טיול למטיבי לכת של 3 ימים מפארק אדמית עד מגדל או בשמו האחר ים אל ים

בתאריכים 25-27.05.2012 טיילנו בקבוצה של 9 איש במסלול המוכר כים על ים (תיכון עד לכנרת) עם שינוי קל בנקודת ההתחלה לפארק אדמית כדי להוסיף נקודות עניין ולגוון מפעמים קודמות

תאריך הטיולMay 2012
עונה מומלצתאוקטובר - מאי

מידע כללי על המסלול:
הטיול מים על ים אינו מסלול רשמי , אך הרבה אנשים מכירים אותו והועדה לסימון שבילים התאמצו בשנים האחרונות להשלים את התוואי היחיד שהיה חסר מאבירים לאלקוש כדי לא ללכת בכבישים כפי שהיינו עושים בעבר דרך מעלות. אורכו של המסלול המלא הוא כ 80 ק"מ ונהוג לחלקו ל 4-5 ימים כאשר המסלול מאוד מגוון וכולל נחלים, יערות, תצפיות ופינות חמד רבות.
בגרסה שאנחנו עשינו הפעם כדי לגוון ולהוסיף עניין, התחלנו מפארק אדמית והתחברנו לשביל "הרשמי" בנחל כזיב דרומית לגרנות הגליל.

לינה, מים ואוכל:
יש הרבה מקומות לינה מסודרים על השביל, אך במסלול שעשינו, לינה ליד אבירים הייתה בשדה נוח ללא מים ובחניון הפיתול היו מי שתייה.
מי שתיה היו בפארק אדמית, תחנת דלק גרנות הגליל, ישוב אבירים, תחנת דרך גשר אלקוש, חרבת חממה , סובב הר מירון, חניון הפיתול, תחנת מקורות בכביש נחל עמוד 85, צומת מגדל ובמקרה הצורך ניתן היה לעשות סטייה קצרה למקומות אחרים או לטהר מים.
אוכל - בתחנות דלק גרנות/אלקוש. ניתן היה לעלות גם לחניון לילה שמורת נחל עמוד או תחנת דלק ליד קבר בר יוחאי ליד הלינה.

מפות:
מפת סימון שבילים 2 - הגליל העליון
אין סימון אחיד שמסמן את השביל אך כל ההליכה הייתה בשבילים מסומנים בלבד ואחרי חרבת חממה ניתן לעקוב אחרי שביל ישראל עד צומת מגדל. ברובו הסימון במהלך השביל מצויין.
במפות הישנות לא מופיע העיקוף של השביל מאבירים שסומן בצבע ירוק בשטח.
מאתר החברה להגנת הטבע: "שביל רגל+4*4 חדש בשביל "מים אל ים" בין אבירים לגשר אלקוש, מסומן ירוק. השביל ממשיך את שביל ירוק 2350 מתחת לגשר אלקוש, ממשיך לחרבת מורגות, יורד לנחל זוית, עובר בברכת פסוטה ומתחבר לשביל אדום 2215."

מזג אוויר:
חלקו הגדול של המסלול מוצל ויש מקורות מים לטבילה ושכשוך שמתאימים לטיול ברוב ימות השנה אך ישנם גם חלקים שפחות מתאימים לימים חמים במיוחד נחל עמוד דרומית מבריכות שכוי. אומנם זו חוויה לראות את נחל עמוד זורם אך בדרך כלל בחורפים קשים המסלול נסגר וצריך לבדוק מראש.

הגעה ועזיבה:
לקחנו אוטובוס/רכבת לנהריה ומשם אוטובוס קו 24 של נתיב אקספרס לפארק אדמית
בחזרה תפסנו מצומת מגדל אוטובוס/מונית שירות לתחנה המרכזית בטבריה ומשם חזרה למרכז.

