שביל רמות מנשה

67 ק"מ - באזור מקסים עם חורש ים תיכוני, נופים לעבר עמק יזרעאל ומעיינות שונים

תאריך הטיולOctober 2016

יום ראשון - מעופר למתחם מועצה אזורית מגידו (רמת השופט)

את היום הראשון התחלנו מהישוב עופר,
השביל המקורי מתחיל מצומת שבילים - עם שביל ישראל כ- 500 מ' מערבית לנקודת החיבור עם מושב עופר.
אנחנו בחרנו לוותר על קטע זה.
התחלנו את הדרך ולא לפני שאכלנו כמה פירות כדי להוריד משקל.
בדרך הצטרף אלינו כלב ממושב עופר שזכה לכינוי כאלב.
צעדנו כשעתיים בשבילים עם חורש יפה ומזג אויר נעים עד שהגענו לגבעה שמשקיפה על היישוב בת שלמה.
על הגבעה היה מעין בית עץ עם נוף יפה , עצרנו לאכול שם את הסנדוויצים שלנו.
בנקודה הזאת בקשתי באסרטיביות מכאלב לשוב לביתו כדי שלא ידאיג את בעליו.
למרות הרגשות אשם על גירוש כאלב , המשכנו וחצינו את היישוב בת שלמה (ניתן למלא מים ביישוב למרות שזה ממש תחילת היום.) 5 ק"מ מהתחלה.
לאחר שנופפנו לכמה עשרות רוכבי אופניים (צבעוניים להפליא), ירדנו לעבר יער אלונה ושמורת הטבע יער חורשן.
עם הכניסה פונים ימינה לשביל כחול שעולה בעלייה תלולה , אל דאגה לאחר חצי הדרך השביל נכנס לסינגל של אופניים/אופנעים - השארו ערניים .
לאחר כשעה בתוך היער תצאו מזרחה (9 ק"מ) - סינגל קוואקר בסופו חיבור לשביל רחב שמשקיף לעבר האזור של רמות מנשה.
בירידה ממנו לעבר שביל לבן תחצו מתחת לגשר של כביש 6 (13.5 ק"מ מהתחלה)
כ- 300 מ' אחרי כביש 6 וצפונית לשביל צריך להיות מעיין עין חדווה - אנחנו לא מצאנו אותו.
ממשיכים עם השביל עוד 2 ק"מ ומגיעים לעין מחוללים מעיין עם פוטנציאל שטופח ע"י ילדי רמת מנשה- חשוב לציין שהוא נמצא בסטייה קלה מהשביל וניתן להתחבר לשביל בחזרה או דרך שביל ירוק או לחזור חזרה מעט.
לאחר 2 ק"מ נוספים השביל מתעקל חזק מזרחה ודרומה זוהי למעשה הנקודה הקרובה ביותר לעין שלף שהוא מעיין מומלץ על ידי מטיילים לא נכנסו אליו מפאת חוסר זמן .
ממשיכים עוד ק"מ עד לכביש 672 וממנו הולכים על טיילת/כביש אופניים עד למתחם המועצה .
שם מאחורי המבנה הראשי יש מספר משרדים ובדופן אחד המבנים ברז לשתיית מים ומילוי.

נקודת הלינה תהיה מחוץ למתחם המועצה מזרחית למפעל "אסם" שם נגמר היום הראשון.

