נחל צאלים

תאריך הטיולFebruary 2018
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתחורף

נחל צאלים אחד מנחלי האכזב הארוכים במדבר יהודה, אשר יורדים לים המלח, הוא בעל אגן ניקוז גדול מאוד של כ - 287 קמ"ר. אורכו כ – 32 ק"מ מתחילתו ועד השפך בים המלח, והוא מנקז את אזור דרום מזרח הר חברון, מהישוב מעון בצפון ועד לערד בדרום.
בערבית מכונה הנחל- "ואדי א-סֵיַאל" שפירושו נחל השיטפונות הגדולים. שמו העברי ניתן לו בשנות ה-50 והוא נגזר משם העץ צאלה (כלל הנראה עץ שיטה-צאלה).
מאזור ברכת צפירה הנחל הופך להיות קניוני, מברכת צפירה יורד מפל שגובהו 80 מ' לקניון, בקניון נחל צאלים גבי מים (מלאים מים לאחר שיטפונות) ומעין מים מתוקים בעין נמר.

בגלל אגן הניקוז הגדול של הנחל, יש סיכוי גבוהה לשיטפון, לכן כשיוצאים לטייל יש לבדוק עם עם השרות המטרולוגי את מזג האויר, גם אם יש סיכוי נמוך לגשם באזור ערד, חברון, מדבר יהודה, אין לצאת בשום אופן למסלול, שיטפון בנחלי המדבר הם מסוכנים ביותר וכבר גבו קורבונות. גם כשנדמה שהחורף הסתיים ואתם מחליטים לטיילב אביב, תבדקו! כבר היו שיטפונות בחודשי אפריל ומאי.
במידה ומזג האויר מאפשר זאת צאו לאחר שיטפון, אז הגבים מלאים במים.

חובה לצאת עם מפת סימון שבילים מס' 11, האזור מרושת בשבילי הליכה, זהו אזור מצוקי מאוד שלא כדאי להתברבר בו.

חובה להצטייד עם 3 ליטר מים, גם בחורף, זהו מסלול ארוך ובמדבר חם גם בחורף.

יש לצאת בשעה מוקדמת, זהו מסלול ארוך, בחורף שעות האור קצרות, לא כדאי להכנס לחושך.

זה אחד המסלולים היפים במדבר יהודה וגם המסוכנים אנא שימרו על כללי ההתנהגות בשמורת טבע, ללכת רק בשבילים מסומנים, לצאת מהשמורה לפני חשיכה, לישמור על נקיונה, על הצומח ובעלי החיים.

פרטים על המסלול ניתן לקבל בבית ספר שדה עין גדי: 086584288

הגעה והליכה לבריכת צפירה

אורך 10 ק"מ
הלוך חזור
רמת קושי בינונית

הגענו לחות הנוקדים בשעה 13:00, הגעה מערד בכביש 3199 (כ 20 דקות, מערד) , החננו כאן את הרכב וצעדנו ברגל לבירכת צפירה, עוקבים אחר הסימון השחור, ההליכה על דרך עפר, לאחר הליכה של כארבע ק"מ מגעים לחניון לילה צאלים עליון (למרות שכלי רכב יכולים להגיע לכאן, הרגשנו לא בטוח שהרכב ישאר כאן, למרות שהיה רכב בחניון), בשטח רואים התרחבות ושילט של רשות הטבע והגנים.
מחניון הלילה יורדים ימינה בשביל הליכה המסומן בסימון שבילים ירוק. אחרי כקילומטר אחד השביל מתחבר חזרה לדרך עפר המסומנת בשחור. הולכים על הדרך כ 400 מ', מגעים למפגש שבילים, שחור - ירוק, ממשיכים בשחור עוד ממש קצת, עד שפוגשים מימין בשביל המסומן בכול שמתחיל לטפס ימינה (דרך העפר ממשיכה, בשלב הזה אנחנו עוזבים אותה).