יום 1 - פארק אדמית עד אבירים

ירדנו מהאוטובוס מלאי מוטיבציה ורצון להתקדם ואז כאשר נכנסנו לפארק, קידמו את פנינו מספר רב של עצי תות עץ שחור ולבן. כמובן שהורדנו את התיקים ואכלנו מכל הבא ליד עד ששמנו לב לזמן החולף והחלטנו להתקדם בשביל הירוק 2205 שמוביל לכיוון מערת קשת ואחרי כ500 מטר מתחבר לשביל השחור 2203 שהולך דרך נקודת התצפית הנהדרת על כל העמק ישירות אל המערה. במערה כמובן ראינו קבוצה שירדה בסנפלינג למטה ואחרי תצפית קצרה המשכנו בשביל האדום 2207 בדרך מיוערת ויפה כ 2 ק"מ עד למפגש עם השביל הכחול 2206 חרבת כרכרה. משם המשכנו עם הנחל מזרחה כ 1 ק"מ עד לעינות כרכרה וראינו יפה כיצד הנחל התחיל להשתקם אחרי שבשנים האחרונות היה מאבק עיקש בין הירוקים למקורות ובסופו הוחלט להחזיר חלק מהמים לנחל. כך נוצרו בריכות חדשות שהיו יבשות שנים. משם המשכנו כ 1 ק"מ עד למערת שרך שבה יש נטיפים יפים ואפשר לעשות סיבוב קצר של כ 10-15 דקות בתוך המערה עם פנסים וטיפוס מסודר דרך יתדות ומחזירי אור שהותקנו במקום. לאחר סיבוב במערה המשכנו בשביל עוד כ 2 ק"מ עד חרבת דנעילה שבה שולחנות ושביל מקומי מעניין שעושה סיבוב במקום דרך החורבות והיער ששווה ביקור. לאחר מכן השביל המשיך עוד כחצי ק"מ עד לכביש ותחנת הדלק כאשר משם יצא שביל 4 על 4 שחור 2220. אחרי כ 4.5 ק"מ התחילה ירידה תלולה של ה 150 מטר גובה לנחל כזיב ואז התחברנו לשביל הירוק 2217 מזרחה בקטע הכי יפה של הנחל שבו הולכים בנחל סגור ומוצל בין פלגי מים זורמים דרך מעברי אבנים בין הגדות של הנחל. במקום נוצרו בריכות רבות שאליהן ניתן להיכנס או להשתכשך. אחרי כ 2.5 ק"מ נוספים הגענו לעין תמיר שבו נקבה עמוקה עם מים צלולים שיוצאים משם בגובה הברך. משם המשכנו על אותו ה4 על 4 הירוק כ 2 ק"מ נוספים עד למפגש עם השחור 2216 שבו עלינו לכיוון הישוב אבירים במהלך ה 2 ק"מ הנוספים. מלאנו שם מים והתקדמנו מעט לחניון הלילה המאולתר ליד הישוב שהמליצו לנו עליו. הסתבר שהיו בו כבר הרבה מטיילים אחרים שקיבלו את אותם ההמלצות.

מרחק: כ 23 ק"מ.
שינויי גובה: כ 1150 מטר עליות ו 1050 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 11:00 שעות בקצב ממוצע של 2.1 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 2 - אבירים עד חניון הפיתול

בבוקר התארגנו במהירות והתחלנו ללכת צפונה בשביל האדום 2215 ואחרי כ 300 מטר הייתה פניה מזרחה לשביל הירוק החדש 2350 שמסתובב בין המטעים ובסופו של דבר אחרי כ 9.5 ק"מ יוצא לגשר אלקוש. שם קפצנו לתחנת הדלק כדי להצטייד ולאחר מכן חזרנו לגשר והמשכנו בשביל הירוק 2350 דרך נחל כזיב. כבר מההתחלה התחילו לצוץ בריכות שונות עד שהגענו לעין חוטם שבו יש נביעה מעולה וקרה שבה עצרנו לקפה ורחצה. אחרי מנוחה מרובה המשכנו בשביל הירוק שהיה די חשוף עד כה. עד המפגש עם השביל האדום 2347 שנכנס ליער סבוך והנשיך כך כ 4 ק"מ עד חרבת חממה. בחממה יש חניון לילה מוגדר עם ברזי מים וגם ניתן לישון בבית שפר שדה למי שרוצה תנאים יותר טובים. צריך לשים לב כי חזירי בר אוהבים לבקר בחניון הנ"ל בתדירות גבוה בלילות ולחפש אוכל. אחר חממה מתחברים לשביל ישראל והולכים בו דרומה בשביל יער דרך פסגת נריה ובהמשך גם דרך שביל הפסגה של הר מירון שבו תצפיות יפות לכל הכיוונים. המקום בדרך כלל הומה אדם ולאחרונה גם הציבו שירותים כימיים ליד החניון ויש שם גם מים בדרך קבע. משם המשכנו על שביל ישראל במגמת ירידה לכיוון לאבר שדות חקלאיים של הדרוזים ומספר אנדרטות לזכר הלוחמים הדרוזיים. בנקודה מסוימת השביל פנה מזרחה ואחרי כק"מ וחצי של הליכה נוחה על 4 על 4 הגיע לעין זבד שבו מעיין עמוק וממנו יוצא עץ עתיק ותצפית מעולה על צפת והמשכו של נחל עמוד. משם התחילה ירידה תלולה יחסית של כ 300 מטר גובה לעבר חניון הלילה הפיתול על כביש 866 כאשר בדרך עוברים את כסא אליהו המרובע . בחניון לילה יש מים לשתיה וטרסות עם שולחנות שבאחת מהן הקמנו את האוהלים.

