שביל הגולן למטיבי לכת מהדרום לצפון ב 5 ימים

בתאריכים 22-26.03.2013 טיילנו אני ודימה בשביל הגולן, כאשר מספר חברים נוספים הצטרפו לחלק מהימים. כדי לגוון מהפעמים הקודמות, החלטנו הפעם ללכת בכיוון ההפוך מהמקובל ולהוסיף נקודות עניין על הדרך

תאריך הטיולMarch 2013
עונה מומלצתאוקטובר-אפריל

מידע כללי על המסלול:
שביל הגולן סומן ב 2007 בצבעי לבן ,כחול וירוק ואורכו כ 120 ק"מ עם כ 2300 מטר עליות ו 3700 מטר ירידות (מהצפון לדרום).
המסלול מחולק באופן רשמי ל 15 חלקים יומיים כאשר בשנה האחרונה התחילו לשים שלטי הכוונה מדוייקים בכל נקודת התחלה וסוף שנותנים אינפורמציה מדוייקת של מקומות לינה, מים, אוכל וכדומה על השלב המדובר.

לינה, מים ואוכל:
במסלול יש הרבה אופציות ללינה, הצטיידות באוכל ומים. יש גם מלאכי שביל שמארחים הולכי רגל ורוב המידע המעודכן ביותר מרוכז בויקיפדיה:.
וגם כאן:

מפות:
כל השביל עובר במפת סימון שבילים מספר 1 של החברה להגנת הטבע אך יש לשים לב שהיו שינויים רבים בתוואי של השביל בשנים האחרונות ולכן יש לבדוק מה השתנה לפני היציאה לשטח.
בגלל קרבתו של השביל בחלק מהמקומות לגבול, כדאי לברר מראש לפני שיוצאים לדרך עם פיקוד הצפון אם אין סגירות של הצבא.
יש מפות סכמטיות של המסלול כאן:

מזג אוויר:
העונה המומלצת היא אוקטובר-אפריל, אך יש לקחת בחשבון כי בחורף המסלול יכול להיות בוצי מאוד ולקראת סוף האביב (לרוב בתקופת פסח) האזור משנה את צבעו לצהוב במקום ירוק. יש לשים לב שאפילו בקיץ יכולים להיות לילות קרים בגלל גובהו של המסלול ובמיוחד בחלק הצפוני שלו.

תכנון ההליכה:
התכנון הכללי היה להגיע באוטובוס לטבריה, משם לקחת אוטובוס נוסף להאון ומשם להתחיל ללכת מהדרום לצפון בשביל החרוק ואז בשביל הגולן כאשר הסיום המתוכנן הוא בצומת מגד'ל שאמס. התחלנו את המסלול 4 חברים כאשר שלושה נוספים הצטרפו במהלך הימים לגיחות קצרות. רוב החברים כר עשו את שביל הגולן בחלקים או בשלמותו ולכן חיפשנו להוסיף נקודות עניין ולעשות אותו בתקופה הכי מתאימה אחרי הגשמים הרבים שירדו בחורף 2013.

