טיול מעיינות בגליל תחתון מזרחי

טיול דרך גבעות ונחלי הגליל התחתון המזרחי - קצת ניווטים, הרבה מעיינות וירדן אחד. באביב ובחורף איזור ירוק ופורח, בשאר השנה תהנו מעצי הפרי והשיזף בנוף החום והחם

תאריך הטיולJuly 2012
עונה מומלצתסוף החורף- אביב

מבית ספר שדה גליל לעין שרונה

בלילה לפני היום הראשון של הטיול ישנו בבית ספר שדה גליל. למחרת התחלנו ללכת חזרה לכיוון צומת כדורי. כ-50 מטר לפני הצומת יש דרך לכל רכב שרצה במקביל לכביש 65. בדרך הזו ממשיכים צפונה בין הכרמים עד שהיא מגיעה למעבר מתחת לכביש 65. עוברים מתחת לכביש במעבר (צינור בטון גדול) וממשיכים צפונה במקביל לכביש. לאחר כמאה מטר תפגשו שביל עפר שעולה על השלוחה מזרחה וכעבור זמן קצר תגיעו למבנה בטון משמאל לשביל והוא עין חיזר. בעין חיזר מים כל ימות השנה וממש שווה ביקור. מעין חיזר יורדים חזרה למטה ולוקחים את שביל העפר שהולך דרומה במקביל לכביש 65. ממשיכים עליו במקביל לשדות עד בערך מול צומת כדורי, משם יוצא שביל עפר מזרחה שמסומן במפה כנקב (שביל עיזים, קיווקוו שחור ודק במפה). ממשיכים בשביל הזה לאורך השדות והחממות עד שפוגשים בכביש שמחבר בין שדמות דבורה וכפר כמא.
נכנסים לשדמות דבורה והולכים לקצה הצפוני שלה. ממנו תחפשו יציאה מזרחה לנחל שיוצא מהישוב ויורד דרום מזרח לכיוון נחל קמה. אחרי שהנחל נשפך לנחל קמה עולים כמאתיים מטר צפונה בנחל קמה ושם, בין שיחים ופטל, תמצאו מבני בטון, בהם באר מים (מסומן במפה כעיגול שחור). קצת קשה למצוא את הבאר אבל שווה את ההשקעה.
מכאן הניווט קצת נהיה קשה יותר. יורדים בנחל קמה וכאשר מגיעים לפארק מתחילים ללכת על השביל שרץ צפון מזרח במקביל לנחל. לאחר עליה מתונה תגיעו לצומת T, פנו שמאלה. אחנו בשלב הזה ירדנו מהשביל ושמרנו על אותו קו גובה בהליכה על נקבים לא מסומנים לאורך הנחל. יש להצמד לגדה המזרחית ולקראת סופו של הנחל תגיעו לאזור מרובה בקנים וצמחייה. למעלה משאבה וצינור, זהו עין מעדר (אין בו מים). המשכנו מעט ואז מצאנו איזור נוח לעבור את גדר התיל לשביל עפר של אחד המטעים על השלוחה (השביל מסומן המפה כשביל ג'יפים ועובר דרך נ.ט 220). ממשיכים על שביל העפר בהליכה די מתונה עד שפוגשים בשביל ג'יפים שמסומן בכחול. במפגש השבילים פונים שמאלה על השביל הכחול וממשיכים ללכת איתו כשני ק"מ. ממש לפני החיבור שלו עם הכביש יוצא שביל שחור מזרחה, המשיכו בו כ-300 מטר ותגיעו לאיזור פיקניק עם ספסלים - שם ישנו. השארנו את התיקים וירדנו למעיין (שתי דקות הליכה), המעיין חביב ויש בו נקבה מרשימה.

