טיול של 4 ימים בשביל סובב כנרת עם תוספות

בתאריכים 01-04.01.2013 במהלך עונת הגשמים הברוכה של 2013 טיילתי בשביל סובב הכנרת עם מעט תוספות למקומות מעניינים באזור

עונה מומלצתנובמבר-מרץ

הכנה , איסוף מידע והשוואתו לשטח

הקדמה:
מספר ימים לפני ינואר 2013 קיבלנו התראה בעבודה על חופש מאולץ שהולך להיות במהלך השבוע הראשון של ינואר ולמרות שהיה כבר מאוחר מדי לחפש שותפים החלטתי לנצל את ההזדמנות ולהשלים שביל שרציתי לעשות מזמן בתקופה שהכי מתאימה לו.
כך יצאתי ביום שלישי 01.01.2013 על הבוקר לטייל בשביל. בגלל שזה היה שבוע עבודה רגיל, עד יום חמישי השביל היה נטוש יחסית ורק ביום שישי התחילו להגיע אנשים ולטייל/לתפוס את החופים.

מפות:
רוב המסלול נכנס במפת סימון שבילים מספר 1 של החברה להגנת הטבע אך החלק הראשון של היום הראשון באזור קרני חיטין דורש את המפה מספר 2 גם כן.
המסלול מסומן ברובו בצבע לבן-סגול-כחול (הסימון הישן היה לבן-סגול-לבן) אך צריך לשים כי יש שינויים כל הזמן ונפרסים מעברים חדשים עם הזמן ולכן לפני היציאה יש להתעדכן בהתאם.

אוכל, מים ולינה:
ניתן להצטייד באוכל במספר רב של מקומות על השביל כמו תחנות דלק ומרכזי קניות בצמתים מרכזיים (צמח לדוגמא).
בעונת הרחצה כאשר החופים פתוחים, ניתן להצטייד גם במרכולות של החופים.
מים למילוי יש כמעט בכל מקום על השביל סובב כנרת וגם בכל חוף מוסדר.
בגלל חוק החופים הפתוחים בכנרת , ניתן ללון בכל חוף מוסדר או לא (בתנאי שזו לא שמורת טבע) ללא תשלום.

מזג אוויר:
בינואר המזג אוויר עדיין הפכפך ובהחלט יכול לרדת גשם, אך למזלי היה שבוע שמשי יחסית. הטמפרטורה בינואר לרוב מצויינת סביב 20 מעלות ביום ו 10 מעלות בלילה כאשר ברוב ימות השנה הרבה יותר חם באזור של הכנרת.
בבקרים יש לחות מאוד גבוהה ולכן בחלק מהשביל עד שעות הבוקר המאוחרות יש טל על הצמחייה הגבוהה ולכן מומלץ להביא נעלי גורטקס מתאימות וארדליים (GATERS ) עד הברכיים כדי לא להרטיב את המכנס והגרביים.

הגעה ועזיבה:
לשם לקחתי אוטובוס קו 836 מתל אביב לטבריה כאשר יש לו גם תחנת עצירה בפארק תעשיות הגליל התחתון ליד קרני חיטין.
חזרה אותו הקו 836 מהתחנה המרכזית בטבריה.
במקרה ויש צורך לפרוש באמצע, יש מספר אוטובוסים שנוסעים סביב הכנרת:

יום 1 - קרני חיטין עד חוף ערבל

קמתי מוקדם בבוקר ולמרות שלא ידעתי מראש איזה יום ארוך מחכה לי, התכנון ליום הזה היה מאתגר בהחלט. השביל הוביל בחלקו הראשון לחוף מלצ'ט שהיה אחד החופים הטבעיים היפים, עם חול רך וגישה נוחה למים בשנים האחרונות עד הגשמים העזים ב 2012 שהעלו את מפלס המים חזרה, העלימו את החוף וגרמו לצמחיה לחזור למקום. אחרי כ 1.5 ק"מ נוספים הגעתי לישוב גינוסר שבו טיילת נהדרת עם גישה לחוף, מפרצים ארוכים בתוך המים ושביל הפסלים המיוחדים שנמשך לאורך הטיילת. בהמשך עוברים דרך שמורת שפך נחל עמוד הירוקה וחרבת מנים. בהמשך השביל נגמר (כנראה שלא ניתן כבר לעקוף את תל כנרות מכיוון הכנרת כפי שהיה בעבר בגלל סבך ופעילות של מקורות) ויש צורך לעקוף את תל כנרות מהצפון דרך הכביש כאשר התצפית בראש התל שווה קפיצה.
שם גם עובר שביל הבשורה עד כפר נחום ואיתו ניתן להמשיך. אני המשכתי עד לכנסייה הבנדיקטית וכנסיית פטרוס שבהחלט שוות ביקור אם כבר נמצאים במקום. בתוך המתחמים יש גם את שני המעיינות עין נור ועין אל נבי איוב שהגישה אליהם אפשרית רק דרך המתחם. אחרי מנוחה קצרה, המשכתי בדרך ועליתי ב4 על 4 שחלקו מסומן במפה וחלקו לא לכיוון מנזר האושר (מנזר הביאטיטודים) בהר נחום. לצערי המנזר היה כבר סגור באותו היום ולכן נאלצתי להמשיך בדרכי בחזרה דרך 4 על 4 אחר שעובר במטעים ומתחבר לכביש 87 כ 1 ק"מ אחרי הכנסיות. לאחר מכן עשיתי סטייה נוספת ונכנסתי למנזר הפרנציסקני המפורסם שבו נמצאו הרבה ציורים ועתיקות מתקופות שונות. אחרי הביקור לא מצאתי דרך להמשיך ישירות דרך החוף בגלל הגידור ולכן חזרתי על עקבותי ודרך הטיילת הגעתי שוב לשביל בחוף של כפר נחום וכך המשכתי עד לגשר אריק כאשר בדרך שפני סלע נהנים מהשמש וציפורים רבות נחות על העצים. לאחר מכן סימון השביל נעלם והתחיל שביל אדום 1568 שמוביל לשפך משושים. בדרך היו מספר נקודות מים שניתן לעקוף ואז השביל התחבר לירוק 1567 ועקף את הלגונות של שמורת בטיחה. בנקודה מסוימת ניסיתי להתחבר לשביל סובב כנרת שכנראה הוצף בגשמי 2012/3 ולאחר מספר מעברי מים עמוקים הגעתי למסקנה שכדאי לחתוך לשביל הכחול 1569 כדי להספיק לצאת משם באור. אחרי קצת ברבורים, יצאתי דרך השביל הכחול לכביש ומשם אחרי הליכה נוספת של כ 2.5 ק"מ הגעתי לחוף דוגית ללינת לילה.

אורך: 37 ק"מ
זמן: לקח כ 7:30 שעות בקצב ממוצע של 2.8 קמ"ש

יום 2 - חוף ערבל עד חוף דוגה

שם גם עובר שביל הבשורה עד כפר נחום ואיתו ניתן להמשיך. אני המשכתי עד לכנסייה הבנדיקטית וכנסיית פטרוס שבהחלט שוות ביקור אם כבר נמצאים במקום. בתוך המתחמים יש גם את שני המעיינות עין נור ועין אל נבי איוב שהגישה אליהם אפשרית רק כך.
אחרי מנוחה קצרה, המשכתי בדרך ועליתי ב4 על 4 שחלקו מסומן במפה וחלקו לא לכיוון מנזר האושר (מנזר הביאטיטודים) בהר נחום. לצערי המנזר כבר היה סגור באותו היום ולכן נאלצתי להמשיך בדרכי בחזרה דרך 4 על 4 אחר שעובר במטעים.