היום עפ"י מפה - 21.5 ק"מ עפ"י שעון 23.5 ק"מ (32,108 צעדים)

יום שני - מעוצה אזורית מגידו עד נחל רז

את היום השני אנחנו מתחילים במועצה האזורית מגידו, יורדים לעמק של נחל השופט, מגיעים לצומת שבילים כתום ואדום (במקום לפנות ימינה לשביל האדום) אנחנו פונים שמאלה לכיוון העליה וכאשר היא מתעקלת ימינה אנחנו נכנסים לסבך.
שם יש כניסה למעיין יפה שקט קריר ונעים. חוזרים באותה דרך לשביל ממשיכים עוד שני קילומטרים עד שמגיעים לצומת דרכים כחול אדום. (ניתן להיכנס לכפר האקולוגי עמק השלום למילוי מים) לאחר חזרה קצרה נמשיך לעבר יער הזורע ונחל השופט מפה השביל חביב (אבל חייב להודות שהוא יפה יותר לאחר מספר גשמים כשהנחל מתמלא).
אזור זה מאוד נגיש לכן תפגשו מספר רב של משפחות עם ילדים. לאחר מעבר אזור זה, תחלפו על פני 2 שתי מערות ותעלו בשביל העולה במעלה ההר מעל קיבוץ הזורע. עוברים חוות סוסים ומשם יורדים דרומה דרך מספר סינגלים, בהמשך חוצים את כביש גישה למשמר העמק בכניסה שער למוסד חינוכי "שומריה" תוכלו להיכנס דרך שער הולכי הרגל ליד מגרש כדורגל (הברז הימני אינו תקין) אבל היתר כן .
בהמשך השביל מוצל ויפה ולאחר מכן פונה שמאלה לעלייה חדה במיוחד, בסוף העלייה נמצא בית קברות משמר עמק שם יש ברזים למילוי מים (בית הקברות מאד קרוב למוסד שומריה לכן לא נדרש למלא פעמיים) לאחר בית הקברות נראה מספר אנדרטאות שונות ונמשיך בשביל עד שנגיע לדרך רחבה נפנה מזרחה "לאנדרטת הקיבוצים" היפה והמרשימה המשקיפה על כל עמק יזרעאל הייתי ממליץ להקדיש לה מספר דקות כדי לקרוא את המידע.
המשך השבילים הם בסינגלים של אופניים עד לתצפית מבית ראס ולאחר חליפתו התנועה היא מערבה דרך שטחי רעיית בקר רבים , המלצתנו שאזור זה אינו מתאים ללינה ולכן כדאי להמשיך עד לנחל רז (500 מטר דרומית לשביל המקורי).
פגשנו בחור חביב בשם זיו שעזר לנו להגיע למקום נוח ללינה ואפילו צייד אותנו בעצים למדורה צנועה.
אני אישית מאד נהנה מתמיכה מתוך כבוד שמטיילים זוכים לה.
בדרך לנקודת לינה ראינו מספר מפתיע של תנים ושועלים בגדלים שונים וכולם יללו בלילה כמובן.
נחל רז אמנם יבש בעונה זו אך יש שם מישור ואין הרבה פרות.

יום זה 21 ק"מ במפה 21.9 ק"מ בשעון (27,333 צעדים).

יום שלישי - מנחל רז ועד לבנימינה

את היום השלישי התחלנו בשעה מוקדמת ב מיוחד בבוקר כדי להספיק להגיע לערב חג בדיעבד זו הייתה החלטה חכמה, זריחה יפה וגם בשעות מאוד נעימות מבחינת טמפרטורה.
מנחל רז הלכנו 500 מטר לצפון לחזור לשביל המקורי ואז פנינו מערבה יחד אם השביל הכתום.
חצינו את הכביש גישה לעליה ועברנו בשביל שהשקיף על מאגר מים "רז" באזור זה התמזל מזלנו לראות צבעים צעירים מקפצים להם להנאתם.
מעל השביל ראינו ספסל קטן, בחרנו לעשות שם את ארוחת הבוקר. (5 ק"מ מתחילת היום)
אחרי הארוחה עברנו ליד מטע של רימונים ועובדים שם נסעו לעברינו והביאו לנו זוג רימונים ענקיים וטעימים בצורה נדירה, התענגו על אחד ואת השני לקחנו למשפחה.
המשכנו בשביל זה דרומה עד שהגענו לעין ניל"י מקום מאוד יפה מרגיע (בעונה מתאימה בטוח שאפשר גם להיכנס אליו.) (8.5 ק"מ מתחילת היום)
הערת שוליים - מאחר והרבה אנשים משתמשים במעיין זה נדרש לתפוס יוזמה ולעשות מדורה ולקחת בכפפות את כל ניירות טואלט שאנשים משאירים ולהפוך את המקום נעים לכל המטיילים.
אחרי מנוחה קצרה, המשכנו לעבר יער אלונה ושם הלכנו בשבילים יפים ונוחים להליכה ושם יכולנו לראות את הישוב גבעת ניל"י.
חצינו את כביש 6 ולאחריו עלינו באוכף וירדנו בירידה מתונה עד שאנו לבית הקברות "אלונה" שם מלאנו מים בפעם האחרונה, (14.5 ק"מ)
חצינו את הכביש 6533 , לעבר סכר גדול בנחל תנינים (הנחל בעונה יבש לחלוטין. )
זוהי תחילת הדרך די מונוטונית בשביל עפר רחב לאורך נחל תנינים.

