טיול של יומיים למטיבי לכת בצין, נחל שרף, זרחן והר חלק

בתאריכים 14-15.02.2014 טיילנו כ 10 חברים בטיול של מטיבי לכת בהר צין, נחל שרף, זרחן והר חלק כאשר חלק מההליכה הייתה בשבילים מסומנים וחלק בנאקבים או בלי מחוץ לשמורות טבע מוכרזות

תאריך הטיולFebruary 2014
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתאוקטובר-מאי אך לא בימים חמים מאוד

מידע כללי על המסלול:
זהו אזור מיוחד במינו שנהרס יותר ויותר עם השנים בגלל מפעלי החציבה במקום ולכן מזמן רציתי להרכיב מסלול מתאים ולטייל במקום, אך בגלל הנגישות הגרוע והעונה הקצרה שמתאימה לטיול באזור מנעה עד עכשיו לטייל שם בטיול רציני. הגשמים הרבים שירדו באזור יצרו הזדמנות שלא ניתן היה לוותר עליה.

לינה, מים ואוכל:
אין מים טובים במסלול, אך ניתן לטהר מים מהגבים אבל צריך לשים לב שלא כל השנים וכל העונות יש מים בגבים.
אין אפשרות להצטייד באוכל במסלול הנ"ל.
אנחנו ישנו על השביל האדום מחוץ לשמורה אך אם היה יותר זמן, ניתן היה להגיע עד לחניון הלילה חוה שמצוין במפה.

מפות:
מפת סימון שבילים 14 - צפון הערבה ומזרח הנגב - החלק הראשון והאחרון של המסלול שעשינו.
מפת סימון שבילים 15 - הנגב התיכון - כל השאר.
חלק קטן מהמסלול מסומן ורוב ההליכה מתבססת על שבילי 4 על 4 ונאקבים מחוץ לשמורות מוכרזות שמופיעים במפות הישנות.

מזג אוויר:
המסלול נע בגבהים בין 100 ל 500 מטר ונמצא באזור מדברי נמוך ברובו ולכן רוב ימות השנה מזג האוויר חם אך בלילות יכול להיות קריר. כאשר טיילנו שם באמצע פברואר אפילו ירד גשם קל והטמפרטורות נעו בין 20 ביום ו 10 בלילה.

הגעה ועזיבה:
הגענו ברכבים למפעלי צין והשארנו אותם בחניון ליד השער כניסה.
האזור ידוע בפריצות לרכבים ולכן מומלץ לא להשאיר אותם בשטח והמקומות היחידים שבטוחים הם חניון ליד מפעלי אורון ומפעלי צין בגלל היותם פעילים 24/7 .

יום 1 - חניון מפעלי צין עד לינת שטח ליד 4 על 4 אדום

הגענו לחניה של מפעלי צין מוקדם בבוקר ובזמן שחיכינו לרכב השני ניסיתי לנסוע דרך הכביש שהוגדר כעביר לכל רכב ומוביל להר צין כדי לנסות ולהטמין מים אך אחרי כ 10 דקות נסיעה במעבר נחל ראשון הבנתי שזה לא מעשי ולכן חזרנו על עקבותינו לחניון כאשר באותו הזמן הרכב השני כבר הגיע. בליל ברירה לקחנו כמות עצומה של מים ליומיים והתחלנו ללכת בדרכי עפר לכיוון הר צין. בגלל החציבה הרבה במקום, השבילים הקיימים ברובם לא תואמים למפות ולכן יש צורך בהתאמות בשטח. אחרי כ 4 ק"מ של עליות וירידות זניחות יחסית הגענו לחניון לילה של הר צין וממנו התקדמנו בשביל 14385 הירוק לכיוון הפסגה כאשר לקראת העלייה היה פיצול ובחרנו לעלות בשביל הכחול שנראה קיצוני יותר עם דרדרת שאותה עדיף לעלות במקום לרדת. ההר בולט כ 130 מטר מעל העמק ודי מבודד ומיוחד באזור ולכן נשקף ממנו נוף נהדר לכל הכיוונים. הסתובבנו על הפסגה הישרה וירדנו בצד השני בשביל הירוק שהחזיר אותנו לנקודת המפגש. המשכנו עוד כ 1 ק"מ על ה 4על4 הירוק וממנו חתכנו דרומה דרך נחל סבך עד למסילת הרכבת ואחריה המשכנו עוד כ 2 ק"מ מערבה עד שהתחברנו לנחל שרף והמסלול הירוק 11490 שעובר בתוכו. המשכנו בנחל כ 1 ק"מ כאשר התחילו להתגלות בריכות מים מפתיעות ואמוניטים מסוגים שונים גם בקירות וגם ברצפה ובמשך כל ההליכה של ה 3 ק"מ בנחל התגלו פינות חמד רבות עם מים לרחצה.
אחרי מנוחה וארוחה המשכנו בדרכינו עוד כ 1 ק"מ עד למפגש עם השביל 4 על 4 האדום 17058 ובו פנינו צפון-מערבה כאשר השעות האחרונות של האור מתקרבות ואז הלכנו בו כ 3 ק"מ נוספים עד שיצאנו מהשמורה והתחלנו לחפש מקום טוב להקמת אוהלים. תוך כ 10 דקות מצאנו את המקום המושלם שגם מוגן מרוח ונשארנו שם ללילה.