יום 1 - ישוב האון - מצפה אפק

הגענו לתחנה המרכזית בטבריה ובזמן שחיכינו לאוטובוס שיקח אותנו לישוב האון, קפצנו למאפיה מקומית להצטיידות.
לאחר נסיעה קצרה הגענו לנקודת ההתחלה המתוכננת, התארגנו ויצאנו לדרך.
בתחילה הלכנו בשביל לא מסומן בסימון שבילים אך ברור מאוד ומופיע על המפה מהתחנת דלק מול הישוב האון עד למפגש עם הירוק 1720 (הליכה של כ 1 ק"מ). משם התחלנו להעלות בירוק ולאחר כ 1.7 ק"מ נוספים הגענו לפיצול שבו יש שביל קצר (כ 400 מטר) שמוביל לעין שרויח. זהו מעיין יפה ששוקם לפני מספר שנים ושווה ביקור וכך חשבו גם מספר ג'יפאים עם משפחות שבילו במקום .
לאחר הליכה של כ 1.7 ק"מ נוספים מגיעים לפיצול דרכים ומפגש עם שביל הגולן שבו לקחנו ימינה לעבר עין תאופיק (הליכה של כ 500 מטר) ולאחר ביקור קצר במקום חזרנו על עקבותינו והמשכנו בשביל הגולן הרגיל צפונה. אחרי שיצאנו מקו העצים לשטח הפתוח, התחילה רוח חזקה אך זה לא הפריע להתקדמות. אחרי כ 13.5 ק"מ של הליכה בכביש 98 חתכנו משביל הגולן ימין דרך הכביש לכיוון המעיין עין פיק. לאחר הליכה של כ 1.2 ק"מ נתקלנו בשלטים שמזהירים על סכנת התמוטטות במקום (ואכן המקום מאוד לא מתוחזק וחבל) ולכן המשכנו במשנה הזהירות לעבר המעיין שהתגלה כמעניין במיוחד. לאחר מכן המשכנו בשביל לא מסומן אך די ברור במגמת העליה לכיוון התצפית של הישוב אפיק ושם גם היה מעבר בגדר למטיילים. מצאנו מקום ללון בחורשה ליד מבנה עתיק במקום (שימו לב כי מבקשים/אוסרים במפורש לא לנון בתוך המבנה בגלל מצבו הגרוע והלא מתוחזק). מילאנו מים באחד הברזים הפתוחים ליד מקום הלינה ולמרות שירד גשם קל בלילה , הלינה עברה ללא הפתעות מיוחדות.

מרחק: כ 21 ק"מ.
שינויי גובה: כ 950 מטר עליות ו 450 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 8 שעות בקצב ממוצע של 2.7 קמש כולל הפסקות.

יום 2 - מצפה אפק - בריכות חורף לפני מאגר סמך

מוקדם בבוקר התארגנו ויצאנו לדרך כאשר אנחנו יוצאים מאותו השער למטיילים עד לשלוחה הראשונה ואז חותכים ישירות דרך אחד הערוצים עד להתחברות עם שביל 4 על 4 שמוביל לשביל הגולן (בגלל השדה מוקשים שמצויין במפה, לא הלכנו לחפש את ראשיתו של ה 4 על 4 שאמור לצאת מהישוב) היכן שמצויין במפות זיתים עתיקים. לאחר העליה לצד השני של ההר, הבחנו בלהקת זאבים שהתרוצצו בשדה הסמוך ונהנינו מהמחזה הנדיר שקורה לרוב רק מוקדם בבוקר ולקראת השקיעה. אחרי הליכה של כ4 ק"מ נפגשנו עם 2 פנינה וט שהגיעו ליומיים בלבד וחנו בגבעת יואב והמשכנו כולנו ללכת כ 12 ק"מ נוספים בשדות ירוקים ופריחה משגעת עד שהגענו לנקודת מפגש בין נחל אלעל וסמך ובה פינות חמד רבות ליד המים וכמובן גם גי'פאים וקבוצות אחרות.
לאחר מנוחה, המשכנו להעלות בשביל ואז אחרי כ 3 ק"מ פנינו ימינה לשביל השחור 1541 שמוביל לכיוון אם אל קנטר שבו מעיין נחמד, אפשרות למלא מים ואתר עתיקות מעניין (סטייה של כ 500 מטר בעליה). בהמשך ירדנו חזרה לשביל והמשכנו עוד כ 2.7 עד לגשר הסורי שבו מתפצל שביל הגולן מהשחור וממשיך צפונה. מתחת לגשר היו מספר בריכות בגלל שזאת לא שמורת טבע גאי וטל נשארו לדוג דגים להמשך הערב ואנחנו המשכנו להתקדם כדי למצוא מקום טוב ללינה לפני החושך. אחרי כ 3 ק"מ מצאנו את פינת הקסם המיוחדת לאותו היום ובה מקום עם דשא ירוק בין 2 אגמים טבעיים. בזמן שהקמנו את האוהלים ואספנו עצים למדורה, גאי וטל חזרו עם שלל דגים טריים להכנה במדורה. למזלינו הספקנו להכין ולאכול חלקית את הדגים לפני שהתחיל גשם והתפזרנו לאוהלים וכך נגמר עוד יום חורפי ומעניין בגולן.

