טיול יום אתגרי ביותר מקניון שחורת לעין נטפים

טיול מהזריחה לשקיעה, מתאים ביותר למטיבי לכת וחובבי הרי אילת. במהלך המסלול נחווה תצפיות מדהימות, מעיין, קניונים משוגעים ועוד

משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתסתיו, חורף ואביב. לא בחשש לשטפונות!

כאמור השביל מיועד למטיבי לכת, אורכו כ - 13 ק"מ והוא לוקח בערך 9 שעות שבהם נעבור בקניון שחורת, נטפס לתצפית מדהימה מהר שחורת, נרד לנחל רודד ולגיא האבוד, משם נמשיך לכיוון נחל נטפים החוויתי ולבסוך נגיע למעין היחיד בהרי אילת - עין נטפים, שלאחריו נטפס לכיוון סיום המסלול.
המסלול אינו מעגלי, כלומר צריך איסוף מיסופו, כמו כן מומלץ לישון בחניון שחורת ובכך להתחיל מוקדם בבקר בכדי לסיים לפני השקיעה.
ציוד: לפחות 3 ליטר מים לאדם, נעליים נוחות שאתם רגילים אליהם, תיק נוח עם כובע, קרם הגנה (למי שצריך), פנס (לכל מקרה), מפת סימון שבילים מספר 20 (מומלץ), קפה ואוכל למשך היום.
את המסלול ניתן לקצר ולעעשות רק 10 ק"מ (הסבר בהמשך)

הגעה לנקודת ההתחלה

נוסעים על כביש 90 (כביש הערבה) מאילת צפונה. בק"מ ה-20 פונים מערבה (שמאלה), עם השילוט לעמודי עמרם וקניון שחורת, לדרך מסומנת כחול. אחרי כשלושה ק"מ, במזלג שבילים, פונים שוב שמאלה, לדרך מסומנת ירוק עם שילוט לקניון שחורת. הדרך מתפתלת בתוך ערוץ נחל שחורת, ומסתיימת, כעבור כשלושה ק"מ וחצי, בחניון.

הגעה לנקודת הסיום

נק' הסיום היא בחניון לילה הר יהורם.
נצא מאילת לכיוון כביש 12 (מצפה רמון וכו) ונסע לאורכו כ - 9 ק"מ עד שניראה מצד ימין שילוט חום לחניון יהורם, שם מסתיים המסלול.

אם תירצו לקצר, ההגעה לנק' הסיום טיפה יותר מסובכת - ניסע לכיוון היציאה מאילת על כביש 12 (כביש על הגבול עם מצריים) ובכיכר הגדולה לפני היציאה נפנה ימינה (צפונה) לכביש עוקף אילת, באמצע הכביש נפגוש בשלט "לנחל נטפים- נחל מפלים". נפנה עם השלט שמאלה לדרך רכב שחורה. לאחר כ- 3 ק"מ בדרך זו נגיע לפיצול שבילים. נפנה שמאלה בסימון הירוק עוד כ- 2.5 ק"מ. נחנה את הרכב כשנראה בעיקול הנחל בצד ימין שלט לנחל מפלים.

סיפור דרך

את ההליכה נתחיל בקניון שחורת על סימון שבילים שחור / שביל ישראל. אורך הקניון הוא 1.2 ק"מ ויש בו שני מפלים קטנים שאותם צריך לעבור. הקניון מתחתר בין קירות של סלעים מגמתיים עתיקים שגילם מוערך ב - 600 מיליון שנים, והרי אילת הם היחידים בארץ שבהם נחשפים סלעים כאלה עתיקים מעל פני הקרקע. ההליכה בקניון מוצלת, יפה ומהנה ביותר.

ביציאה מהקניון נתקל בפיצול שבילים בו פונים שמאלה בסימון אדום / שביל ישראל, לכיוון העלייה להר שחורת. העליה עוברת על קו שבר בין שני סוגי סלעים: שחור ולבן. תופעה זו של מגע בין שני סוגי סלעים מתקופות שונות, ייחודית להרי אילת.

העלייה לוקחת בערך 45 דקות והיא מתחלקת לשני חלקים. החלק הראשון הוא הארוך מבין השניים ובסופו נקודה טובה לתצפית ומנוחה. החלק השני מסתיים בתצפית מדהימה מהר שחורת. מהתצפית ניתן לראות את הר שלמה (הגבוה מבין ההרים) מדרום בקו האופק, את הערבה והרי אדום ממזרח, את ראש מפרץ אילת בכיוון ואת שאר הרי הסביבה, כמובן שאפשר ורצוי לעצור לאיזה קפה ועוגיות בכדי לספוג עוד את הנוף המשוגע.

