נחל פצאל

עונה מומלצתינואר-פברואר

היערכות והגעה

טיול יומי למטיבי לכת
נכון למועד הטיול מצאתי מעט מאוד מידע באינטרנט אז חשבתי שיהיה נחמד לתעד ולכתוב סיפור דרך

#מה להביא:
תיק יום נוח
3 ליטר מים לאדם
נשנושים לאנרגיה
נעלי הרים
כובע שמש
קרם הגנה מהשמש
לבוש למזג אוויר קריר(פליס ושות')
מעיל גשם (נגיע לזה)
כיסוי גשם לתיק

#בטחון
המסלול מתחיל במצפה אלון בכביש 505, מעט מעל מעלה אפרים.
מכיוון שלא מצאתי הרבה מידע על המסלול, שאלתי 2 מכרים לגבי הבטיחות של טיול באיזור, איש צבא ותושב המושב תומר ושניהם אמרו שזה בטוח לטייל באיזור.

#זמנים
אורך המסלול הוא 9-10 ק"מ כ5-7 שעות, תלוי בהפסקות. אנחנו התחלנו את ההליכה בסביבות 11 בבוקר ובדיעבד היה כדאי להקדים.

#מזג אוויר ושטפונות
משום שהעונה המתאימה לטיול היא בחורף, ואנחנו בבקעה, כדאי בגדר חובה להערך לשמש חשופה וחזקה וכמו כן לגשם. התחזית ליום הטיול שלנו הראתה צפי לשמיים בהירים אך תפס אותנו גשם קל עד בינוני לפרקים.
ממה שאני הצלחתי לברר, נחל פצאל אינו מועד לשטפונות אך אני לא יכול לומר זאת בוודאות.

#ברוב תוואי הנחל אין קליטה סלולרית. לא הייתי מגיע לשם לטייל לבד ובכל מקרה מיידע מישהו על הטיול. ומשאיר על חלון הרכב פתק עם פרטים.

#תחילת מסלול ההליכה הוא במצפה אלון על כביש 505 מעט מעל מעלה אפריים.
באם לא רוצים להשאיר רכב במצפה אלון, אני לא הייתי עושה זאת, צריך להגיע למושב פצאל ומשם לעלות אל מצפה אלון.
הגענו אל המושב בסביבות 10:00 והשארנו את הרכב בתוך פצאל, ממש בכניסה ממול לש.ג יש שטח עפר עם רכבים וכלים חלקאיים.
ניסינו לתפוס טרמפים מתוך המושב, אך בשעה הזו עברו מעט רכבים. בחור אחד נחמד שלח עבורנו הודעה בקבוצה של המושב עם הטלפון שלנו, אבל לא יצרו איתנו קשר.
החלטנו לצאת מהמושב ולתפוס טרמפ בתחנת האוטובוס ממול לכביש הגישה אל המושב. לכיוון מערב על כביש 505.
*שימו לב - צריך להגיע אל מצפה אלון(בתמונה - מצפור עם סככה מקונסטרוקציה בצבע ירוק עם מגן דוד מעל). לא לפני ולא אחרי. אף אחד מהטרמפים שלנו לא ידע איפה תחילת המסלול(וגם אנחנו לא ממש) ולכן לקח קצת זמן להגיע אל המקום הנכון ולהבין שזה המקום הנכון. לכן אני מדגיש זאת.
#סיום המסלול הוא בעינות פצאל ומשם הליכה של כ3-4 ק"מ על דרך עפר ואספלט אל הכניסה של המושב.

למצוא את תחילת השביל המסומן

זה בעצם עיקר התועלת בסיפור הזה. תחילת השביל המסומן מעט חבוי, אבל אני אנסה לתאר ותמונות מצורפות גם כן.

במצפה אלון צריך פשוט לעבור מעל מעקה הבטיחות ולהתחיל לרדת במורד ההר. כיוון כללי פשוט מזרח.
זו ירידה מעט תלולה של כמה מאות מטרים בשטח טרשי עם הרבה אבנים.
מכאן מעט קשה ומעצבן למצוא את תחילת השביל המסומן. נ.צ יחידי שאפשר לתאר זה עץ. מעט אחריו עם נטיה קלה צפונה(שמאלה) נמצא תחילת הערוץ.
הליכה לא הארוכה בו, להערכתי כמה מאות מטרים בודדים, מביאה אל בריכה מבוטנת. שם כבר מתחיל סימון השביל - לבן כחול לבן.

עיקר המסלול

מכאן והלאה ישנו סימון השביל בלבן-כחול-לבן לאורך כל תוואי הנחל. כולל פניות במקומות הנחוצים.
ישנם כמה מקומות בהם הסימון חבוי בצורה מטרידה אך סה"כ תווי הנחל די ברור.

ממשיכים לרדת בוואדי עם נופים מדהימים לטעמי. בולדרים, צמחיה ירוקה נמוכה שרואים בבקעה שבועות ספורים בשנה ומעט גבי מים רדודים. עוד לפני תחילת הסימון ראינו מרחוק יעל וזה היה נהדר.

מתחילת המסלול ועד עינות פצאל פגשנו רק זוג מטיילים אחד וכמה רועי צאן. עם צאן.

המסלול היה לי די קשה והוא בהחלט מסלול למטיבי לכת. יש כמה מקומות עם מפלוני סלע של 2 מטר. באחד או בשניים יש יתדות אך בכמה אין והיה מוטב אם היה. קחו את הזמן לבדוק אם יש עקיפה קלה שמקלה. גם לא מעט משטחי סלט היו רטובים ומחליקים מאוד. לכן הדגשתי שכדאי להגיע עם נעליים מתאימות.
אנחנו התחלנו עם מזג אוויר בהיר לחלוטין, עם שמש חזקה ואפילו היה די חמים. ולקראת הצהריים המאוחרים התחיל טפטוף קל. לאחר עוד כמה זמן התחיל גשם בינוני לפרקי זמן קצרים. במקביל בסביבות 14:00 השמש מתחילה לרדת מעברו המערבי של ההר ויחד עם הרוחות של הוואדי היה די קריר. לא היינו ערוכים לגשם וזה היה פחות נעים. לדעתי שווה לשים בתרמיל מעיל קל אטום לגשם בנוסף לשכבה קלה מחממת.

קצת נלחצנו עם הזמן ולכן לא עשינו עצירות של יותר מכמה דקות. שווה להתחיל את המסלול(ממצפה אלון) לפני עשר בבוקר ואפילו קודם בשביל לקחת בחשבון מנוחה ארוכה יותר עם פק"ל קפה.
כשהבנו שאנחנו לקראת סוף הוואדי השעה היתה סביב 16:00. מגיעים לשטח שנפתח למרבד מקסים של עשב ירוק ומאחורה השמש מתחילה לשקוע ממערב. מראה יפה מאוד

עינות פצאל זה ניקוז של כמה וואדיות עם נחלים קטנים ויפים. יש גם עצים וקצת שולחנות אבן.
קצת מלוכלך וחבל. אל עינות פצאל ניתן להגיע עם רכב פרטי

משם יש הליכה של 3-4 ק"מ אל תחילת המושב ואיפה שהשארנו את הרכב.