מרחק: כ 30 ק"מ.
שינויי גובה: כ 1150 מטר עליות ו 950 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 12:30 שעות בקצב ממוצע של 2.5 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 3 - חניון הפיתול עד מגדל

בבוקר קמנו לאור יללות תנים ואחרי ארוחת בוקר וקפה והתחלנו להתקדם בשביל ישראל כאשר עוברים מתחת לגשר של הכביש 866 וממשיכים לעבר נחל מירון שבו מספר בריכות קטנות ואחרי כ 1.5 ק"מ קשים יחסית להליכה עם בולדרים ועליות/ירידות הוא מתחבר לנחל עמוד בעין יקים בנקודה שבה בנו מדרגות מסודרות ויורדות משפחות מהחניון המוסדר מלמעלה. במקום יש עץ אגוזי המלך עתיק ובהמשך גם הרבה עצי רימונים מפוזרים. המשכנו ללכת כ 1.5 בשביל ישראל עד בריכות שכוי כאשר משפחות רבות מלוות אותנו על הדרך. שם אחרי טבילה קצרה, יצאנו ממסלול המשפחות והמשכנו בשביל ישראל כאשר הקטע הנ"ל נחשב למטיבי לכת ומאוד בעייתי בימים חמים. הייתה הליכה מעניינת של כ 2.5 ק"מ עד עין כובס שבו ניתן לישון (צריך לעלות למעלה ולצאת מהשמורה) או לחתוך במקרה הצורך לכיוון צפת. אנחנו המשכנו כ 1.8 ק"מ נוספים עד לעין סתר שהיה מלא באותה השנה אך עם מים מעופשים. הקטע הנ"ל של נחל עמוד מועדף על קבוצות בתי ספר שונות ולאחר מספר אירועים בטיחותיים, התקינו בשנים האחרונות בהרבה מקומות עזרים שונים. אחרי עין סתר עולים לגדה השניה וממשיכים במסלול עולה ויורד אך חשוף ברובו כ 5 ק"מ נוספים עד לכביש 85 ששם במתקן מקורות ניתן למלא מים. יש לשים לב כי בשנה האחרונה (2014) בונים שם גשר חדש ולכן שינו את התוואי של השביל. המשכנו מעבר לכביש בשביל עם הרבה קוצים ויחסית סגור בנקיק של נחל עמוד כ 7 ק"מ נוספים עד עין עמוד כאשר בדרך עוברים מספר מערות כוכים ואת העמוד המפורסם של נחל עמוד. בעין עמוד הייתה נביעה קרירה ומזמינה שעליה נכנסנו בשמחה. לאחר שכשוך ומנוחה המשכנו כחצי ק"מ עד הכביש ומשם השביל הופך להיות 4 על 4 ונמשך כ 4 ק"מ נוספים עד עין נון שבו גם חניון מסודר ללינה ובריכה מעולה אך רדודה. יצאנו משם אחרי הליכה קצרה לצומת מגדל וראינו כי נשאר לנו עוד קצת זמן, אז הצטיידנו בבירות בחנות של צומת מגדל וקפצנו לחוף מלצ'ט כדי להיכנס לכנרת. לצערנו הגישה הייתה מאוד סבוכה בגלל עליית המפלס של המים בשנה האחרונה אך זה לא מנע מאיתנו להיכנס למים ולסיים את הטיול במיוחד כמו שצריך.

מרחק: כ 25 ק"מ.
שינויי גובה: כ 300 מטר עליות ו 1150 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 10:30 שעות בקצב ממוצע של 2.4 קמ"ש כולל הפסקות.

לסיכום

יצא לנו טיול מצוין ומגוון כפי שעשינו אותו למרות דרגת הקושי הגבוהה ואולי בגללה. לרוב החלקים במסלול הייתי חוזר בשמחה גם בעתיד וכך גם קורה בפועל.