עולים בשביל כ 10 דקות ומגעים לנקודת תצפית מרהיבה על נחל צאלים.
בנקודה זו יוצא שביל בסימון שבילים ירוק, קצר מאוד אבל מאוד מאוד תלול, הירידה (לאחר מכן העליה) נעשת בעזרת יתודות שתקועות בסלע, לא לבעלי פחד גבהים.
מגעים למטה לגב יבש (די צפוף כשיש אנשים), בכדי להגיע לבריכה עצמה ולשפת המפל (זהירות) יש לחצות בשחיה ברכה נוספת, את התרמיל אפשר להשאיר בחלק היבש.
המקום הזה מדהים ביופיו, שווה עצירה ומנוחה, לשבת מול הנוף הזה וליראות את עוצמת הבריאה.
נישארנו שם כשעתיים וחזרנו על עקבותינו עד לרכב בחוות הנוקדים, עם חשיכה.

נסענו לערד לאכול ארוחת ערב, לאחר שיטוטים וניסיונות למצוא מקום לאכול הגענו למסעדת מוזה. זו מסעדת בר מגניבה וטעימה, קירות המסעדה מעוטרות בצעיפי כדורגל מקבוצות מכל העולם, אוירה טובה ושמחה, אוכל טוב, מאוד מאוד מומלצת.
ממוקמת במתחם תחנת דלק אלון על כביש 31

אנחנו המשכנו בנסיעה לחניון הלילה נחל צאלים תחתון, שם הקמנו אהל לשנת לילה
הגעה לחניון הלילה, נסיעה בכביש 31 עד לכביש 90 , פונים שמאלה לכיוון עין גדי - ירושלים. עוברים את הפניה למצדה ולאחר כחמש דקות נסיעה, מצד שמאלה של הכביש ממוקומות תחנת כח קטנה, שם יש פניה לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים שחור ושילוט לכיוון חנחון הלילה, נוסעים כ 20 דקות בדרך עפר, עבירה לכל כלי הרכב, עד לחניון.
החניון מיועד ללינת שטח ובו מקומות להקמת אהלים. אין מים.

יום הליכה מעגלי בנחל צאלים תחתון, מעלה צאלים, גבי הרדוף, עין נמר

אורך המסול 15 ק"מ
מעגלי
מיועד למטיבי לכת
רמת קושי גבוהה

חניון הלילה בנחל צאלים תחתון הוא נקודת היציאה למגוון המסלולים בנחל צאלים תחתון, לא היינו לבד בחניון, כן היינו מהראשונים שיוצאים לדרך.
יש לזכור שבחודשים אלו הימים קצרים, ויש לצאת מהקניון לפני החשיכה. במידה ואתם בשטח בחשיכה, השארו במקום עד שהיום יאיר, באזור יש מצוקים ותהמות שבחשיכה לא ניראים.
התחלנו ללכת בשש בבוקר, מהחניון יוצאים מספר שבילים, יש לשים לב ללכת בשביל הנכון, חובה ללכת עם מפת סימון שבילים מעודכנת.
את ההליכה מתחילים על שביל ירוק העובר מעל המצוק של נחל צאלים, מתחיל כשביל צר, חובר לדרך רחבה ועד שמגעים לצומת שבילים ירוק - כחול. בנקודה זו אנחנו פונים בשביל הכחול אשר מתחיל לטפס במעלה צאלים, סך הכל 560 מ' גובה מצטבר.

בחלק הראשון של העליה עולים בתיליות, בחלקו העליון השביל עולה בתוך נקיק סלע והעליה ממש תלולה אבל קצרה, כשעוברים את החלק התלול הנוף ניפתח וניתן ליראות את הנוף של ים המלח.
מכאן נימשכת העליה אך במתינות עוד כקילומטר וחצי, עד למפגש עם הסימון הירוק, אנחנו ממשיכים שמאלה עם הסימון הירוק, (השביל הכחול ממשיך לעבר נחל מישמר), הולכים בשביל הירוק כחמישה ק"מ, בדרך חוצים גאיות מה שגורם לשביל לעלות ולרדת (תופרים את הדרך), זו דרך יפיפה ובה תצפית לעבר מצוקי נחל הרדוף, הדרך נימשכת כשמשמאל לנו מתגלה ערץ נחל צפצפה והחיבור לנחל הרדוף.
יורדים בירידה תלולה במדרגות סלע לערוץ נחל הרדוף ובו גבי הרדוף, לאחר שיטפונות הגבים האלו מלאים מים ואפשר לטבול ולהתרענן בהם. כאן עצרנו להפסקת צהרים. בערץ נחל הרדוף יש סידרה של מפלים גבוהים, ההליכה בערוץ נחל הרדוף סגורה למטיילים.