עין שרונה ללינה על שפת הירדן

יצאנו בבוקר וחזרנו חזרה לשביל הכחול. בשביל הכחול חזרנו כ-ק"מ עד לנקודה שהוא שובר מזרחה. שמה לקחנו דרך עפר ללא סימון שבילים צפון מערבה (ימינה). לאחר כ-ק"מ וחצי הליכה לאורך מטעי שקדים תראו מצד ימין, מתחת לעץ פתח ביוב -- עין צפצף. הכניסה והיציאה למעיין קצת קשה אך ישנו סולם ברזל שמתחבא לו בפנים על הקיר. כאשר נכנסים פנימה מגלים בריכה תת קרקעית בעומק של כ-2 מטר. אל דאגה זה לא ביוב. חוזרים חזרה את הק"מ וחצי הללו לשביל הכחול. ממשיכים עם הכחול דרום מזרח, לאחר כ-ק"מ וחצי עוברים מתקן גדול מצד שמאל של השביל. לאחר עוד כ-ק"מ ישנו שביל עפר שיורד ימינה. ירידה קצרה ומעט תלולה תוביל אותכם לעין חדה שהוא גם באר וגם בריכה. עולים חזרה לשביל הכחול וממשיכים איתו כ-2 ק"מ עד למפגש עם שביל ישראל והשביל הירוק. יורדים עם השביל הירוק ושביל ישראל כ-2 ק"מ עד שמגיעים לעין אלם. עין אלם הוא מבנה בטון שמורכב מבריכה חיצונית וקצת מגעילה ובריכה מקורה ומאוד מגניבה. שימו לב שקצת קשה להכנס ולצאת (לא ממולץ להכנס לבד). עולים בעליה תלולה מעט עם הירוק ושביל ישראל עד לפיצול עם הכחול. ממשיכים כחצי ק"מ על שביל ישראל והשביל הכחול וכאשר הם נפרדים ממשיכים עם שביל ישראל והסימון השחור שעכשיו הצטרף. לאחר כמעט ק"מ תגיעו לאתר שנקרא ה"חללית". זהו מבנה מתכת שאחד הקיבוצים נהג להקריון עליו סרטים. שמה נפתחת ברגע תצפית מטורפת על דרום הכנרת. נפרדים משביל ישראל וממשיכים עם השביל השחור שיוביל אותנו למצפה אילות. במקום עצי אלות ונוף מדהים. ממשיכים על השחור ולאחר כ-ק"מ יתחיל לרדת בצורה חדה למטה. לאחר כ-ק"מ שביל ישראל יחבור אליו, ואנו ממשיכים לרדת על השביל שחור ושביל ישראל כשמולנו הנוף של הכנרת. כק"מ וחצי לאחר ששביל ישראל חובר לשחור תחצה דרך לכל רכב (סלולה) בסימון אדום.
עולים על הדרך לכל רכב האדומה ויורדים איתה מזרחה. מכאן הליכה של כ-4 ק"מ על שביל שרובו סלול. שימו לב ותהיו עירניים לסימון כי בלילה קל לאבד אותו ולעלות על שביל אחר בטעות. בסופו של השביל האדום הגענו לשער המערבי של מנחמיה. שמה לקחנו את דרך הבשורה (שמסומנת רק במפות החדשות הכתום) צפונה כק"מ וחצי לשער הצפוני של מנחמיה. הלכנו הליכה קצרה לירדן הדרומי וישנו על שפתו.

משפת הירדן לבית המוטור

בבוקר קמנו והתחלנו הליכה לאורך הירדן הדרומי (מזוהם בביוב, לא להכנס) כשלושה ק"מ צפונה עד לתל עובדיה ואחרי חצי ק"מ חיבור לשביל הירוק. לאורך הירדן אפשר לראות לוטרות, שלדגים, טמירונים ועוד. בשביל הירוק פונים מערבה כק"מ ואז פונים ימינה ועולים על שביל ישראל צפונה. אחרי ק"מ נוסף במפגש עם נחל יבניאל תגיעו לחורשת אקליפטוס שבה הנחל זורם ופינה נחמדה לעצור ולשכשך. ממשיכים עם שביל ישראל כשני ק"מ עד שמגיעים לירדנית ולבית המוטור. לאחר שעברתם את מכון השפכים ישנם כמה מקומות שכן אפשר להכנס למים (באיזור "רוב רוי"). בבית המוטור סיימנו את הטיול עם גלידה מאוד יקרה מהירדנית.

הערות

תודה למיכאל דורון לתמונת החללית

• ממולץ למלא מים בכל הזדמנות שיש (שדמות דבורה, עין חדה, מנחמיה) ואף לסחוב מים ליומיים.
  • ממולץ לכוון שבשעות החמות תבלו במעיין, במיוחד אם מטיילים בקיץ כמונו.
  • כפי שצויין צריך רקע בניווט בחלק מהדרך - יורדים משבילים מסומנים לא מעט.
  • ישנם מלא מעיינות מסביב, תסתכלו במפה ואל תפחדו לחפש.
  • יש להצטייד במפה מספר 3.