מראש הר שחורת יורדים דרומה, עם הסימון האדום, בירידה תלולה לנחל רודד, אם תשימו לך במהלך הירידה ניתן להבחין בסלע המורכב מהרבה סלעים קטנים (קונגלומרט - תלכיד נחלים) אך לא מחלוקי נחל כמו שאנו מכירים, התלכיד הזה מורכב מאבני יסוד שנבלו ונסחפו בנחלים קדומים! נחל רודד הוא ערוץ נחל רחב ובו ניתן לראות בעיקר עצי שיטה, אך אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות את חרדוני הצב המצויים באזור. עם סיום הירידה נפנה ימינה לכיוון "הגיא האבוד" אשר מסומן בשחור. "הגיא האבוד" הוא קניון מדהים ביופיו המתחתר באןב חול. בגיא ניתן לראות צבעים רבים של אבן החול (שכבות אדומות, לבנות, חומות, סגולות). החזרה מ"הגיא האבוד" אל נחל רודד באותה הדרך שהגענו, ההליכה לגיא אבוד לוקחת 20-30 דקות ומומלצת ביותר, אך לא חובה.

ממשיכים בנחל רודד (דרומה) בסימון כחול. לאחר כ - 1.5 ק"מ ישנו פיצול ימינה, בסימון כחול, לכיוון "חירבת בודדה" – "העיר האבודה" שהייתה מחצבת גיר עתיקה בתקופה הביזנטית. פועלי המחצבה הגיעו מירדן ופיתחו את האזור עד לבניית "עיר קטנה" בלב המדבר. הגיר שנחצב הועבר לעקבה בשיירות גמלים ושימש לבניה.

בפיצול ל"חירבת בודדה" עוזבים את השביל הכחול וממשיכים ישר / שמאלה לשביל השחור. ממשיכים על השחור כ - 1 ק"מ שבמהלכו עוברים באוכף הרוחות (תמיד יש בו רוח נעימה) ויורדים בירידה קצת תלולה לנחל נטפים.

בסוף הירידה מגיעים לעוד פיצול שבילים - בפיצול שבילים זה ניתן לקצר:

קצר - פונים שמאלה עם השביל השחור ויורדים במורד נחל נטפים. חלק זה של נחל נטפים עובר בקטע קניוני צר ומדהים של קירות סלעי יסוד (שחורים). אורכו של קטע הליכה זה כ – 2 ק"מ ובמהלכו יש לרדת במספר מפלים קטנים. המפל השני הוא האתגרי מבין כולם וצריך לשים לב שעוברים בו. בסוף הקטע הקניוני מתחברים לדרך עפר בה ממשיכים עד למפגש עם הרכב בחניון.

ארוך/רגיל - פונים ימינה בסימון שחור שבחלקו מסומן גם שביל ישראל. עולים במתינות בנחנל טפים. עוברים בקטע עם הרבה בולדרים. הבולדרים מרשימים בגודלם וביופיים והם שנותנים לנחל את אופיו, ויופיו. בצדי הנחל ניתן לעיתים לראות שפני סלע ויעלים מטפסים על המצוקים התלולים.

אורכו של קטע זה כ - 2.5 ק"מ ובמהלכו צריך לעקוף 3 מפלים מצד ימין (צפון). במפל השני נמצא "קיר הגברא" - במקום לעקוך את המפל נסו לקפוץ ולטפס על הקיר, הצלחתם? את המפל הרביעי והאחרון יש לעבור בזהירות יתרה. זהו מפל דמוי מגלשה וגובהו כ – 3 מטרים, הוא אתגרי ונועד למטיבי לכת, בפעם אחרונה שהייתי שם שמו גזע עץ שעוזר בעלייה.

ממשיכים ללכת על השביל השחור, עד משגיעים לפיצול עם שביל ירוק, ממשיכים ישר / שמאלה על הירוק. מנקודה זו ועד עין נטפים יש הליכה של כ- 500 מטר. עין נטפים הוא המעיין היחיד בהרי אילת, ממש כיך להגיע אליו לאחר יום טיול קשה. זהו מעיין שכבה – מים שנאגרו בקרקע, בשכבה אטימה למים, נבעו דרך סדק בסלע. בכדי להשתמש במים בנו הבריטים שוקת קטנה מסביב לנביעה. בסוף שנות ה- 60 שיפץ בית ספר שדה אילת את השוקת. המים מהשוקת משמשים גם בעלי חיים. בבקשה תשמרו על ניקיון המים והסביבה!

מהמעיין חוזרים כ – 50 מ' לכיוון ממנו הגענו ועולים בסימון אדום אשר עולה על קו המצוק בצד ימין. עלייה זו תלולה ומאתגרת אך מספקת ביותר, בעלייה יש סולם יתדות. בסוף העלייה מתחברים לסימון שחור בו ממשיכים ישר במגמת עלייה, בדרך עוברים אוכף יפה. ממשיכים על השחור 1.5 ק"מ עד שמגיעים לחניון יהורם, שם נגמר המסלול המטורף שלנו.