מרחק: כ 26 ק"מ.
שינויי גובה: כ 950 מטר עליות ו 850 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 11:30 שעות בקצב ממוצע של 2.3 קמש כולל הפסקות.

יום 3 - בריכות חורף - בסיס ליד חושניה

ביום למחרת המשכנו ללכת לכיוון מאגר דליות כ 4 ק"מ עד שהגענו לחניון דליות ליד הכביש 869. משם הסימון היה לא ברור והלכנו מעט לאורך המצוק בכיוון המנוגד עד שמצאנו את הטעות וחזרנו לשביל . בהמשך כאשר התקרבנו למאגר דליות הבחנו בפרה שרצה בעצבנות מצד לצד ומנסה להתקרב אלינו. לאחר מספר דקות הגיע חוואי על סוס שהסביר לנו כי בטעות הפרדנו בין הפרה לעגל ולכן היא מתנהגת כך. המשכנו בדרכינו דרך רג'ם אל הירי, נחל דליות והשדות הירוקים כ 9 ק"מ עד שטל, שירה וגיא פרשו והלכו לכיוון הישוב יונתן חן הצטרף ליום וחצי הבאים. בנקודת המפגש לפני הפניה לישוב יונתן הותקנה גם נקודת מים למטיילים במתקן מקורות. משם הלכנו כ 4 ק"מ נוספים עד לחרבת פרג שבה הסתובבנו במבנים העתיקים, נחנו בצל ונהנינו מהנוף. אחרי ארוחת צהריים ו1 ק"מ נוסף הגענו לעינות פחם שזלגו על הכביש וסיפקו אפשרות לשכשוך במים ומנוחה. אחרי השמורה חתכנו דרך 4 על 4 ישירות לישוב קשת כדי למלא מים ולהצטייד באוכל בחנות המקומית. נכנסנו לישוב קשת דרך שער אחורי שהיה פתוח ויצאנו משער צדדי בצד השני דרך מאגר קשת עד שהתחברנו חזרה לשביל הגולן ליד חרבת חושניה. נשאר לנו עוד זמן רב לפני השקיעה ולכן החלטנו להתקדם הלאה. לפני שמורת האירוס חושניה פנינו צפונה בשביל 4 על 4 והתקדמנו כ 1 ק"מ עד הכביש 87, כאשר בדרך ראינו לראשונה את אירוס הגולן היפה בשולי שמורת האירוס. התכנון היה לישון ליד מאגר בני צפת אך הגישה לשם הייתה סגורה בגדרות עם סכנת מיקוש ולכן החלטנו לישון בבסיס נטוש של צהל שבו מספר בניינים שלמים ליד הכב. נכנסנו לשם בקלות ומצאנו בניין בן 2 קומות שבו ניתן היה לישון בלי לכלוך פרות וזבל אחר בקומה השניה. (לא ממליץ לישון בבסיס בגלל סכנת קריסה של הבניינים שלא מתוחזקים מאז שעזבו את הבסיס) .

מרחק: כ 28 ק"מ.
שינויי גובה: כ 450 מטר עליות ו 100 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 11:00 שעות בקצב ממוצע של 2.6 קמש כולל הפסקות.

יום 4 - בסיס ליד חושניה - חניון לילה בב אלהוא

בבוקר המשכנו ללכת כ 2.5 ק"מ על הכביש לכיוון רכס בשנית עד שהתחברנו שוב לשביל הגולן וקצת אחרי הליכה מזרחה ראינו מצד ימין מצבור אירוסים נוספים ומיוחדים. בהמשך התחלנו לעלות לרכס בשנית ותחנות הרוח ומשם נגלה הנוף המיוחד של שלוגיות השלג האחרון בחרמון מול בריכות מים ושדות ירוקים. אחרי כ 17 ק"מ הליכה הגענו לקיבוץ עין זיוון ובו מלאנו מים והצטיידנו באוכל טרי בסופר המקומי.
לאחר מכן המשכנו להתקדם כ 5 ק"מ לכיוון הר בנטל ואז חן סיים את טיולו ותפס טרמפ בצומת חזרה לרכבו. אנחנו התחלנו את העלייה להר בנטל ולאחר סיבוב קצר במקום, תצפית לעבר קונטרה והקרבות הסורים ומילוי מים, ירדו בצד השני לעבר מאגר בנטל וחרבת בב אלהוא שבה גם מצאנו מקום מתאים ללינה.