אורך: 37 ק"מ
זמן: לקח כ 7:30 שעות בקצב ממוצע של 2.8 קמ"ש

יום 3 - חוף דוגה עד חוף ירדנית

בבוקר היה מזג אוויר מעולה והליכה התחילה ברגל ימין לאורך החוף כאשר המסלול עובר דרך חוץ צאלון המסודר והלא מסודר שהיה בעבר אחד החופים הפתוחים מהבודדים באזור לפני מהפכת החופים. בהמשך המסלול מתחבר לחוף אשלים ועובר דרך שמורת כורסי היפה והירוקה שבה חתכתי לכיוון צומת כרסי ולשמורת גם לאומי כרסי כדי לראות את העתיקות במקום. הפארק אומנם קטן יחסית אך שווה ביקור כאשר נמצאים באזור. לאחר מכן חזרתי באותה הדרך והמשכתי ללכת לאורך החופים הרבים באזור עד עין גופרה שבה מעיין עם מי גופרית שאומרים שהם מאוד בריאים לאור. אחרי טבילת רגלים קצרה וקפה של הבוקר, המשכתי עד עין גב (סה"כ כ 11.5 ק"מ מהלינה) ובו נמל עם טיילת נחמדה. לאחר הצטיידות בחנות המקומית המשכתי בדרכי ויצאתי דרך השער הראשי של הישוב לשביל חזרה שהמשיך שרך מספר חופים נוספים עד שנכנס לסבך והייתה לי ההזדמנות לראות כיצד מפנים את השבילים עם מכסחת דשא גדולה. לפי המפעיל, כל שנה חייבים לעשות גיזום וניקיון כי אחרת הטבע משתלט חזרה במהירות במיוחד ליד מקורות מים מתוקים קבועים. השביל המשיך לעבור מאחורי האון ואז נכנס גם למעגן (שנה לפני כל זה עדיין היה סגור והיה צורך ללכת בכביש) ומשם כבר אין ברירה ויש צורך לצאת לכביש וללכת בשביל אופניים דרך צומת צמח. המשכתי באותו היום ללכת עד לחוף ירדנית ושם הקמתי את האוהל ללינת לילה יחסית מוקדם וזה השאיר זמן לצלם מעט את הציפורים הרבות ששהו במקום.

אורך: 26 ק"מ
הבדלי גובה: 50 מטר עליות/ירידות.
זמן: לקח כ 9:00 שעות בקצב ממוצע של 3 קמ"ש

יום 4 - חוף ירדנית עד טבריה

היום הרביעי של הטיול היה מתוכנן להיות קצר בגלל שזה היה יום שישי ולכן יצאתי לדרך מוקדם בבוקר עם אור ראשון והתקדמתי במהירות דרך השביל החדש שנפרץ במקום בצומת כנרת עד חוף צנברי כאשר ציפורים ולוטרות מקדמות את פני. משם השביל המשיך כרגיל ליד המים עד לחמת טבריה שבה נכנסתי לראות את הגן הלאומי הקטן חמת טבריה שבו עתיקות ומעיינות חמים. לאחר ביקור קצר וטבילה, עשיתי סטיה לשביל השחור 3120 (אחרי המלונות) לכיוון הר ומצודת ברניקי שבה גם שרידי כנסיה עתיקה. לאחר ביקור קצר במקום ותצפית נהדרת לכנרת ירדתי ב 4 על 4 לא מסומן ליד המטווח ישירות לטבריה והתחנה המרכזית וכך הסתיים עוד טיול מוצלח בארץ.

אורך: 13 ק"מ
זמן: לקח כ 4:30 שעות בקצב ממוצע של 3 קמ"ש

סיכום

הנוף, הטבע והנקודות עניין סביב הכנרת יכולים להדהים כל אחד אם באים בתקופה הנכונה. למרות ששביל סובב הכנרת עדיין לא סומן עד הסוף נכון להיום, הוא עדיין יכול להתאים לכולם בהתאם להכנה מתאימה ואני נהניתי מאוד להשלימו כפי שסופר.

סטטיסטיקת הליכה כללית ל 4 ימים:
מרחק: כ 97 ק"מ
שינויי גובה: כ 1200 מטר עליות ו1600 מטר ירידות.

תמונות מלאות בפיקאסה:
הקלטת המסלול באבריטרייל:
הקלטת המסלול בגיפיאסיס:

• המסלול סובב כנרת לא סומן עד הסוף וגם במקומות שמסומנים יש תוואי שטח לא קל להליכה שדורש התמצאות במפות וניסיון בניווט.
  • לא מומלץ ללכת במסלול סובב כנרת כאשר יש ימים חמים
  • חלק מהמעברים בבית הצידה דורשים מעבר במים ולכן יש ציוד בהתאם או להשאיר זמן לעקוף את המכשולים.
  • כחלק ממאבק לשחרור חופי הכנרת מגופים פרטיים שהשתלטו עליהם, כל החופים (כולל בתשלום) אמורים להיות פתוחים למטיילים רגליים ללא תשלום.