שלושה הרים ליד ירושלים - תל צובה, הר איתן והר חרת

טיול הליכה יומי בין תל צובה, הר איתן והר חרת. מעיינות, כרמים מלאי ענבים, עצי תאנה, והרבה צל. סיבוב נחמד בנוף הרי ירושלים

תאריך הטיולJuly 2012
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתכל השנה

קטע ראשון - ממעוז ציון לתל צובה דרך הכרמים

יצאנו לסיבוב יפה בהרי ירושלים, בין שלושה הרים והרבה מעיינות, בתקווה לקטוף ולאכול פירות של סוף הקיץ.
המסלול הוא מעגלי, ויוצא וחוזר למעוז ציון (הקסטל) - השכונה הדרומית של מבשרת ציון. מרח' הפלמ"ח במעוז ציון, פנינו לרחוב עין חמד - רחוב קטן שיוצא לכיוון הכרמים של צובה. הלכנו ברחוב ההולנדי עד הסוף, ועלינו בדרך האספלט שמתעקלת שמאלה בסופו. בשיא הגובה, ליד בית גדול עם חזית עגולה, ישנה דרך עפר שיוצאת שמאלה לכיוון הכרמים. הולכים על דרך העפר, נצמדים לימין, ומתחברים דרך שער לדרך העפר הראשית החוצה את הכרמים של קיבוץ צובה. לאחר טעימה קטנה מהענבים, המשכנו כקילומטר וחצי על דרך העפר, לכיוון תל צובה. כשהדרך הופכת להיות מצופה באספלט גרוס, אנו פוגשים את שביל בסימון ירוק שחוצה אותה. פנינו שמאלה עם השביל, שמטפס על התל - את החלק האחרון של העלייה טיפסנו בשביל בסימון כחול.
הטיפוס על התל נעשה דרך חורבות הכפר צובא, ובראשו שרידי מבצר צלבני. לאורך העלייה עצי שקד וסברסים.
לאחר תצפית מראש התל ירדנו עם השביל הכחול לצדו השני (במגמת דרום). כשהשביל הכחול מתחבר לדרך העפר, ישנה פנייה ממול המשולטת "לאלון". ירידה של כ-40 מטר בדרך זו תוביל אותנו לעץ זית ועץ אלון עתיקים ומרשימים מאוד - בני כמה מאות שנים.

קטע שני - מתל צובה להר איתן

עלינו חזרה מהעצים העתיקים לדרך העפר שרצה מדרום לתל. פנינו בה ימינה, הלכנו לאורך השלט הענק "החקלאות תנצח", והתחברנו חזרה לשביל הירוק. לאחר כ-400 מטר, השביל הירוק פונה ימינה, ויורד בתלילות, דרך חניון למכוניות (מתחתיו ברז מים), עד שמגיע לצומת של שבילים. בצומת פנינו ימינה, וכשהגענו לפח "צפרדע" גדול, ירדנו שמאלה לעין צובה. בעין צובה בריכה קטנה עם מים - ונקבה מרשימה שלצערנו סגורה על ידי הקיבוץ למשלמים בלבד.
חזרנו מהמעיין לצומת השבילים, ופנינו ימינה למטה ומיד שמאלה עם הסימון הירוק. הסימון ממשיך לאורך דרך עפר מוצלת, כ-700 מטר, עד לכיכר סטף. לאורך כל הדרך מתל צובה עד לכאן, ישם המון עצי תאנה, שיחי סברס - וגם מטעי תפוחים, אגסים ונקטרינות.
את כיכר סטף חצינו, והמשכנו בכביש המשולט לכיוון הר איתן והסטף. עלינו בכביש, ובעיקול שמאלה לכיוון הסוף אנו המשכנו ישר למעלה. הדרך עולה סלולה, עוברת מבנים צבאיים ישנים מימין ומשמאל, ונגמרת ליד עצי אקליפטוס. כאן פנינו ימינה בדרך עפר, ומיד שמאלה, בדרך שעולה, דרך עיקול חד ימין, ועיקול רחב שמאלה, לצומת שבילים על הר איתן. בצומת פנינו בדרך העפר האמצעית העולה לראש ההר. לאחר כמאתיים מטר ישנם פיצולים ימינה - השני מביניהם ייקח אתכם לראש ההר אם תרצו לתצפת. אנו נצמדנו לימין, עד שהגענו לצומת T. פנינו בה ימינה, ליד עץ גדול, והמשכנו בדרך שמקיפה את ההר. לאחר כ-150 מטר ישנו שביל שיורד בתלילות ימינה מדרך העפר שלנו - עברו אותה, ולאחר כ-50 מטר חפשו ירידה רגלית לבור המים "בור גת" מימינכם.
הבור מלא במים כל השנה - וכיף להתרחץ בו. לרוב - צריך עזרה מבחוץ כדי לצאת. אם תמשיכו מעט עם דרך העפר למעלה, משמאל תמצאו רחבת סלע ובה בור מים נוסף - אליו אפשר להיכנס בעזרת סולם חבלים.