הצעת ייעול - מי שלא חשוב לו הקילומטראז' ומחפש להינות לייעל את הדרך / מוגבל בזמן
אני אישית הייתי מחנה את הרכב השני /תופס טרמפים ממושב אביאל ולא ממשיך עד בנימינה כי הדרך אינה מתגמלת ואחרי כמה ימי הליכה לא תמיד מתחשק "לתפור" סתם קילומטרים על פרש.

במהלך ההליכה בשביל עוברים בסמוך לעין אביאל מקום בו משפחות רבות עם ילדים עצרו לשכשך את רגליהן, אנחנו המשכנו בשביל, חלפנו את הישוב אביאל.
ולמעשה משם השביל חוצה מטעים רבים שבהם פירות ארץ ישראל מכל הסוגים והמינים.

הגענו עד למחצבה של בנימינה פנינו לעבר בנימינה ומשם לרכב נקודת הסיום של שלנו (גם כאן בחרנו לא להשלים את המסלול עד לחיבור שלו עם שביל ישראל מתוך הגיון לוגיסטי)
עפ"י מפה 21.95 קילומטרים עפ"י שעון 22.76 קילומטר (29,324 צעדים)

תמצית נקודות מים בדרך

1. עופר
2. בת שלמה
2. עין מחוללים (בחורף + נדרש להכליר)
3. עין שלף - צינור במעיין (לא אומת)
4. מועצה אזורית מגידו (מבנה משרדים מערבי בצלע הדרומית שלו).
5. מעיין בסבך - נחל השופט (נדרש להכליר)
6. "עמק השלום"
7. מפל נחל השופט (בחורף + נדרש להכליר)
8. הזורע (סטייה)
9. מוסד חינוכי "שומריה"
10. בית הקברות - משמר העמק
11. בית הקברות - אלונה (סמוך לאביאל)

סיכום

השביל הוא שביל יפה בעל תוואי נוח יחסית.
בשביל מעיינות רבים שאינם מלאים בקיץ ובתחילת הסתיו.
על פניו הנוף היה יחסית יבש וקטעים רבים חשופים לשמש - המלצתי היא לבקר בו בחורף / אביב.
נהנינו מהאתגר והביחד אך נבוא לבקר שוב בעונה טובה יותר.

• *אני בוגר שביל ישראל בתור טיול ראשון לעונה - לסיים אותו בשלושה ימים היה די קשה. הייתי ממליץ לפצל ל-4 ימים נינוחים.
  • לקחת לפחות 3 ליטר מים לאדם - בהתחשב בעובדה שצריך למלא מספר פעמים בדרך.
  • להמתין למספר גשמים כדי שהמעיינות יתמלאו - חלקם ממש התאכזבנו שלא יכולנו להיכנס
  • מי שצריך לקצר - לסיים באביאל זה החלטה חכמה.