משדה בוקר לערבה ב-4 ימים

טיול מגוון ומומלץ במיוחד לתקופת האביב. המסלול עובר בהר צרור, נחל זקוף, נחל תלול, נחל עפרן, כרבולת המכתש הגדול, נחל מדור, עין ירקעם, נחל חתירה, מעלה ימין, המכתש הקטן ומסתיים בנחל צפית

תאריך הטיולApril 2015
עונה מומלצתכל עונות השנה מלבד הקיץ

כללי ומנהלות

מפות סימון שבילים - המפות בהן ניתן לראות את תוואי השבילים הן מפות מס׳ 14 ו-15

רמת קושי - המסלול אינו קל ומתאים לאנשים עם מעט ניסיון בטיולים בארץ, לא הייתי ממליץ לעשות אותו כטיול ראשון. ממוצע ההליכה שלנו ליום היה כ-20 ק״מ ובחלק מהימים יש גם מס׳ לא מבוטל של עליות וירידות.

אורכו של הטיול והיותו מסלול לא מעגלי דורש הכנה מראש של כמה מנהלות:
הגעה - המסלול מתחיל ממש בסמוך לקיבוץ ומדרשת שדה בוקר, מה שמאפשר להחנות את הרכב באחד היישובים. אנחנו נכנסנו לתוך מדרשת שדה בוקר והחננו את הרכב ממש בקצה היישוב, משם יש שער פתוח לכוון תחילת המסלול (מוסיף 1.5 ק״מ להליכה).
אם אתם מגיעים בתחבורה ציבורית אז זה אפילו עוד יותר קל, פשוט יורדים בתחנה של שדה בוקר ומתחילים לצעוד לכוון המנחת.
סיום המסלול הוא כ-7 דק׳ נסיעה מצומת הערבה. אנחנו השארנו רכב אחד בתחנת הדלק שליד הצומת ובסוף הטיול תפסנו טרמפים לשם וחזרנו כולם לשדה בוקר - שם לקחנו בחזרה את הרכב שהשארנו ביום הראשון.

מים - אנחנו חישבנו 4.5 ליטר לבן אדם ליום (בדיעבד החישוב היה טוב ותמיד הגענו עם מעט ספייר) וסחבנו איתנו מים ליומיים הראשונים, כאשר ביום השלישי הצטרפו אלינו עוד חבר׳ה לטיול שתספקו אותנו במים נוספים.
מומלץ לארגן הטמנות מים לפני או הקפצה ע״י רכב שטח לחניון הלילה. אם יש לכם חברים או ג׳יפ משלכם אז זה יחסית קל, אם לא תמיד ניתן לשלם לחבר׳ה שעושים זאת לפרנסתם. חפשו בגוגל ״מנוע הטמנות״ - חבר׳ה שמתעסקים עם התחום הזה.

בורות חצץ - הערב שלפני

כדי להתחיל ללכת מוקדם ביום הראשון של הטיול שהוא יום יחסית ארוך, ישנו לילה לפני בחניון לילה של נחל חצץ. במרחק של כ-2 ק״מ מחניון הלילה ניתן ללכת לבקר ב״בורות חצץ״ - בורות מים מתקופות קדומות אשר גם בימינו אלו מתמלאים במים בימי החורף. הבורות מסומנים במפה ויכולים להיות אחלה התחלה לטיול.

בחניון הלילה עצמו אין שלט אך ניתן להבין את מיקומו ע״י השאריות ממדורות של מטיילים קודמים. כניסה עד לחניון אפשרית עם כל רכב.

היום הראשון - הר צרור וגב צרור, נחל זקוף ונחל תלול

כמו שצוין קודם לכן, את מסלול ההליכה מתחילים במנחת מטוסים של שדה בוקר. כדי להגיע למנחת יש לפנות שמאלה פניה אחת לפני הכניסה למדרשת בן גוריון. השביל ממשיך דר׳-מז׳ ובאיזשהו שלב פונה 90 מעלות לכוון צפ׳-מז׳. ממשיכים עם השביל והעיקולים שלו עד שמגיעים למנחת אספלט גדול - שם יש גם שלטים אשר מורים על כניסה לשמורת טבע.