מרחק: כ 27 ק"מ.
שינויי גובה: כ 700 מטר עליות ו 550 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 10:00 שעות בקצב ממוצע של 2.7 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 5 - חניון לילה בב אלהוא - צומת מג'דל שמס

ידענו שזהו היום אחרון של הטיול ולכן קמנו מוקדם בבוקר ויצאנו לדרך לכיוון אנדרטת עמק הבכא (כ 5 ק"מ) שבה מספר טנקים מרשימים ומקום מוצל ונוח למנוחה. על הדרך התגלו תעלות מים רבות והרים ירוקים ומלאים בפריחה מרובה מכל הסוגים. בהמשך עקפנו את הר חרמונית מימינו ולמרות שלא מצאנו את הסימון החדש של השביל, המשכנו בשביל 4 על 4 די ברור שאחרי כ 1.5 ק"מ התחבר שוב לשביל הגולן צפונית לאלרום באנדרטה לחללי פלסר 7 על כביש 98. בהמשך השביל החדש עוקף את אלרום ופונה צפונה שוב ומתחבר לסימון הישן אחרי ה 3.5 ק"מ ואז מתחיל לתפס להר אודם כאשר משם יש תצפית מעולה לכיוון יער אודם ועמק החולה. לאחר מכן המשכנו ללכת לכיוון תל אל-קצעה ובריכת רם ומשם חתכנו לישוב מסעדה כדי לשבת ולאכול באחת המסעדות על כביש הראשי. מצאנו מסעדה מעולה עם פלאפל מיוחד במינו וכנאפה איכותי ואחרי מנוחה מספקת המשכנו ללכת את ה 5 הק"מ הנותרים דרך הישוב נמרוד, תצפית על בריכת רם ויער ליד צומת מג'דל שמס. כך הסתיים עוד טיול מוצלח לאזור וכאשר הגענו לתחנה בצומת וחיכינו לאוטובוס שיקפיץ אותנו לקריית שמונה ומשם חזרה למרכז, ראינו מחזה שייזכר להרבה זמן שבו משאיות זבל הסיעו שלג מהחרמון ועד עכשיו לא ברור לאן ולאיזה מטרה.

מרחק: כ 27 ק"מ.
שינויי גובה: כ 550 מטר עליות ו 500 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 9:30 שעות בקצב ממוצע של 2.9 קמש כולל הפסקות.

לסיכום

יצא טיול מעניין ומגוון שהזכיר לנו כי גם בארץ יש הרבה נופים ירוקים עם מים כחולים לרגל הרים לבנים שלא היו מביישים כל מסלול אגמים ויערות באירופה מבחינת היופי והגיוון.

סטטיסטיקת הליכה כללית ל 5 ימים:
מרחק: כ 128.5 ק"מ
שינויי גובה: כ 3600 מטר עליות ו2350 מטר ירידות.

תמונות מלאות בפיקאסה:
הקלטת המסלול באבריטרייל:
הקלטת המסלול בגיפיאסיס:

• בגולן יכול להיות קר בלילות גם בימים חמים בגלל הגובה הרב ולכן כדאי מאוד להביא ביגוד בהתאם.
  • צריך לשים לב כי יש צמחיה גבוהה בחלק מהמסלול ולכן כאשר עושים אותו באביב , כדאי מאוד ללכת בנעלים גבוהות ומכנס ארוך ולשים לב לא להכניס ידיים למקומות בעיתיים בגלל נושא הכשת הנחשים שמתעורר כל פעם מחדש באביב.
  • המסלול הוא ארוך וקשה במתכונת כפי שעשינו ולכן דאגו להביא רק את מה שנחוץ באמת ולהוריד במקסימום את המשקל של התיק.
  • יש מספר מעברי מים עד הקרסול שחייבים לעבור ללא אפשרות עקיפה ולכן כדאי מאוד להביא נעליים מתאימות.
  • שימו לב כי בגולן יש הרבה שדות מוקשים שלא נוקו עד היום ולכן יש ללכת רק במסלולים מסומנים בלבד.