחילו לרדת בצידו הימני של הנחל. במחצית הדרך למטה תחצו לצידו השמאלי של הנחל ותמשיכו לרדת עד שתתחברו לנהר הגדול שיוביל אתכם לאגם חוטון. כשתגיעו לנהר הגדול (לבן בצבעו) תפנו שמאלה ותמשיכו כחצי שעה עד בקתת רועים שלידה יש מים נקיים ומקום נחמד להקים אהל.

יום ו

כל היום תלכו בצידו השמאלי של הנהר הלבן (לשתות מהנחלים שמצטרפים אליו) השביל ברור. תעברו ליד אגם קטן וצלול ביותר. כשהנחל נפתח שימו לב שאתם צריכים להיצמד לימין ולא לעלות על השביל ג'יפים שעולה על השלוחה. היצמדו לשביל שהולך בצד ימין צמוד לנהר. אנחנו הלכנו על השביל ג'יפים ולמחרת היינו צריכים לחזור כמה קילומטרים על מנת להגיע לגשר.

יום ז עד הסוף

חוצים הגשר לצידו השני של הנהר הגדול ממשיכים כחמש דק לאורך הנהר שם השביל מטפס על ההר. השביל עובר דרך בקתה עם גג ורוד וממשיך לטפס עד ראש ההר. בראש ההר מחכה לכם נקודת תצפית יפה על אגם חוטון ובקתה קטנטנה. משם יורדים בשביל לכיוון המחנה הצבאי וממשיכים משם עם השביל ג'יפים שחוצה בכמה גשרים רצופים נהר.
מכאן ההליכה היא פשוט על הדרך ג'יפים עד סוף המסלול. המסלול נגמר בין שני האגמים. יש שם מחנה צבאי וגשר ושם אסף אותנו הנהג שלנו.
תחלקו את הדרך שלכם איך שתרצו על האגם יש מלא יורטים להתארח בהם אם תרצו.

• תתארחו ביורטות חוויה מעניינת וחמימה- אנחנו השארנו כסף כל פעם
  • אפשר לעשות את המסלול משני הכיוונים
  • תהיו מוכנים לגשם- לנו ירד גשם כמעט כל יום
  • אפשר לעשות הקפצה של רכב באיזור של אגם חוטון- פשוט תחפשו יורט שחונה שם רכב ותבקשו הקפצה כמובן בתשלום.
  • שוב מדגיש שמאוד קר אז להצטייד בהתאם ( בלילה האחרון היה לנו -15 מעלות. ובבייס קאמפ קמנו ליום של שלג).