מתחילים את ההליכה על שביל ג׳פים בסימון כחול לכוון צפון. לאחר כ-2.5 ק״מ השביל הופך לשביל להולכי רגל שבאיזשהו שלב מגיע לפיצול עם שביל שממשיך בוואדי אשר סובב את הר צרור ועוד שביל אשר מטפס על ההר לטובת תצפית מרשימה על נחל צין.
לאחר מנוחה עם כמה נשנושים, המשכנו בדרכנו לגב צרור - גב עגלגל ויפה שממוקם בתחתית קיר אבן גדול ויוצר נקודת עצירה מעולה לארוחת בוקר משולבת עם רחצה.

מהגב ממשיכים בירידה קלה לעבר נחל צין עד שנפגשים על שביל ג׳יפים מסומן בצבע שחור - איתו ממשיכים לכוון מזרח. לאחר כמה מאות מטרים על שביל הג׳יפים מגיעים לנק׳ פיצול של השביל ל-3 שבילים. ממשיכים עם הסימון של שביל ישראל עד לנק׳ בה מתפצל השביל לשביל אדום לכוון צפון - איתו ממשיכים לכוון נחל זקוף.

נחל זקוף ונחל תלול כשמם כן הם, תלולים! אנחנו עשינו את המסלול עם כל הציוד על הגב אך שמענו גם על חברים שעשו זאת עם השארת הציוד בתחילת זקוף, מה שמקל מאוד על הטיפוס והירידה בנחלים אך דורש תוספת של כמה ק״מ כדי לאסוף בחזרה את התיקים.
בנחל זקוף ישנם מס׳ מקומות בהם צריכים להיעזר ביתדות כדי לטפס - עשו זאת בזהירות. במקום שהיה הכי קשה לטיפוס נמצאת גם עגינה לקיר שמאפשרת השחלת חבל עזר. אנחנו לא השתמשנו אך אפשרי למי שחושב שיצטרך.

לגבי לינה -
חניון הלילה הקרוב ביותר הינו חניון נחל מדור שמופיע במפת סימון שבילים מס׳ 15 בסמוך לשביל מס׳ 15335. אופציה נוספת לעשות זה ללכת לכוון נחל עפרן על השביל השחור ולישון כ-200 מ׳ מהפיצול של הסימון השחור והאדום - נמצא מחוץ לשמורת טבע ולכן אין איסור על לינה בשטח.

היום השני - נחל עפרן, הליכה על כרבולת המכתש וסיום במפעלי אורון

מתחילים את היום בנחל עפרן לאחר הליכה קצרה ממקום הלינה וחוברים לשביל של נחל עפרן שמסומן בסימון אדום ומדי כמה סימונים בסימון של שביל ישראל.
נחל עפרן תלול יחסית וכרוך במס׳ לא מועט של טיפוסים על קירות אבן משופעים. בתקופה בה אנחנו טיילנו (סוף מרץ) הגבים היו מלאים והנחל שפע במים!
ההליכה בתוך הנחל מדהימה ועצירות רבות לרחצה בגבים בשילוב עם יעלים צופים מהמצוקים וקירות עם אין סוף מאובנים הפכו את המסלול של היום הזה לטופ של הטיול.

טיפ חשוב לנחל עפרן - חלק מהגבים מסתתרים בין הסלעים ובהליכה תמימה על השביל המסומן לא תמיד ניתן לראותם. חשוב לפקוח עיניים ולבדוק מקומות שנראים עם פוטנציאל טוב להיווצרות גב.

לאחר היציאה מהנחל מתחילים לטפס ו״לתפור״ את השפה הדרומית של המכתש המכונה ״כרבולת״. הנוף המדהים של המכתש הגדול מלווה אותנו זמן רב עד להגעה לנק׳ שיא גובה שמתצפתת 360 מעלות. מנק׳ זו אנחנו בחרנו לרדת בנחל מדור שמתפצל בסימון שבילים כחול משביל ישראל ויורד את הכרבולת בחזרה. בדיעבד, נחל מדור אינו מעניין במיוחד ולדעתנו הרבה יותר עדיף להמשיך ללכת על הכרבולת עד למפעלי אורון, למרות שההליכה קשה יותר.