קטע שלישי - מהר איתן להר חרת וחזרה למעוז ציון

לאחר טבילה בבורות, חזרנו אחורה, ופנינו שמאלה בשביל שעברנו קודם לכן. השביל יורד בתלילות למטה, דרך שרידי בוסתנים וטרסות. לאחר כ-300 מטר, מצד ימין, נראה רחבה ובה חלקת סוף - זהו מעיין פצפון נוסף. לאחר המעיין הדרך מתעקלת שמאלה, ומתחברת לדרך העפר הטובה המסומנת באדום ומקיפה את הר איתן - מסלול הריצה של האזור.
פנינו בדרך האדומה ימינה, והלכנו כמאה מטר, עד לשלט המסמן את הקילומטר הרביעי של מסלול הריצה.
מהשלט, יורד שביל בתלילות שמאלה - ולאחר כמה מטרים, מצאנו מצד שמאל את בור איתן - בור מים חצוב בסלע מלא במים קרירים.
לאחר טבילה בבור, חזרנו לדרך האדומה, ופנינו ימינה. הלכנו ארבעה קילומטר על הדרך האדומה, חזרה לכיכר סטף, כשהקילומטר וחצי האחרונים סלולים. בסיבוב החד של הדרך הסלולה, עזבנו אותה וחתכנו ישר קדימה לכיכר סטף. חצינו את הכביש שיורד מהכיכר לכיוון צומת כרם - ישר לשביל כחול, המסומן גם כשביל ירושלים, ליד עמוד וארון חשמל.
הדרך הכחול הולכת במקביל לכביש, מעליו דרך סבך של אחירותם. לאחר כ-700 מטר היא מתחברת לדרך ג'יפים מסומנת בירוק - אנו פונים עמה ימינה, יחד עם סימון שביל ירושלים.
דרך העפר הירוקה יורדת, מקיפה את הר חרת, עולה חזרה ומתייצבת על קו גובה, לכיוון מעוז ציון. לאחר כשני קילומטר של הליכה מהמפגש עמה, מגיעה הדרך הירוקה לעין חרת - שמשולט בצד ימין. ירדנו במדרגות אל המעיין, שהיה מלא עד גובה קרסוליים, ללא זרימה - שנים רבות הוא יבש לגמרי. מכאן המשכנו עוד כ-400 מטר, התחברנו לדרך בסימון שחור, ופנינו בה שמאלה, בתלילות למעלה, כמה מטרים עד שהגענו חזרה למעוז ציון.

• אפשר, כדאי וכיף לעשות את הסיבוב או חלק ממנו כטיול ריצה - בריצה.
  • יש נקודות מילוי מים בחניון עין צובה ובהר איתן.
  • סביב המסלול עוד המון נקודות מעניינות ויפות - כדאי לשוטט קצת.