סטטיסטיקת הליכה:
מרחק: כ 22.5 ק"מ.
שינויי גובה: כ 600 מטר עליות ו 350 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 8:00 שעות בקצב ממוצע של 2.9 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 2 - לינת שטח ליד 4 על 4 אדום עד כביש גישה למפעלי צין

מוקדם בבוקר קמנו עם אור ראשון לראות את הזריחה ואחרי התארגנות קצרה יצאנו לדרך ובמהלך ה 5 ק"מ הקרובים הלכנו על 4 על 4 האדום 17058 עד החניון לילה שבו היו קבוצה גדולה של ג'יפאים כאשר חלקם עם אוהלים מיוחדים שמותקנים בגג של הג'פ.
חיפשנו בור מים ואחרי שלא מצאנו אותו, החלטנו לרדת מה4 על 4 לנחל קטן אך יפה עד למפגש עם האדום שוב שבו סטינו צפונה כדי לחפש את הנקודה שנקראת העין. אומנם היה נאקב במפה אך מרוב העקבות שהוובילו למקום לא הייתה בעיה להגיע לעין ולראות תצפית מעולה על כל האזור. יש לציין שהירידה לעין עצמה מאוד מסוכנת ולא מומלצת. אחרי מנוחה ירדנו חזרה אחד הנחלים הפחות תלולים והתחברנו שוב לשביל האדום 17058 למשך כ 1.5 ק"מ הבאים. לאחר מכן פנינו בשביל חדש בצבע כחול שכבר מופיע במפות החדשות ומוביל לעין אום תינה וגב זרחן . אחרי הליכה קצרה של כ 1 ק"מ הגענו לעין אום תינה ובה הייתה בריכה נחמדה והרבה משפחות. ישבנו שם מעט ואז המשכנו לעבר האטרקציה האמיתית של גב זרחן שנמצא כ 2 ק"מ צפון-מזרחית משם. ההליכה לשם לא הייתה קלה אך זה היה בהחלט שווה כי כאשר הגענו למקום לא היו בו אנשים והמים בגב היו מלאים ונקיים. אחרי טבילה, מנוחה וארוחה התחלנו לעלות בקיר שממול בשביל ברור שלא מסומן במפה לכיוון הר רכב ואחרי כ 1 ק"מ הליכה הצלחנו למצוא את הנאקב המצויין במפות הישנות ולעלות איתו לראש ההר. משם הדרך הייתה די ברורה בשבילי 4 על 4 ישנים ומחוקים ושבילי נאקבים די ברורים של אופניים. הלכנו על שולחן ההר כ 6.5 ק"מ עד לחיבור עם בשביל השחור 14389 ובו לקחנו מזרחה לתצפית של הר חלק כ 1 ק"מ. ישבנו בפסגה והתלבטנו האם לרדת בשביל האדום שיורד משם בתלילות אחרי שמורת הר צין או לרדת עם השביל השחור 4 על 4 היותר נוח לכיוון הכביש גישה של המפעלים ולנסות לתפוס טרמפים עד לרכבים. מה שהכריע בסוף זה הגשם הפתאומי שהתחיל לרדת והחלטנו לרדת בדרך הבטוחה יותר וכך הלכנו בה כ 3 ק"מ עד אשר המזג אוויר התייצב והחלטנו לקצר מעט את ההליכה דרך ואדי יפה שהוריד אותנו כ 2 ק"מ קרוב יותר לרכבים. כאשר ירדנו לכביש חלק מהרצים שבקבוצה החליטו שלא הספיק להם למרות שהלכנו כבר כ 30 ק"מ בשטח קשה והחליטו להשאיר את התיקים ולרוץ את ה 4 ק"מ האחרונים עד הרכבים. יצא במקרה שהיו 3 רצים על 3 רכבים כך שזה הסתדר מצויין ואחרי כ40 דקות הם הגיעו חזרה עם הרכבים ואספו אותנו.
כך נגמר עוד טיול מעניין ומיוחד בהצלחה.

סטטיסטיקת הליכה:
מרחק: כ 31 ק"מ.
שינויי גובה: כ 650 מטר עליות ו 650 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 10:30 שעות בקצב ממוצע של 3 קמ"ש כולל הפסקות.

לסיכום

אחרי שביקרנו באזור בטיול מאתגר ומעניין, אפשר להגיד שמדובר באזור מיוחד מאוד ובהחלט זכינו לראות אותו בשיא הפריחה והמים שניתן. המקום לא מתאים למטיילים פחות מנוסים ולכן אם מתכננים לטייל באזור צריך בהחלט לתכנן את הטיול היטב.