אם בכל זאת ירדתם בנחל מדור, אין צורך ללכת את כולו - אנחנו חתכנו מזרחה בשלב כלשהו וחברנו לשביל הג׳יפים האדום שלוקח צפונה לכוון מפעלי אורון (אין בעיה לרדת מסימון שבילים מכיוון שזה מחוץ לשמורה).

לינה -
בכניסה למפעלי אורון ישנו חניון לילה מוגדר (ממש בסמוך לשער המפעלים). אנחנו ישנו כ-2 ק״מ משם צפונה לצד הכביש במקום שעל פי המפה היה אמור להיות חניון לילה, אך בפועל לא ראינו שם שום דבר. בכל מקרה, אין בעיה לישון בכל נקודה שהיא באיזור כל עוד היא מחוץ לשמורה.

*ניתן למלא מים במפעלי אור

היום השלישי - עין ירקעם, נחל חתירה, מעלה ימין

את היום ניתן להתחיל בהליכה לצד הכביש עד לתחילת שביל מסומן בצבע ירוק עם שילוט לכוון ״עין ירקעם״ או פשוט לתפוס טרמפ עם אחד הרכבים שמגיע מכיוון המפעלים.

הולכים על השביל הירוק כ-10 דק׳ עד שמגיעים לנק׳ עצירה מעולה לארוחת בוקר בעין ירקעם. כשאנחנו היו מלא מים ולמרות שכבר היו שם אנשים, המקום גדול ותמיד אפשר למצוא פינה יפה ושקטה.
מעין ירקעם ממשיכים את ההליכה בתוך נחל חתירה. בשלב כלשהו מגיעים ל״מעלה פלמח״, אותו יורדים בזהירות עם סולמות ויתדות.

המשך ההליכה בנחל קל ויפה ונמשך על השביל הירוק עד ל״מעלה ימין״ שאותו הפעם עולים. שימו לב לא לטעות ולהמשיך בנחל חתירה עם שביל אדום!

לאחר מעלה מעלה ימין ממשיכים עם שביל ישראל והסימון הירוק הופך לכחול. ההליכה חוצה את ״מצד צפיר״ (שרידים מהתקופה הביזאנטית) וממשיכה בין נחלים קטנים ומלאי פריחה בתקופת האביב עד לחניון הלילה אשר נמצא בסמוך למכתש הקט

היום הרביעי - המכתש הקטן, עין צפית

את היום התחלנו בהשקמה מוקדמת והתארגנות בחשיכה כדי לזכות לראות זריחה מעל למכתש הקטן - אם כבר אתם שם, כדאי!
התצפית ממוקמת כ-15 דק׳ הליכה חניון הלילה ואפשר ללכת ולחזור ללא הציוד או לקום ולהתארגן כבר אם כל הציוד ולהמשיך משם.

לאורך כל היום הולכים על ״שביל ישראל״ שמתחיל בשילוב עם סימון שבילים אדום שיורד את ״מעלה עלי״ ולתוך המכתש ומסתיים בפיצול עם שביל כחול שיוצא ממפתח המכתש לכוון צפון. במהלך הירידה במעלה עלי יצא לנו לראות כ-8 נשרים די קרובים שעשו הלוך - חזור לארוך המצוק והפכו את הירידה להרבה יותר מהנה.

לאחר ההגעה למפתח המכתש ומעבר לשביל הכחול, ממשיכים את ההליכה לכוון מעלה חצרה - מעלה די ארוך שבימים חמים (כמו שלנו היה) מקשה בכך שאין בו נק׳ צל. חשוב להתחיל את המעלה עם מספיק מים ומוכנות לכך שהולך להיות חם!

מנק׳ סיום המעלה ממשיכים עם שביל ישראל והסימון הכחול לכוון נחל צפית. ״עין צפית״ אשר מופיע במפה לא נמצא בדיוק על השביל וצריך ללכת כ-200-300 מ׳ במעלה הנחל עד שמתחילים לראות בריכות עם מים. ישנם מס׳ בריכות ולכן לפני שעוצרים כדי לבדוק את הבריכות האחרות.
כשאנחנו היינו הבריכות היו מלאות מים ונהדרות לרחצה.
משם, חוזרים בחזרה לשביל וממשיכים ל״מצד תמר״ שם מסיימים את הטיול.