לאחר מנוחה ממשיכים עם השביל, כאן הוא עולה בכמעט 90 מעלות לגדה הדרומית, העליה לא ארוכה אך מאוד תלולה.השביל ממשיך בעליה מתונה, אחרי כק"מ מגעים לראש מעלה נמר מעל ערוץ נחל צאלים, בנקודה זו פוגשים שביל אדום, ההולך מערבה, אנחנו יורדים בשביל הירוק. מרשים ליראות את הפרשי הגובה.
השביל פונה מזרחה, מכאן מתחילה הירידה לעבר הערןץ, בתחילה הירידה מתונה ולקראת סופה הופכת להיות תלולה. מגעים לצומת שבילים ירוק - כחול, שני השבילים מגעים לערוץ הנחל, השביל הכחול, שעולה במעלה הנחל עד לבירכת צפירה, פוגש את השביל השחור, שיורד בתלילות רבה לעין נמר. השביל מאוד מאוד תלול ואתגרי ואינו מומלץ בירידה.
אנחנו המשכנו בשביל הירוק עד לערוץ הנחל והמפגש עם השביל האדום.
במידה ויש זמן, מאוד מאוד ממולץ להגיע לעין נמר.
פונים מערבה (ימינה) בשביל האדום, העוקף בולדרים גדולים ולאחר כ 15 -10 דקות מגעים לעין נמר, זהו מקור המים העיקרי של נחל צאלים.
לאחר התרעננות ארוכה בעין נמר, החל להיות מאוחר והתחלנו את החזרה לעבר חניון הלילה.
חוזרים עם השביל האדום עד לנקודת המפגש עם השביל הירוק, ממשיכים עם השביל הירוק במורד נחל צאלים.

לאחר כקילומטר מגעים לנקודת מפגש עם הסימון השחור היורד לגיא בהק, זהו מעוק ובו שני מפלים גבוהים, ההליכה בו מצריכה חבלים.
אנחנו ממשיכים עם השביל הירוק מעל גיא בהק. לאחר כחצי קילומטר השביל יורד חזרה לערוץ הנחל.
ממשיכים בערוץ ולאחר כחצי קילומטר מגעים למפגש שבילים נוסף, ירוק - שחור, אנחנו ממשיכים בשביל השחור בתוך גיא הסלעים, זו הליכה על גבי סלעים גדולים, מידי פעם עולים ויורדים ומידי פעם עוקפים אותם, צורת ההליכה הזו מאטה את קצב ההליכה, (השביל הירוק מטפס למעלה ועוקף את גיא הסלעים).
אנחנו שהלכנו בגיא הסלעים ממשיכים בשביל השחור, מגעים לגביי מים קטנים, וקצת אחריהם יש שתי אפשרויות הגעה לחניון (שתיהן טובות), אנחנו עלינו בשביל הכחול שמאלה, בדרך רחבה, לאחר כ 10 -15 שעה מגעים לצומת שבילים כחול - ירוק, זוהי הנקודה שבתחילת היום התחלנו את מעלה צאלים, אנחנו ממשיכים עם השביל הירוק עד לחניון הלילה (אפשר להמשיך בשביל השחור, בתוך הערוץ עוד כקילומטר ולעלות בשביל ירוק קצר ותלול).
סיימנו את המסלול בשעה חמש, ממש כשהחל להחשיך.

• יש להצטייד בהרבה מים
  • אין לצאת לטיול במידה ויש חשש לשיטפונות
  • למסלול המעגלי נחל צאלים מעלה צאלים יש לצאת מוקדם בבוקר בכדי לצאת בזמן מהשטח
  • אין ללכת את הממסלול המעגלי ביום חם, המסלול חשוף לשמש לכל אורכו
  • השארת רכב בחניון נחל צאלים עליון אינה מומלצת מחשש לפריצות
  • ההליכה בחלק מהקטעים קרובה למצוק, יש לנקוט במשנה זהירות
  • במניון הלילה אים מים ושירותים
  • אחרי שיטפונות בנחלים סיכוי גבוה למים בגבים, מומלץ
  • פרטים על המסלול ניתן לקבל בבית ספר שדה עין גדי: 086584288 להתעדכן על מזג האויר, אם חס וחלילה יש תקלה